Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه، اول مردادماه) با صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس که در رأس هیأتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی(حماس) به تهران سفر کرده است، دیدار و گفت و گو کرد. 

لاریجانی در این دیدار تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی همیشه حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده و مساله فلسطین را با حساسیت تام پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه تا پیش از این ارتباط برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل پنهانی بود اما امروز به صورت علنی عنوان کرد: با این حال آنها در پروژه‌های دیگر خود همچون سوریه و عراق ناموفق بودند که در موضوع فسلطین نیز این گونه خواهد بود؛ چرا که ظرفیت امروز گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله با گذشته قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه با بیان این مطلب که آمریکایی ها در تحریم ایران چیزی کم نگذاشتند، اظهار کرد: آنها قصد داشتند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و در داخل کشورمان تنش ایجاد کنند اما در هیچ یک موفق نبودند و حتی این توطئه‌ها باعث اتحاد بیشتر میان گروه‌های مختلف سیاسی شد.

لاریجانی همچنین پروژه «معامله قرن» را از ابتدای آن شکست‌خورده دانست و افزود: غیر از چند کشور مرتجع عربی هیچ کشوری این موضوع را جدی نگرفت، به خصوص که ترامپ که نقطه ضعف وی نگاه بازاری به حوزه سیاست خارجی است، وضعیت موجهی در عرصه بین‌الملل ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ایران حمایت از فلسطین را واجب اسلامی می داند، خاطرنشان کرد: باید مسیر مقاومت را دنبال کرد و این تنها راه ایجاد پشیمانی در دشمنان فلسطین است.

صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و مشورت با مسئولان جمهوری اسلامی، گفت: امروز منطقه در شرایط حساس و دشواری به سر می‌برد لذا باید سطح همگرایی خود را افزایش دهیم و مانع از نفوذ اسرائیل و آمریکا در منطقه شویم. 

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به چارچوب‌های پروژه آمریکایی «معامله قرن» اظهار داشت: ایده کلی این پروژه، حل و فصل مسأله فلسطین به نفع اسرائیل است ضمن اینکه آنها نمی‌خواهند قدس پایتخت فلسطین باشد.

وی ادامه داد: همچنین آمریکا و اسرائیل برنامه‌ای برای برچیدن شهرک‌های کرانه باختری ندارند و همواره موانعی بر سر راه تشکیل دولت فلسطینی قرار می دهند.

العاروری درباره وضعیت فلسطینیان مهاجر بیان داشت: آمریکایی‌ها قصد دارند حق فلسطینیان در بازگشت به میهنشان را سلب کرده و کاری کنندکه آنها در همان کشوری که هم اکنون در آن به سر می‌برند برای همیشه مستقر شوند، همچنین هدف دیگر آنها از این پروژه، بازآرایی منطقه است که به همین منظور مسیر اختلاف افکنی میان شیعه و سنی را در پیش گرفتند اما موفق نشدند. 

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در پایان درباره اقدامات حماس در مقابله با پروژه «معامله قرن» خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله برای ما ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی است و برای هرگونه رویارویی با این پروژه آمادگی داریم و ماه همیشه در کنار ایران به عنوان محور مقاومت خواهیم بود و در مقابل توطئه های امریکا و اسرائیل علیه ملت ایران جبهه واحد هستیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاز ایران به چین هم می‌رسد؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: پروژه دیگری که پاکستان در دستور کار دارد اینکه اکنون به پیشنهاد امریکا قرار است از ترکمنستان و با عبور از مسیر افغانستان به پاکستان تا هند پروژه تاپی را اجرا کند و در واقع امریکا بدنبال مسیری برای دور زدن و گرفتن فرصت از ایران است هرچند این پروژه باوجود طالبان در شرایط، اما و اگر و ابهام قرار دارد.

به گزارش ایلنا، قرارداد صادرات گاز به پاکستان با نام خط لوله IP در قالب خط لوله صلح بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ISGS پاکستان در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۰۹ (۱۵خرداد ۸۸) به‌مدت ۲۵سال منعقد شده بود و تاریخ آغاز تحویل گاز طبیعی به پاکستان ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ و میزان حجم گاز طبیعی صادراتی ۸ میلیارد مترمکعب در سال تعیین شده بود.

باوجودی که در ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در چابهار و نقطه صفر مرزی کلنگ آغاز و عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان بر زمین زده شد و ایران طبق قرارداد بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ را از عسلویه تا ایرانشهر احداث و عملیاتی کرد، اما این پروژه در خاک پاکستان نیمه‌کاره رها شد تا اینکه اسلام‌آباد امسال پس از ۱۰ سال وقفه، خبر آغاز عملیات را اعلام کرد و اکنون بنا دارد ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران را آغاز کند، اقدامی که به گفته مقامات پاکستان برای تامین نیاز‌های انرژی این کشور ضروری است، به طوری که اکنون سهم واردات گاز به ۲۹ درصد از کل عرضه گاز طبیعی مایع (شامل تولید و واردات منهای گازی که صادر یا ذخیره می‌شود) رسیده است.

در هر حال اکنون کمیته انرژی کابینه پاکستان ساخت ۸۰ کیلومتر باقیمانده از خط لوله ۸۰۰ کیلومتری از مرز ایران تا شهر بندری گوادر پاکستان را با استفاده از بودجه دولتی تصویب کرده است این رخداد هرچند دیر، اما خوشایند است و آنچه ما باید از هم‌اکنون در نظر داشته باشیم برنامه‌ریزیِ ورود به بازار‌های بزرگ‌تر از جمله چین و هند است، بازار‌هایی که اجرای خط لوله پاکستان و البته یک دیپلماسی دوراندیشانه این مسیر را برای ما کوتاه‌تر و شدنی خواهد کرد.

هدایت‌الله خادمی، در ارزیابی اجرایی شدن خط لوله صادرات گاز به پاکستان اظهار داشت: موضوع قرارداد تهران و اسلام‌آباد برای صادرات گاز مربوط به حدود ۱۵ سال پیش است، آن زمان پس از به امضا رسیدن این قرارداد ایران خط لوله انتقال گاز از عسلویه تا مرز این کشور را اجرا کرد و بنا بود که این گاز در نهایت تا هند نیز انتقال پیدا کند، اما مباحثی بوجود آمد که گفته شد پاکستان اعتبار لازم را ندارد و یا تحت تاثیر تحریم امریکا پروژه را معلق نگاه داشت، از نظر حقوقی و قانونی با توجه به بند قراردادی take or pay ما می‌توانستیم علیه این کشور اقامه دعوی کنیم یعنی پاکستان یا باید این گاز را دریافت می‌کرد و یا اینکه در صورت عدم دریافت به همان میزان پول و یا خسارت را پرداخت کند.

وی افزود: ما به وظایف‌مان عمل کردیم و از همان ابتدا و اکنون آماده ارسال گاز به این کشور بوده و هستیم اگر پاکستان برای تحویل گاز مدنظر زیرساخت لازم را نداشت ما می‌توانستیم با استناد به بند مذکور پول و خسارت را دریافت کنیم و اگر از همان ابتدا موضوع را جدی‌تر پیگیری می‌کردیم پاکستان همان زمان نسبت به آماده‌سازی زیرساخت و دریافت گاز اقدام می‌کرد و گاز حتما به سمت هندوستان هم می‌رفت و به این ترتیب پاکستان با توجه به عبور خط لوله سال‌ها به ایران وابسته می‌شد و امکان تحریم هم وجود نداشت.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: پروژه دیگری که پاکستان در دستور کار دارد اینکه اکنون به پیشنهاد امریکا قرار است از ترکمنستان و با عبور از مسیر افغانستان به پاکستان تا هند پروژه تاپی را اجرا کند و در واقع امریکا بدنبال مسیری برای دور زدن و گرفتن فرصت از ایران است هرچند این پروژه باوجود طالبان در شرایط، اما و اگر و ابهام قرار دارد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه خط لوله ایران-پاکستان به نفع هر دو کشور و امنیت منطقه است، خاطرنشان کرد: اگر این خط اجرا شود به کشور‌های دیگر از جمله چین هم امکان ارسال گاز را داریم، زیرا اکنون چین به گاز نیاز زیادی دارد، زیرا چند هزار کیلومتر خط لوله با هزینه کشور خودش از ترکمنستان کشیده تا نیاز خود را برطرف کند ما نیز با اجرای خط لوله در کشور پاکستان از همین ابتدا باید به فکر رایزنی و مذارکه با چین برای ارسال گاز به این بازار بزرگ باشیم، زیرا زیرساختی که امنیت اقتصادی ایجاد کند و یک کشور را به ما وابسته کند؛ غیرقابل تحریم است.

خادمی بیان داشت: ما همانگونه که کرسنت را منتفی و میادینی مثل فرزاد و فروزان و آرش.. معلق نگه داشته‌ایم اقدام موثری برای الزام پاکستان به اجرای این خط که می‌تواند گاز ایران را تا چین هم برساند نکرده‌ایم. ضمن اینکه طی سال‌ها میادین گازی غیر از پارس جنوبی را هم توسعه نداده‌ایم، چندین سال است که میزان تولید گاز کشور با مصرف برابر است.

وی تاکید کرد: کشوری به ما اعتماد می‌کند که بتواند در هر زمان که نیاز داشت فوری گاز را دریافت کند و ما باید همواره این مقوله را در نظر داشته و برای عمل به تعهدات مجبور نباشیم که گاز صنایع را قطع و یا محدود کنیم و با اندیشیدن تمامی تمهیدات بدون وقت‌کشی و از دست دادن مجدد فرصت مربوط به تامین مطمئن وارد بازار بزرگی مثل چین شویم.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: ما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که با وجودی که با فاصله بسیار کمی با روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم، اما به لحاظ بازار فاصله زیادی با این کشور داریم، روسیه قبل از جنگ با اوکراین ۲۰ درصد بازار جهان را در اختیار داشت، اما کمتر از یک درصد بازار متعلق به ایران است، اکنون ما باید در نظر داشته باشیم که هر گونه تعلل ممکن است فاصله ما را بیشتر کند کمااینکه از دست رفتن زمان در صادرات به کشور‌های همسایه از جمله پاکستان سود زیادی را از کشور سلب کرد.

دیگر خبرها

  • حاشیه امنی که ایجاد نشد/ تعهد جدید شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی
  • معاون رهبر حماس: طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید
  • ایران اسلامی در حال اجرای طرح های بزرگ در 20 کشور جهان است
  • رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی/ هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها
  • ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند
  • رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نکرد و در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید
  • پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان باید حل شود