Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - آژانس فضایی اروپا پیش‌ازاین اعلام کرده بود که شانس برخورد سیارک 2006 QV89 با کره زمین 1 در 7000 است و این سیارک در ماه سپتامبر از کنار زمین عبور خواهد کرد. بااین‌حال این مرکز هم‌اکنون اعلام کرده است که این احتمال به صفر رسیده است. آژانس فضایی اروپا به‌تازگی به ساکنان زمین اطمینان داده است که شانس برخورد سیارک 2006 QV89 با این کره خاکی صفر درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
 به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، آژانس فضایی اروپا پیش‌ازاین اعلام کرده بود که شانس برخورد سیارک 2006 QV89 با کره زمین 1 در 7000 است و این سیارک در ماه سپتامبر از کنار زمین عبور خواهد کرد. بااین‌حال این مرکز هم‌اکنون اعلام کرده است که این احتمال به صفر رسیده است.
 
دانشمندان برای اولین بار سیارک یادشده را در سال 2006 شناسایی کردند اما فرصت مشاهدات آن‌ها از این جرم آسمانی بسیار کم بود و به همین دلیل اطلاعات بسیار اندکی در رابطه با آن وجود داشت. آژانس فضایی اروپا در روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که :« ما می‌دانیم که اگر این سیارک در مسیر برخورد زمین قرار داشت، باید در کجای آسمان دیده می‌شد. بنابراین می‌توانیم با مشاهده این نقطه کوچک از آسمان عدم وجود این سیارک را بررسی کنیم.»
     
آژانس فضایی اروپا با همکاری رصدخانه جنوب اروپا به اسکن آن نقطه کوچک از آسمان پرداختند و خوشبختانه هیچ جرم آسمانی مشکوکی در آنجا دیده می‌شد. این آژانس برای اطمینان خاطر ساکنان کره زمین تصویری از آن بخش از آسمان را منتشر کرد که البته سیارکی در آن دیده نمی‌شد.
 
جالب است بدانید که ابعاد سیارک 2006 QV89 تنها 20 تا 50 متر است اما میزان ویرانی به بار آمده در اثر برخورد این سیارک یا زمین می‌توانست به‌اندازه حادثه سقوط سیارکی به شهر چلیابینسک روسیه در سال 2013 باشد. در این حادثه 1200 نفر مجروح شدند و خسارات جبران‌ناپذیری به ساختمان‌ها وارد شد. بااین‌حال آزانش فضایی اروپا دراین‌باره با اطمینان اظهار داشته که شانس برخورد این سیارک با کره زمین در آینده بسیار محدود است.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: شهاب سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۶۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید

بارش شهابی شلیاقی که قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده است، بیشترین درخشش خود را از دوم تا سوم اردیبهشت به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، یک رویداد بارش شهابی سالیانه معروف به بارش شهابی شلیاقی(Lyrid) که از اواسط تا اواخر آوریل(اوایل اردیبهشت) رخ می‌دهد، نزدیک است.

به نقل از آی‌ای، بارش شهابی شلیاقی قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت شده است که هنوز قابل مشاهده است.

گفتنی است که این بارش شهابی اولین بار در سال ۶۸۷ قبل از میلاد ثبت شده است.

این انفجار شهاب سنگی را می‌توان از سراسر جهان مشاهده کرد.

در طول فعالیت این بارش شهابی، زمین از میدان بقایایی دنباله‌دار C/۱۸۶۱ G۱ تاچر(C/۱۸۶۱ G۱ Thatcher) عبور می‌کند.

این بقایا در جو زمین می‌سوزند و رگه‌های درخشانی از نور به نام شهاب‌ها یا در اصطلاح رایج‌تر، ستاره‌های دنباله‌دار ایجاد می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند، در اوج این بارش معمولاً ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت تولید می‌شود.

موزه سلطنتی گرینویچ(RMG) اعلام کرد: این قدیمی‌ترین بارش شهابی ثبت ‌شده است که هنوز قابل مشاهده است و اولین بار در سال ۶۸۷ قبل از میلاد ثبت شده است.

با توجه به شرایط زمین، بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی شلیاقی از غروب ۲۱ آوریل(دوم اردیبهشت) تا سپیده دم ۲۲ آوریل(سوم اردیبهشت) شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اوج آن در روز ۲۲ آوریل در ساعت ۰۹:۲۳ به وقت جهانی(۱۲:۵۳ ظهر به وقت ایران) روی دهد.

کارشناسان می‌گویند، اوج بارش شهابی شلیاقی کوتاه است و مانند برخی دیگر از بارش‌های شهابی چند هفته امتداد ندارد.

ضمن اینکه تماشای این بارش شهابی ممکن است با ظاهر شدن ماه کامل در آسمان همزمان باشد، زیرا ماه کامل در روز ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در ساعت ۲۳:۴۹ به وقت جهانی نمایان می‌شود.

انتظار می‌رود بارش شهابی شلیاقی از ۱۵ تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ به طول بیانجامد.

بارش‌های شهابی شلیاقی در سراسر آسمان دیده می‌شوند. مسیر آنها را می‌توان ردیابی کرد و به نظر می‌رسد آنها در صورت فلکی شلیاق(Lyra)، به طور خاص از ستاره آلفا شلیاق یا کرکس نشسته(Vega) ظاهر شده‌اند، اما این شهاب‌ها در واقعیت هیچ ارتباطی با این گروه دوردست از ستارگان ندارند.

جهتی که به نظر می‌رسد این شهاب‌ها از آن می‌آیند، توسط حرکت زمین و خود آنها تعیین می‌شود. همه شهاب‌ها تقریباً به موازات یکدیگر و به مانند خطوط ترافیکی در یک بزرگراه می‌آیند.

منجمان می‌گویند در یک آسمان تاریک و بدون حضور ماه، ۱۰ تا ۱۵ شهاب در هر ساعت قابل رصد خواهد بود. البته جهش‌های غیرمنتظره این شهاب‌ها می‌تواند منجر به نرخ ۱۰۰ شهاب در ساعت شود.

با این حال، شهاب‌های شلیاقی برای افرادی که از نیم‌کره جنوبی زمین می‌خواهند آن را تماشا کنند، به شکل قابل ‌توجهی قابل ‌مشاهده نخواهند بود، زیرا نقطه تابشی این بارش شهابی بر فراز بخش شمالی آسمان زمین قرار دارد.

کارشناسان می‌گویند، یک شهاب در این بارش شهابی به ندرت فوق‌العاده درخشان می‌شود، به طوری که بتواند حتی از سیارات درخشان‌ از جمله زهره که به عنوان درخشان‌ترین شیء شناخته می‌شود، پیشی بگیرد و به عنوان یک توپ آتشین طبقه‌بندی شود.

بینندگانی که امیدوارند بارش شهابی شلیاقی را تماشا کنند، باید به مناطقی با حداقل آلودگی نوری بروند تا تجربه‌ای بی‌نظیر از تماشای این بارش شهابی داشته باشند. همچنین به آنها توصیه می‌شود اجازه دهند چشم‌هایشان به ‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به تاریکی آسمان عادت کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عملکرد بی نظیر رونالدینیو مقابل میلان (لیگ قهرمانان اروپا - 18 آوریل، 2006) / فیلم
  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا
  • راز ناپدید شدن شهاب سنگ‌ها/ زنگ خطر در قطب جنوب