Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس موزه و مرمت آثار تاریخی با اشاره به اینکه قوانین حوزه میراث فرهنگی بسیار ناکارآمد است و قوانین مربوط به سال های اولیه دوره پهلوی است گفت: یکپارچگی مدیریتی در متولیان این زمینه در شهر نیست و دائم در حال پاسکاری میان ادارات مختلف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، خانه‌های تاریخی و ارزشمند بسیاری در شهر مشهد وجود دارد که هر کدام برای خود دارای تاریخچه و سرگذستی منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌های تاریخی از جمله داروغه، توکلی، کرمانی و غفوری در مشهد هستند که می‌توان با احیای  آن بسترهای مختلف گردشگری و بررسی آثار و مطالب تاریخی را رقم زد.

بناها و خانه‌های تاریخی سند هویتی هر شهری هستند و نشان‌دهنده قدمت آن منطقه است، که متاسفانه گاه‌گاه خبری از وضعیت رو به افول این ابنیه مهم به بهانه‌های مختلف از جمله نوسازی، توسعه و مدرن‌سازی شهر به گوش می‌رسد.

به همین اعتبار خبری دریافت کردیم مبنی بر اینکه قدیمی‌ترین خاانه تاریخی مشهد، در معرض تخریب است لذا در همین راستا رضا سلیمان نوری، رییس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: مشهد شهر تاریخی است که در سده‌های مختلف در چهار مرحله تخریب هایی در آن صورت گرفته است.

چندین دوره آثار تاریخی مشهد از بین رفته است

وی افزود: یک بار در دوران اسدی استاندار و نایب التولیه سال 1305 که خیابان طبرسی و امام رضا در آن آثاری از بین رفت و یک مرتبه نیز در زمان ولیان در دهه50  تخریب بناها و بار دیگر در سال 74 در طرح نوسازی اطراف حرم برخی آثار تاریخی از بین رفت و هر گامی مقصودهای مختلفی داشته است.

این کارشناس آثار تاریخی، با اشاره به بناهای تخریبی گفت: برخی از این بناها دارای بناهای میراثی و تاریخی هستند و برخی هم بدون بنای تاریخی است که بحث مهم دارای سابقه تاریخی است.

اگر بنای ثبت شده تخریب شود میراث فرهنگی مقصر است

وی با اشاره به عدم شناسایی بناهای تاریخی منطقه افزود: اگر بنا ثبت شده و بعد تخریب شده، مقصر اولیه میراث فرهنگی است، چرا که اقدامات لازم بر اساس قانون برای حفظ بنا را انجام نداده که نمونه آن منزل تاریخی سیدان است.

سلیمان نوری با تأکید بر اجرای گشت دائم برای سرکشی از بناهای تاریخی در مشهد تصریح کرد: دو سال گذشته خبری در مورد خانه تاریخی «جوادیان صراف» که مورد رفت و آمد رهبر معظم انقلاب بوده، موجی برای ثبت آن شروع شد اما هیچ اتفاقی نیفتاد و همچنین در مورد «کانون نشر حقایق دینی» مرحوم محمدتقی شریعتی به عنوان محل تأثیرگذار در تاریخ مشهدکه مورد رفت و آمد سیاسیون مشهدی بوده، قول ثبت ملی این بنا از معاون میراث فرهنگی کشور در اردیبهشت ماه گرفته شده اما هنوز کاری در این مورد نشده است.

دلیل عدم ارسال پرونده های کامل شده ثبت آثار تاریخی مشهد به میراث فرهنگی چیست؟

وی افزود: مهدیه «مرحوم عابدزاده» و باقی آثار که پرونده های ثبتی آن نیز کامل شده چرا هنوز از استان خراسان رضوی به مرکز تهران ارسال نمی شود؟

رییس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان با بیان اینکه اهمال بزرگ در نحوه ثبت و نگهداری آثار تاریخی و ارزشمند میراث فرهنگی در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مدرکی نداریم نمی توان از پشت پرده این موضوعات گفت اما اهمال قطعا در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: گاهی اوقات درباره تاریخی بودن این بنا اطلاعرسانی نشده است، اما هسته مرکزی شهر یک سری آثار تاریخی دارد که می توان آنها را تبدیل به موزه و کتابخانه کرد تا مورد استفاده بروز قرار بگیرد.

یکپارچگی مدیریتی در مورد آثار تاریخی در شهر نیست

سلیمان نوری خاطرنشان کرد: یکپارچگی مدیریتی در شهر نیست لذا قطعا این موضوع به سرانجام نمی رسد و متولی آثار تاریخی مشخص نیست و دائم در حال پاسکاری میان ادارات مختلف است.

وی افزود: آثار تاریخی مانع توسعه نیست بلکه باعث توسعه فرهنگی، اجتماعی و آبادانی شهر است.

این کارشناس آثار تاریخی با اشاره به جابجایی سر درب مدرسه عباسقلی خان، گفت: راه حل علمی برای اینکه آثار تاریخی مانع توسعه شهر نشوند وجود دارد البته نیاز است مجموعه میراث فرهنگی تبدیل به وزارت خانه شود در غیر اینصورت نمی‌توان پاسخ خاصی گرفت لذا بحث تغییر ساختار نیز دارای ضرورتی است.

قوانین حوزه میراث فرهنگی بسیار ناکارآمد است

وی افزود: قوانین حوزه میراث فرهنگی بسیار ناکارآمد است و قوانین مربوط به سال‌های اولیه دوره پهلوی است و نیاز به بازنگری دارد چراکه شناخت درستی در مورد آثار تاریخی نداریم و با تبصره به ثبت می‌رسند.

سلیمان نوری اظهار کرد: بسیاری از آثار تاریخی بر اساس قوانین قدیمی میراث جزو آثار تاریخی محسوب نمی شوند، در حالیکه همه اذعان دارند اثر تاریخی است.

وی افزود: در اینکه چه بنایی و چه آیینی ارزش ثبت آثار تاریخی را دارد باید بررسی شود ولی متأسفانه برخی آثار تاریخی در موزه ثبت می شود اما بنایی که در معرض تخریب است را به ثبت ملی نمی رسانیم.

رییس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان ضمن تصریح کرد: تزریق نیروی جوان در این کار اهمیت دارد و همچنین ظرفیت سمن ها در این زمینه باید بکار گرفته شود تا رویکرد مردمی در این موضوع محقق شود.

خبر تخریب بنای خانه تهرانی در مشهد خیلی دور از انتظار نبود

حسین رستگار، کارشناس موزه و مرمت آثار تاریخی در ادامه در گفت‌وگو با مشهدپیام، اظهار کرد: خبر تخریب بنای خانه تهرانی خیلی دور از انتظار نبود و آثار تاریخی پشت سر یکدیگر در حال تخریب شدن است و خاطراتی از آن باقی می‌ماند.

وی افزود: چندین سال پیش پیشنهاد داده شد که از این بناها عکس‌هایی گرفته شود تا بعد از تخریب مستندی از آن داشته باشیم.

حتی بناهای حاضر در لیست آثار تاریخی در معرض تخریب هستند

کارشناس موزه و مرمت آثار تاریخی گفت: قانون درستی در این زمینه نداریم چراکه گاهی اثری در لیست آثار وجود دارد اما از آن حفاظت نمی شود، خیلی سعی می‌شود بناها ثبت نشود.

وی با بیان اینکه حتی بناهای حاضر در لیست در معرض تخریب هستند افزود: رانت هایی وجود دارد که این بناهای تاریخی را از لیست آثار ملی خارج می‌کند در حالیکه متولیان این موضوع مانند میراث فرهنگی، شهرداری و سایر ادارات، در حال پاسکاری موضوعات هستند.

رستگار تصریح کرد: بزرگ ترین منفعت رانت بازی در این زمینه، ایجاد برج های بلند مرتبه در شهر است، اگر تدبیری باشد می‌توانند از این بناها درآمدزایی صورت بگیرد.

حفظ آثار تاریخی منوط به همکاری ارگان‌ها با یکدیگر است

وی با اشاره به اینکه حفظ شدن آثار تاریخی منوط به همکاری ارگان‌ها با یکدیگر است تا برنامه خاصی از سمت متولیان ارائه شود افزود: هدف و برنامه‌ای در نگهداری این آثار وجو ندارد لذا برنامه‌ریزی هم در این مورد نشده است.

کارشناس موزه و مرمت آثار تاریخی ضمن تأکیدبر آگاهسازی مردم خاطرنشان کرد: قوانین نگهداری آثار تاریخی باید رعایت شود و متأسفانه چسبیده به اثر تاریخی برج‌سازی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا آثار تاریخی مانع توسعه شهر است، گفت: توسعه تنها نوسازی و برج ساختن نیست و در برخی کشورهای اروپایی با اثار تاریخی موجود توسعه صورت گرفته لذا باید رویکرد و نگاه‌ها اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

سلامت هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بوشهر به‌عنوان یکی از نعمت‌های خدادادی برای کل کشور به‌حساب می‌آید.

دبیر هفتمین مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلان‌شهر و مراکز استان‌ها گفت: بوشهر در کنار خلیج‌فارس همچون جواهر می‌درخشد، اما وقتی درون شهر گذری می‌کنیم بافت فرسوده، بافت ناکارآمد، حاشیه‌نشینی و بافت تاریخی رهاشده را مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه مدیریت شهری بسیار زحمت می‌کشند و در بازآفرینی شهری در بافت تاریخی همت کرده‌اند، اما بودجه و اعتباری که برای این شهر در نظر گرفته می‌شود و تولید درآمدی که انجام می‌شود برای توسعه شهری کافی نیست.

هدایتی اضافه کرد: بوشهر در یک‌طرف خلیج‌فارس قرارگرفته است و در آن‌طرف خلیج‌فارس نیز شهرهایی را با بالاترین امکانات را می‌بینیم و چرا بوشهر نباید چنینی توسعه پیدا کند؟

وی تصریح کرد: بوشهر می‌تواند پذیرای گردشگران داخلی و بین‌المللی باشد و تولید درآمد پایدار نه‌تنها برای شهر و استان بلکه برای کشور نیز بکند

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها گفت: مسئولین عالی کشور یک نگاه ویژه به بوشهر و اصلاح بافت‌های ناکارآمد شهری داشته باشند

هدایتی اضافه کرد: هزار و ۸۳۷ هکتار بافت ناکارآمد در شهرهای استان بوشهر داریم و همچنین ۷۷۰ هکتار به‌صورت غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهرهای استان بوشهر داریم.

وی بیان کرد: هزار و ۱۰۸ بافت فرسوده و ۳۷ هکتار بافت تاریخی در استان بوشهر داریم که این بافت‌ها در ۱۱ شهر از ۴۲ شهر استان بوشهر استان بوشهر اعلام‌شده است و اگر سایر شهرها نیز موردبررسی قرار بگیرد این آمار بسیار زیاد خواهد شد.

کد خبر 6087030

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد