Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به تشریح جزییات برگزاری «دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی» خراسان رضوی پرداخت. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ابوالفضل مکرمی‌فر که صبح امروز در نشست خبری «دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی» استان خراسان رضوی، سخن می‌گفت با بیان این مطلب اظهار کرد: دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی پنج‌شنبه با حضور ریاست سازمان، معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افتتاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات مقدماتی این نمایشگاه از حدود چهار ماه پیش آغاز شده و ان‌شاءالله پنج‌شنبه افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی، از سوم تا هفتم مردادماه از ساعت 17 تا 23 برگزار می‌شود و هدف نمایشگاه ترویج و آموزش صنایع دستی کشور و استان است. مساحت این نمایشگاه 2200 متر مربع است و تاکنون 188 غرفه واگذار شده است؛ هم‌چنین 250 مشارکت‌کننده در این نمایشگاه وجود دارد. 28 استان و شهرستان نیز حضور دارند و دو استان به دلیل این که خودشان نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کردند، امکان حضورشان در نمایشگاه امسال نبود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس شعار مقام معظم رهبری در سال 97 «حمایت از کالای ایرانی» و در سال 98 «رونق تولید»، اعتقاد ما این است که  صنایع دستی می‌تواند محقق‌کننده این دو شعار باشد؛ بدین منظور ویژگی اول صنایع دستی این است که مواد اولیه آن وارداتی نیست. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم سفال تولید کنیم، لازم نیست گل رس را از آلمان بیاوریم و تمام مواد اولیه صنایع دستی بومی است.
مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: دومین ویژگی این که در هر نقطه‌ای امکان تولید صنایع دستی وجود دارد. هم‌چنین ارزش افزوده صنایع دستی بالاست؛ یعنی تولید صنایع دستی دارای ارزش افزوده است و وقتی تولید می‌شود، با خلاقیت، فکر و اندیشه به‌وجود می‌آید؛ پس دارای ارزش افزوده است و به دلیل این که ماشینی نیست، ارزش آن سال به سال بالا می‌رود. 
وی افزود: صنایع ‌دستی کپی‌کاری نیست و به عبارتی خلاقیت‌های دستی است؛ چون تفکرات و اندیشه یک هنرمند است. صنایع دستی فضای زیادی برای تولید نمی‌گیرد و در هر فضای کوچکی مانند چادر عشایر نیز تولید می‌شود و مهم‌تر از همه این که صنایع دستی جزو آیین‌های بومی ما و جزو فرهنگ و آیین ماست و مردم ما رغبت بسیاری به صنایع دستی دارند. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که هر ساله در زمان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، ما بیشترین بازدیدکننده را داریم، عنوان کرد: ما در خصوص برخورداری از آثار تاریخی کشور، در دنیا رتبه دهم هستیم، در خصوص آثار طبیعی در دنیا رتبه پنجم هستیم و در خصوص صنایع دستی رتبه نداریم و در دنیا با هند و چین هم‌ردیف هستیم؛ و در واقع از نظر تنوع و تکثر موضوعی آثار صنایع دستی حدود 360 رشته صنایع دستی در کشور داریم.
مکرمی‌فر بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در مشهد و در خراسان در خصوص صنایع دستی وجود دارد، بسیار متعدد و مهم و برخی جهانی هستند از جمله این که مشهد عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در سال 2017 را دارد که مصوب شده و ساختمانش با زیربنای 2200  متر در هفته دولت در بلوار وکیل‌آباد ان‌شاءالله کلنگ‌زنی خواهد شد تا بتواند مرکزی برای جذب گردشگر باشد و صنعت مهم گوهرسنگ‌ها را به کشور و دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: در چند مورد در استان از نظر صنایع دستی در سطح بسیار بالایی قرار داریم؛ چرم که مشهد در این زمینه صادرکننده است، مورد دوم چوب خراسان است. ما در صادرات، اولویت سنگ، چرم و چوب را داریم که بالاترین میزان صادرات در خراسان رضوی را به خودش اختصاص داده است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به آمار استقبال دانشجویان و هنرمندان به صنایع دستی افزود: آمار استقبال دانشجویان و هنرمندان و علاقه‌مندان به صنایع دستی روزبه روز افزایش می‌یابد و به طور دقیق هنرمندان تحت پوشش ما 8400 نفر در حوزه صنایع دستی هستند که از ما پروانه نیز دریافت کردند و این تعداد در سال 98 به 8634 نفر خواهد رسید. 
مکرمی‌فر عنوان کرد: اشتغال در این بخش در سال 97، 2692 نفر بوده و پیش‌بینی ما این است که در سال 98، 260 نفر به این حوزه اضافه شوند. در سال 97 جهت حمایت از هنرمندان صنایع دستی ده میلیارد و پانصد و شصت و پنج ملیون تومان تسهیلات با بهره کم به هنرمندان صنایع دستی ارائه دادیم تا به رونق تولید کمک شود. اشتغالی به تعداد 767 نفر دائم در این حوزه در سال گذشته ایجاد شد و در سال جاری پیش‌بینی ما این است که یک میلیارد و صد و هشتاد میلیون تومان با بهره کم پس از ابلاغ در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت صنایع دستی چینی اظهار کرد: رغبت مردم به صنایع دستی چینی کاهش و به خرید صنایع دستی ایرانی افزایش پیدا کرده است؛ به طور کلی هنر ایران چه در گذشته و چه در آینده متفاوت است و گزارش‌ها چنین نشان می‌دهند که رغبت به صنایع دستی افزایش پیدا کرده و این علاقه تمام سنین را دربرمی‌گیرد و هر فردی با هر سن و سوادی می‌تواند صنایع دستی تولید کند. حدود 9000 هنرمند صنایع دستی در استان نشان‌دهنده ارزان بودن مواد اولیه، آموزش کوتاه‌مدت و تجربیات استاد- شاگردی است؛ به این معنا که فرد در حدود 6 ماه می‌تواند تبدیل به هنرمند شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: سال گذشته 65 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم و در سه ماهه اول سال جاری نیز 950 هزار دلار به جز صادرات چمدانی صادرات داشتیم. اگر بخواهیم صادرات چمدانی را هم با این صادرات جمع کنیم، رقم پنج برابر می‌شود، ولی آن چیزی که ثبت و ضبط شده، در سال گذشته همان 65 میلیون دلار و در سه ماهه اول سال 98 ، 950 هزار دلار صادرات است.
مکرمی‌فر اضافه کرد: در سال گذشته 670 نفر را شاغلین نسبت به آموزش اعلام کردیم. در خصوص آموزش‌های عمومی 1894 نفر و در سه ماهه اول سال 98 در بحث آموزش شاغلین 89 نفر و در بخش آموزش عمومی 815 نفر در سطح استان آموزش دیده شدند. هم‌چنین دو مرکز آموزشی هم اکنون در حال تجهیز است و یک مرکز آموزشی هم در خیابان مدرس در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و اکنون فعال است.
وی با تاکید بر این که امروز نوآوری ما از تعداد رشته‌های ما در صنایع دستی بیشتر است، گفت: رشته‌های ما در صنایع دستی مشخص هستند و خلاقیت در صنایع دستی افزایش یافته است. امروز نوآوری بیشتر شده  و در صنایع دستی عصری آغاز شده که عصر ماندگاری در 10 سال آینده است؛ به دلیل این که دارای مفاهیم نزدیک به هم هستند، مفاهیمی مانند طبیعت، زندگی، اجتماع و ...که همه ما امروز با آن مواجه هستیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: نمایشگاه‌هایی که ما در سال گذشته برگزار کردیم، 32 نمایشگاه بود و در سه ماهه اول سال جاری 10 نمایشگاه داشتیم. در سال گذشته 73 بازارچه صنایع دستی دائمی داشتیم که عمدتا در ایام پیک فعال بودند و اکنون هم در سطح استان فعال هستند. امسال 61 بازارچه داریم که موقت و فصلی هستند و البته فعالند. 8 نمایشگاه خارجی سال گذشته و یک نمایشگاه خارجی هم در سه ماهه اول سال جاری در سطح استان برگزار کردیم.
مکرمی‌فر در خصوص بیمه هنرمندان بیان کرد: بیمه هنرمندان استانداردسازی شده که مشمول چه کسانی شود؛ به این معنا که هنرمند چه ویژیگی‌هایی باید داشته باشد تا بیمه به او تعلق گیرد؛ یک سهم 250 نفری به ما داده شده و هر 250 نفر بیمه شدند. هم چنین در سال 98 هم 298 نفر پیش‌بینی شده و مجموعا در سال 98، ما دو هزار و صد و بیست و دو نفر هنرمند را  تحت بیمه هنرمندی سازمان خواهیم داشت. 
وی با بیان این که 1560 اثر ثبت شده ملی در استان و2000 اثر شناسایی شده واجد ارزش تاریخی داریم، گفت: شهر جهانی گوهرسنگ‌ها مصوبه ابلاغی است و محدودیت زمانی و تاریخ انقضاء ندارد و ما از ابتدای سال گذشته شروع کردیم به اقدام در خصوص فضایی برای این مرکز که بتواند به عنوان برند این شهر، «شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» و نقطه جذب گردشگری و فضایی برای مراجعه تمام افراد و هنرمندان باشد و تلاش ما بر این است که طی 16 تا 18 ماه آن را افتتاح کنیم.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال خراسان رضوی خلاقیت صنایع دستی و گردشگری گردشگری نمایشگاه صنایع دستی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ضمن تسلیت درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌دستی در رشته چلنگری (آهنگری به شیوه سنتی) اظهار کرد: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در چلنگری، افزود: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.   ایزدی آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و تصریح کرد: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد.   مرحوم نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • برگزاری جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی