Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:34:03 GMT

شوخی با فوریت‌های پزشکی به قیمت جان انسان‌ها

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۸۱۸۷

شوخی با فوریت‌های پزشکی به قیمت جان انسان‌ها

کودک هفت ساله این خانواده که براثر بازیگوشی و سقوط از ایوان چهار متری دچار آسیب‌دیدگی و خونریزی شده بطور مرتب در حال از دست دادن خون بوده و هر لحظه بر نگرانی والدین افزوده می‌شود اما هنوز از آمبولانس خبری نیست.

پدر با دستانی لرزان دوباره عدد ۱۱۵ را شماره گیری می‌کند و به محض برقراری تماس با اپراتور علت تاخیر در رسیدن آمبولانس را از اپراتور سوال میکند و پاسخ می شنود که وقوع چند حادثه همزمان و تقارن مورد شما با آنها باعث این تاخیر چند دقیقه‌ای در رسیدن امدادگران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه این کودک در هسته شهر واقع است و آمبولانس برای رسیدن به بیمارستان مجبور به گذر از خیابان‌های شلوغ و پرتردد در یک شامگاه تابستانی است اما باوجود روشن بودن چراغ‌های گردان و صدای آژیر هنوز تعدادی از رانندگان بر راه ندادن به آمبولانس مصرر هستند، آنها چنان بی‌تفاوت و بی خیال پشت فرمان نشسته‌اند که انگار هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و آمبولانس همچنان سفیر می‌کشد.

نفس مزاحمت به هر شیوه و برای هر فرد یک کار غیر اخلاقی است و در این میان مزاحمت از انواعی که با زندگی و مرگ انسان‌ها سر و کار دارد اقدامی خطرناک و غیرقابل گذشت است.

تصور لحظه هایی که افرادی در بین شعله‌های سرکش آتش و دود خفه کننده گرفتار شده اند، مصدومان تصادف رانندگی که در لای آهن پاره‌ها گیر افتاده‌اند، انسانی که براثر سکته و نارسایی قلبی درد می‌کشد و به کمک فوری نیاز دارد موارد دهشتناکی از این قبیل برای اکثر انسان ها آزار دهنده است.

عواطف و احساسات انسانی؛ هر فرد را برای کمک به همنوعان خودشان که در چنین حوادث وحشتناک گرفتار شده اند وادار می‌کند و باید هر آنچه در توان است برای رهایی چنین افرادی به کار گرفته شود.

شایسته نیست عده‌ای صرفاً برای شوخی و سرگرمی و برخی نیز برای امور بسیار کوچک مزاحم دستگاههای امدادی از جمله فوریت‌های پزشکی و یا آتش‌نشانی شوند، مزاحمت تلفنی و دادن نشانی‌های غیرواقعی و نیز امور غیر ضروری سبب هدررفت انرژی، تجهیزات و توان امدادگران و کادر درمانی شده و خدمات‌رسانی به افرادی که به واقع به کمک نیاز دارند و ثانیه‌ها برایشان اهمیت حیاتی دارد مختل میکند.

بی تفاوتی در برابر خودروهای فوریتی امدادی درحال انجام ماموریت و گاهی شوخی‌های غیرانسانی و خارج از موازین شرعی؛ اخلاقی و قانونی به واسطه مزاحمت‌های تلفنی و به اصطلاح سرکار گذاشتن ماموران اینگونه مراکز اکنون نه تنها در اردبیل بلکه در جامعه ایران به یک معضل آزار دهنده تبدیل شده است.

رییس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل می‌گوید: از مجموع ۳۵ تا ۵۰ هزار فقره تماس تلفنی با مراکز فوریت‌های پزشکی این استان حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد آنها مربوط به مزاحمان تلفنی است.

دکتر مجید محمد غریبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر این مزاحمان تلفنی را کودکان، نوجوانان و در مواردی جوانان تشکیل می‌دهند که با اهداف گوناگون ازجمله تفریح، سرگرمی و ارضای هیجانات خاص این دوره سنی انجام می‌شوند.

وی بیان کرد: در مواردی نیز شاهد بی‌تفاوتی بعضی از رانندگان به آژیر خودروهای آمبولانس درحال ماموریت هستیم و رانندگان فوریت‌های پزشکی برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه احتمالی مجبور به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و نمی‌توانند مانند وسایل نقلیه عادی بطور مارپیچ از لا به لای خودروها گذر کنند.

وی همچنین وضعیت ترافیکی شهرها و به خصوص مرکز استان اردبیل و ایجاد راهبندان‌های طولانی را عامل دیگر تاخیر در رسیدن آمبولانس‌ها و کادر درمانی به محل حادثه ذکر می‌کند و برای رفع این مشکل اختصاص خطوط ویژه تردد خودروهای فوریتی در بعضی از گذرگاه‌های پرتردد شهر را لازم می داند.

او گفت: برای سرعت دادن به کار امدادرسانی در گذرگاه های شلوغ و پرتردد شهر اخیراً از موتور آمبولانس مجهز به کارشناس و نیز تجهیزات مشابه خودروهای آمبولانس استفاده می‌شود.

وی با اشاره به هدر رفت حجم زیادی از وقت، انرژی و تجهیزات فوریت‌های پزشکی به واسطه اینگونه کارهای ناشایست اظهار کرد: اگر فرزندان ما با پیامدهای منفی اینگونه مزاحمت‌ها برای دیگر انسان ها و نیز سختی‌هایی که همنوعان ما ممکن است به واسطه این کارها متحمل شوند و حتی به قیمت جانشان تمام شود را بدانند درصد قابل توجهی از این مزاحمت‌ها کاسته می‌شود.

غریبانی گفت: ۵۰ پایگاه شهری و جاده‌ای با ۹۰ دستگاه آمبولانس مجهز و مجموع ۴۲۰ نفر کادر عملیاتی شامل تکنسین و کارشناس فوریت‌های پزشکی برای خدمات رسانی به بیماران و سانحه دیدگان در شهرهای استان اردبیل فعالیت دارند.

وی ادامه داد: پنج پایگاه جاده ای جدید نیز در جاده‌های مختلف استان اردبیل و از جمله در سرچم درحال ساخت است که از پیشرفت فیزیکی خوب برخوردار بوده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسند.

به گفته وی، برای بهبود کیفیت خدمات رسانی تا یک ماه آینده با افتتاح سامانه هوشمند ۱۱۵ و تجهیز آمبولانس‌ها به جی پی اس و استفاده از اپلکیشین ویژه در گوشی‌های هوشمند توان نظارتی و کنترل دقیق نحوه خدمات‌رسانی فوریت‌های پزشکی در نقاط گوناگون استان اردبیل افزایش خواهد یافت.

او اظهار کرد: نیروهای امدادی از کادر درمانی و تکنسین ها گرفته تا رانندگان همه توان خود را برای انجام وظایف انسانی و قانونی خود به کار گرفته‌اند و باوجود اینگونه مشکلات سعی در رسیدن بر بالین بیمار و یا صحنه های حوادث در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارند.

او میانگین رسیدن آمبولانس و کادر امداد فوریت‌های پزشکی به مکان‌های ماموریت در استان اردبیل را در شهرها حدود هشت دقیقه و برای حوادث جاده ای بین ۱۲ تا ۱۴ دقیقه ذکر کرد که مطابق با وضعیت کشوری در این زمینه است.

۶۰۱۹/‏۶۰۱۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوادث اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پژو پارس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت پژو پارس، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مدل‌های «سال LX-TU ۵-ELX-سال دوگانه سوز-اتوماتیک» اعلام شد.

منبع: انتخاب

tags # پژو پارس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • قیمت پژو پارس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تصادف در جاده حیران با ۵ مصدوم
  • ۵ مصدوم در تصادف رانندگی جاده حیران
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • ۵ مصدوم در اثر تصادف رانندگی در جاده حیران
  • صاعقه جان یک کشاورز را در هرسین گرفت
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل
  • صاعقه در کرفس» استان همدان جان چوپان را گرفت
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل