Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین چمنی دیسفانی روز چهارشنبه در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان نهالکاری در محدوده دچار فرسایش باد با مشارکت پنج تشکل مردم نهاد و دانشجویان مجتمع آموزش عالی گناباد و با هزینه ۲۳۵ میلیون ریال صورت گرفت.

وی ادامه داد: امسال از مجموع هشت تشکل مردم نهاد فعال در حوزه حفاظت از منابع طبیعی در گناباد پنج تشکل با بیش از یکصد عضو در زمینه نهال کاری عرصه های منابع طبیعی این شهرستان مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: بر اساس برآورد قبلی قرار بود ۳۲ هکتار از عرصه های منابع طبیعی گناباد با صرف اعتبار ۲۳۵ میلیون ریال نهال کاری شود ولی با مشارکت تشکلهای مردم نهاد با صرف این اعتبار ۳۰۲ هکتار نهال کاری شد و این نشان دهنده اثر بخش بودن مشارکت مردم در این زمینه است.

وی اجرای طرح مطالعه پخش سیلاب روستاهای گیسور و ریاب با هدف افزایش آبدهی قنات و جلوگیری از خسارتهای سیل به مرکز شهرستان و فرودگاه در دست احداث گناباد را از دیگر فعالیتهای در دست اقدام منابع طبیعی این شهرستان طی سالجاری دانست.

چمنی گفت: سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در سطح ۱۸۶ هزار هکتار اراضی بیابانی شهرستان گناباد طی سالجاری اختصاص یافت و طرح فوق در زمینهای بیابانی و کانونهای فرسایش بادی ۱۰ روستای دهستان پسکلوت گناباد اجرا می شود و به تناوب اجرای طرح در سنوات آینده اعتبار آن افزایش می یابد.

وی ادامه داد: طرح ترسیب کربن به فرآیند جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین اطلاق می‌شود و هدف نهایی این طرح، ارائه یک مدل اجتماعی- اقتصادی جهت رسوب دادن کربن در خاک است.

او  اضافه کرد: این طرح با رویکرد محیط‌زیستی شروع و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند و از ظرفیت مشارکت روستاییان برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بهره گرفته می‌شود تا ضمن احصاء نیازهای اجتماعی، توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد مشاغل خانگی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان محقق شود.

چمنی همچنین از موافقت رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای فعالیتهای بیابانزدایی و احیاء منابع طبیعی در گناباد و بجستان طی امسال خبر داد و افزود: با هزینه کرد این اعتبار با مشارکت مردم ۷۰ هزار هکتار از عرصه های این شهرستانها احیاء می شود و با مذاکرات صورت گرفته دو سوم این اعتبار به گناباد تخصیص می یابد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: اجرای چهار بند خاکی در بالادست قناتهای روستاهای خانیک و گنبتوک به منظور کنترل سیلاب و رسوب و افزایش آبدهی آنها با مجموع اعتبار پنج میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال، اجرای عملیات نهال کاری سماق به مساحت ۲۵ هکتار درحوزه های آبخیز کاخک و پچک و عملیات کپه کاری شامل کاشت آنغوزه و باریجه و بنه و بادامشک به مساحت ۷۲۵ هکتار در حوزه های دیسفان، ایدو، گنبتوک و گوهردشت کاخک و پچک و احداث سرریز سنگ ملاتی بند خاکی روستای گیسور به منظور کنترل سیل با اعتبار ۲۱۰ میلیون ریال از جمله فعالیتهای این اداره طی یک سال گذشته به شمار می رود.

۸۵ درصد مساحت پنج هزار و ۹۰۰ کیلومترمربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد و از مجموع ۱۵ کانون بحرانی با مساحتی معادل ۷۶۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در خراسان رضوی چهار کانون با وسعت ۲۳۱ هزار و ۴۴۵ هکتار در شهرستان گناباد واقع است.

اجرای پروژه بین المللی طرح ترسیب کربن در خراسان رضوی درسال ۱۳۹۲ در گستره ۲۰۹ هزار هکتار از زمین‌های هشت روستای شهرستان بجستان با جمعیت چهار هزار و ۲۳۵ نفر آغاز شد و هم اکنون ۴۱۴ هزار هکتار از وسعت این استان را در بر گرفته است.
منابع مالی طرح بین المللی ترسیب کربن از محل اعتبارات صندوق محیط زیست جهانی (GEF) با مشارکت مالی دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأمین می‌شود.
شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

۲۰۹۵/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا بیابانزدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند

سیدیوسف مرادی مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرات نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا ۵۰ سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، عنوان کرد: ۴۲ درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان ۱۲ درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زاد و ولد حیات وحش است و این حیات وحش باید کنگر، بیلهر و ریواس را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاکسازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد، زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • زیرساخت‌های تحقق کاشت یک میلیارد نهال مهیاست
  • اجرای عملیات آبخیزداری نیازمند حدود ۳.۵ همت اعتبار است
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند
  • هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام