Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیلان- دادستان بندرانزلی از قربانعلی محمد پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، فرشید سهیلی مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی و عبدالرضا کرباسی ناظر طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط‌زیست، تضییع حقوق بیت‌المال و نشر اکاذیب در خصوص این پروژه در بندر انزلی اعلام‌جرم کرد.

قدس آنلاین-گروه استان ها: ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت‌وساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها باهدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب همگی از مشکلاتی است که حیات تالاب انزلی را سال‌ها به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلایندگی‌های حادث‌شده بر این تالاب موجب شد تا سازمان محیط‌زیست طرح موسوم به زیست پالایی تالاب انزلی با ماده «بایوجمی» را به مرحله اجرا بگذارد.

این طرح در حالی با بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی به اجرا درآمد که از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست و استادان دانشگاه، نسبت به مخاطرات جبران‌ناپذیر اجرای این طرح در تالاب انزلی هشدار دادند و حتی دامنه اعتراضات به تریبون نماز جمعه نیز کشیده شد.

در حالی که اجرای این طرح به کابوس دوستداران محیط زیست تبدیل شده بود اما سازمان حفاظت محیط‌زیست با استناد به اینکه طرح مذکور مدت کوتاهی به‌صورت آزمایشی در استخرهای پرورش ماهی شیلات مورداستفاده قرارگرفته و پیامد سوئی به‌جا نگذاشته، دفاعی تمام‌عیار از این طرح به نمایش گذاشت.

کارشناسان چه می‌گویند؟

این دفاع محیط‌زیست در حالی رسانه‌ای شد که به استناد مطالعه‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ توسط دانشگاه تهران روی رسوبات تالاب انزلی و همچنین مطالب ذکرشده در پروژه روش بررسی اثربخشی اجرای طرح افزایش عمق تالاب انزلی به‌وسیله نانوذره«تیتانیوم دی‌اکساید» در سال ۱۳۹۷ (که دست بر قضا در هر دو این مطالعات، مجری پروژه، دکتر کرباسی ناظر پروژه بایوجمی بود) به‌صراحت بیان‌شده است که «درمجموع نتایج شاخص‌های کیفی که برای رسوبات تالاب انزلی استفاده‌شده است بیانگر این موضوع بوده که رسوبات این تالاب دارای آلودگی کم تا متوسط است.

بااین‌وجود مقادیر فلزات کادمیوم و سرب که جزو فلزات سمی محسوب می‌شوند در بخش‌هایی از تالاب انزلی زیاد بوده است.

پس باید بپذیریم که مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه تهران و دکتر کرباسی اشتباه بوده یا این‌که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، بدون مطالعه سعی کرده  تا به هر قیمتی پروژه بایوجمی را اجرا کند.

اعلام‌جرم علیه خاطیان

این موضوع موجب شد تا دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی علیه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اتهام تخریب محیط‌زیست به دلیل اجرای طرح «بایوجمی» در تالاب بین‌المللی انزلی اعلام‌جرم کند.

از همان ابتدای آغاز طرح بایوجمی بسیاری از کارشناسان محیط زیست و استادان دانشگاه، نسبت به مخاطرات جبران‌ناپذیر اجرای این طرح در تالاب انزلی هشدار دادندبا توجه به بررسی‌های انجام‌شده و نظرات رسمی اساتید معتبر کشور و به استناد دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، با ورود سید رحمان سید زاده دادستان بندرانزلی دستور توقف اجرای آن به‌صورت موقت صادر و متعاقباً علیه خاطیان اعلام‌جرم شد.

در دلایل و مستندات مربوط به این پرونده قیدشده که احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، برخلاف نام آن‌یک روش بی‌خطر نیست و استفاده از نانو ذرات «دی‌اکسید تیتانیوم» به همراه «کلرید نقره» نشان داده که به‌رغم ادعای مجری و موافقین، روشی پرخطر و نگران‌کننده است.

در این میان نبود شناخت کافی مجریان طرح از محیط تالاب و چرخه‌های جریانات آبی آن و سست بودن دیواره به‌اصطلاح ایزوله باعث شد تا پس از اولین بارندگی دیواره‌های محدوده پنجاه هکتاری «سرخانکل» فروریخته و هزاران لیتر از این ماده سمی وارد محیط تالاب انزلی  شود.

همچنین در پرونده به این استناد شده که مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی دنیا در ارتباط با نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم و کلرید نقره و احتمال بروز سرطان و انواع بیماری‌ها  منتشرشده است و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی داخل کشور نیز نشان داده که بین استفاده از نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم و بروز انواع بیماری‌ها و سرطان ارتباط معناداری وجود دارد.

اطمینان خاطر به مردم

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که قربانعلی محمد پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان دهم تیرماه سال جاری به رسانه  ها گفت:  طرح بایوجمی یک طرح زیست پالایی است که برای کاهش رسوبات تالاب بین‌المللی انزلی اجراشده و خطرات زیست‌محیطی ندارد.

وی ، بابیان اینکه این طرح به‌صورت آزمایشی در ۴ نقطه از تالاب بین‌المللی انزلی اجراشده است در پاسخ به نگرانی جوامع محلی و دستگاه قضا اطمینان خاطر داد:  بیش از ۲ هزار نمونه آزمایشگاهی از طرح بایوجمی به مراکز علمی و آزمایشگاه‌های معتبر کشور و خارج از کشور ارسال‌شده و با توجه به پایین بودن میزان مصرف تیتانیوم این ماده سرطان‌زا نبوده و طبق آزمایش های انجام شده جزء مواد نانو نیست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گیلان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان

 به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، «آرزو اشرفی‌زاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت پیگیری تامین حقابه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود، توضیح داد: «با توجه به این که عدم تخصیص حقابه تالاب گاوخونی در طول سال‌های اخیر، باعث ایجاد وضعیت نامناسبی برای این تالاب شده است، سازمان محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح استانی، پیگیری‌های خود را برای تامین حقابه این تالاب افزایش داده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی هم در این زمینه به دست آمده است.»
 

 وی افزود: مشکلات مربوط به حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ناشی از سال‌ها بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است. این بارگذاری‌ها باعث شده است که علاوه بر کم شدن شدید حجم آب تالاب گاوخونی و از بین رفتن جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود، شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی دیگری نظیر فرونشست زمین در استان اصفهان باشیم. همچنین اگر روند خشک شدن گاوخونی ادامه پیدا کند، این تالاب به یک کانون جدید گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل خواهد شد.

شکایت اداره‌کل محیط‌زیست استان از مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان
اشرفی‌زاده ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد درج‌شده در جدول منابع و مصارف آب حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف برقراری جریان پایدار در رودخانه و تخصیص کافی حقابه گاوخونی، اظهار داشت: رایزنی‌هایی جدی با مسئولان وزارت نیرو انجام شده است که در تمام حوضه‌های آبریز کشور، حقابه تالاب‌ها را مطابق جدول تخصیص منابع و مصارف حوضه آبریز مربوطه تخصیص دهند، اما در استان اصفهان تخصیص حقابه اندک به تالاب گاوخونی در طول سال‌های متوالی، کار را به جایی رساند که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در سال گذشته از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بابت عدم تخصیص حقابه گاوخونی به میزانی که براساس قانون تالاب‌ها توسط سازمان محیط‌زیست تعیین شده است، شکایت کرد که این مساله منجر به صدور حکم قضایی شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: براساس حکم صادرشده توسط مراجع قضایی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به عدم تخصیص کافی حقابه تالاب گاوخونی محکوم شده است که این اتفاق نشان‌دهنده پیگیری جدی موضوع در سطوح ملی و استانی توسط مسئولان سازمان محیط‌زیست است. البته در بسیاری از استان‌های کشور شاهد عدم تخصیص کافی حقابه تالاب‌ها هستیم، اما درباره تالاب گاوخونی وضعیت به حدی وخیم است که اصفهان به تنها استانی تبدیل شده که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آن بابت عدم تامین مقاله یک تالاب محکوم شده است.

حضور پرندگان در اطراف گاوخونی پس از آبگیری ۵ درصدی تالاب
اشرفی‌زاده با بیان این که پس از محکومیت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توسط مراجع قضایی استان، این شرکت ناچار شد که بخشی از حقابه تالاب گاوخونی را تخصیص دهد، عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته مقداری از حقابه گاوخونی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از سد رودشتین که نزدیکترین سد به این تالاب است، رهاسازی شد که البته بازهم نسبت به حقابه محیط‌زیستی تعیین‌شده برای این تالاب کمتر بود، اما همین میزان از رهاسازی نیز باعث شده است که هم‌اکنون حدود ۵ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با وجود این که حجم آب موجود در تالاب گاوخونی اندک است، اما همین حجم کم نیز باعث شده که امسال برخلاف سال‌های گذشته، تعداد زیادی پرنده در حاشیه تالاب حضور پیدا کنند. همچنین خوشبختانه بارندگی‌های مناسب اخیر باعث شده است که وسعت بیشتری از سطح گاوخونی مرطوب شود که این اتفاق کمک مهمی به جلوگیری از خیزش گرد و خاک در منطقه خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: پیگیری‌ها برای تخصیص هرچه بیشتر حقابه محیط‌زیستی تالاب گاوخونی همچنان ادامه دارد، اما با توجه به بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در طول سال‌های گذشته در حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود، تامین کافی حقابه تالاب بسیار دشوار است، اگرچه طبق قانون، شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان موظف است که حتما متناسب با شرایط بارندگی حوضه آبریز، در طول هر سال آبی حقابه گاوخونی را به اندازه کافی تامین کند.

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری