قرائت متهم ایرانی از دادگاه میکونوس
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۷۴۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، ماجرای حادثه تروریستی رستوران میکونوس و متعاقب آن، برگزاری دادگاه طولانی مرتبط با این واقعه، یکی از جنجالیترین محاکمات در تاریخ معاصر کشور آلمان است که طی آن، دستگاه قضایی این کشور برای مدت طولانی درگیر این ماجرا بود و پیامدهای آن هم تبعات بینالمللی متعددی را به همراه داشت.
دادگاه محکومان حدود ۵ سال و ۲۴۷ جلسه طول کشید و حدود ۹ میلیون فرانک هزینه در برداشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حکم دادگاه میکونوس آمده بود که آخرین رایزنیهای عوامل قتل رهبران کرد در رستوران میکونوس، در منزل کاظم دارابی انجام شده است و به همین دلیل دارابی به حبس ابد محکوم شد. در حکم دارابی تصریح شده بود که وی نمیتواند قبل از گذراندن ۲۵ سال از دوران محکومیتش، تقاضای تخفیف کند. با این حال، کاظم دارابی پس از تحمل ۱۸۲ ماه زندان سرانجام آزاد شد و به موطن خود بازگشت.
آنچه تا به حال پیرامون این واقعه مطرح و منتشر شده اغلب از سوی رسانههای خارج از کشور بوده که به صورت یک سویه واقعه را منعکس کرده و حتی در قالب چند کتاب روایت یک سویهای از واقعه رستوران میکونوس بیان شده است. کاظم دارابی به عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه، در سالهای نسبتا طولانی محاکمه و زندان امکان و فرصت بیان همه حرفها و خاطرات خود پیرامون این واقعه را نداشته اما در سالهای بعد از زندان و بازگشت به کشور توانسته خاطرات جامع خود درباره دادگاه میکونوس را بیان و در قالب کتابی با عنوان «نقاشی قهوهخانه» منتشر کند.
تحقیق و تالیف این اثر را محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر انجام داده که پیش از این هم آثار متعددی در حوزه تاریخ شفاهی تالیف و منتشر کرده است. در ابتدای کتاب و در بخش«سر خط»، کاظم دارابی نوشته است: اکنون که این متن را مینویسم حدود ۲۶ سال از وقوع ماجرای میکونوس میگذرد؛ واقعهای که زندگیم را زیر و زبر کرد، عین این ۲۶ سال برای من توام با درد، رنج و اندوه بود. من خاطره نمیگویم تا از این رنج و درد کم کنم، بلکه هدفم بیان حقایق آن ماجرا و تبعاتش در خصوص من است، تا در برابر خدا، تاریخ و مردم بتوانم وجدانم را آرام نمایم.
محسن کاظمی، نویسنده این کتاب هم در مقدمه اثر با عنوان «پالت» نوشته است: بر دیوار میکونوس از انجام تا فرجام، نقشهای بسیاری زده شد؛ بیشتر تیره و تار! هر کسی از ظن خود بر روی این دیوار یادگاری نوشت، نگارهای تصویر کرد. نقاشی برخی برخاسته از رنج و درد بود، و برخی نقشها بدلنگاری! نیز بودند کسانی که بر پای این دیوار آتش افروختند نه برای روشن شدن زمینه و پس زمینه تصاویر، بلکه برای سوزاندن دیگر نقشها. شگفت آنکه بعضی نقش در نقش زدند تا نقش اصلی گم شود. خلاصه آنکه برخی در بزنگاهی پر دام و دامنه و بر لب پرتگاه انسانیت، پژواک عقده گشودند؛ پس آنچه دادند ستاندند.
نقاشی قهوهخانه پردهای است از نگارهها و نقشهای مختلف، که نقال آن کاظم دارابی است، که هم نقش پرده خود میخواند، هم نقال و پردهخوان دیگر نقشهاست. گوینده نقاشی قهوهخانه، خیالینگاری است؛ نقاشی انتزاعی که بعضی تصاویر در آن برجسته و بعضی شکسته هستند. از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروهها و جریانهای سیاسی هر یک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته اند و هر یک نقش خود بر دیوار میکونوس زدند. ما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته که نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد. او به عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه حق دارد آنچه را که دیده، شنیده، خوانده و متحمل شده است بر روی دیوار میکونوس رسم کند.
کتاب «نقاشی قهوهخانه» در میان آثاری که طی سالهای اخیر در حوزه خاطرهنگاری و تاریخ شفاهی منتشر شده است، جزو آثار شاخص و جامع محسوب میشود که در کنار خاطرات جامع راوی از دوران کودکی تا زمان آزادی از زندان، از بیشترین تعداد اسناد و مدارک مرتبط با موضوع برخوردار است. کلیت کار نشان میدهد که مولف اثر با دقت و ظرافت، کار را ساماندهی و جمعبندی کرده است.
ابعاد موضوع به شدت گسترده است و محسن کاظمیدر مقام مصاحبه کننده (از نوع چاشنی آن)، پژوهشگر و مولف اثر توانسته است به کلیت کار اشراف لازم را داشته باشد. پاشنه آشیل این نوع آثار، روایت یک سویه از یک موضوع و واقعه است که کتاب نقاشی قهوهخانه از این گردنه به سلامتی عبور کرده است. به ویژه در این اثر خاص که محور کتاب، فردی است که از او به عنوان متهم یاد میشود. اولین پیشداوری قبل از مطالعه این اثر، قرار دادن یک تریبون در اختیار کسی است که پیش از این متهم بود و حالا میخواهد خود را بیگناه و مظلوم جلوه دهد. ظاهرا موضوع همین است، اما وقتی مخاطب کتاب نقاشی قهوهخانه را تمام و کمال میخواند متوجه ظرافتها و نگاه هوشمندانه پژوهشگر و مولف اثر میشود که با درایت کامل توانسته دو روی سکه را همزمان به نمایش بگذارد. به همان میزان که دارابی از بیگناهی خود میگوید، استدلالهای طرف مقابل هم روی میز گذاشته میشود و ارتباط آنها به چالش کشیده میشود.
بخش قابل توجهی از ارزش این تحقیق به تسری دادن موضوع به بازه زمانی بیش از حول و حوش واقعه و سالهای قبل و بعد از آن واقعه است. به ویژه سالهایی که کودکی، نوجوانی، جوانی و حتی میانسالی دارابی را دربر میگیرد و مولف با بیطرفی تمام، شکلگیری شخصیت دارابی را که در بزرگسالی متهم به یک عمل تروریستی است در سالهای پیش از آن با ظرافت و زیبایی روایت میکند. دارابی هم ابایی از گفتن روحیه عصیانگری خود در دوران کودکی و نوجوانی و حتی بزرگسالی ندارد. این که به راحتی رفتارهایی را در جامعه انجام داده که از نظر دیگران و جمع، مذموم و قابل نکوهش بوده است و در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جذب گروههایی شده که شناخت چندانی از آنها نداشته و بیشتر برای این که با قدرت بزرگ و حاکم به اصطلاح شاخ به شاخ بشود دست به اقدامات مبارزاتی زده و موقعی هم که دستگیر شده خود را بیگناه معرفی و ادعا کرده بدون شناخت وارد این مسیر شده است.
این کدها با هوشمندی و ظرافت در تاروپود اثر گنجانده شده تا مخاطب هوشمند بیطرفی محقق و مولف اثر را دریابد و خود قاضی اثری باشد که میخواند. مقایسه محتوای اسناد طرفهای مقابل با روایتهای دارابی هم میتواند به منزله نوری که به تاریکی تابیده میشود، بخشی از ابهام در این ماجرا را روشن کند. یکی دیگر از ویژگیهای این اثر، آوردن متن بازجوییها از متهمان حادثه رستوران میکونوس است که مخاطب با مطالعه آنها میتواند درباره کلیت موضوع داوری و قضاوت کند. همچنین آوردن روایتهای متعدد از عوامل اپوزسیون خارج از کشور درباره دادگاه میکونوس که نشان دهنده جریان سازی این گروه در حاشیه و متن دادگاه است. فصلهای متعددی از کتاب به زندگی کاظم دارابی در زندانهای آلمان اختصاص یافته و نامههای نگاریهای او با خانواده در این مدت و نیز فعالیتهای هنری او در زندان هم از دیگر بخشهای این کتاب است.
متن با زبان«من راوی» روایت و تدوین شده و فصلهای اولیه کتاب، روایت محض از زندگی شخصی کاظم دارابی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است اما در فصلهای میانی و پایانی این خاطرات با اسناد و مدارک مستند مرتبط با موضوع دادگاه میکونوس ترکیب میشود و به نوعی مخاطب با مجموعهای از خاطره و سند مواجه میشود.
نکته قابل توجه این که اغلب اسناد مورد استفاده در این کتاب به زبان آلمانی بوده که برای پروژه تحقیقی حاضر ترجمه شده و در اختیار مولف قرار گرفته است.
مولف برای فصلهای کتاب، عنوان «بوم» را انتخاب و کلیت اثر را در بیست و یک بوم با اسامیمختلف تدوین و تنظیم کرده است. بوم پایانی هم با عنوان «نقش آویز» به ۶ آویز تقسیم شده و «دستمایهها»، «نقش واژهها (آلمانی ـ فارسی) و «نمایه» بخشهای پایانی کتاب است. علاوه بر تصاویری از اسناد متعدد، بیش از ۱۰۰ قطعه عکس مرتبط با موضوع کتاب هم ضمیمه اثر شده است
چاپ اول (۱۳۹۷) کتاب «نقاشی قهوهخانه» (خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس) نوشته محسن کاظمی در ۹۶۸ صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و قیمت ۹۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.
علی الله سلیمی
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در دومین دادگاه تتلو چه گذشت؟
در ابتدای جلسه قاضی حجت الاسلام والمسلمین افشاری پس از قرائت اتهامات متهم از وی خواست تا دفاعیات خود را مطرح کند.
به گزارش میزان، تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دائر کردن سایت شرط بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبانتان به ارتکاب جرایم منافی عفت، مصرف مواد مخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران، فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام، اتهامات امیرحسین مقصودلو در این پرونده است.
سپس با دستور قاضی، متهم در جایگاه قرار گرفت و به دفاع ازخود پرداخت.
قاضی خطاب به متهم گفت: قبول دارید رفتارهایی داشتید که خلاف ادب و شان انسانی بوده است؟
متهم گفت: بله در خیلی موارد اینطور بوده است.
متهم در پاسخ به اتهامش درباره تبلیغ قمار و شرطبندی مدعی شد: صاحب سایت شرطبندی نبودم. صاحبان سایت شرط بندی مشخص هستند. من فقط تبلیغش میکردم.
مقصودلو ادامه داد: در آن زمان برای بنده اعلان پلیس اینترپل صادر شده بود و دستگیرم کردند. پس از دستگیری در ترکیه با کمک گردانندگان اصلی سایت شرطبندی و قمار آزاد شدم و برایم ویلایی خریداری کردند.
متهم درباره اقداماتش در فضای مجازی در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ گفت: در آن بازه یکی از بازیگران زن کشور که اکنون ساکن ترکیه است. من را تحریک کرد تا آهنگی درست کنم. البته بعدها متوجه اشتباهم شده و این اهنگ را پاک کردم.
در بخش دیگری از جلسه دادگاه به اقدامات متهم در تولید و انتشار کلیپهای مستهجن و غیر اخلاقی پرداخته شد.
متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی میکنم.
پس از پایان دفاعیات متهم قاضی افشاری گفت: در جلسه بعدی متهم اگر مطالب دیگری داشت، بیان کند همچنین نماینده دادستان نیز موارد خود را شرح دهد. وقت رسیدگی به جلسه سوم متعاقبا اعلام میشود.