Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با آغاز برداشت کلزا از مزارع استان کرمانشاه جمعیت آفت سنک کلزا در مزارع افزایش پیدا کرده که کارشناسان جهاد کشاورزی می‌گویند افزایش این آفت ناشی از کمبود بارش و عدم سم‌پاشی در سال گذشته است. ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، استان کرمانشاه در سال‌های گذشته یکی از استان‌های پیشرو در تولید کلزا بوده است اما امسال همزمان با آغاز فصل برداشت بسیاری از کشاورزان با آفتی بومی با عنوان «سنک» مواجه شده‌اند که هرچند در سال‌های گذشته نیز وجود داشته اما امسال حالت طغیانی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخلاف اخبار منتشر شده کارشناسان اذعان دارند که این آفت هر ساله در اراضی کلزا وجود داشته و ارتباطی با بذر ندارد و کشاورزان هر سال بعد از برداشت باید به سم‌پاشی و شخم زدن زمین اقدام کنند که در سال آینده با این مشکل مواجه نشوند اما بی‌توجهی برخی از کشاورزان به توصیه‌ها و کاهش بارندگی در اردیبهشت ماه امسال سبب افزایش جمعیت این آفت در استان شد.

براساس گفته کارشناسان «سنک» کلزا هر ساله بعد از برداشت کلزا در سـطح مزارع اسـتان ظـاهر می‌شد و خسـارتی به محصول وارد نمی‌کرد و بنابراین الزامی نیز به مبـارزه ایجاد نمی‌کرد اما امسال به دلایل مختلف تراکم جمعیت آفت از حالت معمول بیشتر شـد و حالت طغیانی به خود گرفت و این آفت نیازمنـد اقدام و مبارزه شد.

آفت سنک کلزا ارتباطی با بذر ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش جمعیت آفت سنک در مزارع کلزای استان کرمانشاه به دلیل کاهش بارندگی در اردیبهشت ماه گفت: ظهور این آفت ارتباطی با بذر ندارد.

سیدافشین صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه حشره «سنک» کلزا آفتی بومی در کشور ایران است که در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است اظهار داشت: مهندسان کشور چندین سال روی این آفت تحقق کرده‌اند و ظهور آن از طریق بذر به هیچ وجه صحت ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: این آفت به طور معمول در اواخر رسیدگی و زمان برداشت کلزا ظهور پیدا می‌کند و با توجه به خشکی دانه خسارتی وارد نمی‌کند و در مزرعه باقی می‌ماند.

صفوی با بیان اینکه در چند سال اخیر این آفت با جمعیت کم در مزارع وجود داشته است گفت: امسال به دلیل شرایط جوی و کمبود بارش در اردیبهشت ماه شرایط برای افزایش جمعیت این آفت و حالت طغیانی فراهم شد.

وی افزود: به دلیل ماهیت این آفت کنترل و مقابله با آن سخت است زیرا حجم ساقه و برگ گیاه کلزا بسیار زیاد و رساندن سم به نزدیکی سطح خاک مشکل است و به طور طبیعی تاکنون استان کرمانشاه در مقابله با این آفت متحمل خسارت شده اما آفت بر تولید غلبه نکرده است.

5965 تن کلزا از کشاورزان کردستانی خریداری شدتغییر رویکرد کشاورزی در آذربایجان غربی؛ کلزا جایگزین محصولات پر آب‌بر‌ شدخریداری 160 هزار تن کلزا در گلستان؛ پرداخت بیش از 5 هزار میلیارد از طلب کلزاکاران

صفوی با اشاره به اینکه این آفت در خاک زندگی و از ساقه‌ها و غلاف‌ها تغذیه می‌کند و به طور مجدد به خاک بازمی‌گردد گفت: هرچند کنترل آفت سنک کلزا سخت است اما محال نیست آنچنان که برخی از کشاورزان با سم‌پاشی به نتایج مطلوب رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه آفت سنک کلزا در صحنه، کنگاور، روانسر، کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب مشاهده شده است بیان کرد: این آفت تخم خود را در خاک می‌گذارد؛ بنابراین کشاورزان باید بعد از برداشت کلزا زمین را شخم بزنند و سم‌پاشی کنند که این آفت از بین برود.

صفوی گفت: به طور طبیعی آفت سنک در زمان برداشت مزرعه کلزا برای تغذیه خود به مزارع همجوار از جمله صیفی‌جات حرکت می‌کند؛ بنابراین چنانچه مزرعه گوجه‌فرنگی به این آفت آلوده شده باشد باید یک لیتر در هکتار از سم مالاتیون استفاده شود و برای مزرعه چغندرقند یا آفتابگردان از یک لیتر سم دورسبان همراه با نیم لیتر سم سلفرمترین برای کنترل استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور همیشه آفت‌های مختلف وجود دارد عنوان کرد: به طور نمونه در استان کرمانشاه آفت سن گندم وجود دارد و نمی‌توان گفت این آفت همراه با بذر گندم بروز پیدا کرده است بلکه گاهی طبیعت شرایط را برای افزایش جمعیت آفت فراهم می‌کند که مردم باید سم‌پاشی کنند.

صفوی با بیان اینکه آفت سنک به دلیل ماهیت آفت بودن به مزارع استان خسارت وارد کرده اما تا حدودی کنترل شده است گفت: 7800 هکتار از مزارع سم‌پاشی شده‌اند و اکنون بیش از 15 هزار و 333 تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است و استان از نظر دانه روغنی کلزا رتبه هفتم کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به انواع آفت در قالب همگانی، عمومی و خصوصی بیان کرد: آفت سنک خصوصی است و چنانچه مزرعه‌ای آلوده شده باشد کشاورز باید سم‌پاشی کند.

وی افزود: ممکن است کشاورزانی با بی‌توجهی به توصیه‌ها برای سم‌پاشی دیر اقدام کرده باشند که به طور طبیعی متحمل خسارت شده‌اند اما کشاورزانی که به موقع عمل کرده‌اند متحمل خسارت کمتری شده‌اند.

صفوی با اشاره به دلایل افزایش جمعیت سنک کلزا در استان و افزایش سطح زیر کشت کلزا به 11 هزار و 400 هکتار گفت: با توجه به افزایش سالیانه سطح زیر کشت کلزا طبیعی است که جمعیت و تنوع موجودات زنده مرتبط با این گیاه افزایش یابد.

وی خشکی هوا و کمبود شدید رطوبت در اردیبهشت را از دیگر دلایل افزایش سنک کلزا عنوان کرد و افزود: میانگین بارش در سطح استان در اردیبهشت امسال 24.3 میلی‌متر و در سال گذشته 137.9 میلیمتر بود و همراه با افزایش دما سبب کوتاهتر شدن مرحله رشدی آفت شد که همه این شرایط مناسب آفت است که در همان اواسط مرحله گلدهی کلزا یعنی از اوایل دهه سوم اردیبهشت وقوع یافت و بنابراین آفت با تمام توان تکثیر و در تراکم بالا در مزارع مشاهده شد.

صفوی با اشاره به کاهش عملکرد محصول کلزا در سال زراعی جاری گفت: به طور قطع کاهش عملکرد در مزارع کلزا منحصـر به خسارت سنک نبوده و ترکیبی از عوامل زنده و غیرزنده از جمله وقوع سرمای اردیبهشت ماه در مرحله حساس گلدهی در این رابطه تأثیرگذار بوده‌اند که برابر تحقیقات محققان تا 70 درصد می‌تواند سبب کاهش عملکرد شود.

وی با بیان اینکه افزایش دمای ناگهانی نیز سبب تأثیر منفی در تلقیح گل‌های کلزا و کاهش عملکرد شده است افزود: در نتیجه کاهش عملکرد تنها ناشی از آفت سنک کلزا نیست و این آفت نیز به بذر ارتباطی ندارد.

براساس این گزارش جلوگیری از افزایش جمعیت سنک در مزارع کلزای استان کرمانشاه نیازمند توجه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان است و توصیه می‌شود جهت مبارزه شیمیایی و فیزیکی با این آفت با کارشناسان مستقر در سطح مراکز جهاد کشاورزی مشورت کنند.

انتهای پیام/ ز

R41380/P/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، ایرج بهرامی گفت: پیش بینی می‌شود با عملکرد ۱۰ تن در هر هکتار از مزارع این شهرستان یک هزار تن محصول باقلا برداشت شود.
وی اظهار کرد: سرپل‌ذهاب یکی از شهرستان‌های گرمسیری استان کرمانشاه است که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی در زمستان امکان کشت پاییزه باقلا در آن امکان پذیر بوده و هر ساله کشاورزان مبادرت به کشت این محصول می‌کنند که اشتغال‌زایی مناسبی به همراه دارد بطوری که برای هر هکتار یک نفر مستقیم و چهار نفر غیرمستقیم و به صورت فصلی مشغول به کار می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: برداشت باقلا به صورت دستی توسط کارگران انجام می‌شود و به همین خاطر اشتغال‌زایی زیادی به همراه دارد به گونه‌ای که ۱۰۰ هکتار مزارع باقلای شهرستان بیش از چهار هزار نفر روز اشتغال برای کارگران فصلی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: کشاورزان سرپل‌ذهاب از دیرباز اقدام به کشت باقلا نموده‌اند و محصول باقلا تولیدی سرپل‌ذهاب کیفیت بسیار بالایی داشته و از شهرت خوبی در استان کرمانشاه و استان‌های همجوار برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب اضافه کرد: برداشت محصول باقلا تا اواخر اردیبهشت ماه در این شهرستان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • افزایش مزارع نوآور به ۱۵۰ مزرعه در سال جاری
  • طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه 
  • مزارع کلزا در خراسان شمالی