Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای اروپایی از پیشنهاد بریتانیا برای تشکیل یک واحد نیروی دریایی اروپایی در خلیج فارس برای حفاظت از آزادی رفت و آمد در تنگه هرمز استقبال کرده اند.

به گزارش عصرایران، سه دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا به رویترز گفته اند که فرانسه و ایتالیا و دانمارک به صورت مقدماتی طرح بریتانیا را برای تشکیل واحد نیروی دریایی اروپایی برای تضمین آزادی رفت و آمد در خلیج فارس تایید کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز در این باره نوشت: این استقبال اروپایی ها با پاسخ سرد آنها به پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس در تناقض است.


یک دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا در این باره گفت: "درخواست بریتانیا باعث می شود حمایت اروپایی ها از آن آسان باشد. برخلاف درخواست آمریکا".
وی افزود: "آزادی رفت و آمد دریایی چیز اساسی است. این جدای از تلاش آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران است".

این طرح پیشنهادی بریتانیا به دنبال توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز از سوی ایران صورت گرفت.

ایران از توقیف این نفتکش دفاع می کند اما لندن به شدت از این اقدام  انتقاد و آن را "راهزنی دریایی یک دولت" توصیف کرده است.

قبل از این اتفاقات هم نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق، یک نفتکش بزرگ ایران را توقیف کرده بودند.

رویترز نوشته که طرح بریتانیا تنها شامل مشارکت کشتی ها نمی شود بلکه هواپیماها را نیز در برخواهد گرفت.

مذاکرات در باره این پیشنهاد بریتانیا برای ایجاد واحد نیروی دریایی اروپایی با کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان نیز انجام شده است.

هلند و اسپانیا، لهستان نیز در حال بررسی پیشنهاد بریتانیا هستند.

ترامپ قبلا گفته بود که آمریکا هزینه های زیادی را برای امنیت مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز صرف کرده در حالی که دیگر به مانند گذشته از آن استفاده نمی کند.

او دراین باره گفته بود: "آن را (تنگه هرمز) نمی خواهیم. خودمان صادر کننده (نفت) شده ایم. خودمان امنیت را ایجاد کردیم اما هیچ ما به ازایی دریافت نکرده ایم".

اشاره ترامپ به افزایش تولید و صادرات نفت خام آمریکا و کاهش واردات نفت این کشور از منطقه خلیج فارس است.

قرار است فرماندهی این واحد دریایی بر عهده فرانسه و بریتانیا باشد.

رویترز ادامه داد: قبل از این، فرانسه و آلمان درخواست آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی دریایی را برای حفاظت از آب های نزدیک ایران رد کردند زیرا آنها می ترسند این ائتلاف به مقابله با ایران کشیده شود.

استقبال فرانسه

فرانسه اعلام کرده است که به همراه آلمان و بریتانیا در حال تشکیل واحدی برای حفاظت از رفت و آمد دریایی در خلیج فارس است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه فرانسه (جان لو دریان) گفت که کشورش در حال رایزنی با پایتخت های اروپایی برای بهبود امنیت دریایی در خلیج فارس است اما این موضوع هنوز به تشکیل نیروی دریایی برای تضمین امنیت دریانوری در این منطقه نینجامیده است.

وی که در جمع اعضای پارلمان فرانسه سخن می گفت افزود: آرام کردن بحران ضروری است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: به همین دلیل ما به همراه بریتانیا و آلمان به دنبال ایجاد یک طرح اروپایی هستیم تا نظارت امنیت دریایی را در خلیج فارس تضمین کنیم.

آمریکا قبل از این پیشنهاد داده بود ائتلاف نظامی دریایی برای تامین امنیت آب های استراتژیک نزدیک ایران و یمن ایجاد شود.

آمریکا، ایران و گروه های وابسته به آن را مسوول حملات به نفتکش ها در دریای عمان می داند اما تهران این اتهام را رد می کند.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد:" این عکس طرح آمریکایی است که بر فشار حداکثری بر ایران برای عقب نشینی این کشور در باره تعدادی از اهداف تمرکز دارد".

او خواستار فکر کردن به امنیت مشترک در خلیج فارس به شیوه دیپلماتیک شد.

وزیر خارجه فرانسه در این سخنان به صورت مستقیم و شفاف به ماموریت حفاظت دریایی اتحادیه اروپا اشاره ای نکرده است.

ایده تشکیل نیروی دریایی اروپا در خلیج فارس برای اولین بار از سوی وزیر خارجه بریتانیا و به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران مطرح شد.

از سال های قبل تاکنون فرانسه یک فروند کشتی جنگی (ناوچه ) را به صورت دائمی در خلیج فارس و اقیانوس هند مستقر کرده است. همچنین 650 نظامی فرانسوی در امارات حضور دارند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اروپا خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۳۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصطفی حاجی رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به خدمات‌رسانی به خدمه و ملوانان شناورها و کشتی‌ها در خلیج‌ فارس در نوار ساحلی استان بوشهر اظهار داشت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نوار ساحلی این استان 6 مرکز جستجو و نجات دریایی راه‌اندازی کرده که به‌صورت شبانه‌روزی امدادرسانی می‌کند.

وی با اشاره به فعال بودن مرکز جستجو و نجات دریایی در بنادر عسلویه، دیر، محمدعامری، بوشهر، خارگ و دیلم گفت: 7 شناور ناجی با تجهیزات پیشرفته و مدرن به همراه نیروهای امدادگر مجرب در مراکز جستجو و نجات دریایی فعالیت می‌کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از امدادرسانی به 42 فروند شناور در خلیج‌فارس در سال 1402 خبر داد و بیان کرد: در این عملیات‌ها 172 نفر از خطر غرق‌شدگی در خلیج‌فارس نجات یافتند.

حاجی‌رضایی فوت 2 نفر در حوادث یادشده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال گذشته با حضور به موقع شناور امدادی ناجی ضمن امدادرسانی به شناورها به 70 نیاز پزشکی خدمه شناورها در آب‌های استان بوشهر پاسخ داده شد.

وی از انجام عملیات امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس با تلاش امدادگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: پیرو اعلام اضطرار شناور یاد شده به مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بوشهر مبنی بر مصدومیت خدمه شناور ویژه حمل کالاهای عمومی پس از هماهنگی لازم شناور ناجی 23 به موقعیت اعزام شد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه خدمه مصدوم به آمبولانس مستقر در اسکله تحویل شده گفت: در دومین عملیات نیز پس از تماس تلفنی شناور سفیر لیان با سامانه 1550 مبنی بر بیماری یک نفر از خدمه، شناور ناجی 9 به موقعیت اعلامی اعزام و فرد مصدوم در اسکله مروارید خارگ تحویل آمبولانس شد.

وی از دریانوردان خواست به محض مواجهه با شرایط اضطرار در خلیج فارس در اسرع وقت با سامانه تلفنی 1550 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران