Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید و تجاری‌سازی کوره‌های القایی برای کاربرد در صنایع ریخته‌گری و خودروسازی شد و محققان این شرکت با عرضه جدیدترین نسل از این کوره‌ها توانستند این محصول را با ظرفیت ۱۰ تن در شهرک صنعتی اردبیل کاربردی کنند.

دکتر سید صادق سعادتمند، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید کوره‌های القایی را محصول اصلی تولیدی این شرکت دانش بنیان نام برد و گفت: این محصول دارای سه کاربرد اصلی است که یکی از کاربردهای آن "ذوب" و ریخته‌گری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در کاربرد ریخته‌گری کوره‌های ذوب می‌توانیم فولاد و چدن و سایر فلزات را ذوب کنیم و در قالبی که نیاز است بریزیم تا محصول ریخته‌گری تولید شود.

سعادتمند کاربرد دیگر این کوره‌ها را "پیش گرم" (PreHeat) دانست و خاطرنشان کرد: در این کوره‌ها عملیات آهنگری انجام می‌شود، به این گونه که قطعه‌ای که قرار است تغییر شکل دهد، در کوره پیش گرم، قرار داده‌ می‌شود و بعد از اعمال حرارت، در زیر پرس قرار داده‌می‌شود تا فرآیند تغییر شکل در آن انجام شود.

این محقق خاطر نشان کرد: کاربرد دیگر این کوره‌ها "سخت‌کن‌های القایی" هستند که قطعات خودرو و سایر قطعات صنعتی که قرار است فرآیند سخت کاری بر روی آنها انجام شود، این فرآیند در این کوره‌ها انجام خواهد ‌شد.

مجری طرح از تجاری‌سازی این طرح خبر داد و یادآور شد: صنایع خودروسازی و کارخانجات ریخته‌گری بزرگ که نیاز به کوره‌های ۵ و ۱۰ تن ذوب دارند، از این کوره‌های تولید شده ما استفاده می‌کنند.

به گفته وی این محصول همچنین به کشورهای عراق، ازبکستان، لبنان و سوریه صادر شده است.

سعادتمند، مزیت اصلی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی را رقابت پذیر بودن قیمت آن دانست و اضافه کرد: علاوه بر آن این ابزار بعد از استفاده نیاز به خدمات پس از فروش دارد که این خدمات در دسترس کاربران قرار دارد، ضمن آنکه صنایع در صورت بهره برداری از نمونه‌های داخلی امکان ارتقای فناوری این کوره‌ها را خواهند داشت.

وی به چالش‌های فعالیت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت‌های ارزی، دولت به صنایع اجازه می‌دهد که تهاتر کنند. این امر به آن معنی است که ریخته‌گری که باید از من تولیدکننده داخلی کوره بخرد، اجازه دارد از کشورهایی مانند هند و چین که دولت با آنها ارتباطات تجاری دارد، محصولات مورد نیاز خود را وارد کند.

سعادتمند با تاکید بر اینکه صنایع کشور ترجیح می‌دهند به جای خرید از نمونه‌های داخلی، از هند و یا چین خریداری کنند، اظهار کرد: این یکی از چالش‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، برقراری ارتباط از راه دور با کوره‌های القایی، از آخرین تکنولوژی‌های کوره‌سازان بزرگ دنیا است که در حال حاضر این ابزار بر روی کوره‌های ساخت این شرکت نصب شده است. این فناوری قادر است پارامترهای اصلی عملکرد کوره مانند "ولتاژ"، "جریان"، "وزن ذوب" را از طریق ایمیل یا پیامک به مدیران کارخانجات ریخته‌گری ارسال کند و مدیران می‌توانند در هر لحظه، از آخرین وضعیت عملکرد کوره آگاه شوند.

همچنین در صورت بروز خطرات احتمالی و عدم توجه اپراتور کوره، مدیران می‌توانند کوره را از هر نقطه دنیا با ارسال پیامک یا ایمیل خاموش کنند و یا فرمان‌های تعریف شده را برای کوره ارسال کنند. ضمنا اطلاعات عملکرد کوره به صورت شبانه‌روزی در حافظه این سامانه به گونه‌ای ذخیره می‌شود که تا چند هفته از طریق لپ‌تاپ، تبلت و کامپیوتر قابل دستیابی است.

این شرکت همچنین با تکیه بر تخصص و تلاش متخصصان، موفق به راه‌اندازی بزرگترین کوره‌های القایی ساخته شده در کشور با ظرفیت ۱۰ تن شد و در حال حاضر از کوره‌ها در شهرک صنعتی اردبیل برای تولید "بیلت فولاد" (بیلت طول بیشتری نسبت به شمش داشته و سطحی دایره شکل یا مربعی دارد) استفاده می‌شود.

همچنین طراحی و ساخت ماشین ریخته‌گری پیوسته (CCM) از حدود سه سال پیش در دستور کار واحد تحقیق و توسعه این شرکت قرار گرفت که اولین دستگاه از ابتدای سال ۹۲ در شهرک صنعتی بینالود به بهره‌برداری رسید و هم اکنون در حال تولید بیلت فولاد آلیاژی است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فولاد کوره القایی شرکت دانش بنیان تهاتر محصولات مشابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد

علیرضا لادن‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح برنامه‌های این واحد دانشگاهی در سال 1403 در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان اظهار کرد: واحد یادگار امام در تلاش است تا امسال با افزایش تعداد هسته‌ها، واحد‌ها و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه، سطح تعدادی از هسته‌های فناور و واحد‌های فناور را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا و مجموع تعداد محصولات فناورانه را افزایش دهد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری، درصدد هستیم با ایجاد زیرساخت‌های جدید و توسعه آن زمینه جذب و استقرار شرکت‌های بزرگ را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: اکنون تعداد ۱۱ هسته فناور، هفت واحد فناور و سه شرکت دانش‌بنیان از نوع نوآور و نوپا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام مستقر هستند که حوزه‌های فعالیت آنها شامل مواد شیمیایی، خوشبو کننده‌ها، منسوجات تمیز، تاسیسات ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر، مواد نانوشیمیایی، اسپری‌های خود تمیزشونده، حوزه نساجی و پوشاک ورزشی، مواد سوپر جاذب رطوبت و دستگاه‌های مکانیکی نانوحباب ساز می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام درباره فعالیت و محصول ویژه فناورانه این واحد دانشگاهی گفت: شرکت انرژی سبز صدر واقفی با تولید داکت اسپیلت و چیلر و ارائه خدمات در حوزه تأسیسات برودتی و انرژی‌های تجدیدپذیر، توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک اداره می‌شود. این شرکت فناور در تلاش است تا روی تعدادی از محصولات خود گرید دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کند. 

لادن‌مقدم با بیان اینکه مهم‌ترین عامل برای توسعه زیست بوم فناوری در کشور ایجاد و توسعه زیرساخت مناسب(پردیس‌های علم و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، سرا‌های نوآوری، مراکز رشد و ...) و فراهم آوری شرایط حمایتی لازم از هر لحاظ برای افراد فناور است، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در نظر دارد تا با توسعه زیر ساخت‌های اشاره شده و جذب حداکثری(شرکت‌ها و واحد‌های فناور، اعضای هیئت علمی فناور و دانشجویان علاقه‌مند و مستعد) در این مسیر مهم حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در قالب طرح پویش توانسته‌اند جذب شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شوند در تشریح فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری در سال گذشته مطرح کرد: واحد یادگار امام در سال گذشته در حوزه فناوری و تولید دانش‌بنیان توانست با استقرار و حمایت از اعضای هیئت علمی فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در واحد به تعداد ۱۶ محصول فناورانه و دانش‌بنیان دارای مجوز دست یابد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد
  • تأمین کننده ها و توزیع کننده های ورق گالوانیزه در ایران
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها