Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:14:08 GMT

منتخب تندروها

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۱۹۱۱۷

منتخب تندروها

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون منتخب تندروها، رسانه ملی یا بنگاه سرمایه‌سوزی؟، سیاهچاله «لیسانس» پیش پای نیروی کار، به یک کیس برای ازدواج‌صوری نیازمندیم!، کارنامه ۱۰ ساله قاضی‌القضات، شاملو اولین شاعری بود که برای شعر موسیقی آفرید، شبی با «ماشین‌خواب» های میرداماد و کاهش قیمت ارز به کاهش قیمت اجناس می‌انجامد؟ پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم

منتخب تندروها

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان منتخب تندروها می‌نویسد: لندن را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین پایتخت‌های جهان در تاریخ معاصر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییرات در ساختار و بدنه دولت می‌تواند در لحظه رخ دهد. افراد جابه‌جا شوند قدرت از یک حزب به حزب دیگر منتقل شود اما به نظر می‌رسد کماکان ساختار سرجایش قرار دارد. هر روز می‌توان منتظر یک اتفاق جذاب و دیدنی در بریتانیا بود. سیاست بریتانیا هر روز برای افرادی که آن را دنبال می‌کنند یک سورپرایز دارد. حالا سورپرایز جدید عرصه سیاست بریتانیا بوریس جانسون است. او توانست در انتخابات درون حزبی محافظه‌کاران با کسب بیش از ۹۲ هزار رأی و ۶۶ درصد آرا پیروز انتخابات شود. این در حالی است که جرمی هانت رقیب جانسون تنها ۴۶ هزار رأی به دست آورد. زمانی که نتایج اعلام می‌شد، جانسون و هانت کنار یکدیگر نشسته و آماده اعلام نتایج بودند که با مشخص شدن پیروزی قاطع جانسون، هانت با او دست داد و تبریک گفت. حالا بوریس جانسون از زمان اعلام نتایج انتخابات رسماً نخست‌وزیر بریتانیا است و باید مدیریت ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ را به دست گیرد.

در حال حاضر بوریس جانسون در شرایطی نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود که با چالش‌های متعددی برای حفظ جایگاه خود روبه‌رو است و اگر قصد دارد در این سمت باقی بماند باید این چالش‌ها را پشت سر بگذارد. موضوع برگزیت اصلی‌ترین چالش بوریس جانسون است که باید آن را از سر راه بردارد. اما این موضوع ساده نیست. جانسون ماه‌ها برای رفراندوم خروج بریتانیا تلاش کرد و زحمت کشید. هر چند به همراه نایجل فاراژ رهبری کمپین خروج از اتحادیه را بر عهده داشت اما پس از جواب آری مردم به خروج، رهبری کشور را برعهده نگرفت و در جایگاه وزیر امورخارجه وارد عمل شد و عملاً در پرونده برگزیت نقش زیادی را به طور مستقیم ایفا نکرد. اما در نهایت به دلیل اختلافات فراوان با ترزا می در راستای سیاست او در توافق برگزیت از دولت کناره‌گیری کرد. از همین رو تبدیل به اپوزیسیونی شد که اجازه ندهد دولت در مسیر تحقق برگزیت به شیوه‌ای که ترزا می می‌خواهد قدم بردارد.

رسانه ملی یا بنگاه سرمایه‌سوزی؟

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان رسانه ملی یا بنگاه سرمایه‌سوزی آورده است: «مزدک میرزایی به شبکه ایران اینترنشنال پیوست»؛ این خبری است که برخی از رسانه‌های ورزشی روز دوشنبه منتشر کردند و بلافاصله به یکی از موضوعات داغ فضای مجازی تبدیل شد. بعد از کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از شبکه ۳ و تعطیلی برنامه «۹۰» این خبر شوک دیگری به علاقه‌مندان ورزش بود. البته تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز این خبر تأیید یا تکذیب نشده اما شایعه‌هایی حتی درباره دیده شدن او در ساختمان ایران اینترنشنال وجود دارد. گرچه دیشب تکذیبیه‌ای از سوی صفحه‌ای منتسب به مزدک میرزایی مبنی بر صحت نداشتن مهاجرتش منتشر شد اما بلافاصله این تکذیبیه هم تکذیب شد. فارغ از اینکه چنین تصمیمی چقدر شخصی بوده یا از شرایط ناشی شده است، باید به این پرسش مهم پاسخ داد که صداوسیما چقدر برای حفظ منابع انسانی خود که سال‌ها برای پرورش‌شان هزینه صرف کرده، می‌کوشد؟

شب دوشنبه خبری در فضای مجازی غوغا کرد و باعث حیرت بسیاری شد. بنا بر ادعای یک روزنامه ورزشی، مزدک میرزایی از ایران کوچ کرد. البته هنوز این خبر در حد شایعه است اما شایعه‌ای که هر لحظه بیشتر قوت می‌گیرد! حتی گفته می‌شود او چند ساعتی هم در ساختمان این شبکه دیده شده است. گرچه تلاش‌هایی برای تکذیب این خبر صورت گرفت اما توئیت‌های افراد نزدیک به مزدک بر احتمال صحت این خبر افزود. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. پرتو جغتایی خبرنگار ورزشی نوشت: «همه منتظر رفتن عادل فردوسی‌پور بودن، اما مزدک میرزایی مهاجرت کرد و رفت!» هدیه خطیبی، خبرنگار روزنامه «گل» اما معتقد بود سیاست‌های صداوسیما عامل این تصمیم بوده. او در توئیتر خود نوشت: «مزدک میرزایی بعد از اینکه ماه‌ها در صداوسیما بدون آنتن و برنامه مانده بود، به شبکه اینترنشنال رفت! او در چند وقت اخیر با مدیران سازمان به مشکل جدی خورده بود که نمونه‌اش با مدیر شبکه مستند سر مستندی درباره تیم ملی بود! آخرین کار مزدک هم جهان فوتبال در شبکه آپارات بود.»

در این میان نیز برخی کاربران، سیاست‌های علی فروغی، مدیر شبکه ۳ را عامل این تصمیم دانستند و این اتفاق را نتیجه ادامه رفتار او با کسانی چون عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی تلقی کردند.

سیاهچاله «لیسانس» پیش پای نیروی کار

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان سیاهچاله «لیسانس» پیش پای نیروی کار آورد: د اده کاوی تازه‌ترین آمارهای بازار کار نشان می‌دهد که در سال ۹۷، تحصیلات نیروی کار هر چه از مقطع لیسانس فاصله گرفته، نرخ بیکاری کمتری را برای کارجو به ارمغان آورده است. در این سال رشته‌های معماری، هنر و علوم زیستی، بدترین فضای کار را پیش رو داشته و رشته‌های خدمات امنیتی، دام پزشکی و علوم تربیتی بهشت کارجویان بوده اند. به گزارش خراسان، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران از بازار کار نشان می‌دهد که در سال ۹۷ در بین مقاطع تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای (پزشکی و …) و نیز دکترای تخصصی و فوق دکترا، با بالارفتن درجه تحصیلی (و متعاقباً سن)، نرخ مشارکت نیروی کار نیز بالا رفته است. به طوری که از ۳۵ درصد برای مقطع زیر دیپلم آغاز شده و به بیش از ۷۷ درصد برای فوق دکترا رسیده است.

روزنامه خراسان در ضمیمه دخل و خرج ۲۵ خرداد ۹۸، قابلیت اشتغال زایی ۴ رسته خدمات حرفه‌ای شامل خدمات پزشکی، دندان پزشکی، وکالت و خدمات دفاتر ثبت اسناد را بررسی کرده بود. ویژگی این رسته‌های شغلی، وجود نوعی انحصار پیدا یا پنهان در آن هاست. به این معنا که ورود افراد به این حرفه‌ها به نحوی محدود و منوط به مجوز یک کانون یا مرجع صنفی بالادستی شده است. نمودار نشان می دهدکه حقوق و بهداشت و خدمات سلامت شغلی از جمله رشته‌هایی هستند که نرخ بیکاری در آنها نسبتاً بالاست و این آمار نیز به نوعی بیانگر بیکاری زایی ساختار معیوب جذب دانش آموختگان این دو رشته مرتبط در بازار کار است.
 

به یک کیس برای ازدواج‌صوری نیازمندیم!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان به یک کیس برای ازدواج‌صوری نیازمندیم! نوشت: تا پیش از این با مسائلی مثل طلاق صوری آشنا بودیم و کمی پیشتر هم به آسیبی به نام خواستگار صوری پرداخته شد اما ازدواج صوری آن هم برای دریافت وام ازدواج سوژه جدیدی است که به عنوان یک آسیب مورد بحث قرار می‌گیرد. پیش از این با مقوله طلاق صوری به بهانه‌های واهی مثل معافیت سربازی فرزند یا دریافت حقوق و یا حتی کمک از کمیته امداد امام خمینی رو به رو شده بودیم و خواستگار صوری هم این روزها به منبع درآمدی برای برخی افراد سودجو در فضای مجازی مطرح می‌شود؛ با مقوله ازدواج صوری هم پیشتر به عنوان راهکاری برای مهاجرت آشنا شده بودیم اما در وضعیت اقتصادی فعلی با توجه به اینکه وام ازدواج به ۳۰ میلیون برای هر نفر رسیده و بعد از ازدواج هم در صورت داشتن برخی شرایط طرفین می‌توانند شناسنامه سفید دریافت کنند، امروز با آسیبی به عنوان ازدواج صوری به دلایل مختلف روبه‌رو هستیم! این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی افراد در فضای مجازی اقدام به انتشار آگهی‌هایی برای ازدواج صوری کرده‌اند!

به دلیل وضعیت اقتصادی موجود خیلی‌ها در تلاشند که از هر راهی پول در بیاورند و در قضیه مربوط به خواستگاری‌های صوری به وضوح با این موضوع روبه‌رو بودیم که عده‌ای در فضای مجازی آگهی می‌دادند که آماده خواستگاری از دختران متقاضی هستند و برای این کار سناریوی آماده و مشخصی دارند؛ اینکه خواستگاری می‌کنند و دختران ردشان می‌کنند و به این وسیله اعتبارشان در خانواده و سر و همسایه بالا می‌رود! کسب و کاری متفاوت و عجیب که به نظر می‌رسد بی‌مشتری هم نیست؛ این را می‌شود از افزایش شمار این خواستگاران صوری و غیرواقعی دریافت که تنوع قیمت نیز در خدماتشان به چشم می‌خورد و احتمالاً برای حضور در شهرهای مختلف هم دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند. با این حال با چرخ کوچکی در فضا مجازی حتی با اشخاصی روبه‌رو می‌شویم که آماده ازدواج صوری هستند، برای مثال در یکی از آگهی‌ها نوشته شده: «خانم ۲۳ ساله هستم و به دنبال کیسی برای ازدواج صوری می‌گردم اگر کسی بود دایرکت بده لطفاً!»

کارنامه ۱۰ ساله قاضی‌القضات

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان کارنامه ۱۰ ساله قاضی‌القضات می‌نویسد: فقیه، فیلسوف و اندیشمندی جوان در بحبوحه سخت‌ترین روزهای دستگاه قضا به ریاست قوه قضائیه منصوب شد. ماجراهای ۸۸ و جریان دادگاه‌های آن دوره حواشی و چالش‌های بسیاری برای دستگاه عدلیه داشت و این فقیه جوان تلاش بسیاری برای بسامان نگه‌داشتن قوه قضائیه داشت. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به‌عنوان رئیسی که سیستم الکترونیکی را به دستگاه قضا وارد کرد و بعد از سال‌ها روند کاغذی و مشکلاتش به کناری گذاشته شد، شناخته می‌شود. البته در دوران ریاست او با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر تمرکز قوه قضائیه بر حبس‌زدایی دستگاه قضا به سمت کاهش جمعیت کیفری حرکت کرد، اما اطاله دادرسی و حجم بالای پرونده‌ها و کمبود قضات مانع از تحقق اهداف قوه قضائیه در دوران ریاست وی بود که تصمیم بر این شد دستگاه قضا حقوق‌دانان جوان را برای مناصب قضاوت جذب کند که تا حدودی هم موفق بود.

رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، به‌خصوص افراد سرشناس جز مواردی است که فراموش نخواهد شد، هرچند نگاه سیاسی رئیس سابق قوه قضائیه به مسائل و رسانه‌گریزشدن قوه قضائیه در آن دوران، سبب شد دستاوردهای ریاست آملی‌لاریجانی بسیار کم دیده شود. البته انتقاداتی مانند انتقادناپذیربودن قوه قضائیه نیز بسیار شنیده می‌شد، زیرا با هر انتقاد و سؤالی، تندترین واکنش‌ها از قوه قضائیه منعکس شد مانند تحت تعقیب قرارگرفتن نمایندگان مجلس منتقد به عملکرد قوه، به‌خصوص در ماجرای حساب‌های قوه قضائیه که با روی‌کارآمدن رئیس جدید نه‌تنها دیگر تابو نبود، بلکه آیت‌الله رئیسی خود در مقام توضیح و اصلاح حساب‌ها برآمد ازاین‌رو حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، نیز درباره عملکرد ۱۰ ساله آیت‌الله آملی‌لاریجانی در سمت رئیس قوه قضائیه گفته است: ایشان در عرصه مبارزه با فساد در این ۱۰ سال قوی عمل کردند.

اظهارنظرهای فقهی و حقوقی مربوط به دستگاه قضا، دقت در گزینش قضات، ایجاد انسجام در شورای قضائی کشور، تلاش در جهت کاهش آمار زندانیان و توازن‌بخشی به بودجه قوه قضائیه از دیگر نقاط قوت عملکرد آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جایگاه ریاست قوه قضائیه بوده است. وی همچنین معتقد است: عدم ارتباط با مجلس و کمیسیون قضائی، عدم ارتباط با مردم و عدم حضور در میان مردم و جامعه، عدم پیگیری جدی شورای حل اختلاف، عدم تحقق‌بخشی تغییر و تحول در امور مربوط به دستگاه قضائی و سازمان‌های تابعه، عدم عمل به قانون حسابرسی به اموال مسئولان که ایشان آئین‌نامه اجرایی آن را تدوین نکردند، عدم کنترل تحول در دیوان عدالت اداری از طریق اصلاح آئین‌نامه، عدم ارسال لوایح جدی برای اصلاح قوانین ازجمله نقاط ضعفی است که در دوران ریاست ایشان بر قوه قضائیه رخ داده. همچنین دکتر نعمت احمدی، حقوق‌دان، در نقد عملکرد ریاست سابق قوه قضائیه به «شرق» توضیح داد: جوان‌ترین رئیس قوه قضائیه بعد از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بر مسند عالی‌ترین دستگاه عدلیه تکیه زد که نکته مثبتی از همان ابتدا بود. البته شروع به کار ایشان در دوران سختی رقم خورد و جریان دادگاه‌های ۸۸ حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت. از سویی انتظار می‌رفت سعید مرتضوی تغییر کند، اما این مسئله زمان‌بر شد. دادستانی تهران از حساس‌ترین پست‌ها در ایران است، زیرا به لحاظ موقعیت و اختیاراتی که برعهده دادستان تهران است، او در حقیقت قاضی‌القضات کشور است….

شاملو اولین شاعری بود که برای شعر موسیقی آفرید

روزنامه همدلی در گزارش خود با عنوان شاملو اولین شاعری بود که برای شعر موسیقی آفرید، می‌نویسد: نوزده سال از مرگ احمد شاملو، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم و فرهنگ‌نویس شهیر ایرانی می‌گذرد؛ شاعری که با تاثیرگذاری‌های شگرف و شگفت خود، جریانی نوین در سیر ادب معاصر فارسی پدید آورد و بسیاری از بزرگان این حوزه را از افکار و اندیشه‌های خود متأثر ساخت. الهام باقری، استاد ادبیات در گفت‌وگو با همدلی، از ویژگی‌های شعری و دیگر خصایص حیات حرفه‌ای احمد شاملو سخن می‌گوید.

شاملو توانست شعر خود را از وزن عروضی نجات دهد. شاید شاملو اولین کسی نباشد که شعر بی‌وزن گفته، اما اولین کسی است که در مورد شعر بی‌وزن، مانیفست داده و در مورد آن بارها و بارها مصاحبه کرده و مقاله نوشته است. شاملو شعر خود را سپید نام گذاشت که ما امروز آن را به نام شعر منثور می‌شناسیم، در واقع شعر منثور مقابل شعر منظوم که وزن دارد. شاملو برای این شعر منثور یا سپید بسیار مطلب نوشت و در مورد آن توضیحات بسیاری داد و چون وزن را از آن گرفته بود نیاز می‌دید شعرش را تعریف کند و برای دیگران بگوید، به همین خاطر عواملی که باعث می‌شد یک شعر، شعر شود را در آثار خود بیان کرد. مثل اینکه حتماً باید یک اتفاق در مضمون کلام بیفتد، یا شاعر باید احساسات و عواطف بی‌شائبه داشته باشد، یا شعرش خیال‌انگیز، اثرگذار و سرشار از عناصر زیبایی‌شناسی همچون آرایش‌های واژگانی، آرایه‌های دستوری و موسیقایی باشد. شاملو برای شعرش موسیقی آفرید که پیش از او وجود نداشت. استاد شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر خود به شکل آکادمیک به این موسیقی اشاره کرده و گفته شعر شاملو موسیقی درونی هست و این موسیقی قبل از شاملو وجود نداشت. شاید هوشنگ ایرانی با «جیغ بنفش» شعر منثور گفته باشد، ولی دقتی در موسیقی درونی نداشت، اما وقتی شعر شاملو را می‌خوانید به این موسیقی دست پیدا می‌کنید «چه بی‌تابانه می‌خواهمت ای دوری‌ات آزمون تلخ زنده به گوری»، این شعر اصلاً وزن عروضی ندارد، اما هم خیال‌انگیز است، هم تأثیرگذار، هم عاطفه و احساس انسان را بر می‌انگیزد و هم عناصر زیبایی‌شناسی دارد. از همه مهم‌تر، ویژگی مهمی که استاد شفیعی کدکنی به شعر شاملو اضافه کرد این است که شاعر باید جهان‌بینی و اندیشه هم داشته باشد که شاملو مشخصاً شاعری است که صاحب جهان‌بینی و اندیشه است.

شبی با «ماشین‌خواب» های میرداماد

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان شبی با «ماشین‌خواب» های میرداماد آورد: حالا دیگر عبارت «خانه به دوش» جای خودش را خوب پیدا کرده؛ پس از گورخوابی، کارتن‌خوابی، اتوبوس‌خوابی، کانال‌خوابی، زیرپل‌خوابی و… حالا پدیده «ماشین‌خوابی» هم به ادبیات فارسی و هم به پدیده‌های اجتماعی اضافه شده است.

این روزها به دلیل افزایش بیش از حد هزینه‌های زندگی و رشد بیکاری، جوانان برخی استان‌ها به پایتخت پناه آورده‌اند. روزها با ماشین کار می‌کنند و شب‌ها در همان ماشین می‌خوابند تا جایی که برخی از محله‌های شهر را قرق کرده‌اند.

ساعت ۱۱ شب است. قدم‌زنان از پیاده‌رو خیابان شریعتی به سمت بلوار میرداماد می‌روم. روی پل اتوبان همت اندکی می‌ایستم. خیابان‌ها خلوت شده‌اند. برگی در امتداد جدول‌های خیابان می‌خزد. سیاهی شب، سایه انداخته روی اتوبان همت؛ همت شلوغ است و پرهیاهو. هیاهویش بادی شده پیچیده روی پل‌ها و خیابان‌ها؛ چنان غلغله‌ای که تمام شهر را درنوردیده است.

بلوار میرداماد حالا علاوه بر ساکنان اصلی، ساکنان دیگری هم دارد؛ ساکنانی مهاجر که برای کار مستقیم به بلوارآمده‌اند. با ماشین کار می‌کنند، با ماشین‌همانجا می‌خوابند؛ این روزها ماشین برای برخی از مردم وسیله رفاه نیست، تنها امکان بقا برای زندگی است؛ برخی از این راننده‌ها در بلوار میرداماد هستند. برای گفت‌وگویی با چند نفر از راننده‌ها، شبانه به بلوار آمده‌ام.

- سلام. خوبی؟ چرا اینجا خوابیدی؟

- سلام. کجا بخوابم؟ روزها مسافرکشی می‌کنم و شب‌ها در ماشین می‌خوابم. شب‌ها در ماشینم می‌خوابم مثل خیلی‌های دیگر که از شهرستان آمده‌اند. حدود ۵۰ سال دارد. از یکی از کلانشهرهای ایران به تهران آمده است. خانواده‌اش شهرستان هستند و خود در پایتخت گذران عمر می‌کند.

-قبلا چه کار می‌کردی؟

-برای خودم شغلی داشتم و زندگی‌ام خوب بود. در دولت پیش در پی برخی تعدیل‌ها بیکار شدم. از آن زمان مسافرکشی می‌کنم.

کاهش قیمت ارز به کاهش قیمت اجناس می‌انجامد؟

روزنامه مردمسالاری در گزارشی با عنوان کاهش قیمت ارز به کاهش قیمت اجناس می‌انجامد، نوشت: تاکنون قیمت کالاها عمدتاً به کاهش قیمت ارز که در یکی دو ماه اخیر صورت گرفته، واکنش نشان نداده‌اند و قیمت اجناس عمدتاً کاهش نیافته است. علت این امر چیست؟ مهم‌تر از این، آیا از این به بعد، با تداوم نرخ‌های فعلی ارز، قیمت اجناس کاهش خواهد یافت؟ به گزارش مردم سالاری آنلاین، میانگین قیمت ارز در بازار آزاد در تیرماه، در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار داشت. در مقایسه با اردیبهشت امسال، که میانگین قیمت ارز، بیش از ۱۴ هزار تومان بود، نرخ ارز کاهش حدوداً ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. اما چرا قیمت اجناس عمدتاً نه تنها کاهش نیافته، بلکه اقلام مصرفی مردم، گران‌تر نیز شده است؟ دوره زمانی مقایسه را اگر بخواهیم طولانی‌تر کنیم، وضعیت گرانی از این هم بدتر می‌شود. میانگین نرخ دلار آمریکا در شهریور ماه سال گذشته، تقریباً به ۱۵ هزار تومان می‌رسید. با این حال، در مقایسه با آن روزها، که بازار ارز به شدت ملتهب بود، نه تنها قیمت اجناس کاهش نیافته، بلکه افزایش زیادی نیز یافته است. علت اینکه با کاهش نسبی قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت اجناس مورد مصرف مردم کاهش نیافته چیست؟

نرخ ارز در بازار آزاد، همواره نرخ مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود. اما مهم‌تر از این نرخ، نرخی است که عمده فعالیت‌هایی اقتصادی با آن انجام می‌شود: یعنی نرخی که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کشور، با آن مواد اولیه خود را خریداری می‌کنند و بر اساس آن محصولات خود را به فروش می‌رسانند. اهمیت این نرخ برای قیمت‌گذاری کالاها، بیش از اهمیت نرخ ارز در بازار آزاد است و لذا این نرخ است که عملاً قدرت خرید مردم را تعیین می‌کند. این نرخ بسیار مهم در اقتصاد ایران، در حال حاضر نرخ شکل گرفته در سامانه نیما است. کارخانه‌ها با این نرخ، مواد اولیه خود را وارد می‌کنند یا آن‌ها را از تولیدکنندگان داخلی می‌خرند و در نهایت این نرخ است که مبنای قیمت‌گذاری نهایی محصولات آن‌ها است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال گذشته که نرخ ارز به شدت در بازار ارز بالا رفت، دلار آمریکا در سامانه نیما هنوز در کانال ۷ هزار تا ۸ هزار تومانی معامله می‌شد. اما در حال حاضر نرخ دلار آمریکا در سامانه نیما بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. بخش تولیدی اقتصاد ایران خود را با این نرخ نیمایی وفق داده و این نرخ نسبت به پاییز ۹۷، بیش از ۴۴ درصد افزایش داشته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران مزدک میرزایی سامانه نیما قوه قضائیه ادبیات کمیته امدادامام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید پژوپارس اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آخرین بخشنامه اعلامی شرکت ایران خودرو، قیمت جدید خودرو پژو پارس با موتور XU7P ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ اطلاع رسانی شد.

قیمت اسفندماه ۱۴۰۲ این محصول ۲۹۴ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان بود که با دریافت مجوز قیمت جدید این خودرو ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

کد خبر 6081066

دیگر خبرها

  • چت‌بات هوش مصنوعی متا در دسترس برخی کاربران واتس‌اپ قرار گرفت
  • تیم منتخب بهترین گلسازهای لیگ برتر ایران
  • تیم منتخب مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا / عثمان دمبله بهترین بازیکن
  • فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد
  • پیام تسلیت منتخب مردم استان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مناسبت عروج محمد کیانی
  • اعلام گروه‌های منتخب جشنواره آیین‌های نمایشی روستایی رضوی
  • قیمت جدید پژو پارس اعلام شد
  • قیمت جدید پژوپارس اعلام شد
  • آغاز مراسم رژه گرامی داشت سالروز ارتش در بندرعباس
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم