Web Analytics Made Easy - Statcounter

چین توانسته است به صورت کاملا قانونی و با یافتن راهی منحصر به فرد تحریم‌های آمریکا را دور زده و به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اسپوتنیک،  چین توانسته است از طریق انبار کردن نفت ایران در انبارهای نفتی گمرکی به صورت کاملا واضح و قانونی تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راشل یو، کارشناس مؤسسه FGGسنگاپور می‌گوید: ماه‌هاست که محموله‌های نفتی ایران در حال تخلیه در انبارهای گمرکی چین هستند و علیرغم افزایش بازرسی‌ها این مسئله ادامه یافته است.

وی ادامه داد: دلیل این مسئله برای فروشندگان نفت کاملا واضح است چرا که ذخیره کردن نفت در نزدیکی خریدار به نفع فروشندگان است به خصوص اگر در مقاطعی شاهد تخفیف در تحریم‌ها باشیم.

بر اساس اطلاعات رهگیری خطوط کشتیرانی چین در ماه آوریل و درست پیش از پایان مهلت معافیت از تحریم‌ها برای چند کشور 3 میلیون تن نفت از ایران وارد کرد.

از ماه می به بعد واردات نفت ایران توسط چین ادامه یافته که البته تا حدودی شاهد افت آن بوده‌ایم.

حدود یک میلیون تن نفت ایران به چین صادر شده و مقدار مشابهی از سوی گمرک چین نیز ترخیص شده است.

انبارهای ذخیره نفت گمرکی انبارهایی هستند که کالاهایی که هنوز گمرکی آنها پرداخت نشده در آنها نگهداری می‌شوند.

در ماه ژوئن مجددا بیش از یک میلیون تن نفت ایران وارد ترمینال‌های چین شده اما از گمرک این کشور ترخیص نشده‌اند.

به نظر نمی‌رسد که چین بخواهد به این زودی‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کند چرا که هم اکنون بیش از 12 فروند نفتکش با ظرفیت بیش از 20 میلیون بشکه در مسیر انتقال نفت ایران به این کشور هستند.

اوایل ماه جاری سه مقام آمریکایی اعلام کردند که وزارت امور خارجه این کشور در حال ایجاد طرحی برای معاف کردن چین از تحریم‌های نفتی ایران است و قرار است بر اساس قانونی که در زمان اوباما به تصویب رسیده  چین برای بدهی‌هایی که از ایران دارد، نفت وارد کند.

به عنوان مثال شرکت سینوپک چین در توسعه میادین نفتی ایران فعال بوده و قرار است پول بازگشت سرمایه‌گذاری خود را در قالب نفت از ایران دریافت کند.

اما پیش از این نیز چین حداقل دو نفتکش بزرگ نفت از ایران وارد کرد و این مسئله در تناقض کامل با سیاست‌های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود.

این اقدامات چین باعث شد برخی نمایندگان مجلس در آمریکا به دولت ترامپ حمله کرده و اعلام کنند که کاخ سفید یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد که تحریم‌ها اعمال شوند.

البته یک مقام سابق وزارت امور خارجه چین اعلام کرد اگر چین به آمریکا بگوید به شما ربطی ندارد کاخ سفید کار زیادی در این باره نمی‌تواند انجام دهد. 

تا پیش از اتمام معافیت از تحریم‌های ایران چین حدود 20 درصد از نیاز خود به نفت را از ایران وارد می‌کرد.

به نظر می‌رسد دیگر کشورهایی که پیشتر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده بودند، شامل هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی،یونان و ترکیه، تحت فشار تحریم‌های کاخ سفید واردات نفت از ایران را یا به صورت مقطعی و یا به صورت کامل کاهش دادند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین، تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ دیروز (سوم اردیبهشت) در گزارشی با اشاره به تصویب تشدید تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران در مجلس آمریکا نوشت: تحلیلگران بازار نفت معتقدند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه حرکتی که می تواند قیمت نفت خام یا بنزین را برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش دهد، بیزار است.

به گفته کارشناسان، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا از اختیارات پیش بینی شده در این طرح برای اعمال معافیت ۱۸۰ روزه در اجرای این تحریم ها استفاده و از اجرای سختگیرانه آن اجتناب خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، وضعیت کنونی تا حدودی مشابه اوضاعی است که دولت بایدن با روسیه و تهاجم آن به اوکراین مواجه است. اگرچه کاخ سفید تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده، اما در همین حال تلاش کرده تا ضمن محدود کردن درآمدهای این کشور اجازه دهد صادرات نفت آن همچنان جریان داشته باشد تا عرضه جهانی تحت فشار قرار نگرفته و تورم که از جمله دغذغه های انتخاباتی بایدن است، افزایش نیابد.

واشنگتن همچنین در روزهای اخیر و با وجود تمدید تحریم ها علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، با تداوم صدور نفت آن کشور موافقت کرد.

به گفته شرکت مشاوره انرژی کلیر ویو (ClearView Energy Partners) مستقر در واشنگتن، در صورت اجرا و اعمال تحریم های جدید، قیمت های جهانی نفت می تواند به میزان ۸.۴۰ دلار افزایش یابد.

رویترز پیشتر به نقل از کلیر ویو نوشته بود که ۲ طرح مصوب مجلس، "در صورت اجرا و اعمال می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر مستقیم بگذارند. "

به گفته این گروه پژوهشی، در طرح نخست که "قانون توقف پهلوگرفتن نفتکش های ایران" (SHIP / Stop Harboring Iranian Petroleum) نامگذاری شده، بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی که "آگاهانه" در حمل و نقل، انتقال، تراکنش مالی و فرآوری نفت خام و محصولات نفتی ایران شرکت می‌کنند، تحریم می شوند. کشتی هایی که این ممنوعیت را نقض کنند به مدت ۲ سال از ورود به بنادر آمریکا منع خواهند شد.

با این حال، این طرح شامل معافیت های ۱۸۰ روزه است که بایدن می تواند از آن برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت استفاده کند.

مصوبه دوم نیز یک طرح ضد ایران و چین است که تحریم‌های ثانویه بر نفت ایران را به هرگونه معامله خرید نفت از ایران توسط یک موسسه مالی چینی گسترش می دهد. این تحریم ها با ارزیابی های سالانه آغاز شده و اجرای آن تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در این مورد نیز می تواند معافیت های دوره ای تحریم ها را اعمال کند.

کد خبر 846699 منبع: ایرنا برچسب‌ها نفت ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند