Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش مصر و عراق برای میانجی گری میان عربستان و ایران، پیام تبریک معنادار ظریف به نخست‌وزیر جدید انگلیس، نشست مقامات نظامی آنکارا و واشنگتن درباره سوریه و موضع مسکو درباره تاریخ نشست آتی سران ایران، روسیه و ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ارائه پیش نویس بیانیه ضد اسرائیلی در شورای امنیت نیز پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، کویت پیش نویس بیانیه ای را در خصوص محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه تخریب منازل آنها ارائه داد.

«منصور العتیبی» نماینده دائم کویت در سازمان ملل در عین حال تاکید کرد که احتمال تصویب این پیش نویس بسیار ضعیف است.

صدور بیانیه‌های رسانه‌ای یا ریاستی از سوی شورای امنیت به موافقت تمام اعضای این شورا نیاز دارد.

به احتمال بسیار زیاد این پیش نویس به دلیل مخالفت آمریکا تصویب نشود.

تلاش مصر و عراق برای میانجی گری میان عربستان و ایران

تب وساطت بین ایران و عربستان سعودی در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه چند روزی است که در میان رسانه‌های عرب‌زبان بالا گرفته است.

در همین ارتباط، پایگاه خبری «لبنان ۲۴» به نقل از منابع آگاه گفته که دو هیات مصری و عراقی، همکاری‌های مستقیم خود برای میانجی‌گری بین عربستان و ایران را آغاز کرده‌اند.

منابع آگاه مدعی شدند، تحرکات عربی برای آغاز مذاکرات بین ایران و عربستان «خیلی جدی» و گام‌هایی که در این خصوص برداشته شده، «سریع» است.

پایگاه مزبور لبنانی به نقل از منابع آگاه در ادامه مدعی شد، آزادی نفتکش ایرانی که چندی پیش عربستان سعودی آن را توقیف کرده بود، می‎تواند دلیلی برای وجود اراده و داشتن حسن نیت جهت گفت‎وگو میان دو طرف باشد.

«عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل جمع شب گذشته در پایان جلسه شورای امنیت درباره جنگ یمن گفته بود که عربستان خواستار «تعامل دیپلماتیک» با جمهوری اسلامی ایران است. وی در ادامه مدعی شد که با تهران، تماس‌هایی صورت گرفته است.

وی در جریان یک نشست خبری پس از این جلسه، مدعی شد که تعامل دیپلماتیک با ایران، «نیازمند یک زمینه مشترک است».

پیام تبریک معنادار ظریف به نخست‌وزیر جدید انگلیس

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در توئیتر انتخاب «بوریس جانسون» به سمت نخست‌وزیری انگلیس را تبریک گفت.

ظریف در این پیام توئیتری نوشت: «توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است. نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، 1500 مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.»

بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین انگلیس روز سه‌شنبه به عنوان رهبر حزب محافظه‌ کار و نخست وزیر انگلیس انتخاب شد. وی از فردا به‌طور رسمی جانشین «ترزا می» خواهد شد.

نشست مقامات نظامی آنکارا و واشنگتن درباره سوریه

نشست مقامات نظامی آنکارا و واشنگتن در راستای توافق خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه برای ایجاد منطقه امن در شمال این کشور برگزار شد.

به گزارش وزارت دفاع ترکیه، دور بعدی این نشست ها که در ساختمان وزارتخانه مذکور در آنکارا انجام می شود، طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

این در حالیست که تا کنون مشخص نشده است که چه کسانی در این نشست حضور داشتند.

موضع مسکو درباره تاریخ نشست آتی سران ایران، روسیه و ترکیه

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد: تاریخ دقیق نشست آتی سران کشورهای روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای متضمن آتش بس در سوریه مشخص نشده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: تاریخ برگزاری نشست مذکور تا کنون تعیین نشده است.

این درحالیست که پیشتر اعلام شده بود نشست مذکور در اواسط ماه آگوست سال جاری میلادی خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام اروپا آمریکا سازمان سیا ایران و بولیوی یوسف بن علوی مزدک میرزایی ویروس نیل غربی کارت سوخت بیت کوین رمزارز کره شمالی بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۸۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد

به گزارش خبرآنلاین در فرازهایی از کتاب ظریف آمده است:

راهبرد بنیادین روسیه در روابط جهانی تلاش برای حفظ موقعیت قدرت بزرگی روسیه است. در نگاه روسیه به روابط جهانی بر پایۀ بازی قدرتهای بزرگ، کنشگران دیگر جایگاه همراه و نه همپیمان را دارند البته در دوران پساشوروی و برتری آمریکا در زمینه های گوناگون سیاسی اقتصادی و حتی جنگ افزاری حضور روسیه بر سر میز قدرت های بزرگ تنها از طریق نابودی قطعی متقابل» در جنگ هسته ای یا آنچه روسها به آن «ثبات راهبردی می گویند امکان پذیر است. به همین دلیل روسیه بسیاری از کنشهای جهانی را از دیدگاه بده بستانهای بسیار پیچیده نابودی متقابل هسته ای میبیند. این نگرش در جنگ اوکراین میتواند پیامد جدی برای امنیت ملی ایران داشته باشد.

بر پایه نگرش تاریخی روسیه به ایران به چشم یک هم پیمان ضد آمریکایی نگاه نمی کند. روسیه باور دارد ایران میخواهد از آن کشور همچون یک ابزار برخورد با آمریکا بهره گیرد. اگر ایران بتواند چالشهای خود را با آمریکا حل کند بی درنگ از روسیه دست میکشد این نگرش قطعی نخبگان روسیه به ایران است و حتی یکی دو بار آقای لاوروف این نگرش را به روشنی بازگو کرد.

روسیه در بده بستانهای بین المللی نه میخواهد و نه میتواند جز در زمینه «ثبات راهبردی یا نابودی متقابل هسته ای در برابر آمریکا بایستند و باور دارد تنها «ثبات راهبردی است که میتواند امنیت آن کشور را حفظ کند اوکراین از دیدگاه بسیاری از نظریه پردازان یک تله امنیتی سازی آمریکا برای پوتین بود که پیشتر بدان اشاره شد. بی شک روسیه آمادگی ندارد که در برابر آمریکا منافع ملی خود را فدای ایران .کند البته روسیه همچون هر کشور دیگری آماده است که ایران را فدای مطامع خود در برابر آمریکا و دیگران کند؛ چنان که در افشای فروش پهپادها و قبل از آن افشای سفر سردار سلیمانی در تابستان ۱۳۹۴ این کار را انجام داد. آنچه بیشتر اسفناک است بالیدن برخی در رسانه های همگانی به خرید سلاح توسط دومین قدرت نظامی جهان از ایران است. این انگاره نشان دهندهٔ برداشت نادرست از دلایل پیچیده اصل ،خرید و کلیدی تر از آن افشای خرید پهپاد توسط روسیه است.

بدین ترتیب ما در تعامل با روسیه دچار چنین چالشهایی میشویم ذهنیت ما نیاز به بازسازی و نوسازی پیرامون روسیه دارد که تاکنون نشده و همچنان دچار نگرشهای نادرست هستیم بخش چشمگیری از انگاره هایی که از جهان پیرامونی و سیاست خارجی داریم خیال بافی است. آن بخش هم که خیالبافی نیست مربوط به سی سال پیش و دوران جنگ سرد است که جهان دیگری بود جهان امروز پیوسته در حال شدن است. اما ما پیرامون جهانی صحبت می کنیم که خشک و سخت بود جهانی که بود و حالا دیگر نیست.

به همین دلیل است که بیشتر گامهایی در بیراهه بر میداریم که کشور را به مقصد نمی رساند. روسیه یک نمونه نمایان آن است. ما باید با روسیه در جایگاه یک همسایه بسیار کلیدی و یک کنشگر در سطح جهانی که عضو دائم شورای امنیت است پیوند بسیار خوب داشته باشیم. این را نیز همواره در یاد داشته باشیم که توان روسیه در شورای امنیت با توان روسیه در بیرون از شورای امنیت همسان نیست یعنی روسیه در شورای امنیت یکی از پنج قدرت دائم جهان است. در حالی که بیرون از شورای امنیت به جز در زمینه ثبات راهبردی به چین و حتی به اروپا نیازمند است. جز صادرات ،انرژی چندان مزیتی ندارد که آنها به روسیه وابسته باشند. در مزیت انرژی نیز رقیب ماست و مؤتلف و هم پیمان ما نیست از این رو، نباید راجع به روسیه نگرش هیجانی سلبی و یا ایجابی داشته باشیم.

علت اینکه توانستم تا اندازه ای با روسیه کار کنم این بود که روسیه را به عنوان روسیه پذیرفتم. روسیه ای که یک همسایه کلیدی ایران است همین و بس و به همین دلیل نیز نتوانستم با سیاسیون داخلی که یا روس ستیز و یا روس پرست هستند، چندان تعامل کنم.

آنها به دنبال بهانه می گردند که روس ستیزی و روس پرستی خود را ثابت کنند. دشواری بنیادین در توقعات ما از روسیه است که بر پایۀ بینش درستی تعیین نکرده ایم. به همین دلیل دچار سرخوردگی همیشگی از روسیه میشویم روسیه میتواند از ما بهره برداری کند و ما از این بهره برداری دچار سرخوردگی میشویم. ما باید روسیه را آن چنان که هست، بشناسیم. روسیه نمی خواهد پیوند ایران با غرب و آمریکا عادی شود. همزمان مایل نیست تنش های ما با غرب و آمریکا به جنگ بینجامد. روسیه می پندارد که در صورت عادی شدن پیوندهای ما با غرب و آمریکا بی درنگ به سمت غرب میرویم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888578

دیگر خبرها

  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد
  • ظریف: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند/ برخی می‌خواهند روس‌ستیزی و یا روس‌پرستی خود را ثابت کنند
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!
  • وزیر نتانیاهو استعفا کرد
  • نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد