Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@18:21:07 GMT

رویکرد ترامپ گزینۀ جنگ با ایران را تقویت می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۶۹۷۲

رویکرد ترامپ گزینۀ جنگ با ایران را تقویت می‌کند؟

ساعت 24 - پرنده شوم و کابوس جنگ درآسمان خاورمیانه و به ویژه ایران دوباره به پرواز در آمده است و رسانه های اروپایی نیز همزمان با این وضعیت تفسیرهای مبتنی بر مدارا و آشتی را رها کرده و فضای جنگ احتمالی را ترسیم می کنند. در همین ساعت که این تفسیر نوشته می شود رسانه هایی مثل رادیوفارسی زبان فرانسه ، خبرگزاری یورونیوز که به فارسی نیز خبر منتشر می کند از افزایش احتمال جنگ میان ایران و آمریکا نوشته اند و خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز تفسیرهایی مبنی برتشدید خصومت ها و دور شدن از آرامش را منتشر کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رادیو فرانسه به نقل سخنان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دردیدار با نخست وزیر پاکستان اشاره کرده و می نویسد:رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه بیست و دوم ژوئیه گفت از نظر او مذاکره با ایران بیش از پیش به امری دشوار بدل شده است. رئیس جمهوری آمریکا که این سخن را در جریان ملاقاتش با نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید ایراد می کرد، اظهار داشت : "رسیدن به توافق با ایران برای او دشوارتر شده، زیرا، رفتار حکومت ایران بسیار بد است."رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد آمریکا در قبال ایران به جنگ نزدیکتر است یا به گفتگو، تصریح کرد : "دو احتمال به سهولت امکانپذیر است و او هیچ مشکلی با اتخاذ این دو گزینه ندارد." دونالد ترامپ سپس هشدار داد : "ما برای بدترین گزینۀ ممکن آماده هستیم."گزینه های رئیس جمهوری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش رو به تنگنا گذاشته به ویژه اینکه راهبرد رئیس جمهوری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بسیار مبهم است. این رویکرد که به اعمال "فشار حداکثری" یا اعمال شدیدترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران خلاصه می شود در بستر تنش های فزاینده میان تهران و واشنگتن می تواند به سرعت به درگیری و جنگ نظامی تبدیل شود.به گمان کارشناسان اقدام های بحران زای تهران در خلیج فارس در جهت گشودن راه تنفسی است که به دلیل شدیدترین تحریم های نفتی آمریکا روز به روز برای رژیم اسلامی ایران تنگ تر شده است. در مقابل، دولت آمریکا به جای کم کردن فشار تحریم های نفتی، تدابیر تنبیهی سختی علیه یک شرکت چینی اتخاذ کرده که با نادیده گرفتن تحریم های واشنگتن از ایران نفت خریداری کرده است. در این حال، دولت آمریکا معافیت های واردات نفت از ایران را برای غالب کشورهای خریدار لغو کرده است. نتیجه اینکه به گمان کارشناسان فشارهای آمریکا رژیم اسلامی ایران را ترغیب نموده که بیش از گذشته به عنوان "دولتی یاغی" در منطقه و خارج از آن عمل کند.

یورونیوزو خبرجنگی

با طرح این پرسش که چرا درگیری محدود نظامی بین ایران و آمریکا می‌تواند اجتناب ناپذیر شود؟ ادامه داده است:برخی از عواملی که در شرایط فعلی احتمال وقوع جنگ بین دو طرف را افزایش داده به شرح زیر است :

۱) تقویت تندروها در دو طرف

تقویت تندروها در آمریکا و ایران از جمله عواملی است که در افزایش تنش کنونی در منطقه خلیج فارس نقش داشته است. حذف هواداران رویکرد معتدل تر در قبال ایران از کابینه دونالد ترامپ و جایگزینی آنها با چهره های تندرو در آنچه طی هفته های اخیر در خلیج فارس گذشته بی تاثیر نبوده است. درایران نیز نهاد دولت و گروههای میانه رو قدرت دخالت کمتری را در پیشبرد وضعیت تجربه می کنند.

۲) کاهش قدرت عمل قدرت های اروپایی

تضعیف موقعیت کشورهای اروپایی را می توان یکی دیگر از عواملی دانست که در شرایط فعلی احتمال درگیری نظامی محدود بین ایران و آمریکا را افزایش داده است. کاهش تعهدات برجامی ایران در واقع ابتکار عمل را از دست کشورهای اروپایی خارج کرد. هر چند طرف های اروپایی برجام تلاش کردند تا با راه اندازی اینستکس از کاهش تعهدات برجامی ایران جلوگیری کنند اما این تلاش ها با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم ها برای متقاعد کردن تصمیم گیران اصلی در تهران کافی نبود.از سوی دیگر تنش های اخیر بین تهران و لندن که به دنبال توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی دولت محلی جبل الطارق صورت گرفت فضا در تنگه هرمز را ملتهب تر از قبل کرده است. می توان انتظار داشت که با انتخاب بوریس جانسون به سمت نخست وزیری بریتانیا و نزدیکی مواضع او با سیاست های دونالد ترامپ امکان نقش آفرینی طرف های اروپایی برجام برای کاهش تنش ها بیش از پیش کمرنگ شود.

۳) درگیری محدود نظامی پیش زمینه مذاکره می شود؟

یکی دیگر از عواملی که احتمال درگیری محدود نظامی بین ایران و آمریکا را به شکل چشمگیری افزایش داده است تغییر موازنه بین هزینه درگیری نظامی با منافع آن برای دو طرف است. هر چند ایران با وجود بحران اقتصادی طی ماههای گذشته شاهد اعتراضاتی مشابه آنچه در دی ماه ۹۶ در شهرهای مختلف ایران روی داد نبوده است اما این امر احتمال بروز چنین اعتراضاتی را منتفی نمی کند. اقتصاد ایران با رشد منفی ۴.۵ درصد، تورم ۵۳ درصدی نقطه به نقطه از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ و کاهش درآمدهای نفتی نه تنها روزهای سختی را می گذراند بلکه احتمالا همچنان روزهای دشوارتری را نیز پیش رو دارد.

۴) احتمال محاسبه «اشتباه» و وقوع درگیری نظامی

در ماههای گذشته به ویژه پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک از سوی ایران در روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) سخنان بسیاری در مورد احتمال وقوع درگیری نظامی بین دو کشور به دنبال محاسبه «اشتباه» یکی از دو طرف مطرح شد.این در حالی است که احتمال از کنترل خارج شدن تنش ها بین دو طرف به دنبال حادثه ای «غیر قابل کنترل» و «تصادفی» که در آن نظامیان آمریکایی آسیب ببینند منتفی نیست.در عین حال با توجه به رویدادهای اخیر در خلیج فارس (توقیف نفتکش بریتانیایی) بعید به نظر نمی رسد که حادثه ای مشابه آنچه که روز ۲۰ ژوئن روی داد و ایران و آمریکا را در آستانه درگیری نظامی قرار داد بار دیگر تکرار شود. هر چند رهبران هر دو کشور تاکید می‌کنند که تمایل و اراده ای برای جنگ با طرف دیگر ندارند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

دیوید کامرون روز چهارشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، ادعا کرد: پس از حمله وحشتناک ایران به (رژیم) اسرائیل سفر کردم تا همبستگی خود را نشان دهم.

وی بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی، تنش‌زا و بی‌ثبات کننده رژیم صهیونیستی در منطقه به بیان این نکته بسنده کرد که هر گونه واکنشی (به پاسخ ایران) باید تا حد امکان کمترین تاثیر را بر تشدید درگیری‌ها داشته باشد.

وی افزود: در جریان دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که ما باید تمرکز خود را بر دریافت کمک‌های بیشتر به غزه و خروج گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) حفظ کنیم.

کامرون پیشتر هم در گفتگو با خبرنگاران در اراضی اشغالی گفته بود که مشخص است که اسرائیلی‌ها در حال تصمیم‌گیری برای اقدام (نظامی) هستند. امیدواریم که اقدام آنها تا جایی‌که ممکن است باعث تشدید نشود و همانطور که گفتم، هوشمندانه و در عین حال قوی باشد.

وزیر خارجه انگلیس در تداوم حمایت بی‌دریغ لندن از رژیم صهیونیستی، گفت: ما خواهان وضع تحریم‌های هماهنگ علیه ایران هستیم. بریتانیا در چارچوب نظام تحریمی خود، سپاه پاسداران و ده‌ها نفر در ایران را تحریم کرده است، اما به نظرم ما می‌توانیم اقدامات بیشتری را صورت دهیم تا نشان دهیم که در یک جبهه هستیم.

جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نیروهای مسلح ایران تقویت کننده یکدیگر هستند
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!