Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگسراهای همدان از عمارت کلاه پوستی گرفته تا تالار قرآن ظرفیت کم نظیری است که مدیریت شهری می‌تواند با پویاتر کردن آنها، گامی بلند در راستای آموزش، توانمند‌سازی مردم و کاهش معضلات اجتماعی همدان بردارد. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، فرهنگسراها مجموعه‌هایی هستند که با اهدافی مانند ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی در جهت بهزیستی، ارتقاء سطح سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های همگانی، حمایت از گروه‌های جوان و راهنمایی جوانان به فراگرفتن پیشه‌ها و هنرهای مختلف و مفاهیم مرتبط با اصول شهروندی و فعالیت‌های اجتماعی و معلومات موردنیاز امروز در جهت بهبود فضای کسب‌وکار، غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان، ایجاد تفریحات سالم در جهت دوری جستن جوانان از سرگرمی‌های زیان بخش و آماده ساختن آنها برای برخی از نقش‌های اجتماعی، ارتقاء سطح مهارت‌های زندگی شهروندان و همچنین آماده ساختن افراد برای برخی از نقش‌های اجتماعی مورد انتظار، در سطح شهرهای مختلف شکل گرفتند، مجموعه‌هایی که اداره آنها به شهرداری‌ها واگذارشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری همدان نیز در راستای عمل به اهداف ذکرشده اقدام به راه‌اندازی 15 فرهنگسرا در شهر کرده است که روز گذشته 5 فرهنگسرای این مجموعه به همراه دو مجموعه فرهنگی ورزشی مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت.

مقصد اول: مجتمع فرهنگی- هنری عین القضات همدانی

این مجموعه که محل اصلی فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری همدان به شمار می‌آید از بخش‌های مختلفی مانند تالار مشاهیر، خانه ریاضیات استاد غیور، کتابخانه و دیگر بخش‌های آموزشی تشکیل‌شده است.

خانه ریاضیات استاد غیور در اسفندماه سال 82 به‌منظور آماده‌سازی نوجوانان و جوانان تشیکل شده و توانسته با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی بسترهای لازم برای آشنایی هرچه بیشتر علاقه‌مندان به ریاضیات را فراهم کند.

این مجموعه هرساله دوره‌هایی را در بخش‌های آموزش تخصصی شهروندی، اوریگامی، سودوکو، حل مکعب روبیک و ریاضی برگزار کرده و پیشرو در برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی در زمینهٔ ریاضیات، هوش و خلاقیت است.

برگزاری مسابقات بین‌المللی، کشوری و استانی بین خانواده‌ها و دانش آموزان، تهیه و ساخت ابزارهای کمک‌آموزشی، علمی و بازی‌های فکری و همچنین برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و آموزشی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید.

مقصد دوم: فرهنگسرای تاریخ و تمدن( عمارت قدیمی پوستی زاده)

خانه پوستی‌زاده یک بنای تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار است که امروز پس ثبت در فهرست آثار ملی، به فرهنگسرای تاریخ و تمدن تبدیل‌شده است.

این عمارت باشکوه و زیبا امروز به محفلی برای علاقه‌مندان به هنر تبدیل‌شده و گروه‌های مختلف هنری از خطاطان و دوزندگان گرفته تا اهالی موسیقی اوقات خود را صرف آموزش دیدن در این عمارت می‌کنند.

فرهنگسرای تاریخ و تمدن در 19 رشته هنری مانند موسیقی، سرمه‌دوزی، خیاطی، منبت‌کاری، سفال سازی، معرق شیشه و کاشی، روبان دوزی، تفسیر و نهج‌البلاغه، بافندگی، کلاس‌های آموزش زبان خارجه،کامپیوتر و غیره به مراجعه‌کنندگان خود خدمت ارائه می‌دهد.

 این مکان تاریخی علاوه بر اینکه محفلی برای اهالی تئاتر در همدان است تا دوره‌های آموزشی خود را در آن برپا کنند، به محلی امن برای نجات‌یافتگان از دست اعتیاد نیز تبدیل‌شده است به‌گونه‌ای که گروه‌های مختلف تحت سرپرستی، برخی کلاس‌های خود را در این عمارت دنج و دل‌نشین  برپا می‌کنند.

مقصد سوم: باشگاه فرهنگی- ورزشی شهرداری همدان

این مجموعه نیز که هرروز میزبان افراد مختلف در رده‌های سنی مختلف است، توانسته تنها در بخش فوتبال با 8 مربی، میزبان خوبی برای 500 فوتبال آموز باشد. باشگاه ورزشی شهرداری همدان علاوه بر مدرسه فوتبال، از سالن چندمنظوره، استخرو یک مجموعه ورزشی دیگر نیز برخوردار است که دوره‌های آموزشی هندبال، والیبال، اسکواش، پیلاتس و بدن‌سازی در آن برگزار می‌شود. شهرداری همدان با مدیریت این مجموعه توانسته در سال 96 در رده باشگاه‌های ورزشی برتر کشور قرار گیرد.

مقصد چهارم: فرهنگسرای مهر حضرت ولیعصر(عج)

این فرهنگسرا که در دل یکی از محروم‌ترین و حاشیه‌نشین‌ترین نقاط شهر ساخته‌شده، محلی برای فعالیت‌های علمی و هنری اقشار مختلف مردم به شمار می‌آید، یک فرهنگسرای فعالی که می‌توان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کرد.

این مجموعه علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و هنری مانند خیاطی، قالی‌بافی، سفال، سفره‌آرایی، کامپیوتر، قران، نقاشی روی شیشه و سفال و غیره ، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی مانند دورهمی محله‌ای نیز کرده است، برنامه‌ای که با استقبال هزارنفری مردم منطقه همراه بود.

فرهنگسرای مهر که جنب‌وجوش و رفت و آمد کودکان از ویژگی‌های محرز آن است، با داشتن کتابخانه‌ای جمع‌وجور با چند صد جلد کتاب، محفلی برای اهالی ادب و کتاب‌خوان نیز به شمار می‌آید تا اوقات فراغت خود را به‌دور از هیاهوی روزانه در این مکان سپری کنند.

ناگفته نماند این مجموعه محفلی برای سوادآموزان نیز به شمار می‌آید به‌طوری‌که  150 نفر از بانوان بازمانده از تحصیل این منطقه توانستند در این مکان آموزش خواندن و نوشتن را از پایه اول شروع کرده و تا پایه پنجم ادامه دهند.

مقصد پنجم: فرهنگسرای شهید مدنی(ره)

برای رسیدن به این فرهنگسرا باید شهر را دور زده و خودتان را به شهرک شهید مدنی در حاشیه شهر برسانید. مجموعه‌ای که با داشتن زیرساخت‌های ورزشی توانسته به پاتوق اهالی ورزش در رشته‌های والیبال، فوتسال، بسکتبال، هندبال، ورزش صبحگاهی، ورزش‌های رزمی، بوکس، ژیمناستیک و پیلاتس تبدیل شود.

این فرهنگسرا که از صبح فعالیت خود را آغاز کرده و تا 11 شب میزبان مردم است از کتابخانه‌ای با 3500 جلد کتاب و 300 عضو نیز برخوردار است، نعمتی که سبب شده انجمن‌های ادبی و کلاس‌های مهارت آفرینی، آموزش شهروندی، نویسندگی خلاق و سوادآموزی نیز در این مکان برپا شوند.

مقصد ششم: فرهنگسرای ولایت و نخستین فرهنگسرای کسب‌وکار کشور

این فرهنگسرا نیز در دل یکی از محروم‌ترین نقاط شهر همدان در چندطبقه ساخته‌شده است، فرهنگسرایی که توانسته تا جای ممکن فضای قبلی این مکان که متعلق به کشتارگاه سابق شهر بود را تغییر داده و بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی منطقه را تااندازه‌ای کاهش دهد.

این فرهنگسرا که سال 95به بهره‌برداری رسید، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی، فرهنگی و هنری مختلف، یک زمین اختصاصی چمن فوتبال داشته و فضایی نیز برای دیگر ورزش‌ها مانند هندبال، والیبال و بسکتبال دارد.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری همدان قرار است یک سوله اختصاصی برای ورزش‌های کشتی ورزمی بااعتبار800 میلیون تومان نیز ساخته‌شده و به این مجموعه اضافه شود.

پرداختن به امر کارآفرینی و فعال‌سازی استارت آپ ها از دیگر برنامه‌های این مجموعه به‌عنوان نخستین فرهنگسرای کسب‌وکار کشور است، فرهنگسرایی که در تلاش است با برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و علمی مخاطبان خود را به‌درستی راهنمایی و کمک کند.

مقصد هفتم: مرکز همایش‌های بین‌المللی و تالار قران همدان

این مجموعه که مقصد نهایی سفر یک‌روزه اصحاب رسانه بود، چند سال پیش به بهره‌برداری رسید و امروز به‌عنوان یک مجموعه فعال فرهنگی، میزبان بسیاری از رویدادهای آموزشی، علمی، فرهنگی، هنری و قرانی گروه‌های مختلف است.

علاوه بر این مرکز همایش‌های بین‌المللی و تالار قران همدان  محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و مقطعی شهر بوده و توانسته با برگزاری دوره‌های مختلف به پاتوقی برای اهالی همدان تبدیل شود.

100 هزار نفر از فرهنگسراهای همدان بازدید کردند

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری همدان که میزبان اهالی رسانه در این گشت‌وگذار فرهنگی است در پایان این سفر با اشاره به نقش فرهنگسراها در همدان اظهار داشت: اگرچه برخی گمان می‌کنند فرهنگسراهای همدان غیرفعال هستند اما 15 فرهنگسرای شهرداری فعال و پویا است به‌گونه‌ای که توانسته‌اند خدمات خوبی را به مردم شهر ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه محک خوبی برای مشخص کردن پویایی و یا پویا نبودن این فرهنگسراها هستند، گفت: رویکرد شهرداری همدان، رویکرد تسهیل‌گری در بخش‌های گردشگری، اجتماعی و فرهنگی است.

خوشبخت با تأکید بر اینکه شهرداری در تلاش است امکانات شهر متناسب با نیاز هر منطقه به عدالت در بین شهروندان توزیع شود، ابراز کرد: توانمندسازی افراد در بخش‌های مختلف مانند حقوق شهروندی، اشتغال، سلامت و ورزش از دیگر اهداف ما در شهرداری همدان است.

وی بابیان اینکه تحقق رونق تولید با راه‌اندازی فرهنگسرای کسب‌وکار از دیگر اهداف شهرداری همدان است، ابراز کرد: در بخش ورزشی نیز با وجود  تغییرات ساختاری رخ داده در شهرداری‌ها، خوشبختانه با مشکل بودجه روبه‌رو نبودیم و توانستیم با بضاعت موجود، برنامه‌های خود را با محوریت ورزش شهروندی اجرایی کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری همدان با اعلام اینکه بودجه ابلاغ‌شده در سال گذشته برای بخش ورزش 400 میلیون تومان بود، عنوان کرد: افتخار ما این است که توانستیم ضمن افزایش تعداد رشته‌های ورزشی ویژه بانوان، 4500 نفر را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار دهیم.

وی درباره برخی سخنان گفته‌شده پیرامون غیرقانونی بودن فعالیت تیم فوتبال شهرداری در لیگ دسته 2 افزود: قانونی بودن یا نبودن این موضوع را شورای شهر مشخص می‌کند و این در حالی است که آنها بودجه لازم برای این بخش را در سال 97 و 98 تصویب کردند.

خوشبخت درباره شورای اجتماعی محلات نیز ابراز کرد: ما این شورا را در 4 محله همدان راه‌اندازی کرده و در تلاش هستیم در 8 محله دیگر نیز راه‌اندازی کنیم تا این‌گونه بتوانیم اهداف این شورا که همدان افزایش مشارکت مردم در امور شهروندی است، محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 100 هزار نفر از فرهنگسراهای همدان بازدید کردند، اعلام کرد: شهرداری همدان سال گذشته با صرف 380 میلیون تومان اعتبار در بخش آموزش شهروندی، توانست 17 هزار نفر از مردم را آموزش دهد.

 به گزارش تسنیم، اگرچه بازدید اصحاب رسانه از برخی فرهنگسراهای همدان بیانگر پویایی آنها بود اما لازم است، متولیان امور شهری به نیاز هرچه بیشتر مردم مناطق مختلف شهر به بهره‌مندی از خدمات اینگونه مراکز، بیشتر توجه کنند.

لزوم بستر سازی مناسب در فرهنگسراها برای استفاده اقشار مختلف مردم در رده‌های سنی مختلف، افزایش تعداد کارشناسان و مربیان آموزش دیده و صاحب مهارت، افزایش بودجه فرهنگسراها، استفاده از سمن‌ها و گروه‌های فرهنگی- مذهبی فعال در سطح شهر برای اجرای برنامه، ارائه آموزش‌های کارآمد و متناسب با نیاز روز و افزایش سطح اطلاع رسانی‌ها درباره فعالیت فرهنگسراها برای مشارکت بیشتر مردم، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ش

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۶۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، شهردار مشهد در نشست ادواری شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور گفت: مشهد در حوزه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی، پیشرو و در حوزه خدمات شهری و پسماند نیز اقدامات بسیار خوب و بزرگی در آن انجام شده است.   محمدرضا قلندرشریف با اشاره به تاثیر مثبت مدیریت شهری در حوزه خدمات مختلف، افزود: به خدماتی که توسط شهرداری کلان‌شهر‌ها بدون کمک دولت صورت می‌گیرد باید توجه بیشتری شود و در این راستا، تبادل تجارب بین کلان‌شهر‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.   وی ادامه داد: سه دهه پیگیر اجرایی شدن قانون درآمد‌های پایدار بودیم، اما آن چیزی که تصویب شد، مورد قبول شهرداری نبود.   قلندر شریف ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی، دولت توجه خوبی به یارانه‌های بلیت ندارد که باید به این امر نیز توجه شود؛ همچنین دولت در حوزه بازآفرینی شهر قوانینی را تصویب می‌کند، اما توجهی به آن ندارد که نتیجه آن افزایش حاشیه نشینی و بالارفتن هزینه‌های شهرداری‌ها است.   وی افزود: یکی از این مشکلات، بدهی دولت به شهرداری‌ها است و فقط شهرداری مشهد ٣١ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

دیگر خبرها

  • «خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود
  • عدم راه اندازی مجتمع بنکداران مواد غذایی همدان
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • شعار سال باید در ابعاد مختلف تحقق یابد
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • نوجوانان و جوانان تهرانی یک‌ساله حافظ قرآن شوند
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود