Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت : وضعیت در منطقه خلیج(فارس) بسیار نگران کننده است. آزادی ناوگان ها در معرض خطر است، و این وضعیت نه تنها مانع از مبادلات تجاری دریایی است بلکه باعث افزایش تنش های به وجود آمده، می شود.

وی از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرد که نفتکش استنا ایمپرو را آزاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: ما با شرکای انگلیسی و آلمانی و چندین شریک علاقمند دیگر، درباره یک ابتکار اروپایی برای  به کارگیری ابزار نظارتی مناسب گفت و گو می کنیم. این برای تسهیل عبور کشتی ها در منطقه است.

او گفت: این بخش باید توسط کشورهای اروپایی هماهنگ شود. ما همچنین در سطح دیپلماتیک خواهان ایجاد شرایطی برای گفتگوی جامع منطقه ای در مورد امنیت دریایی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: تا آنجایی که به ما مربوط می شود، این ابتکار در نظر گرفته شده است تا بتواند تنش ها را تضعیف و کاهش تدریجی آنها را تسهیل کند.  این ابتکار با رویکرد فشار حداکثری آمریکا متفاوت است.

او افزود:‌ هدف از این طرح پاسخ دادن به یک مساله اقتصادی و استراتژیک است که به طور مستقیم بر منافع اروپا تأثیر می گذارد. ابتکار ما طبیعتا باید با ایالات متحده در جنبه عملیاتی آن هماهنگ شود.

رسانه‌های غربی روز سه‌شنبه به نقل از سه منبع اروپایی مدعی شدند که فرانسه، ایتالیا و دانمارک حمایت اولیه خود را از طرح انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که اروپایی‌ها در ماه ژوئن درخواست مشابه آمریکا برای تشکیل چنین ائتلافی را رد کرده بودند زیرا بیم آن داشتند که چنین اقدامی تنش‌ها میان آمریکا و ایران را بدتر کند.

روز گذشته ، وزیر خارجه فرانسه میزبان سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران بود. فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه اخلال در روند کشتیرانی در منطقه را نخواهد داد.

در این ارتباط، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور  با اشاره به دیدار خود با عراقچی اظهار داشت: ما به اجرای روندی برای کاهش تنش‌ها درخلیج فارس نیاز داریم.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پاریس در حال پیگیری دیپلماسی فشرده‌ای برای حل تنش‌های جاری از طریق دیپلماتیک است. در همین راستا، «امانوئل بُن» مشاور رئیس جمهوری فرانسه در امور سیاست خارجی تاکنون دو بار به ایران سفر کرد.

آمریکا سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند و افزون بر آن، تحریم‌های دیگری نیز وضع کرد. در عین حال، آمریکا تلاش کرده تا متحدانی همچون انگلیس را برای اعمال فشار بر ایران با خود همراه کرده و منطقه خلیج فارس را متشنج کند.

لو دریان در این باره گفت: ما به اجرای روندی برای تشنج‌زدایی و کاهش تنش نیاز داریم. در همین حال، وی اظهار داشت که انگلیس، فرانسه و آلمان در حال کار روی ایجاد یک ماموریت نظارتی بر کشتیرانی در خلیج فارس هستند.

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس دوشنبه گفته بود که یک نیروی حفاظتی اروپایی برای کشتیرانی در خلیج فارس در حال طراحی است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است

وزیر دفاع فرانسه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به یک «چالش امنیتی برای اروپا» تبدیل شده است، با این حال فرانسه قصد ندارد با ایران وارد درگیری نظامی شود.

به گزارش انتخاب، سباستین لکورنو در گفت‌وگویی که روز یکشنبه دوم اردیبهشت در روزنامه «لوپاریزین» منتشر شد، به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، تنش‌ها در خاورمیانه و نقش فرانسه در این میان پرداخت.

او مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه» را در دستور کار خود قرار داده است و پاریس چنین رویکردی را محکوم می‌کند.

لکورنو گفت: «ایران نه تنها برای اسرائیل و کشور‌های منطقه، بلکه برای اروپا نیز یک چالش امنیتی است».

وزیر دفاع فرانسه افزود که این کشور در خاورمیانه منافع دریایی دارد و به همین دلیل، ناوچه‌های فرانسوی از کشتی‌های تجاری که به‌طور بالقوه هدف حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرند، محافظت می‌کنند.

لکورنو درباره دیگر مصادیق چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای اروپا مدعی شد که «این کشور در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است که خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد، و به روسیه به ویژه از طریق ارسال پهپاد‌های شاهد، در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند».

لکورنو دوشنبه هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به یکی از نمایندگان حزب چپ رادیکال فرانسه در پارلمان نوشت که رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی توسط فرانسه «با رعایت قانون اساسی فرانسه و قوانین بین‌المللی» انجام شد.

پیش از آن، برخی نمایندگان فرانسوی، «انگیزه‌ها، اهداف و شیوه‌های اقدام نیرو‌های فرانسوی» برای مقابله با حمله تهران علیه اسرائیل را زیر سوال برده بودند.

اما وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده که «این اقدام به محدود کردن خطر تشدید تنش در منطقه کمک کرد و از آنجایی که به ویژه با توافق مقامات اردن انجام شد، کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی بود.»

فرانسه در اردن حضور نظامی دارد و پیشتر نیز در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریسم در منطقه مشارکت داشته است.

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • عکس| جلوی ایران را بگیرید، قبل از اینکه خیلی دیر شود/ توییت معنادار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تنش نیست | رژیم صهیونیستی، ریشه بحران در منطقه
  • ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • امیرعبداللهیان: ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • وزیر خارجه عمان: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه توقف جنایات صهیونیست‌ها درغزه است