Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم مرداد ماه سال روز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که توسط مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس:  نماز جمعه نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام و از شئونات حکومت و ولایت است که عاملی مؤثر و بزرگ در پیشبرد اهداف دین مبین اسلام به حساب می­ آید و اهمیت آن تا جایی است که یک سوره در قرآن کریم به این نام، نام­گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  پیشنیه نماز جمعه به قبل از هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه برمی­ گردد که آیه دستور اقامه نماز جمعه بر پیامبر نازل شد اما چون شرایط مناسب حکم فرما نبود پیامبر نتوانست این فریضه الهی را در مکه اقامه کند.   در طول تاریخ متأسفانه به دلیل نبودن امامان و پیشوایان عادل و حکومت عدل، این سنت الهی به فراموشی سپرده شده بود و متأسفانه به جز در دوران پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی علیه السلام و در یک مدتی در حکومت صفویه توسط عالمان دین، زمینه و فرصت اقامه این نماز فراهم نشده است.   برجستگی نماز جمعه در ایران به پیروزی انقلاب اسلامی بازمی­ گردد که امام خمینی (ره) به زنده کردن و انتشار گسترده آن در همه شهرهای ایران پرداخت به طوری که برپایی نماز جمعه در کشور از برکات انقلاب اسلامی بوده و باعث شکوه و عظمت اسلام شده است.   ائمه اطهار علیهم السلام نیز به قدری به نماز جمعه اهمیت می­ دادند که در دوران حکومت خلفای غاصب هم در نماز جمعه شرکت می­ کردند و پیروان خود را نیز توصیه به شرکت در نماز جمعه می­ کردند.   اولین نماز جمعه در ایران در پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به امامت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.   در استان بوشهر نیز برازجان اولین شهر برپاکننده نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که اولین نماز جمعه آن در سال ۱۳۶۰ به امامت حجت الاسلام غلامحسین رحیمی در مسجد دلگشا (عاشوری سابق) اقامه شد.   پس از وی حجت الاسلام حاج عباس رحیمی به عنوان دومین امام جمعه برازجان این مسئولیت را بر عهده گرفت و از تیر ماه سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز حجت الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان می­ باشد.   ستاد نماز جمعه برازجان نیز در سطح استان و کشور از جایگاه خوبی برخوردار است به طوری که در سال ۱۳۹۶ به عنوان ستاد نماز جمعه برتر استان بوشهر معرفی شد و در سال گذشته اعضای این ستاد مورد تقدیر قرار گرفتند و در سال جاری نیز امام جمعه برازجان به عنوان امام جمعه منتخب در سمینار ائمه جمعه در تهران شرکت کرده و به ارائه گزارش کار درباره نماز جمعه پرداخت.   امام جمعه برازجان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری سپاس با اشاره به اثرگذاری مناسب نماز جمعه در جامعه گفت: نماز جمعه به صورت پیوسته در سال­ های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت این انقلاب، خنثی­ سازی توطئه­ های دشمنان و بصیرت­ افزایی نقشی محوری داشته است و امروز نیز می­ تواند در تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کند که امید می­ رود بتواند نقش خوبی را هم در شکوفایی انقلاب و تمدن اسلامی ایفا کند.   حجت الاسلام حسن مصلح اظهار کرد: ستاد نماز جمعه برازجان از حیث مدل قرارگاهی- که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که نماز جمعه لازم است تبدیل به یک قرارگاه فرهنگی شود- و از حیث جامعیت عملکرد، تنوع فرآیندها، جوان­ گرایی و فعالیت مستمر عملکرد خوبی دارد که برای نمونه خیلی از جایگاه­ های نماز جمعه فقط در روز جمعه فعالیت می­ کنند اما جایگاه نماز جمعه برازجان هر روز از ساعت ۴ صبح تا ۱۲ شب به عنوان یک قرارگاه فرهنگی فعال است.   وی افزود: تشکل­ های مختلفی از جمله پایگاه مقاومت برادران و خواهران، ستاد نماز جمعه برادران و خواهران و کانون فرهنگی هنری در کنار امکاناتی مثل کتابخانه دیجیتال و سالن ورزشی و برگزاری کلاس­ های متعدد در جایگاه نماز جمعه برازجان وجود دارد که این مسئله نشان دهنده پویا و فعال بودن و قرارگاهی عمل کردن آن است.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تظاهرات تشکر از دفاع مشروع سپاه بعد از نماز جمعه

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: تظاهرات حمایت و تشکر از دفاع مشروع سپاه و نیروهای مسلح و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بعد از نمازهای جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن محمودی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دفاع مشروع و مقتدرانه نظام اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اقتدار و عزت نظام اسلامی را بیش‌ازپیش نشان داد‌.

وی افزود: شهادت شهدای کنسولی ایران در سوریه در حمله تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل تعرض به حاکمیت ایران اسلامی بود که پاسخ به این جنایت مطالبه عمومی ملت ایران بود و بابت این پاسخ مقتدرانه سپاسگزار فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح هستیم.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با تقدیر از تجمعات و برنامه‌های مردمی که طی روزهای اخیر برگزار شد، گفت: نمازگزاران جمعه در این هفته بعد از اقامه‌ نماز جمعه در حمایت و تشکر از این اقدام قاطع و انقلابی و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل که با عنوان جمعه‌های خشم ادامه دارد دست به تظاهرات خواهند زد.

تظاهرات ضد صهیونیستی در 54 شهر مغرب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی در پایان خاطرنشان کرد: این تظاهرات در شهرستان‌ها و بخش‌های کشور علی‌الخصوص استان تهران بعد از نمازهای جمعه و در تهران از دانشگاه تهران به‌سوی میدان انقلاب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برگزاری راهپیمایی همبستگی با مردم غزه در بندرعباس بعد از نماز جمعه
  • راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • راهپیمایی همبستگی با مردم غزه فردا در هرمزگان برگزار می‌شود
  • راهپیمایی مردم آبادان و خرمشهر در حمایت از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود
  • راهپیمایی جمعه خشم در همه شهر‌های لرستان برگزار می‌شود
  • برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه و محکومیت رژیم صهیونیستی بعد از نماز جمعه
  • برگزاری تظاهرات تشکر از دفاع مشروع سپاه بعد از نماز جمعه
  • برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، ۳۱ فروردین در لرستان
  • ارتش در کنار سپاه، دژ مستحکم صیانت از کشور و انقلاب است