Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل -فاطمه صالحی: افزایش تظاهرات و اعتراضات مردم نیجریه نسبت به ادامه بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از دسامبر سال ۲۰۱۵ تا به امروز ادامه دارد و سرکوب شدید این اعتراضات توسط نظامیان این کشور بار دیگر توجه رسانه ها را به اوضاع داخلی نیجریه جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وخیم شدن اوضاع در این کشور به حدی بوده که به تازگی ده‌ها شخصیت جهانی طی نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حساس شیخ زکزاکی شدند. بر اساس این گزارش، ۵۳ شخصیت جهانی از جمله چهره های سیاسی، امنیتی، نظامی، علمی، رسانه ای، دینی و اقتصادی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حساس سلامتی شیخ زکزاکی و همسر ایشان شدند. آنها همچنین با اشاره به مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر خواستار برگزاری انتخابات آزاد در نیجریه شدند.

نیروهای امنیتی نیجریه به طرز وحشیانه ای اعتراضات در این کشور در حمایت از شیخ زکزاکی را سرکوب می کنند به طوریکه در تازه ترین این حملات دست کم ۴۰ تن به شهادت رسیده و یا زخمی شده اند. در بین این شهدا یک دختر ۱۰ ساله نیز وجود دارد. نیروهای پلیس نیجریه اجساد برخی از قربانیان را نیز با خود برده اند.

نیروهای نیجریایی در حالی به سمت معترضان در این کشور حمله ور شده و تیر اندازی کرده اند که آنها تنها با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز سعی در بیان اعتراض خود داشته و دست به هیچ اقدام مسلحانه و یا غیر مسالمت آمیز نزده اند.

دولت نیجریه که روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، جنبش شیخ زکزاکی را به ایجاد ناآرامی و تنش‌های مذهبی متهم کرده و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است به طوریکه تنها در سال ۹۴ نظامیان نیجریه در یورشی وحشیانه به محل سکونت رهبر جریان اسلامی این کشور، ۲۰۰۰ نفر را شهید و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده و شیخ و همسرش را نیز دستگیر کردند. هم چنین بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای جنبش اسلامی این کشور طی ۴ سال گذشته بازداشت شده اند.

در این میان نیز وخامت حال جسمی شیخ زکزاکی در سایه مجروحیت وی و عدم دریافت خدمات پزشکی لازم و بالا رفتن میزان سرب در خون وی باعث تشدید شدن نگران ها نسبت به احتمال شهادت شیخ زکزاکی در زندان های رژیم نیجریه شده است.

با وجود آنکه دادگاه حکم آزادی شیخ را صادر کرده اما وی توسط نظامیان نیجریه همچنان در بازداشت به سر می برد. در سال ۲۰۱۶ دیوان عالی فدرال نیجریه حکم آزادی بدون شرط زکزاکی را صادر کرد، اما دولت نیجریه تاکنون از اجرای این حکم خودداری کرده است.

این در حالیست که ایران بارها بر ضرورت آزادی شیخ زکزاکی تاکید کرده است. مقامات ایرانی از جمله سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران به مناسبتهای مختلف بر ضرورت آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه تاکید کرده اند.

رژیم نیجریه با مطرح کردن یک سناریو مضحک و آغاز یک بازی جدید مدعی شده که معترضان دست به قتل یک افسر پلیس این کشور در جریان تظاهرات اخیر زده اند. در جریان این اعتراضات «عمر بلل» که مسئولیت معاونت نیروی امنیتی پایتخت را بر عهده داشت مورد اصابت گلوله ای در جمجمه قرار گرفت و جان باخت.

این ادعا در سایه مسلح نبودن معترضان بسیار بعید و دور از منطق به نظر می رسد به ویژه آنکه مدارکی در خصوص اینکه این افسر پلیس به احتمال زیاد به دست همکاران خود به قتل رسیده منتشر شده است. متخصصان اسلحه شناسی بعد از آنالیزهای دقیق بر روی جسد و نیز مشاهده کلیپ هایی که از صحنه کشته شدن عمر بلل وجود دارد، به این نتیجه رسیدند که وی با گلوله نیروهای خودی کشته شده است.

به نظر میرسد نیجریه در سرکوب معترضان شیعه در این کشور پا جای پای عربستان و مقامات سعودی گذاشته و به دنبال دیکته کردن دستورات این کشور در قبال معترضان شیعه است.

عربستان سعودی در زمینه بازداشت و زندانی کردن روحانیون شیعه در این کشور که به سیاستهای ریاض معترض بوده و به صورت مسالمت آمیز این اعتراضات خود را نشان داده اند ید طولایی دارد به ویژه آنکه در نهایت و پس از بازداشت ها و شکنجه های طولانی مدت اقدام به اعدام این روحانیون از جمله شیخ نمر باقر النمر می کند. نیجریه نیز در این خصوص دنباله رو عربستان بوده و سعی دارد منویات این کشور را که اقدامات و فعالیت جنبش اسلامی را به ضرر سیاستهای خود می داند عملی کند.

عربستان هم چنین از دیرباز با تحت فشار قراردادن اقلیت شیعه در این کشور و یورش گاه و بی گاه به مناطق شیعه نشین به ویژه منطقه القطیف واقع در شرق عربستان و بازداشت جوانان شیعه به بهانه های واهی در واقع تبدیل به سرمشقی برای رژیم نیجریه در خصوص به حاشیه بردن شیعیان و حتی بالاتر از آن نسل کشی آنها و اعدام شخصیت های برجسته شیعیان شده است؛ سرمشقی که ممکن است در نهایت نتیجه عکس داده و باعث به وجود آمدن تبعات زیان بار و غیر قابل جبرانی برای نیجریه باشد.

در هر صورت باید گفت که ادامه بازداشت شیخ زکزاکی که عملاً نه خود او و نه طرفدارانش هیچ اقدام مسلحانه ای علیه رژیم نیجریه انجام نداده اند در سایه وخیم شدن شرایط جسمی وی و تشدید اعتراضات مردمی در این کشور و توجه تدریجی جامعه جهانی به اعتراضات نیجریه که توسط نظامیان این کشور با خشونت مفرط سرکوب می شود تحولاتی است که در عرصه داخلی نیجریه قابل تأمل بوده و لزوم توجه سازمان ملل و شورای امنیت و دیگر نهادهای بین المللی را برای ملزم کردن رژیم نیجریه به تبعیت از قوانین و احترام به حقوق بشر می طلبد.

مقام های نیجریه باید بدانند که کشورهای هم پیمان عربستان مانند قطر و امارات که از دیرباز دنباله روی ریاض بوده و تبعیت بی چون و چرا از این کشور داشته اند اکنون یکی یکی خود را از صف سعودی جدا کرده و تلاش می کنند سیاستهای مستقل تری در پیش بگیرند چرا که هر کشوری که عربستان را الگوی خود قرار دهد نتیجه ای جز نفرت ملتها و در نهایت شورش آنها علیه خود نخواهد دید.

کد خبر 4675089 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: نیجریه عربستان سعودی شیخ ابراهیم زکزاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد

جیان کارلو سیری، مدیر برنامه جهانی غذا در ژنو در خصوص ادامه محاصره غزه و همه‌گیر شدن گرسنگی گفت: «ما روز به روز به وضعیت قحطی نزدیک‌تر می‌شویم. سوءتغذیه در میان کودکان در حال گسترش است. تخمین می‌زنیم که ۳۰ درصد کودکان زیر دو سال در حال حاضر به شدت دچار سوءتغذیه شده و ۷۰ درصد از جمعیت شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند». 

به گزارش وبسایت سازمان ملل، این مقام در یکی از شدیدترین هشدار‌هایی که تا کنون صادر شده گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هر سه مرحله قحطی یعنی ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر در شش هفته آینده پشت سر گذاشته خواهد شد». 

مدیر برنامه جهانی غذا گفت که بعد از ۷ ماه بمباران رژیم صهیونیستی، مردم دیگر حتی نمی‌توانند ابتدایی‌ترین نیاز‌های غذایی خود را برآورده کنند. به گفته او «آن‌ها تمام راهبرد‌های مقابله با گرسنگی مثل خوردن علوفه حیوانات و فروختن اموال برای خرید غذا را به پایان رسانده‌اند. آنها به شدت فقیر هستند و مشخصا برخی از آنان دارند از گرسنگی می‌میرند».

به گفته این مقام سازمان ملل، تنها راه برون رفت از این وضعیت آن است که در مدت زمان بسیار کوتاهی مواد غذایی به صورت روزانه وارد غزه شود.

گزارش پیشین سازمان ملل که ماه مارس منتشر شد، نشان می‌داد احتمالا تا ماه مه غزه وارد دوره قحطی خواهد شد. گفته می‌شود احتمالا قحطی تا ماه ژوئیه در سراسر نوار غزه گسترش خواهد یافت. 

پیش از این، دفتر رسانه‌ای دولتی غزه اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی به طور گسترده‌ای مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه می‌شود و آمار‌هایی که از ورود کامیون‌های کمکی به غزه منتشر می‌کند، «جعلی» است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • هشدار هواشناسی؛ تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • تشدید تنش در هائیتی؛ پورتوپرنس میدان جنگ و بیمارستان غارت شد
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • چین: گروه ۷ تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند