Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ورود نمادهای شهر مشهد به بازار سوغات این شهر خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر در نشست خبری دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی کشور که در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، گفت: دهمین نمایشگاه  سراسری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی پنجشنبه سوم مرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه کارهای مقدماتی  برای برگزاری این نمایشگاه از چهار ماه پیش آغاز شده است، بیان کرد: این نمایشگاه از سوم تا هفتم مرداد ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مساحتی به‌وسعت ۲ هزار و ۲۰۰ متر با ۱۸۸ غرفه و ۲۵۰ مشارکت‌کننده برپا می‌شود.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه از ۲۸ استان کشور و ۲۸ شهرستان خراسان رضوی حضور دارند.

مکرمی‌فر با اشاره به‌شعار سال و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: صنایع‌دستی با توجه به‌اینکه همه موادش اصل و غیروارداتی است و در هر جا امکان تولیدش وجود دارد، ارزش افزوده بالایی دارد به‌همین دلیل می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق تولید کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: تولید صنایع‌دستی به‌فضای زیادی نیاز ندارد و جزو آیین‌های بومی، فرهنگ و هویت ما است، مردم کشور رغبت زیادی به‌خرید صنایع‌دستی کشور دارند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آثار تاریخی ایران در بین کشورهای دنیا رتبه دهم و در خصوص آثار طبیعی در رتبه پنجم را داریم اما در خصوص صنایع در رتبه‌بندی قرار نداریم، همچنین در زمینه تنوع در صنایع‌دستی هم ردیف هند و چین هستیم و حدود ۳۶۰  رشته داریم.

مکرمی‌فر ادامه داد: ظرفیت‌هایی که در  زمینه صنایع‌دستی مشهد و استان وجود دارد بسیار متعدد، مهم و حتی برخی از این ظرفیت‌ها جهانی هستند، از جمله عنوان شهر گوهر سنگ‌ها در سال ۲۰۱۷ به‌مشهد داده شد و قرار شد ساختمان برای گوهر سنگ‌ها بنا شود که در هفته دولت کنگ‌زنی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: مکان این ساختمان در وکیل‌آباد و در مکان قبلی میراث فرهنگی است، در این خیابان به متراژ ۲ هزار و ۲۰۰ متر ساخته می‌شود، سعی می‌کنیم بین ۱۶ تا ۱۸ ماه این ساختمان ساخته شود.

وی با بیان اینکه مشهد در صنایع چرم و چوب به خودکفایی رسیده است به‌طوری که محصولات این صنایع را صادر می‌کنیم، گفت: ۸ هزار و ۴۰۰ نفر در صنایع‌دستی تحت پوشش ما قرار دارند و از میراث فرهنگی پروانه دریافت کرده‌اند.

مکرمی‌فر اضافه کرد: در سال جاری براساس درخواست‌های رسیده، این تعداد به ۸ هزار  و ۶۳۴ نفر می‌رسد، در بحث اشتغال‌زایی در صنایع‌دستی در سال ۹۷، ۲ هزار و ۶۰۲ بوده که پیش‌بینی ما این است که امسال ۲۶۰ نفر به این تعداد اضافه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۷ جهت حمایت هنرمندان ۱۰ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره کم به‌هنرمندان صنایع‌دستی داده شد و برای سال جاری پیش‌بینی ما یک میلیارد و۱۸۰ میلیون تومان است.

وی در خصوص نمادسازی برای شهر مشهد گفت: طراحی این برندها برای حرم امام رضا(ع)، فردوسی، مکان‌های تاریخی و مساجد آمده شده است، برای ورود این نمادها به‌بازار به دنبال یک سرمایه‌گذار هستیم.

مکرمی‌فر ادامه داد: با آستان قدس نیز در بحث اشیا قدیمی، برپایی نمایشگاه مشترک و کارهایی از این دست هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی استان در زمینه بسته‌بندی با مشکل مواجهه بود با دانشگاه هنر تهران برای طراحی بسته‌بندی مناسب صنایع‌دستی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد.

در سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی داشته‌ایم

در ادامه این جلسه معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سال گذشته خراسان رضوی ۶۵ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشته و در سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۰ هزار دلار صادرات داشته‌ایم که این رقم جدا از سوغات چمدانی است.

محمد مطیع در رابطه با دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: هر ساله این نمایشگاه همراه با نمایشگاه لوستر برگزار می‌شد، اما با توجه به اینکه نمایشگاه کالای ایرانی برگزار می‌شود و صنایع‌دستی هم کاملا ایرانی است، قرار شد همزمان با این نمایشگاه برگزار شود.

وی در رابطه با معرفی سوغات مخصوص مشهد بیان کرد: ۶ رشته برای معرفی شدن به‌عنوان سوغات مشهد انتخاب شده است که بیشتر در زمینه سنگ هرکاره و حکاکی رو سنگ است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: روستای بساک به‌عنوان روستای ملی معرفی شد و مراسم این انتخاب چند وقت پیش گرفته شد، به‌زودی نیز شهر ملی را معرفی می‌کنیم و مراسم این موضوع را نیز می‌گیریم.

مطیع از آغاز به‌کار مدرسه پسرانه هنرهای ایرانی اسلام در مشهد خبر داد و گفت: طبق تفاهم‌نامه ما با آموزش‌وپرورش قرار است تجهیزات و اساتید این مدرسه را تامین کنیم و از ابتدای مهر این مدرسه در چهار رشته صنایع‌دستی با محوریت گوهرسنگ‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی حدود دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده است، اظهار کرد: مدرسه عابدزاده نیز یکی از همین آثار است که در حال حاضر به‌دلیل اینکه اختلاف ارتفاع داشتیم قرار شد طراح این اختلاف ارتفاع را رفع کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص بیمه هنرمندان صنایع‌دستی گفت: طبق قوانین مشخص شده این بیمه کسانی را شامل می‌شود که براساس آن ۲۵۰ نفر سهمیه خراسان بود که همه این سهمیه بیمه شدند و در سال جاری نیز ۱۲۲ نفر بیمه می‌شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی نمادهای مشهد سوغات مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به طور ملموس می‌توان تغییرات گردشگری را در آن ایجاد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، علی‌اصغر شالبافیان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به طور ملموس می‌توان تغییرات گردشگری را در آن ایجاد کرد. این استان به خوبی به استان‌های پرجمعیت یعنی بازار گردشگری دسترسی دارد، به همین منظور باید یک سری پروژه گردشگری برای استان تعریف کرد.

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در کمپ‌های عشایری، سرمایه زیادی نمی‌خواهد بلکه نیاز به همت دارد و باید زمین به سرمایه‌گذار، واگذار شود.‌ باید یه کار جدید در حوزه بازاریابی انجام گیرد.‌

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری برای 30 اردوگاه گردشگری موافقت اصولی صادر شده است. 80 موافقت اصولی در زمینه بوم گردی روستایی نیز صادر شده است که به صورت سنتی به مردم خدمات خواهند داد. 

وی مطرح کرد: چندین هتل نیمه کاره در استان چهارمحال بختیاری وجود دارد از جمله هتل ده چشمه که در چند ماه آینده کار آن تمام می‌شود. تخت و تشک و تمام تجهیزات هتل سیاسر نیز آماده است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: هتل الماس چغاخور طرح بسیار وسیع و بزرگی است که تعداد زیادی از سوئیت‌های آن درست شده است و طبق پیش‌بینی‌ها تا 6 ماه ابتدایی سال جاری به اتمام می‌رسد و حتماً با حضور وزیر افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد باغ‌های گردشگری خصوصاً در شهرستان سامان و مناطق دیگر، انجام خواهد شد. با این برنامه، 200 تا 500 مقر گردشگری در باغ‌ها مستقر می‌شوند. با توجه به اینکه استان بختیاری مقر عشایران است، باید استان هدایتگر در این جهت باشد. اگر اعتبار به این استان تخصیص پیدا کند استان‌های عشایری را تجمیع کرده و در رابطه با کمپ‌های عشایری کار صورت می‌گیرد.

جیلان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال بختیاری در بین استان‌ها رتبه سوم مرمت را دارد. در سال 1400، یک سوم اعتبارات از این اداره کسر شد، انتظار می‌رود کمک‌ها به این اداره صورت گیرد تا این کسری جبران شود. 

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی تا ۱۵ فروردین در بابلسر
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی در اشنویه
  • استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • اقامت ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شیروان خراسان‌شمالی
  • فروش نوروزی بیش از پنج میلیارد تومان صنایع دستی در مازندران
  • فروش بیش از ۵۲ میلیارد ریال صنایع‌ دستی در مازندران
  • اقامت ۷.۵ میلیون نفر شب در مازندران
  • برپایی بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات در عمارت مصدقی ملایر