Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@05:46:37 GMT

شبکه مردم نهاد یاری کودکان در کشور مجوز فعالیت ندارد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۲۷۶۱

شبکه مردم نهاد یاری کودکان در کشور مجوز فعالیت ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال اکبری معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: شبکه های سازمان های مردم نهاد منحصراً از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و بر همین اساس شبکه ای تحت عنوان شبکه یاری کودکان مجوزی از این وزارتخانه دریافت نکرده است.

وی افزود: البته گروهی از سازمان های مردم نهاد حوزه کودکان کار و خیابان از سالهای قبل پیگیر دریافت مجوز شبکه بودند و تقاضا آنها به وزارت کشور نیز رسیده است اما به دلیل برخی کم کاری ها و ناهماهنگی ها از سوی درخواست دهندگان، هنوز مجوزی به شبکه آنها داده نشده است؛ لذا از این عنوان فعلاً نمی توانند استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی تصریح کرد: مهمترین کار شبکه های موضوعی سازمان های مردم نهاد، توانمندسازی، آموزش تخصصی و عمومی و هم افزایی سازمان های مردم نهاد عضو این شبکه ها است.

کد خبر 4674619

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده

کاهش مستمر نرخ باروری و سالخوردگی جمعیت و تاثیر آن بر اقتصاد در سطح عرضه و تقاضا، علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است؛ با وضعیت کنونی در سال ۲۰۵۰ درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.

«ایران در سال ۱۴۳۰ از ۹۳ میلیون نفر جمعیتی که سازمان ملل برای آن پیش‌بینی کرده است، ۳۱ میلیون سالمند خواهد داشت» این موضوعی است که محمدجواد محمودی رییس موسسه تحقیقات جمعیت آن را اعلام کرده است و همه این آمار‌ها اجرای درست و اصولی قانون جوانی جمعیت را بیش از پیش برای جامعه و سرنوشت کشور جدی و ضروری می‌کند.

این قانون که یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است؛ در بند‌هایی از خود به موضوع مشوق‌هایی برای ازدواج و در پی آن فرزندآوری اشاره دارد؛ تا جایی که ماده ۶۸ قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت، به موضوع حمایت‌های مالی از تشکیل خانواده و ازدواج پرداخته و به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرده است تا از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد ایشان نگذشته باشد و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

مبلغ این وام از سال‌های گذشته تاکنون هر ساله با افزایش‌هایی روبرو بوده و به گفته برخی کارشناسان، این تسهیلات یکی از مشوق‌ها و کمک کننده‌ها در عقد ازدواج است.

بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق، مبلغ این وام در سال ۹۹، ۵۰ میلیون تومان بود و زوج‌ها می‌توانستند در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند؛ زوج‌های جوان در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال معادل ۷۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با یک ضامن معتبر و سفته، تسهیلات دریافت می‌کردند و در سال ۱۴۰۰ وام ۱۲۰ میلیونی در نظر گرفته شد و براساس طرح تشویقی برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۰ میلیون تومان به وام ۱۲۰ میلیون تومان اضافه شد؛ در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات به هر یک از زوج‌های جوان پرداخت می‌شد.

تسهیلات قرض الحسنه سال ۱۴۰۲، اما با افزایش بیشتری همراه بود و زوج‌های جوان می‌توانستند مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون معادل ۱۸۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند و این مبلغ برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد، اما در مصوبه سال ۱۴۰۳ که به تازگی ابلاغ شده است، این اعداد تغییر چشمگیری دارد و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۱۳۹۹ بوده است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طبق مصوبه سال ۱۴۰۳ که به تازگی ابلاغ شده، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بر اساس آنچه به دستگاه‌های اجرایی مسئول ابلاغ شده است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری همه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است و اجرا نشدن هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب می‌شود و در مراجع ذی‌صلاح قابل‌پیگیری است.

متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده قرار دارند و این تسهیلات باتوجه‌به شرایط متقاضی، برای همه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قابل‌پرداخت است

تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه باید کمتر از ۴۰ هزار نفر باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج تمهیداتی را اندیشیده و بانک مرکزی را مکلف کردند که ضمن اجرای تکالیف منظور در راستای شفافیت و انضباط بخشی به استفاده از تسهیلات بانکی با اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۴۰ هزار نفر باشد.

نگاهی به آمار رسمی ازدواج نشان می‌دهد که بر اساس آخرین آمار ثبتی سازمان ثبت احوال از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اول بهمن، آمار ۱۱ ماه ازدواج شامل ۴۰۳ هزار و ۸۱۵ بوده که ۵۳ هزار و ۲۵۲ ازدواج مربوط به استان تهران است؛ آماری که اهمیت تلاش برای اجرای تمهیداتی با هدف تسریع در ارائه وام‌های ازدواج را نشان می‌دهد؛ تلاش‌هایی که باید موجب تشویق جوانان به دریافت این تسهیلات باشد و راه را برای هرگونه اهمال در پرداخت ببندد.

بر اساس آخرین آمار ثبتی سازمان ثبت احوال از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اول بهمن، آمار ۱۱ ماه ازدواج شامل ۴۰۳ هزار و ۸۱۵ بوده که ۵۳ هزار و ۲۵۲ ازدواج مربوط به استان تهران بوده است.

۷۷۱ هزار نفر وام ازدواج گرفتند/۱۴۹ هزار نفر در صف

وزارت ورزش و جوانان نیز به عنوان یک نهاد ناظر و پیگیر در حوزه جوانان آماری از ارائه وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده و کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در دیدار نوروزی با کارکنان این وزارتخانه، درباره اقدامات انجام شده در امور جوانان در سال ۱۴۰۲ گفته است؛ در این سال فعالیت مشارکت نهاد‌های اجتماعی را در نظر گرفتیم و برگزاری رویداد‌های مختلف ملی و استانی را در حوزه جوانان صورت دادیم؛ علاوه بر آن ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از تسهیلات وام ازدواج استفاده شده و ۷۷۱ هزار نفر موفق به دریافت از وام ازدواج شده‌اند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر تمرکز در چهار مقوله ازدواج، اشتغال، مشارکت و هویت‌بخشی به جوانان، گفته است: همه سعی و تلاش دولت این است که بتواند ازدواج را آسان را ترویج دهدالبته اکنون ۱۴۹ هزار نفر در صف نوبت برای دریافت تسهیلات ازدواج هستند و امیدوارم این رقم را به حداقل برسانیم

اعلام رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز اعتبار وام ازدواج در سال گذشته را ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت ۱۳۴ هزار میلیارد تومان آن را تامین کرده است.

به گفته وی، برای سال ۱۴۰۳ نیز وام ازدواج به ۷۰۰ میلیون تومان برای زوج‌ها افزایش یافته و در کنار طرح مسکن ملی که به صورت عمومی اجرا می‌شود، طرح ویژه‌ای برای جوانان هم دنبال می‌شود که البته این طرح هنوز نهایی نشده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرده است که سال ۱۴۰۳ خبر خوشی در زمینه مسکن جوانان به این واسطه داشته باشد.

اکنون دولت سیزدهم مصمم به حمایت از جوانان و تسهیل ازدواج آنان است و به نظر می‌رسد مجموع این اقدامات و تلاش‌های دولت برای کاهش دغدغه‌های جوانان در امر ازدواج و فرزندآوری باشد؛ اما در این بین ممکن است برخی سوء برداشت‌ها و سوء استفاده‌ها و کم‌کاری‌ها وجود داشته باشد که نهاد‌های مختلف نظارتی باید در این امر نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا جوانان از موهبت آنچه قانون برای آنها تعیین کرده برخوردار و شیرینی یک قانون مترقی را بچشند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست شورای امنیت درباره فعالیت آنروا در نوار غزه
  • برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت نهاد امدادرسانی برای آوارگان فلسطینی
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۵ سال توفیقات فراوانی داشته است
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • افزایش سن مجاز استفاده از شبکه‌های اجتماعی در انگلیس