Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:20:04 GMT

طرح بررسی الگوی تغذیه ای خانوارها در گیلان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۴۵۲۲

طرح بررسی الگوی تغذیه ای خانوارها در گیلان آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی کیفی و کمی موادغذایی، تعیین میزان مواد مغذی دریافتی و کفایت تغذیه ای رژیم غذایی، سیاستگذاری های سطح کلان غذا و تغذیه، کمک به تعیین وضعیت ناامنی غذا و تغذیه ای در جامعه، شناخت عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر و برنامه ریزی های تغذیه جامعه از اهداف اجرای طرح ملی بررسی الگوی مصرف مواد غذایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمد عباسی اظهار داشت: در برنامه ملی بررسی الگوی مصرف غذایی و تغذیه ای خانوارها،برنامه اطلاعات مربوط به الگوی غذایی در مناطق روستایی، شهری و حاشیه های شهری استان گیلان، با روش یکسان و توسط کارشناسان شاغل در حوزه معاونت بهداشتی جمع آوری می شود. 

وی بیان داشت: پرسشگران برای بررسی الگوی مصرف غذایی و وضعیت تغذیه ای خانوارها ، با کارت شناسایی عکس دار و ابلاغ اجرایی این طرح به درب منازل مراجعه می کنند بنابراین خانواده ها در این طرح همکاری لازم را داشته باشند. 

بررسی الگوی مصرف غذایی و تغذیه ای خانوارها،  پیرو مکاتبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت بهداشتی و بر اساس تفاهمنامه های به عمل آمده دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و با همکاری تمامی معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور به اجرا درآمد.

مرحله اول بررسی الگوی مصرف غذایی و تغذیه ای خانوارها، از نیمه دوم دی ماه تا پایان بهمن سال گذشته در استان گیلان برگزار شد.

۷۲۸۶ /6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیلان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • اجرای طرح تشدید کنترل کیفی آب و کیفیت مواد غذایی در اهواز
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان