Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@16:21:14 GMT

فعالیت مراکز تحت پوشش بهزیستی شهر را امن کرده است

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۵۴۸۰

فعالیت مراکز تحت پوشش بهزیستی شهر را امن کرده است

تور ویژه خبرنگاری با هدف معرفی فعالیت‌های اداره کل بهزیستی فارس در مراکز تحت پوشش این اداره کل صبح یکم مردادماه برگزار شد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

طبق قرار از پیش اعلام شده ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح روز یکم مردادماه در محل مدیریت بهزیستی شیراز در کوی زهرا حاضر می‌شوم با جمعی از کارکنان روابط عمومی بهزیستی فارس و شهرستان شیراز و تعدادی از کارکنان این مجموعه تا ساعت هشت و ۳۰ دقیقه به انتظار جمع شدن خبرنگاران می‌مانیم اما تنها با حضور سه نفر از اصحاب رسانه این تور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در کوی زهرا

نخستین مکانی که در همین ساختمان بهزیستی شهرستان شیراز از آن بازدید می‌کنیم مرکز مشاوره تلفنی 1480 است که ضمن بازدید مطلع می‌شویم که از ساعت هشت صبح تا هشت شب و در 2 شیفت کاری و 17 کابین به تماس گیرندگان در حوزه‌های مختلف مشاوره می‌دهد.

 

«مصطفی محسنی»، با اشاره به تعداد تماس‌های روزانه با یان مرکز که مشاوران تخصصی دارد به ما می‌گوید: بیش از یک هزار و ۲۰۰ تماس در روز از سراسر استان با این مرکز داریم.

 

کارشناس مسوول مراکز مشاوره استان فارس ادامه می‌دهد: بیشترین موارد تماس در حوزه خانواده و نوجوانان است و وضعیت مواردی که تماس می‌گیرند با دریافت یک کد مشاوره دنبال می‌شوند تا با دریافت آموزش لازم، تدریجا به نتایج مطلوب در حوزه مشکل خود برسند.

 

وی اعلام می‌کند: میزان رضایت و تماس مججد مواردی که با 1480 تماس می‌گیرند بیش از 90 درصد است و برای هر تماس گیرنده 30 تا 40 دقیقه و در صورت نیاز حتی بیشتر هم توسط مشاوران مرکز وقت گذاشته می‌شود.

 

با هدایت کارکنان بهزیستی از زمین چمن مصنوعی که در جوار مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی شیراز است دیدن می‌کنیم که این زمین چمن در حد استانداردهای اروپا و ویژه تیم ملی نابینایان است که به تازگی 2 اردوی کشوری در آن برگزار شده و در جنوب کشور بی‌نظیر است.

 

مکان بعدی که به تور ما معرفی می‌شود اورژانس اجتماعی است که سه خودروی سیار در شیراز دارد و به شکل شبانه‌روزی به شهروندان خدمات می‌دهد. این خودروها در اماکن شلوغ شیراز می‌چرخند و در صورت تماس و مشاهده موارد اضطراری به یاری افراد می‌شتابند، «سیما گرامی»،‌ با تاکید بر هدف این مرکز عنوان می‌کند: اورزانس اجتماعی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و گروه‌های خود را به محلات آسیب‌زا، مدارس و ... اعزام می‌کند.

 

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان شیراز ادامه می‌دهد: در موارد ضروری نیروهای مرکز به محل اعزام و فرد دچار بحران را به مرکز منتقل می‌کنند و این موارد می‌تواند شامل کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت خانگی، سالمند آزاری و ... باشد.

 

وی اضافه می‌کند: واحد نگهداری موقت، قرنطینه به مدت 21 روز، روانشناس، مددکار، پرستار و ... در اورژانس اجتماعی مستقر هستند و برای هر مددجو یک تیم مداخله در نظر گرفته می‌شود.

 

گرامی تاکید می‌کند: کارشناس پشت خط اورژانس اجتماعی به تمامی واحدهای کل بهزیستی و فرا سازمانی واقف و آشناست تا بر اساس مشکل تماس‌گیرندگان آنها را به مراکز مرتبط معرفی و وصل کند.

 

وی با اشاره به اقداماتی که پس از ترخیص مددجویان از این مرکز انجام می‌شود، بیان می‌کند: تا 6 ماه پس از ترخیص وضعیت مددجو از طریق تیم مرکز پیگیری و دنبال می‌شود و فرد به حال خودش رها نمیشود تا اطمینان شود به آرامش و وضعیت مطلوب رسیده است.

 

 مرکزی که به امنیت شهر کمک می‌کند

با کارکنان بهزیستی و یک خبرنگار و عکاسی که از رسانه در این تور شرکت کرده‌اند سوار مینی‌بوس می‌شوم تا به دهکده سلامی برویم، جایی که از معتادان متجاهر و بیماران روانی مضمن نگهداری می‌شود و به گفته «محمدرضا جعفری»،‌ مدیر روابط عمومی بهزیستی شهرستان شیراز که با ما همراه بود اگر چنین مراکزی نباشد که معتادان و بیماران روانی را نگهداری و درمان کند، امنیت در شهر از میان می‌رود، ابتدا از مرکز الرحمان که ویژه نگهداری و درمان بیماران روانی مضمن است، دیدن می‌کنیم، بیماران مرکز علیرغم تصوری که از بیمار روانی داشتم با روی خوش و شعر به ما خوش‌آمد می‌گویند و به نظرم به خوبی مورد درمان دارویی و روانی قرار گرفته‌اند که حرکتی که بتوان به بیمار روانی مضمن نسبت داد از آنها سرنمی‌زند.

 

«زهرا پیشانی دار» می‌گوید: از سال 80 و با حضور 45 مددجو این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر 107 مددجو در مرکز نگهداری می‌شوند که 34 نفر از آنها مجهول‌الهویه هستند که از سطح شهر جمع شده‌اند.

 

مدیر این مرکز می‌افزاید: در این مرکز که ویژه مردان است به ارائه مشاوره کار درمانی، ویزیت هفتگی پزشک و روان‌پزشک، دارو درمانیف آموزش مهارت‌های زندگی و ... پرداخته می‌شود تا این بیماران روند بهبودی در پیش بگیرند و توانمند شوند.

 

وی اضافه می‌کند: اگر خیران و مسئولانی باشند که مواد اولیه صنایع دستی و حرفه‌های آموخته شده در این مرکز را برای بیماران تامین کنند در بحث اشتغال پایدار و فروش تولیدات آنها که در سطح مطلوب و باکیفیتی قرار دارند، موفق خواهیم شد.

 

معتادان در راه بهبودی

راستش را بگویم وقتی کلمه معتاد متجاهر و مرکز ترک اعتیاد را می‌شنوم وحشت می‌کنم، یک چهره وحشتناک و غیر قابل تحمل برایم تداعی می شود و برای همین وقتی در ادامه تور امروز می‌گویند که از چنین مرکزی بازدید داریم زیاد تمایلی ندارم. از مینی‌بوس با اکراه پیاده می‌شوم و آخرین نفری هستم که وارد مرکز ماده 16 دهکده سلامی می‌شوم، در بدو ورود یک گروه سرود جوان با لباس‌هایی که تمامی افراد مرکز به تن دارند برایمان سرود وطن را بسیار زیبا اجرا می‌کنند، چند نفری از همین افراد دور یک میز مشغول انجام کارهایی با چوب و اره هستند و اشیایی می‌سازند، در یک طرف دیگر خوابگاه، مرکز تجمع و ... قرار دارد که به ترتیب از آنها بازدید می‌کنیم، معتادانی که در این مرکز تحت درمان هستند بسیار مودب و اجتماعی هستند و جالب اینکه مشاوران زن در مرکز تردد می‌کنند و حتی مدیر مرکز هم یک بانوی جوان است.

 

سرایی برای سالمندان

وقت آن رسید تا در تور امروز از سرای سالمندان شیراز دیدن کنیم که از تیرماه 91 و پس از مدت‌ها تلاش برای احداث ساختمان در یک زمین اوقافی فعالیت خود را تحت نظارت بهزیستی آغاز کرده است، این سرا دارای امکان نگهداری از زنان و مردان است و تیم خبره و ویژه برای رسیدگی، درمان دارویی، فیزیو تراپی و ... به کار گرفته است. با همکاری پزشکان عمومی و متخصص خیر در شیراز ویزیت در مطب شخصی و درمانگاه مطهری برای سالمندان این مرکز رایگان و خارج از نوبت انجام می‌شود.

 

 

«عبدالمجید جمشیدی»، با تاکید بر لزوم حمایت سازمان‌ها در کنار خیران از چنین مراکزی می‌گوید: اگر سازمان‌ها از بقاء این مراکز حمایت نکنند قطعا خیران ناامید می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره سرای سالمندان شیراز ادامه می‌دهد: تنها اداره دارایی چنین مراکزی را که تحت نظارت و اهداف بهزیستی فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف کرده است اما لازم است شهرداری، اداره‌های آب و برق و گاز نیز خدمات خود را رایگان به خانه‌های سالمندی اراهی کنند.

 

در راه پارک سلامت روان

آخرین مکانی که امروز در جاده اکبرآباد از آن بازدید می‌کنیم «پارک سلامت روان» است که با توضیحات «بهمن حاجات‌نیا»، مدیرعامل آن از مرکز نگهداری نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مرکز نگهداری معلولان ذهنی دختر، تندیس‌های باغ موزه مشاهیر روانشناسی، گیاهان دارویی کاشته شده در فضای سبز پارک و ... بازدید می‌کنیم، قرار است درهای این پارک سلامت به منظور حضور شهروندان و تعامل آنها با افرادی که در پارک سلامت زندگی می‌کنند تا پایان امسال به روی عموم گشوده شود، دمنوش‌خانه، شربت‌خانه، کلبه کودک و ... هم در این پارک راه‌اندازی می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، تور امروز فرصتی بود تا خبرنگاران با این خدمات موثر و فعالیت‌هایی که تحت نظارت اداره کل بهزیستی فارس ارایه می‌شود، آشنا شوند و با انعکاس آنها این خدمات موثر را که به جامعه و رفاه و امنیت تک تک ما کمک می‌کند، معرفی کنند.

 

گزارش: مریم شمالیان

 

 

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد روزنامه خراسان جنوبي بیرجند خبرگزاری شبستان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نماینده ولی فقیه در هرمزگان امام جمعه بندرعباس بهزیستی شیراز سرای سالمندان مددجویان بهزیستی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر بهزیستی استان هستند که ۶۰ هزار نفر از خانواده معلولان بوده و از کمک هزینه زندگی، بهداشت و درمان برخوردار هستند.

پروین محمدپوری، با بیان اینکه بهزیستی نهادی حمایتی است و از خانواده معلولان، ایتام و بانوان سرپرست خانوارحمایت می کند، افزود: هدف بهزیستی بازتوانی این افراد در زمینه ایجاد اشتغال و کسب و کار است.

محمدپوری، با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده به افراد زیرپوشش گفت: بهزیستی از محل اعتبارات تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ قانون بودجه، افراد قابل بازتوانی را به بانک‌ها معرفی می کند تا از تسهیلات اشتغالزایی کم بهره بهره مند شوند و در این راستا دو هزار و ۴۰۰ نفر مشغول به کار شدند که از این تعداد ۱۹۰ نفر از دانش آموخته هستند.

وی افزود: برای کارفرمایان هم مشوقهایی در بکارگیری افراد تحت زیر بهزیستی در نظر گرفته شده است که یکی از این مشوقهای حمایتی پرداخت حق بیمه کارفرمایی توسط بهزیستی در ازای بکارگیری فرد معلول است.

محمد پوری اظهارکرد: در ازای بکارگیری زنان سرپرست خانوار توسط کارفرمایان تا پنج سال حق بیمه کارفرمایی آنان توسط بهزیستی پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی، با اشاره به خدمات ارائه شده در زمینه حمایت از معلولان اضافه کرد: تخصیص حق پرستاری برای معلولان واجد شرایط دهک های ۱ و ۲ به تعداد بیش از ۳۰ هزار نفر و برقراری حق پرستاری تمام افراد ضایعه نخاعی و به روز بودن و بدون پشت نوبتی در این زمینه به تعداد بیش از دو هزار نفر انجام شده است.

محمدپوری، در ادامه تعداد کل افراد زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی را ۲۶۵ هزار و ۸۲۸ نفر، تعداد مستمری بگیران ۶۷ هزار نفر و تعداد کل خانوارهای زیر پوشش را  ۱۰۱ هزار و ۵۶۵ نفر اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان
  • ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • ارائه ۵۱ هزار مشاوره تلفنی در‌ بهزیستی البرز
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
  • ارایه بیش از ۵۱ هزار مشاوره تلفنی رایگان در البرز
  • برقراری بیش از ۵۱ هزار مشاوره تلفنی رایگان با بهزیستی استان البرز
  • روند پیشبرد فعالیت‌ها در مرکز مشاوره درمان ناباروری رو به جلو باشد