Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@00:24:18 GMT

سیاهچاله لیسانس پیش پای نیروی کار

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۷۱۴۲

سیاهچاله لیسانس پیش پای نیروی کار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  در این سال رشته های معماری، هنر و علوم زیستی، بدترین فضای کار را پیش رو داشته و رشته های خدمات امنیتی، دام پزشکی و علوم تربیتی بهشت کارجویان بوده اند.  تازه ترین داده های مرکز آمار ایران از بازار کار نشان می دهد که در سال 97 در بین مقاطع تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، فوق لیسانس و دکترای حرفه ای (پزشکی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) و نیز دکترای تخصصی و فوق دکترا، با بالارفتن درجه تحصیلی (و متعاقباً سن)، نرخ مشارکت نیروی کار نیز بالا رفته است. به طوری که از 35 درصد برای مقطع زیر دیپلم آغاز شده و به بیش از 77 درصد برای فوق دکترا رسیده است. با این حال، در خصوص نرخ بیکاری مقاطع تحصیلی قضیه مقداری متفاوت است. در میان مقاطع تحصیلی یادشده، بیشترین نرخ بیکاری با رقم 20.3 درصد به لیسانسه ها تعلق دارد و هر چه از این مقطع به دو سوی طیف مقاطع تحصیلی می رویم، نرخ بیکاری کم می شود. به طوری که مقطع تحصیلی زیر دیپلم با نرخ بیکاری 8.7 و مقطع تحصیلی دکترای تخصصی و فوق دکترا، با نرخ بیکاری 5.5 درصد روبه رو بوده اند.  اما بد نیست نگاهی هم به نمودار بیکاری رشته های مختلف دانشگاهی داشته باشیم. این نمودار نشان می دهد که نرخ بیکاری در رشته هایی نظیر خدمات امنیتی، دام پزشکی و علوم تربیتی کمترین میزان و در رشته های معماری و ساختمان، هنر، علوم زیستی و رشته های مرتبط، بالاترین رقم بوده است.

بیکاری بیشتر در رشته های انحصاری!

این روزنامه در ضمیمه دخل و خرج 25 خرداد 98، قابلیت اشتغال زایی 4 رسته خدمات حرفه ای شامل خدمات پزشکی، دندان پزشکی، وکالت و خدمات دفاتر ثبت اسناد را بررسی کرده بود. ویژگی این رسته های شغلی، وجود نوعی انحصار پیدا یا پنهان در آن هاست. به این معنا که ورود افراد به این حرفه ها به نحوی محدود و منوط به مجوز یک کانون یا مرجع صنفی بالادستی شده است. نمودار نشان می دهدکه حقوق و بهداشت و خدمات سلامت شغلی از جمله رشته هایی هستند که نرخ بیکاری در آن ها نسبتا بالاست و این آمار نیز به نوعی بیانگر بیکاری زایی ساختار معیوب جذب دانش آموختگان این دو رشته مرتبط در بازار کار است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اشتغال بیکاری نیروی کار اشتغال زایی لیسانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت : با توجه به گزارش‌های ارسالی و تبلیغات در فضای مجازی در خصوص مداخله در امور پزشکی به صورت تزریق ژل لب و بوتاکس توسط افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای در مرکز زیبایی واقع در سمنان، کارشناسان نظارت بر امور درمان دانشگاه به همراه نماینده تعزیرات از این مرکز بازدید کردند.
سحر سعدالدین گفت: پس از بررسی و احراز صحت موضوع، این مرکز زیبایی غیر مجاز پلمب و پرونده به مراجع دیصلاح قانونی ارجاع داده شد.

شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با شماره ۰۲۳۳۱۰۵۲۲۲۶ و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه گزارش کنند

دیگر خبرها

  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • ارائه خدمات سلامت در «نمایشگاه سلامت شهرداری»
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • شمار پزشکان متخصص در شهرستان‌های همدان افزایش یافت