Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدایت الله میرمرادزهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور متوسط هر هکتار مزارع پرورش میگو زمینه اشتغال ۲ نفر را فراهم کرده و از هر هکتار با سیستم هوادهی بیش از ۲ تا چهار تن و حتی برخی مواقع کمتر از یک تن در هکتار نیز برداشت می شود. 

وی با بیان اینکه لارو میگو در استخرهای کنارک ذخیره سازی شده و بین پرورش دهندگان توزیع و حتی به استان‌های همجوار نیز صادر می شود، خاطرنشان کرد: پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیرمیگوی آبزی پرور کنارک تولید شده و این مرکز دسترسی آسان پرورش دهندگان برای افزایش سطح زیر کشت و پرورش میگو را در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان به مشکلات پیش روی صیادان و افراد بومی با بیش از ۱۰ هزار جمعیت بریس، پشت، گواتر و پسابندر اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های تلفن، برق، راه و آب این مناطق از نیازهای اصلی است و باید هر چه سریعتر این مشکلات مرتفع شود.

وی بیان کرد: راه دسترسی فعلی چابهار به مزارع پرورش میگوی گواتر با عرض اندک در شان و جایگاه اقتصادی و تجاری گواتر و پسابندر نیست.

میرمرادزهی اظهار داشت:میگو پس از کشت ۹۰ روز قابل برداشت بوده و به وزن ۱۸ تا ۲۸ گرم می رسند و در واقع کشت میگو کاملا تجاری و به صرفه است.

وی با بیان اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان قابلیت کاشت و برداشت ۲ نوبت در سال و در برخی موارد سه نوبت را دارد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه میگوی کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی است و این نوع در مقابل بیماری ها مقاوم بوده افزود:کشت میگو برای سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصد سود دارد.

وی ادامه داد: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است. 

میرمرادزهی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است خاطر نشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند. 

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نیز افزود: سایت پرورش میگوی گواتر با چهار هزار هکتار مساحت و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی مفید و قابل کشت هم اینک ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است. 

میران صداقتی ادامه داد: فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است. 

وی بیان کرد: ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است. 

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است. 

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است. 

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۳ شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است. 

۳۰۴۳**۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چابهار شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است

به گزارش خبرنگار مهر، عقیل امینی دوشنبه شب در دیدار با فرماندار شهرستان دشتستان با اشاره به شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم گفت: شهرستان دشتستان با وجود اینکه شهر غیر ساحلی استان بوشهر است فرصت‌های بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت‌های آبزی پروری از جمله استفاده از استخرهای ذخیره کشاورزی برای پرورش ماهیان گرمابی دارد.

مدیر کل شیلات استان بوشهر ادامه داد: بمنظور ارتقا سطح علمی و توانمند سازی کشاورزان برای استفاده از ذخایر آب‌های کشاورزی در پرورش ماهیان گرمابی دوره‌های آموزشی ترویجی در شهرستان برگزار خواهد شد.

امینی بیان کرد: شیلات استان رایزنی‌های لازم برای تأمین خوراک آبزیان، بچه ماهی، تسهیلات و هرگونه اقدام حمایتی را پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره فواید این طرح گفت: یکی از مزایای مهم این موضوع این است که پرورش ماهی با غنی‌سازی آب استخر، میزان استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: استفاده از بهینه اینگونه استخرها زمینه‌ساز افزایش تولید پروتئین سالم است که می‌تواند در بهبود معیشت کشاورز، اشتغالزایی، رونق اقتصاد روستاها و … نقش آفرینی کند.

وی همچنین بیان کرد: آبزی پروری در تأسیسات کشاورزی موجود با مدیریت منابع آبی یک راهبرد هوشمندانه در جهت افزایش بهره وری است.

فرماندار شهرستان دشتستان ضمن تقدیر از توجه و رویکرد شیلات استان در جذب سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرستان گفت: در سالی که مزین به شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، نیاز است برای تحقق این شعار تمام تلاش‌ها صورت گیرد.

احمد بنافی خطاب به رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: هرگونه همکاری لازم با شیلات استان در زمینه پرورش ماهی در استخرهای ذخیره کشاورزی انجام گیرد.

فرماندار شهرستان دشتستان ادامه داد: در ابتدا این طرح از بخش تنگ ارم که از مناطق فعال در کشاورزی این شهرستان می‌باشد به عنوان پایلوت آزمایشی شروع و عملیاتی شود.

کد خبر 6085903

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد