Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@09:04:58 GMT

تهران به بغداد تضمین داده است؟

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۱۸۳۳

تهران به بغداد تضمین داده است؟

 

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق اظهاراتی درباره سفیر اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تهران و دیدار وی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای به نقل از الغضبان اعلام کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران به هیئت عراقی به ریاست عبدالمهدی، تضمین‌هایی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است که روحانی نسبت به حرکت امن کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و احترام به حقوق بین‌الملل، به عبدالمهدی اطمینان داده است.

پایگه خبری «المسله» به نقل از وزیر نفت عراق گزارش داد که «همه طرف‌ها بر عدم تنش و بحرانی شدن مواضعی تأکید دارند که تأثیر منفی بر منطقه دارد».

الغضبان خاطر نشان کرد که طرف‌ها همچنین بر این باور هستند که به جای تنش، باید به سمت حل مشکلات از طریق گفت‌وگوی آرام و سازنده حرکت کنند که این یک اقدام مثبت است.

وی با اشاره به «نقش عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کم کردن شعله بحران در منطقه»، بر اهمیت تنگه هرمز در عبور و مرور نفتکش‌های متعلق به کشورهای منطقه و جهان تأکید کرد.

به گفته این وزیر عراقی، روزانه بیش از 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند.

الغضبان در پایان خاطر نشان کرد که عراق از طریق تنگه هرمز، روزانه حدود سه ملیون و 400 هزار تا سه میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند. 

روحانی در جریان دیدار با عبدالمهدی، با تأکید بر اینکه تهران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی‌ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، تصریح کرد: «ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند».

310 310

کد خبر 1282998

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی عادل عبدالمهدی عراق ایران و عراق تنگه هرمز باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ ایران و آمریکا ایالات متحده آمریکا ایران و انگلیس انگلیس باشگاه استقلال نفتکش استان لرستان مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد

رئیس جمهور ترکیه با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه وارد عراق شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق از در بدو ورود از اردوغان استقبال کرد.

دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در این خصوص اعلام کرد: السودانی و رئیس جمهور ترکیه، مذاکرات رسمی دوجانبه انجام خواهند داد. در این سفر، پرونده های آب، اقتصاد، امنیت و پروژه جاده توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین توافقنامه چارچوب راهبردی میان دو کشور با هدف توسعه شراکت اقتصادی و تجاری امضا خواهد شد.

اردوغان پس از آن به اربیل می رود. این سفر بعد از 12 سال انجام گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • پرهیز شناورها از تردددر تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا
  • پرهیز تردد شناورها در تنگه هرمز/احتمال سیلاب در مسیل‌ها از فردا