Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز دوم مردادماه سالروز عملیات پدافندی میمک است که در سال ۱۳۶۶ به وقوع پیوست.

به گزارش ایسنا،‌ انجام عملیات‌ آفندی عراق در سال ۱۳۶۶ که تحت عنوان «دفاع متحرک» انجام شد، مجموعا به صورت پراکنده انجام شد و عمدتا هدف از این عملیات‌ها ممانعت از تجمع و تمرکز نیروهای ایرانی بود،البته انتخاب مناطق و اهداف دیگر نیز از نظر طراحان عراقی دور نماند و در پشت صحنه نظامی نبرد و نیرو در خطوط درگیری، موارد سیاسی فراوانی به وقوع پیوست که نهایتا موجب تقویت فوق‌العاده یگان‌های عراقی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه این تقویت، استفاده از هلی‌برن نیرو توسط ۴۰ فروند بالگرد در منطقه میمک بود که توان قابل ملاحظه‌ای از عراق را برای انجام حمله به پای کار آورد.

فشار دشمن در این عملیات به مدت هشت روز ادامه یافت و بار دیگر میمک شاهد ایثار و جلوه روحیه شهادت طلبی رزمندگان دلاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد که مردانه تا پای جان ایستادند و اگر به اجبار مواضعی را دشمن تسخیر کرد، در مقابل آن تلفات و ضایعات بسیار زیادی را متحمل شد.

در این عملیات نیروهای عراقی با استفاده از هفت تیپ پیاده کماندویی به مواضع نیروهای ایرانی که فقط توسط تیپ ۴۰ سراب حفظ می‌شد،حمله کردند.

تصرف عارضه حساس میمک، به دست آوردن ابتکار عمل و بهره‌برداری سیاسی - نظامی،‌خنثی کردن موفقیت‌های خودی از جمله اهداف دشمن بوده است.

در نتیجه عملیات پدافندی میمک و با تمام تلاش‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دلاور تیپ ۴۰ سراب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران،دشمن موفق شد فقط قسمت محدودی از ارتفاعات میمک را اشغال کند.

۲۵۰۰ کشته و ۱۲ هزار مجروح و ۱۰۲ نفر اسیر تلفات انسانی عراق بود. ۱۸ دستگاه تانک، ۹ دستگاه نفربر،۱۱ عراده توپ و کاتیوشا، ۲۶ قبضه خمپاره‌انداز و سقوط دو فروند هواپیما و شش فروند بالگرد از جمله ضایعات سنگین عراق به شمار می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» به معنای پیروزی ایران در برابر دشمن صهیونیستی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد شریف ابوسعیده» رئیس جنبش سیاسی «وجود» در عراق تاکید کرد که جنگنده‌های اردنی به مدت ۱۱ ساعت در حریم هوایی عراق و سوریه به پرواز درآمدند تا علیه جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند.

وی افزود: این اتفاق در جریان عملیات وعده صادق رخ داد. جمهوری اسلامی ایران بعد از شلیک ۱۲۰ موشک در کنار به پرواز درآوردن تعداد زیادی پهپاد به سمت اهداف مشخصی در داخل خاک دشمن علیه رژیم صهیونیستی به پیروزی دست یافت.

ابوسعیده اضافه کرد: این عملیات کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد. اردن یکی از این کشورها بود که برای مواجهه با موشک‌ها و پهپادهای ایران وارد عمل شد.

وی بیان کرد: این اقدام اردن باعث شد موضع گیری این کشور در برابر رژیم صهیونیستی آشکار شود.

مقامات امان اعلام کردند که تلاش آنها صرفاً به منظور دفاع از حریم هوایی خود اردن بوده است. اما حتی تحلیلگران غربی نیز توجیه اردن را نپذیرفتند و به قول پاتریک وینتور از تحلیلگران روزنامه گاردین انگلیس دولت اردن با این اقدام، خود را در یک موقعیت دشوار و بغرنج قرار داد. جالب اینجاست که حکومت پادشاهی ملک عبدالله دوم شاه اردن در داخل نیز با واکنش اعتراضی مردم روبرو شد و تلاش نیروی هوایی و دستگاه‌های اطلاعات نظامی اردن برای مهار پهپادهای ایرانی، موجب اعتراض آن دسته از شهروندانی شد که اقدام به حق ایران را در راستای تنبیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین قلمداد کردند.

کد خبر 6086241

دیگر خبرها

  • حزب الله: مرکز تجمع دشمن صهیونیست را در حرش نطوعه هدف قرار دادیم
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • مقاومت اسطوره‌ای ۲۰۰ روزه و چند نکته درباره سخنان ابوعبیده
  • لبیک اردنی‌ها به دعوت سخنگوی گردان‌های قسام
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • «وعده صادق» به معنای پیروزی ایران در برابر دشمن صهیونیستی است
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم