Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیت‌الغزل سروده‌های اخلاق آهن، شاعر هندی، «عشق» است. او تازه‌ترین سروده خود را به مقام والای امام علی(ع) تقدیم کرده است. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخلاق احمد انصاری(آهن)، زاده‌ سال 1353، پژوهشگر مطالعات هندی ـ فارسی است که در حال حاضر در دانشگاه جواهر لعل نهرو شهر دهلی زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار پژوهش‌های متعدد او در حوزه تاریخ، زبان و فرهنگ فارسی، او از جمله شاعران هندی است که به دو زبان اردو و فارسی می‌سراید. در کنار فعالیت‌های ادبی او باید از آثار و تحقیقاتی در حوزه‌های بیدل‌شناسی، مولوی‌پژوهی، فرهنگ‌نگاری و شناخت ادبیات معاصر فارسی نیز یاد کرد.

بیش از هر چیز، بیت بیت شعر اخلاق آهن بیانگر آشنایی عمیق او با گنجینه غنی ادبیات فارسی است. هرچند در هند زندگی می‌کند، اما سبک شعری‌اش عراقی است. «عشق» بیت‌الغزل سروده‌های این شاعر است؛ از عشق زمینی گرفته تا عشق عارفانه.

سروده زیر از تازه‌ترین اشعار اوست که در شکوه امام علی(ع) سروده و به آستان مقدس ایشان تقدیم شده است:

به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله
ز قدسیان بشنیدم، علی ولی الله

خوشم که مهر ولی خدا نصیبم شد
روم به شوق زیارت به دیدن آن ماه

جهان کفر بیاد جلال وی لرزد
بیا به بازوی خیبرکنش بریم پناه

به روز جنگ احد آسمانیان دیدند
که کوه کفر زبون گشت پیش او چون کاه

نبی مدینه علم است و باب آن علی است
ز راز هر دو جهان کیست چون علی آگاه؟

منم فقیر در بارگاه آن مولی
که هست رازگشای رموز سرالله

بارقه‌های امید فارسی در هند/ توجه مردم هندوستان به ادبیات دفاع مقدس در سال‌های اخیراظهار تعجب استاد هندی از توجه رهبری به شعر/ جلسه نیمه رمضان مایه دلگرمی شاعران فارسی‌زبان است

 

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دینی و آیینی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل ادبی خاطره خیبر برگزار شد

محفل ادبی «خاطره خیبر» در حمایت از عملیات «وعده صادق» با حضور جمعی از اهالی ادب کشورهای حوزه ایران فرهنگی توسط گروه بین المللی هندیران برگزار شد.

سید مسعود علوی تبار شاعر و فعال فرهنگی در ابتدای برنامه گفت: یقیناً تمام اسراییل و همپیمانان او در همان ابتدا با شنیدن جمله صادق «آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم‌کرد»، از اقدام جنون آمیز و آمیخته با حماقت خود در حمله به بخش کنسولی ایران در سوریه پشیمان شدند، که آنان بدین شکل زمینه را بدون از هیچ گونه دستاوردی برای تحقیر و برملا شدن قدرت موهوم و تسریع در روند اضمحلال خود به آسانی فراهم کردند.

وی افزود: دنیا در شبی که فریاد مظلوم ترین مردمانش در قتلگاه غزه «لبیک یا قدس» و «لبیک یا خامنه ای» بود به وضوح مشاهده کرد که موشک‌ها و اسکادران‌های پهبادی ایران قادر خواهند بود از مجموع قوی‌ترین لایه‌های دفاعی و پدافندی حال حاضر دنیا عبور و بر سر مواضع هر دشمنی به راحتی فرود آیند.

مهدی باقرخان شاعر پارسی زبان از دهلی نو گفت: همان طور که حمله پهبادی و موشکی ایران به اسرائیل، توجه سراسر جهان را به خود جلب کرد، رسانه‌های کشور پهناور هند هم به شکل گسترده‌ای این حمله را بازتاب دادند.

همچنین افکارعمومی هند، مسلمانان و هندیان همسو با ایران بر این باورند که ایران در بین ۵۷ کشور مسلمان تنها کشوری است که این غیرت و جرأت را داشت که به اسراییل جنایتکار پاسخ عملی دهد.

این شاعر پارسی زبان هندی افزود: آقای انجم سردبیر روزنامه اردو زبان قومی بهارت شهر دهلی در سرمقاله اش با تیتر «پرچم اسلام هنوز در دست دلیران و فرزندان سلمان فارسی است» نوشت :«۱۴ آوریل تنها شبی بود که بازماندگان فلسطینی توانستند پس از ۶ ماه برای یک شب هم که شده راحت بخوابند.»

سید سلمان عابدی مترجم ادبی و شاعر پارسی زبان از شهر علی پور در جنوب هندوستان گفت: تمام دنیا از ظلم اسرائیل به تنگ آمده بود و همه جا بر ضد اسرائیل تظاهرات بود، این بار چهره واقعی آمریکا و اسراییل در مقابل همه دنیا قرار گرفت.

مردم هند اعم از سنی و شیعه، مسلمان و غیرمسلمان همه از این عکس العمل ایران بسیار خوشحال هستند، مردم می گویند که باید ظالم و یاغی را تنبیه کرد و روزگار آن را به سر آورد، مردم می‌گویند منفعت انقلاب واقعی اکنون به بهترین شکل ظاهر شده است و تشیع و اسلام خیز برداشته و هزار سال پیش رفته است۔

در این نشست که با بداهه نویسی مسعود ربانی همراه بود شاعرانی همچون علیرضا قزوه، امیر عاملی، رضا اسماعیلی، محمد علی یوسفی، احمد رفیعی وردنجانی، نغمه مستشار نظامی، زهرا آراسته نیا، سارا عبداللهی فر، ام البنین بهرامی، مهسا ایمانی، سمانه خلف زاده، و صبا فیروزی حضور داشتند.

سیده کبری حسینی بلخی و سید اعلام امیری از افغانستان نیز شعرهای خود را در این مراسم ارائه کردند.

سیده کبری حسینی بلخی (افغانستان)

آنگونه که از وعده صادق خبر آمد

بر گونه شب سیلی حق شعله ور آمد

تا محو شود ابرهه کیشان زمانه

یک فوج ابابیل به پرواز در آمد

باران تماشایی سِجِّیل نشان داد

دوران «بزن دَررو» دشمن به سر آمد

این پیک خلیل است که سوی بت صهیون

با ضربه‌ی بنیان کن صدها تبر آمد

دوران صبوری و مماشات به سر شد

هنگام نبرد است زمان ظفر آمد

آن «قلعه» پوسیده فرو ریخت و آن «در»

با دست «علی» از بن و از ریشه درآمد

ای خیبریان… گنبد پوشالی تان را

خیبر شکنی دیگر از ایران چوبر آمد

سید اعلا امیری (افغانستان)

بنی صهیون می‌دیدند تنها برج خیبر را

نمی‌دیدند بازوهای قدرتمند حیدر را

نمی‌پنداشتند پرچم به آن دستی شده بالا

که مرحب نیمه شد تاپا پدر وقتی که زد سر را

و بعد یک هزار و چند سال از قلعه‌ی سینا

بیرون می‌آورد بازم علی از پاشنه در را

نشان داده فراوان قوم دشمن را به ما قرآن

همان قومی که آزرده است در هرجا پیمبر را

چه فرقی می‌کند بن عبدود، باراک، بنیامین

در آن جنگی که کرده ذوالفقاری قصد کافر را

پیامی بود، غرش نه! صدای موشک و پهباد

ازین پس در خیالت دفن باید خبط دیگر را

تعهد کرد آن شب بر فراز کربلا سجیل

و هم با مسجد الاقصی که کوبد مشت آخر را

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی
  • سروده ‌شاعر زنجانی برای غزه/ با عکس کهنه تو به آواز می‌رسد
  • سادگیِ ظاهری؛ دلیل محبوبیت و جاودانگی اشعار سعدی
  • اگر سعدی امروز زنده بود زبان ما را نمی فهمید
  • اهمیت ادبیات کهن در زندگی روزمره مردم و فرهنگ عمومی ایرانیان
  • محفل ادبی خاطره خیبر برگزار شد