Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:00:24 GMT

دام‌های بدون پلاک، قاچاق محسوب خواهند شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۳۴۲۳

دام‌های بدون پلاک، قاچاق محسوب خواهند شد

طرحی که در پی اجرای آن زمان تولد و جنسیت دام و همچنین در هر زمان جمعیت دامی کشور مشخص خواهد بود.

پلاکی که به دام هویت داخلی می‌بخشد و اگر به خارج از مرزها نیز قاچاق شود رهگیری و رصد متخلفین نیز به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

پلاک‌گذاری دام طرحی است که سالیان سال روی زمین مانده بود و در اواسط سال گذشته با ایجاد نوسانات اقتصادی و افزایش قاچاق دام، دولت مصمم به اجرای این طرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور سه‌شنبه بعد از برگزاری همایش هویت‌گذاری دام سبک و سنگین و توسعه بهبود مدیریت دامداری‌های استان فارس در شیراز و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۴ هزار و ۶۶۰ راس دام در سطح کشور پلاک‌گذاری شده که از این میزان ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۱۹ راس آن مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است.

مختار علی عباسی افزود: در استان فارس نیز ۹۷ هزار و ۳۱۸ دام پلاک گذاری شده که از این میزان ۸۹ هزار و ۶۴۷ راس آن مورد تائید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: مدت زمان تعیین شده برای هویت گذاری دام سنگین شش ماه و دام سبک نیز یکسال تعیین شده است که سه ماه از مهلت زمان تعیین شده گذشته است.

عباسی ادامه داد: این مدت زمان برای هویت‌گذاری دام سبک و سنگین کشور کافی نیست و ما اکنون درخواست افزایش مدت زمان تا دو برابر زمان تعیین شده را داده‌ایم که امیدواریم از سوی هیئت دولت با آن موافقت شود تا بتوانیم زیرساخت لازم برای تأمین مواد اولی پلاک را فراهم کرد زیرا در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: زیرساخت اجرای کار برای هویت‌گذاری دام در سطح کشور بطور کامل ایجاد شده و هم اکنون نیز این کار در حال انجام است.

عباسی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۴۸ میلیون گوسفند ،۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس بز و ۸ میلیون رأس گاو در سطح کشور وجود دارد و در مجموع نزدیک ۷۵ میلیون دام در سطح ایران باید پلاک‌گذاری شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور به بخشی از مزیت‌های هویت‌گذاری دام در ایران اشاره کرد و گفت: این مسئله کمک می‌کند که آمار دقیق جمعیت دامی در هر زمان مشخص باشد که در پی آن از نوسانات قیمتی گوشت در طول سال نیز جلوگیری می‌شود و همچنین برای اصلاح نژاد علمی و صنعتی دام کشور نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: این طرح همیشه باید بصورت مداوم اجرا شود زیرا بخشی از جمعیت دامی کشور بطور مداوم از چرخه خارج و بخشی دیگر نیز زایش می‌شود.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۵ میلیون پلاک در سال در کشور وجود دارد، افزود: هزینه پلاک‌گذاری هر دام سبک و سنگین بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان تعیین شده که توسط دامدار پرداخت می‌شود و این کار نیز براساس قانون باید انجام شود زیرا نگهداری و انتقال دام بدون پلاک بعنوان قاچاق محسوب می‌شود.

پلاک نشود خدمات نمی‌دهیم

وی در ادامه تاکید کرد: تمام خدماتی که در آینده به دامدار ارائه خواهد شد نظیر تخصیص نهاده و واکسیناسیون صرفاً در صورت پلاک‌گذاری دام انجام خواهد شد و به جز این هویت‌دار شدن دام به نفع دامدار است اما متأسفانه این ضعف وجود دارد که هنوز مزایای هویت‌گذاری دام بطور کامل برای قشر دامپرور کشور تبیین نشده است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور اظهار داشت: از جمله منافع پلاک‌گذاری دام می‌توان به اصلاح نژاد علمی، کنترل بیماری، کاهش تلفات، طراحی مناسب جفتگیری دام و.... اشاره کرد.

عباسی: فارس منشاء قاچاق دام کشور است

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به وضعیت قاچاق دام در کشور گفت: ما هیچ مسئولیتی در حوزه مبارزه با قاچاق دام نداریم و این وظیفه در اختیار نیروی انتظامی است و به لحاظ آماری باید از حوزه ناجا اعلام شود.

عباسی در این باره تنها به گفتن این مطلب که استان فارس و یاسوج منشأ دام قاچاق کشور خصوصاً در جنوب است اکتفا کرد.

نقش هویت‌گذاری در رصد بهداشتی دام

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در همایش هویت‌گذاری دام سبک و سنگین و توسعه بهبود مدیریت دامداری‌های استان فارس در شیراز گفت: هویت گذاری دام در کشور ما با اهدافی شروع شده که از جمله آن می‌توان به جنبه بهداشت محصولات دامی اشاره کرد که در دنیا نیز مرسوم است تا بتوان گوشت را از ابتدای چرخه تا انتها رصد و کنترل کرد.

عباسی با بیان اینکه اهمیت شناسایی دام برای اصلاح نژاد و کنترل جمعیت دام کشور مهم است، افزود: زمانی که آمار جمعیت دامی کشور مشخص نباشد تنها مدیر بحران خواهیم بود و نمی‌توان برنامه‎ریزی درستی برای پیشگیری از تلفات و … انجام داد.

وی ادامه داد: در ماده ۱۸ قانون اساسی کشور، جهاد کشاورزی مسئولیت هویت بخشی دام را دارد اما در طول سال‌های گذشته هزینه آن کمتر تأمین شده و عملاً هویت گذاری دام به درستی پیش نرفته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این مساله ورود پیدا کرد و این امر باعث شد هویت‌گذاری دام با جدیت بیشتری دنبال شود و بر این اساس جهاد کشاورزی شیوه نامه‌ای برای قاچاق دام تهیه کرد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور اظهار داشت: براساس آئین نامه هویت‌گذاری مدت زمان پلاک‌گذاری برای دام سنگین شش ماه و دام سبک نیز یک سال تعیین شد که اکنون عملاً سه ماه از مدت زمان تعیین شده پلاک‌گذاری دام سبک و سنگین گذشته است.

وی هویت گذاری دام کشور را کار سختی دانست که طی مدت زمانی که مشخص شده امکان انجام آن وجود ندارد و گفت: مشکلاتی نظیر تأمین مواد اولیه پلاک وجود دارد که لازم است این مدت تمدید شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سه مرکز تولید کننده پلاک دام در کشور وجود دارد، افزود: با این وجود در سال بیش از ۲۵ تا ۳۰ میلیون پلاک را نمی‌توان تهیه کرد و اکنون نیز بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این خصوص ایجاد شده و متقاضیان می‌توانند ورود کنند.

عباسی عنوان کرد: در حال حاضر نقل و انتقال دام بدون پلاک گذاری ممنوع اعلام شده و رفته رفته با تکمیل این طرح در خصوص نگهداری دام بدون پلاک نیز سختگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

وی از راه‌اندازی سامانه هویت‌گذاری دام کشور خبرداد و گفت: زیرساخت لازم برای ایجاد سیستم جامع هویت‌گذاری دام کشور انجام شده و این سامانه اکنون آماده است و کلیه اطلاعات دام‌های پلاک‌گذاری شده در آن وجود دارد که با استفاده از این سامانه می‌توان ردیابی دام را انجام داد و همچنین صحت پلاک‌گذاری را نیز کنترل کرد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور عنوان کرد: با اتحادیه مرکزی دامداران ایران و اتحادیه مرکزی عشایری دامداران متحرک ایرانیان قراردادهایی منعقد و دستورالعمل اجرای این طرح نیز تهیه و به تمام استان‌ها ارسال شده تا فرایند هویت گذاری دام‌ها تسهیل شود.

وی اظهار داشت: نصب پلاک حداقل روی یک گوش دام الزامی است و اگر دامدار تمایل به نصب آن روی دو گوش هم داشته باشد در صورت تأمین هزینه مشکلی وجود ندارد و امکان‌پذیر است و همچنین اگر پلاک دریافت شود اما نصب نشود نیز قابل رهگیری است.

عباسی در ادامه تاکید کرد: در تمام استان‌های کشور باید تبلیغات لازم برای آگاهی بخشی به دامداران برای پلاک گذاری انجام شود و آنها از مزایا و اجباری بودن این طرح آگاه شوند.

وی عنوان کرد: تمام خدمات نظیر توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، واکسیناسیون و … در آینده براساس هویت گذاری به دامداران ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای بین المللی پلاک دام‌ها ۱۵ رقمی است، گفت: مسئولان جهاد کشاورزی در استان‌ها دقت داشته باشند که طرح‌های دیگر در کنار هویت گذاری به دامداران تحمیل نشود که قطعاً در بین جامعه دامداران نارضایتی ایجاد می‌کند و در نتیجه اگر چنین رفتارهایی بروز کند بطور جدی با آن برخورد خواهد شد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: مأمور پلاک کوب ملزم به دادن صورت حساب شرح خدمات ارائه شده به دامدار است که در صورت بروز تخلف در این خصوص این مساله قابل پیگیری باشد.

اتحادیه دامداران مرودشت تافته جدا بافته نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به درخواست نماینده اتحادیه دامداران مرودشت در این جلسه مبنی بر مستقل شدن این اتحادیه از مرکز استان فارس گفت: اتحادیه دامداران مرودشت تافته‌ای جدا بافته نیست و باید زیرنظر اتحادیه استان عمل کند.

وی در ادامه پاسخ به نماینده دامداران مرودشت که اظهارات و درخواست‌های خود را در این جلسه با لحنی نسبتاً تند بیان کرد، افزود: دولت تدبیر و امید در یکساله گذشته حمایتهای جدی از دامداران داشته بگونه‌ای که در یکسال گذشته قیمت خرید هر لیتر شیر از دامدار که هزار و ۱۵۰ تومان بود را در اقدامی بی سابقه به دو هزار و ۳۹۰ تومان افزایش داد که این اقدام درجهت حمایت از دامدار بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه گوشت قرمز نیز دامدارانی بودند که بعد از نوسانات اقتصادی ایجاد شده برای طمع بیشتر دام‌شان را نفروختند تا اینکه قیمت گوشت در اردیبهشت امسال افت پیدا کرد که این مساله هم قابل پیش‌بینی بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامپروری همگام کشور: ۲۰۰۰ مرکز بهبود مدیریت دامی
در سراسر ایران ایجاد می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامپروری همگام کشور در ادامه این همایش گفت: ۲۰۰۰ مرکز بهبود مدیریت دامی در سطح کشور ایجاد خواهد شد تا آموزش دامداران که امر بسیار مهمی است به بهترین شکل ممکن انجام شود.

جواد آزاد افزود: دامداران صنعتی اغلب هویت‌گذاری دام‌های خود را انجام داده‌اند اما برای دامداران سنتی هنوز این کار انجام نشده که در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند و نیاز است که فرهنگ سازی در میان این قشر صورت پذیرد و فواید هویت گذاری برای آنها بیان شود.

وی ادامه داد: اپلیکیشن دامیار طراحی شده که بزودی رونمایی خواهد شد که برای ارتباط گیری و خوداظهاری دامدار برای زایمان دام و از چرخه خارج شدن آن ایجاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامپروری همگام کشور افزود: هویت گذاری مزایای خوبی دارد و طرحی است که باید در سراسر کشور انجام شود و بعد از تکمیل آن اگر نیروی انتظامی به گله‌ای برخورد کند که پلاک کوبی نشده باشد به منزله قاچاق محسوب خواهد شد.

پیامک برای پلاک

محمدعلی شاه امیری، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس در این نشست گفت: پیامک به دامداران این استان ارسال خواهد شد که بدانند چه زمانی باید برای پلاک کوبی دام‌های خود مراجعه کنند.

۹۸۷۳ / ‏‬ ۱۸۷۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دامپزشکی شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۳۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضیافت امام حسنی‌ها، نشانه هویت ماست

دریافت 6 MB کد خبر 6063084 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • توقیف کراس‌های قاچاق در رشت
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی «گروه موسوم به امیرمنصور آریا» تعیین تکلیف شد
  • معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی گروه موسوم به امیرمنصور آریا تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف معوقات مالیاتی گروه امیرمنصور آریا
  • ۵۹ دستگاه وسیله نقلیه بدون پلاک در مهاباد توقیف شد
  • توقیف ۵۹ دستگاه وسیله نقلیه بدون پلاک در مهاباد
  • ضیافت امام حسنی‌ها، نشانه هویت ماست
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم
  • اعتراف رسانه عبری زبان: اسرائیل به انزوای کامل نزدیک می‌شود