Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که بحث کلاهبرداری در سایت دیوار نقل محافل است و درباره سودجویی مجرمان و ورود متخلفان به این فضا صحبت‌های زیادی رد و بدل می‌شود.

کلاهبرداران اخیرا با درج آگهی‌هایی تحت عنوان «ضامن شما شویم» اقدام به سوءاستفاده و فریب شهروندانی می‌کنند که به دنبال ضامن وام‌های بانکی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هستند.

یکی از شهروندان مالباخته‌ای که در دام این کلاهبرداران گرفتار شده است، به خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود دو هفته پیش به دلیل اینکه با یکسری مشکلات شخصی مواجه شدم برای دریافت وام در وب کلید واژه «طریقه گرفتن وام بدون سند ملکی» نوشتم و موضوع مد نظرم را جست و جو کردم.

این مالباخته ادامه داد: پس از این اقدام تعدادی سایت نمایش داده شد و با کلیک وارد یکی از آن‌ها شدم؛ در آنجا با دریافت مشخصات و شماره تلفن‌های ثبت شده با مسئول یک شرکت که وام بدون سند ملکی ارائه می‌‎داد ارتباط برقرار کردم.

او افزود: پس از صحبت با متصدی شرکت به آدرس اعلامی رفتم و مدارکی را تحویل دادم و برای حق مشاوره مبلغ ۲۰ میلیون ریال نیز از طریق دستگاه کارتخوانی که در آن محل وجود داشت، کارت کشیدم.

او گفت: بعد از انجام این مراحل به درخواست متصدی شرکت به دنبال ضامن گشتم و در یک جست و جو در سایت دیوار با آگهی ارائه ضامن مواجه شدم و با برقراری تماس با فرد آگهی کننده درخواست ضامن کردم که او در جواب به من گفت مبلغ ۵۰۰ هزار ریال را برای اطمینان به حساب من واریز کن تا مطمئن شوم که به دنبال ضامن هستی و پس از آن با ضامن‌‎هایم صحبت کنم.

مالباخته با بیان اینکه در چند نوبت فرد آگهی کننده ارائه ضامن از من بابت حاصل شدن اطمینان مبلغی را دریافت کرد، گفت: پس از مرتبه اول بار دیگر مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال دیگر نیز بابت اطمینان حاصل از اینکه من قصدم برای درخواست ضامن جدی است دریافت کرد.

او گفت: پس از پرداخت وجه به حساب افراد برای پیگیری کار خود به فرد آگهی کننده ارائه ضامن در سایت دیوار، تماس گرفتم تا مدارک مورد نیاز را از آن‌ها دریافت کنم، در ادامه این فرد به من گفت که مدارک را به یک پیک تحویل دادم تا آن را برای شما بیاورد و به همین منظور شماره تلفنی را به من داد تا با پیک تماس برقرار کنم، اما تلفن وی خاموش بود و مشخص شد که شماره اعلام شده برای خود او بوده که خاموش است.

مالباخته اضافه کرد: زمانی که دوباره با فرد آگهی کننده سایت دیوار تماس گرفتم او با لحن تندی جواب داد و گفت همین که هست و برو و هر کاری که می‎‌خواهی انجام بده؛ در این زمان بود که متوجه شدم از من کلاهبرداری شده است.

او گفت: پس از اعلام گلایه به این فرد او به من پیام‌های تهدیدآمیز ارسال و من را تهدید کرد. در آخر نه تنها به وام خود نرسیدم بلکه بیش از ۲۰ میلیون ریال نیز متضرر شدم.

به گفته مالباخته فرم و مندرجات داخل مدارکی که افراد برای وی ارسال کردند همگی به یک شکل بوده و فقط اسامی و مشخصات مربوط به افراد در آن متفاوت بوده است.

سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون بحث کلاهبرداری با عنوان «ضامن شما شویم» در فضای مجازی، گفت: درباره چنین موضوعی ابتدا این مرجع قضایی است که باید پاسخگو باشد.

او گفت: در فضای مجازی جرم مشهودی تعریف نشده است و با این حال پلیس نمی‌تواند به تنهایی وارد موضوعات شود و برای آن جرم تلقی کند.

به گفته سرهنگ کاظمی افراد مالباخته که در فضای مجازی به این صورت مورد کلاهبرداری واقع شدند، ابتدا باید به مراجع قضایی رجوع کنند و پس از آنکه جرم افراد احراز شود مرجع قضایی برای پیگیری بیشتر پرونده را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد و سپس دستور رسیدگی به آن را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: سارق تجهیزات دندانپزشکی پس از درج آگهی فروش در سایت دیوار به دام افتاد

رئیس پلیس فتا پایتخت ضمن تاکید بر آمار بالای اقدامات مجرمانه در سایت دیوار، بیان کرد: ما برای مسدود شدن این سایت و متوقف کردن آن به مراجع قضایی مراجعه کرده‌ایم، اما هنوز دستوری در این باره صادر نشده است.

با توجه به آنچه که در این گزارش عنوان شد، شهروندان ناخواسته در دام کلاهبرداران افتاده و مورد سوءاستفاده مالی قرار می‌گیرند، بنابراین ضروری است  که مسئولان باید برای جلوگیری از تکرار این نوع جرایم مجرمانه در فضای مجازی چاره‌ای اساسی بیاندیشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروی انتظامی جرایم سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامی عجیب که کلاهبرداران برای کاربران شاد ارسال کردند

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، طی روزهای گذشته برخی کاربران شبکه شاد پیامی تهدید‌آمیز مبنی بر مسدودسازی حساب کاربری خود ظرف ۲۴ ساعت آینده دریافت کرده‌اند. پشتیبانی شاد اما ضمن تکذیب چنین موضوعی، این پیام‌ها را جعلی و با قصد کلاهبرداری از کاربران معرفی کرده است.

تلاش کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات کاربران شاد

در پیام‌هایی که با شناسه‌های جعلی مانند «اپلیکیشن شاد»، «پشتیبانی شاد»، «شاد»، «ثبت هویت» و غیره برای کاربران شاد ارسال شده، از افراد خواسته شده تا اطلاعات شخصی خود را سریع ارسال کنند، وگرنه حساب کاربری آن‌ها مسدود خواهد شد.

شبکه شاد اما با تکذیب این موضوع رسما اعلام کرده که این پلتفرم هیچ درخواستی جهت دریافت اطلاعات شخصی افراد از طریق پیام‌های خصوصی ارسال نمی‌کند.

بر همین اساس و بنا بر اعلام شاد، همه اقدامات این‌چنینی در دسته کلاهبرداری قرار می‌گیرند و کاربران باید در صورت دریافت این پیام‌ها، به‌سرعت گزارش مربوط به فرد متخلف را به report@ در این شبکه اجتماعی بفرستند، تا شاد پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

شاد اعلام کرده که با بررسی این گزارش‌ها، متخلفان را برای پیگیری‌های قضایی به پلیس فتا معرفی می‌کند و همچنین به‌طور مستمر همه حساب‌های کاربران سودجو و متخلف را حذف می‌کند تا مانع از هرگونه سوءاستفاده شود.

بنا بر اعلام شاد، پشتیبانان رسمی این شبکه تیک آبی دارند که نشانگر حساب تایید شده آن‌ها است و این پشتیبانان نیز هرگز درخواست ارسال اطلاعات شخصی را از کاربر نخواهند کرد.

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی به تعویق افتاد؟ + زمان و سایت ثبت نام
  • افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در گلستان/کاربران فضای مجازی مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • اشتغال؛ رکورددار جستجوهای «هنری» در دیوار
  • پیامی عجیب که کلاهبرداران برای کاربران شاد ارسال کردند
  • راهداری استان بوشهر در حالت آماده‎باش قرار رفت
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینک های جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند + فیلم
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینکهای جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • عکس‌هایی از زندگی پس از جنگ در سوریه روی دیوار رفت
  • ۲ هزار و ۳۰۰ حساب بانکی مسدود شد
  • ضوابط و مقررات توزیع اینترنتی دارو تدوین شد