Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:31:18 GMT

واکاوی فرصت های البرز با حضور معاون اول رئیس جمهوری

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۴۰۵۷

واکاوی فرصت های البرز با حضور معاون اول رئیس جمهوری

به گزارش ایرنا، البرز در خرداد ماه سال ۸۹ به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد، استانی که با وجود جوان بودن اما ظرفیت های علمی، پژوهشی، اقتصادی و صنعتی آن فراوان است.

با این وجود دغدغه های مردم و مسئولان این استان همچون سایر مناطق کشور در این شرایط حساس به تکاپو برای برون رفت از مشکلات اختصاص یافته تا بتوان در جغرافیای ایران زمین به خوبی نقش آفرینی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز تلاش صنعتگران و محققان البرزی در کنار مسئولان این دیار این است که باری از روی دوش دولت و کشور برداشته و همچون دلاورمردان دفاع مقدس این بار جبهه جنگ اقتصادی برای ایران اسلامی، پیروزی به ارمغان بیاورند.

با این حال امروز ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و چالش های موجود برسر راه توسعه استان البرز در نشست اقتصاد مقاومتی استان البرز با حضور معاون اول رئیس جمهوری از سوی بخش خصوصی و دولتی مورد بررسی قرار گرفت.

احمد زارعی رئیس خانه صنعت معدن و تجارت البرز دراین نشست با قدردانی از اقدامات موثر استاندار البرز درحوزه تولید و صنعت گفت: زیرساخت های خوبی در البرز شاهد هستیم که از جمله آن می توان به خط راه آهن البرز که در مسیر گذر ۱۱ استان کشور قرار دارد، اشاره کرد.

وی افزود: نزدیکی به پایتخت و وجود سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی فرصتی مغتنم دراین زمینه به شمارمی رود که باید ازآنها بهره بیشتری برد.

زارعی گفت: یکی از مشکلات البرز درمسیر توسعه این است که با وجود منفک شدن از تهران هنوز زیرساخت های آن تکمیل نشده و تخصیص های فعلی در حوزه اقتصاد پاسخگو نیست.

وی اظهارداشت: موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتر صنایع که بارها تکرار می شود باید برای صاحبان صنایع حل و فصل شود زیرا واحدهای تولیدی و صنعتی این استان توان باز پرداخت تسهیلات با نرخ بالا را ندارند.

زارعی اضافه کرد: تزریق منابع مالی درالبرز مناسب نیست و مجموعه صنعتی آن منفک شده از بانک های تهران هستند بنابراین پرداخت هایی که انجام شده و مصوباتی که درستاد فرماندهی و در امور ساماندهی و کسب و کار است باید مجوز آنها از تهران گرفته شود.

وی تاکید کرد: لازم است تمهیدات لازم دراین زمینه صورت گیرد تا صنعتگران به تهران نروند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با وجود هماهنگی ها در استان البرز و هم افزایی بین مسئولان و تیم استانداری شاهد مشکلاتی در حوزه صنعت این استان هستیم.

عزیزاکبریان افزود: موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتری که بارها قول داده آن داده شده باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد و معضلات زیست محیطی و صنعتی دراین زمینه مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: صنعتگران اشتهارد دراین موضوع مهم دارای حقوقی هستند که باید برای آنها احقاق حق داشت.

این نماینده مجلس اظهار داشت: فرودگاه پیام یکی از مولفه های توسعه برای البرز به شمارمی رود که می تواند مکملی بر فرودگاه امام (ره) و مهرآباد باشد.

وی افزود: ظرفیت های قابل توجهی دراین فرودگاه وجود دارد که نباید بلااستفاده بماند بنابراین با طرح این ظرفیت ها باید زمینه شکوفایی هرچه بیشتر آنها فراهم شود.

اکبریان ادامه داد: در نشست های اقتصاد مقاومتی وزیر معین استان البرز (وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات) پیگیری هایی دراین داشته و برای مسافری شدن فرودگاه پیام البرز لازم است تدابیرجدی صورت گیرد.

وی، توسعه راه ها را یکی دیگر ازمولفه های مهم اقتصادی رالبرز خواند و گفت: پروژه ملی همت با وجود وعده های داده شده به سرانجام نرسیده درحالی که استاندار البرز خیلی پیگیر آن است.

اکبریان خاطرنشان کرد: اتوبان تهران – شمال و کمربند آبیک به چرمشهر خوب کار شده که با اتمام آنها تاثیر بسزایی را در حوزه توسعه استان شاهد خواهیم بود.

وجود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در البرز، تولید فراوان ماکارونی، قارچ و رتبه های بالای کشاورزی و صنایع غذایی البرز، جاذبه های گردشگری این استان از دیگر ظرفیت هایی بود که این نماینده مجلس به آنها اشاره کرد.

اکبریان تاکید کرد: بلا استفاده ماندن ظرفیت های گردشگری البرز نیاز به برداشتن موانع دراین زمینه دارد که از جمله این ظرفیت ها می توان به جاده‌های گردشگری کرج - چالوس، برغان و طالقان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس همراه دولت است و امروز باید تسهیلات لازم را در اختیار صنعت و تولید قرار داد.

تحکیم مابه تفاوت نرخ ارز و تعیین تکلیف ادارات شهرستان فردیس از دیگر موضوعاتی بود که نماینده مردم کرج به آنها پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز نیز گفت: در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت ۳۵۵ مصوبه داشتیم که تعدادی از آنها ابعاد ملی داشته است.

رحیم بنا مولایی افزود: بر اساس ماده ۲ این قانون، دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آئین نامه‌ها، نظر کتبی اتاق‌ها و تشکل های ذیربط را بررسی کند و هرگاه لازم دید آنها را به جلسات تصمیم گیری دعوت نماید.

وی اظهار داشت: همچنین در ماده سه قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دستگاه‌های اجرایی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی، نظر تشکل های اقتصادی ذی ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند.

بنامولایی تاکید کرد: مشکلات عدیده ای در مقررات، آئین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی ابلاغ شده، وجود دارد که این روند هزینه‌های زیادی به بخش خصوصی در این شرایط حساس و جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان و بدخواهان میهن و نظام اسلامی تحمیل می‌کند.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به دیگر مطالبات و درخواست‌های به حق دیگر فعالان بخش خصوصی و هیأت‌های مدیره شهرک‌های صنعتی استان گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص بخشی از عوارض ناشی از اجرای قانون مذکور به شهرک‌ها و نواحی صنعتی هر استان جهت تکمیل، بازسازی، نوسازی و یا ترمیم و نگهداری زیرساخت‌های موجود و موردنیاز شهرک‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی اظهار داشت: اجرای دقیق و کامل ماده (۷) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار با موضوع ساماندهی و کاهش مراجعات نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به واحدهای تولیدی و افزایش اعتماد متقابل میان دولت و کارآفرینان در راستای تحقق دولت الکترونیک از دیگر مطالبات بخش خصوصی است.

وی با اشاره به همراهی با سیاست های دولت در جهت حمایت از صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: استان سرافراز البرز به عنوان بزرگترین صادرکننده میوه و تره بار کشور می‌باشد و از طرفی یکی از ظرفیت‌ها و نقاط قوت استان وجود فرودگاه پیام بوده که متأسفانه افزایش قیمت سوخت هواپیماهای باری (کارگو) امکان بهره مندی از این ظرفیت استان را غیراقتصادی نموده است،

بنامولایی تأمین سوخت موردنیاز موتور کانتینرهای یخچال دار حمل محصولات کشاورزی و سایر فرآورده‌های فاسد شدنی بوده که با درخواست اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار استان در جلسات متعدد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است را از دیگر خواسته‌های بخش خصوصی عنوان کرد.

با حضور معاون اول رئیس جمهوری امروز ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه تولیدی و عمرانی در البرز به بهره برداری رسید.

بازدید از پروژه بزرگراه شهید همت، خط ریلی کرج - شهر جدید هشتگرد، افتتاح طرح توسعه کارخانه لکوموتیو مپنا و ۲ طرح شیلات از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهوری به استان البرز بود.

وزرای راه وشهر سازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت به همراه تعدادی از معاونان وزراء معاون اول رئیس جمهوری را در این سفر یک روزه همراهی کردند.

۸۰۲۹/‏‬ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی جوان به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می کند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،  محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نیرو‌های نخبه، خلاق و کارآفرین سرمایه‌های اصلی کشور هستند اظهار کرد: نقطه تحول اقتصادی کشور و تحقق شعار سال با تکیه بر کارآفرینان و نسل جوان کشور محقق می‌شود.

وی ادامه داد: کشور ما از ظرفیت‌های خدادادی و منابع طبیعی بسیاری برخوردار است، اما مزیت بزرگ‌تر و ارزشمندتر حضور همین نیروی جوان و تحصیل‌کرده است که به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می‌سازد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با توجه به تغییر رویکرد اقتصاد جهان به سمت اقتصاد دیجیتال امروزه شاهد هستیم برخی از کارآفرینان و سرمایه داران بزرگ جهان از نسل نوجوان هستند و مقتضیات اقتصاد دیجیتال چنان است که سن و تحصیلات نمی‌شناسد و با بهره گیری از خلاقیت فردی می‌توان به نتایج بزرگ دست یافت.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین، مستعد و خلاق در کشور، افزود: در جلسه‌ای با اتاق بازرگانی بر این مهم تاکید شد که باید هنرستان‌ها در کنار کارخانه‌های بزرگ کشور تأسیس شوند تا دانش‌آموزان ضمن تحصیل، در محیط واقعی و عملی هم آموزش‌های لازم را در کارخانه‌ها و صنایع فراگیرند.

مخبر خطاب به دانش آموزان هنرستانی و کارآفرینان جوان، تاکید کرد: شما می‌توانید نقطه تحول کشور باشید و قطعاً جهش تولید با فعالیت بخش خصوصی و نخبگان محقق می‌شود.

مخبر با اشاره به اقدامات و تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات اساسی در کشور در دو سال گذشته ادامه داد: دولت توانست به دستاورد‌های مهم اقتصادی دست یابد و معتقدیم کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به راهبرد‌های منبعث از قرآن و دین مبین اسلام در اندیشه‌های امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: امروز کشور‌های قدرتمند و نظام سلطه در دنیا نه تنها جرأت مقابله نظامی با ایران را ندارند بلکه حتی از سخن گفتن درباره آن هم عاجز هستند.

مخبر افزود: ایران با پایه گذاری امام خمینی (ره) و رهبری مقام معظم رهبری در تمام مسائل سیاسی، امنیتی و روابط بین الملل می‌درخشد و قدرت‌ها و کشور‌های منطقه و جهان بدون گرفتن نظر جمهوری اسلامی ایران قدرت تصمیم‌گیری در منطقه ما را ندارند.

دیگر خبرها

  • فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!
  • دیدار استاندار ایالت پنجاب پاکستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران
  • نیروی جوان به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می کند
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • مرتفع سازی حاشیه باغ گیاه شناسی متوقف شد
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تبیین آموزه‌های دینی است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تببین آموزه‌های دینی است
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق
  • خبرهای جدید از کارخانه پرماجرای سیمان خرم‌آباد