Web Analytics Made Easy - Statcounter

چین در گزارش دوره‌ای رسمی خود با موضوع دورنمای پیشرفت و توسعه ارتش این کشور، ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد یک ارتش مدرن و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته، واشنگتن را عامل تضعیف ثبات راهبردی در جهان خوانده و در عین حال نسبت به مقابلها با هرگونه تلاشهای استقلال‌طلبانه برای جدا کردن بخشی از خاکش چه در تایوان و چه در مناطق دیگر نظیر تبت و سین‌کیانگ هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های چین امروز (چهارشنبه) اولین گزارش رسمی خود را درباره دورنمای توسعه نظامی و امنیت ملی این کشور از سال 2012 تاکنون را منتشر کرده‌اند که از طریق آن می‌توان  هرچه بیشتر با طرح‌های نظامی پکن و همچنین برنامه‌های آن برای توسعه بزرگترین ارتش در جهان آشنا شد.

در این سند آمده است: رقابت راهبردی بین المللی رو به افزایش است و ایالات متحده آمریکا راهبردهای نظامی و امنیت ملی خود را تطبیق داده و سیاست‌های یکجانبه در پیش گرفته است.

در ادامه این سند عنوان شد: آمریکا به رقابت در میان کشورهای بزرگ جهان دامن زده و این رقابت را تشدید کرده است و به میزان چشمگیری بودجه نظامی خود را افزایش داده است و در عین حال به دنبال افزایش ظرفیت خود در حوزه‌های هسته‌ای، فضا، سایبری و دفاع موشکی بوده و ثبات راهبردی جهانی را تضعیف کرده است.

تهیه‌کنندگان این سند طرح و برنامه مربوط به توسعه ارتش چین خواستار به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در "ارتش آزادی خلق چین" شده و در عین حال اذعان کردند که ارتش چین هنوز خیلی از ارتش‌های پیشروتر در جهان عقب است.

بر اساس محتوای این سند مربوط به امنیت ملی چین، جنگ در جهان به سمت مسیر "جنگ هوشمند" می‌رود و در این خصوص به استفاده روزافزون از هوش مصنوعی، اطلاعات حجیم، رایانش ابری و دیگر تکنولوژی‌های جدید و بسیار پیشرفته نظامی مبتنی بر فناوری اطلاعات اشاره کرد.

بودجه نظامی چین در حال حاضر بعد از بودجه نظامی آمریکا مقام دوم را در جهان دارد. پکن اوایل سال جاری میلادی از برنامه خود برای افزایش این بودجه به میزان 7.5 درصد در سال 2019 خبر داد.

در این سند در عین حال به رغم این برنامه‌های بلند پروازانه مربوط به توسعه ارتش چین، تاکید شد که این ارتش یک "نیروی حامی سرسخت صلح جهانی است"، اما در عین حال پکن متعهد شد با جدایی‌طلبان از جمله در سین کیانگ و تبت برخورد کند.

در ادامه این سند، پکن به موضوع تایوان نیز پرداخت و متعهد شد به این که به هیچ وجه گزینه استفاده از زور را در صورت لزوم در آینده برای الحاق مجدد تایوان به چین کنار نمی‌گذارد.

در این گزارش آمده است: چین اتحاد مجدد پیدا خواهد کرد و باید نیز این گونه شود. چین از عزم راسخ و قابلیت لازم برای حراست از حاکمیت ملی خود برخوردار بوده و هرگز اجازه به جدا شدن هیچ یک از بخش‌های خاک خود توسط هیچ کسی را نخواهد داد.

مقام‌های چین در این سند، جدایی‌طلبان تایوان را بزرگترین تهدید علیه یک اتحاد مجدد صلح‌آمیز برای چین خواندند.

آنها گفتند: ارتش آزادی خلق چین قاطعانه هر کسی را که تلاش به جدا کردن تایوان از چین کند شکست خواهد داد.

این گزارش که امروز چهارشنبه منتشر شد، معمولا هر چند سال یک بار در راستای تعیین سیاست‌گذاری های نظامی این کشور انتشار می‌یابد.

در این گزارش جدید، چین متعهد شد که "رویکرد دفاعی در پیش می‌گیرد اما مطمئنا اگر مورد حمله قرار بگیرد دست به ضد حمله خواهد زد".

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: اگر هر کس جرات کند تایوان را از چین جدا کند ارتش چین مطمئناً با او خواهد جنگید و قاطعانه از اتحاد حاکمیتی و وحدت ارضی کشور دفاع خواهد کرد.

این در حالی  است که آمریکا معمولا با فروش تسلیحات به تایوان باعث نارضایتی پکن می‌شود.

در سند مذکور در عین حال به اقدامات آمریکا، ژاپن و استرالیا برای تقویت حضور نظامی  و ائتلاف‌های نظامی آنها در  حوزه آسیا و اقیانوسیه اشاره شده و این موضوع را موجب افزایش بی اطمینانی در منطقه دانسته است.

همچنین چین در این سند گفت که "میلی برای شرکت در هیچ گونه رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای ندارد".

در این سند با عنوان "دفاع ملی چین در دوران جدید" که از سوی دفتر اطلاع‌رسانی شورای کشور چین انتشار یافت عنوان شد: چین وارد هیچ رقابتی بر سر تسلیحات هسته‌ای با  هیچ کشور دیگری نمی‌شود و قابلیت‌های هسته‌ای خود را در کمترین سطح لازم برای دفاع ملی خود حفظ می‌کند. چین یک راهبرد هسته‌ای مبتنی بر دفاع شخصی را پی می‌گیرد که هدف از آن حفظ امنیت راهبردی ملی خود از طریق بازداشتن دیگر کشورها از هر گونه استفاده از سلاح هسته‌ای علیه چین یا هر گونه تهدید به استفاده از آن است.

طبق این سند، نظام عدم اشاعه هسته‌ای در سطح بین الملل به دلیل استانداردهای دو گانه تضعیف شده و با چالش‌های جدید رو به رو است.

چین در عین حال در این سند هشدار داد: تهدیدهای امنیتی غیرمتعارف مثل حملات سایبری در حال افزایش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین تايوان آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضعیف روحیه مقامات نظامی اسرائیل به‌دلیل عملیات ایران

شیخ علی الخطیب نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان عصر امروز سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و و گفت‌وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  امیرعبداللهیان در این دیدار با ابلاغ سلام های خود به مردم مقاوم لبنان از طوایف مختلف، به روح شهدای مقاومت به خصوص شهدای اخیر مقاومت لبنان در برابر تجاوزرات رژیم صهیونیستی که مایه دلگرمی مردم فسطین هستند، درود فرستاد و حمایت مقاومت لبنان از مردم فلسطین را مایه افتخارو سربلندی دانست. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از نقش و تلاش ها و مواضع شیخ علی الخطیب نائب رئیس مجلس اعلامی شیعیان لبنان در حمایت از مقاومت و تقویت وحدت بین طوایف مختلف لبنان و مقابله با فتنه انگیزی دشمنان قدردانی کرد و بر نقش مهم لبنان و مقاومت مردم لبنان در روند تحولات اخیر منطقه تاکید کرد.

شیخ علی الخطیب نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان عملیات مقتدرانه و مشروع نیروهای مسلح ایران اسلامی علیه اهداف نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی را به رهبری، دولت و مردم ایران تبریک گفت و آن را موجب خوشحالی و تقویت روحیه ملت های مسلمان به خصوص مردم فلسطین و جبهه مقاومت و تضعیف روحیه نظامیان و مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی و همچنین موجب وحدت جهان اسلام علیه اشغالگران صهیونیست دانست.

 وی همچنین تاکید نمود خوشبختانه فلسطین بار دیگر به مساله نخست آحاد ملت ها و نخبگان دنیای اسلام و سراسر جهان از طوایف و مذاهب مختلف تبدیل شده و تحولات اخیر حقانیت موضع اصولی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی را ثابت کرد و جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها بر موضع اصولی و مقتدرانه خود در دفاع از فلسطین پابرجا و استوار است. 

ایشان با تشریح آخرین تحولات لبنان و روحیه بالای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد علیرغم تلاش دشمنان، مردم لبنان به خوبی بر حقایق و واقعیت ها آگاهی دارند و حامی و پشتیبان مقاومت هستند و حمایت از مقاومت در لبنان بعد از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و تجاوزات این رژیم در منطقه به شدت افزایش یافته و برهه کنونی فرصتی برای تقویت وحدت بیش از پیش جهان اسلام در مقابل فتنه انگیزی دشمنان است.

امیرعبداللهیان: از گروه 7 انتظار تلاش برای آتش بس داریمامیرعبداللهیان: ریشه اصلی تنش در منطقه رژیم اسرائیل استتاکید امیرعبداللهیان  بر حق ایران در پاسخ به حمله اسرائیلرایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک
  • عامل تاخیر حمله اسرائیل به ایران چیست؟ پاسخ کارشناس صهیونیست
  • بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم/ تنها عامل توسعه تنش در منطقه رفتارهای رژیم صهیونیستی است+فیلم
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی
  • عملیات وحدت‌آفرین «وعده صادق» گوشه‌ای از توان نیروهای مسلح مابود
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است
  • تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه
  • تقابل نظامی اسرائیل و ایران: پیامدها و راه حل ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه
  • تضعیف روحیه مقامات نظامی اسرائیل به‌دلیل عملیات ایران