Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@22:07:49 GMT

حج؛ نماد وحدت اندیشه‌ها

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۲۳۳۴

حج؛ نماد وحدت اندیشه‌ها

فضل‌‎الله صلواتی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سفر حج اظهار کرد: سفر حج اجتماع عظیم مسلمانان است که در آن با مسائل و زبان‌های یکدیگر آشنا شده و از گستردگی خود در سراسر دنیا اطلاع می‌یابند. در سفر حج، مسلمانان از کشورهای مختلف گردهم آمده و به دور خانه خدا که سمبل وحدت و توحید است، طواف می‌کنند و به این معنی است که همه باید یک تفکر، اندیشه، برنامه و راه معینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: فلسفه حج برای این است که مسلمانان با یکدیگر دیدار کنند، با هم هماهنگ شده و حتی در مقابل دشمنان، متحد شوند. در مراسم حج، مسلمانان یکدیگر را می‌بینند و با هم آشنا می‌شوند، این امر نوعی تحول است، مثلا در مسابقات ورزشی تعداد محدودی شرکت می‌کنند و برخی کشورها در طول سال چند میلیون گردشگر دارند، ولی این گردشگران به صورت روزانه سفر می‌کنند و همه در یک جا جمع نمی‌شوند، ولی در منا، عرفات و خانه خدا با وجود گرمی هوا میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف گرد هم می‌آیند.
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: در مکه همه امکانات برای حجاج فراهم است، بازارها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و خانه خدا هوای مطبوع دارند و کسی آسیب نمی‌بیند؛ بنابراین باید برای امنیت، رفاه و رفت‌وآمد حجاج اقدامات وسیعی انجام شود تا همه آنها بتوانند وظایف خود را انجام داده و مناسک حج را به خوبی به جا بیاورند.

حج فرصتی برای گفت‌وگو و تعامل کشورهای اسلامی 

صلواتی خاطرنشان کرد: علاوه بر مردم عادی، سران کشورهایی که به حج می‌روند، با یکدیگر ملاقات می‌کنند و می‌توانند سمینارهایی برای بررسی مسائل فی مابین و جهان اسلام تشکیل دهند، این‌گونه جلسات بسیار ارزش دارد، چون در آنها تصمیمات جدی در خصوص حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها اتخاذ می‌شود؛ البته بعضا ابر قدرت‌ها در مسائل کشورهای اسلامی دخالت کرده و تلاش می‌کنند رابطه میان آنها را به هم بزنند که در این خصوص می‌توان به تنش‌های میان ایران و عربستان و توطئه برخی کشورهای اسلامی علیه سوریه اشاره کرد.
وی اضافه کرد: اگر این دشمنی‌ها و تنش‌ها وجود نداشت، مسلمانان می‌توانستند از مراسم حج بهره مطلوب را برده و دوستانه با هم متحد شوند، ولی سیاست دشمنان این‌گونه است که اجازه ندهند کشورهای مسلمان رابطه صمیمانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان حج توحید وحدت فضل الله صلواتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه سادات میررسولی از برگزاری ۳۷۴ طرح پاتوق گفتگو در گلستان خبر داد و اظهار کرد: در نخستین مرحله از اجرای این طرح، ۱۳۴ پاتوق دانش آموزی، ۷۲ مورد دختران و ۲۰۳ مورد برای عموم بانوان برگزار شد.

وی افزود: این طرح با هدف تقویت مهارت‌های ارتباطی، انسجام و همگرایی بیشتر در درون جامعه، کم شدن فاصله حاصل از جنگ شناختی دشمن با عموم مردم و ایجاد انس و ارتباط سالم در قالب‌های گفتگوی چهره به چهره در فضاهایی با مخاطب عام تر برگزار شد.

کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: حوزه خانواده و بانوان این اداره کل در مناسبت‌های مختلف از طریق راهبرد گفت‌وگو اقشار مختلف جامعه اعم از استاد حوزه و دانشگاه، دانشجویان، دانش آموزان، بانوان خانه‌دار، دختران، جوانان و نوجوانان را کنار یکدیگر گرد هم آورده و شرایطی رقم‌زده تا اقشار جامعه حول یک محور با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۳۲۸ بانو در این طرح شرکت کردند، افزود: با توجه به اجرای طرح ملی زندگی با آیه‌ها، پیش بینی می‌شود در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ تعداد پنج هزار بانوی گلستانی در پاتوق زندگی با آیه‌ها شرکت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • وعده صادقی که اتحاد کشورهای اسلامی را مستحکم‌تر کرد
  • جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
  • اقدام شجاعانه ایران اسلامی در نتیجه وحدت و تقریب ملت آن است
  • گواردیولا و آنچلوتی در آغوش یکدیگر، پس از برد رئال مادرید مقابل منچسترسیتی / فیلم
  • اتحاد ملی و انسجام اسلامی هم افزایی یا تعارض؟
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • دلیری سپاه پاسداران باعث خوشحالی ایرانیان و رسوایی اسرائیل شد
  • آرامش قبل از طوفان اگر تصویر بود! (عکس)
  • مسلمانان در صورت یک‌دلی و یک‌صدایی به تمام حقوق پایمال‌شده خود می‌رسند