Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خانه ملت، علی پیرزاده امروز- چهارشنبه- با اشاره به اتمام بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح در آذرماه سال 97 با 83 امضا در صحن علنی اعلام وصول و به کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات، اجتماعی و آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون های فرعی ارجاع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری افزود: کلیات طرح مذکور در کمیسیون اصلی تصویب و به کمیته ویژه برای بررسی بیشتر با حضور نمایندگان دیوان عدالت اداری و کارشناسان زبده مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد؛ نشست‌های متعددی برگزار شد و تمامی مواد از لحاظ کارشناسی با مبانی حقوقی و قواعد آیین دادرسی عادلانه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت کلیات و تمامی مواد طرح در 4 تیرماه 1398 در کمیسیون بازبینی و به صحن علنی برای بررسی و تصویب  ارجاع شد.

قبل از انقلاب سابقه نهاد قضایی تخصصی تحت عنوان دیوان عدالت اداری را در نظام قضایی نداشتیم

وی با یادآوری اینکه قبل از انقلاب سابقه نهاد قضایی تخصصی تحت عنوان دیوان عدالت اداری را در نظام قضایی نداشتیم، بیان کرد: البته سابقه قانونگذاری در قبل از انقلاب وجود دارد و در سال 1339 قانونی تحت عنوان «شورای دولتی ایران» که منبعث از قانون شورای دولتی فرانسه بود تصویب شد که متاسفانه مرجع قضایی شورای دولتی ایران که مرجع رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از تصمیمات و اقدامات مراجع اداری بود تشکیل نشد بنابراین حقوقدانان از این قانون تحت عنوان قانون متروک یاد می کنند.

پیرزاده ادامه داد: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اصول 170 و 173 قانون اساسی به اینکه مرجع قضایی اختصاصی در قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از تصمیمات، اقدامات، آیین نامه ها و تصمیمات مراجع اداری تشکیل و راه اندازی شود اختصاص داده شد.

تمامی دستگاه ها برای تحقق پروژه تنقیح قوانین همکاری کنند

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری یادآور شد: تشکیل یا اجرا شدن و پیاده شدن این نظر قانون اساسی به قانون عادی محول شد که بر این اساس اولین قانون تحت عنوان دیوان عدالت اداری در سال 61 به تصویب مجلس رسید؛ این قانون تا سال 1385 اجرا و پیاده شد و نقاط و قوت ضعفی داشت و در سال 85 مواجه با تصویب قانون دیگری تحت عنوان دیوان عدالت اداری شدیم که هر کدام از قوانین نحوه رسیدگی در دیوان را متفاوت نگاه می‌کردند؛

پیرزاده خاطرنشان کرد: در قانون سال 61 رسیدگی دو مرحله‌ای یعنی هم شعب بدوی و هم تجدیدنظر داشتیم و در قانون سال 85 با رسیدگی یک مرحله ای و تعدد قضات و قطعی بودن آرای دیوان عدالت اداری مواجه شدیم البته در قانون سال 92 رسیدگی دو مرحله‌ای پیش آمد و پس از چندین سال از پیاده و اجرا شدن قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نیاز است در قانون مصوب سال 92 با توجه به نیازها و مقتضیات روز جامعه بازنگری شود.

وی افزود: در واقع در این قانون با تلفیقی از قانون سال 61 و 85 که تجربه دو قانون میان دوره قانونگذاری نمایندگان مجلس طرح جدیدی را تحت عنوان اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 تقدیم هیات رئیسه کردند که امیدواریم پس از طی مراحل قانونی این طرح در مجلس، صحن علنی و تایید شورای نگهبان موجبات کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها، جلوگیری از اطاله دادرسی، تسریع در امور و مهمتر از این رضایتمندی مردم را فراهم کند.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری ادامه داد: یکی از برکات اصلی و اساسی که در این رابطه برای مردم ملموس خواهد بود کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها است و اینکه ضمانت اجرای بیشتر و زمینه های پاسخگویی مراجع اداری به شهروندان افزایش می یابد و می تواند یکی از قوانین پیشرفته و توسعه یافته منطبق با استانداردهای لازم برای یک نظام قضایی اسلامی صحیح در شان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

نظام قضایی ایران  از پیشرفته ترین نظام قضایی دنیا است

پیرزاده یادآور شد: در مقایسه تطبیقی با خیلی از کشورهای به ظاهر توسعه یافته و در حوزه رسیدگی به شکایات شهروندان بر علیه تصمیمات مراجع اداری نظام قضایی ما یکی از پیشرفته ترین نظام قضایی است و دیوان عدالت اداری به عنوان یک نظام قضایی رسیدگی به شکایات مردم و شهروندان از تصمیمات مراجع اداری می تواند یکی از افتخارات نظام قضایی ما تلقی شود ایران در مقایسه تطبیقی با بسیاری از هیات‌های قضایی کشورهای دیگر که حتی توسعه یافته هم هستند در حوزه مسائل مربوط به دیوان عدالت شهروندان می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و عرض اندام کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دیوان عدالت اداری قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات

جی پلاس؛ منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درباره بار مالی بودجه و خلق نقدینگی و اختلاف بین مجلس و دولت، ما در مرحله رسیدگی بودجه در مجلس اختلاف نظرهایی داشتیم ولی نهایتاً آنچه ابلاغ شد متن مورد توافق دولت و مجلس است و آنچه که هم‌اکنون به صورت قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شد نظرات دولت را به شکل حداکثری تامین کرده است. 

امروز آیین نامه مهم بودجه ۱۴۰۳ یعنی حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد. 

بودجه‌ای که دولت ارائه کرده فاقد کسری بودجه و قابل اجرا است و کسری بودجه پنهان عملا در قانون بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و مطمئن هستیم که این قانون امسال بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد.

 

سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد را از همین فروردین ماه اجرایی می‌کنیم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پس از جلسه هیات دولت: رئیس جمهور با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری اعلام کردند همه وزارتخانه ها  را مکلف کردند که برنامه‌ها خود را برای تحقق شعار سال ارائه کنند.

با توجه به ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال در این جلسه هیئت دولت ضوابط حقوق و دستمزد امروز مورد رسیدگی فوری قرار گرفت و به تصویب رسید و ابلاغ خواهد شد.

ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد را از همین فروردین ماه اجرایی می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در پرداخت‌ها
  • خبر فوری وزیر کار برای بازنشستگان/ زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • رسیدگی فوری و ابلاغ ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید | سخنگوی دولت خبر داد؛ افزایش جریمه رانندگی تصویب شد
  • کارزارهایی برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی انجام می‌شود
  • رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس