Web Analytics Made Easy - Statcounter


شهرستان ابهر یکی از قطب‌های اصلی تولید انگور در استان زنجان به‌شمار می‌آید که این روزها تاک‌داران آن با مشکل آفت زنجره مو دست و پنجه نرم می‌کنند.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، زنجره مو از آفات مهم درختان است که گاهی تا ۵۰ درصد خسارت وارد می‌کند.  این آفت تقریبا در همه مناطق زیر کشت مو فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسارت اصلی این حشره توسط پوره‌ها که از ریشه مو تغذیه می‌کند وارد می‌شود. حشرات بالغ با تخم‌ریزی روی شاخه‌ها و قطع آوند موجب خسارت می‌شود، علایم خسارت به شکل کاهش ارتفاع گیاه، اندازه و زردی برگ‌ها، کاهش شدید اندازه خوشه‌ها و حبه‌ها ظاهر می‌شود .


پیشگیری و مدیریت آفت


در مدیریت آفت، ابتدا باید روی حذف حشرات بالغ متمرکز کرد. اگر در طی دو هفته مرحله زندگی حشرات بالغ نتوان عملیات پیشگیری یا کنترل انجام داد، وارد مراحل بعدی یعنی جلوگیری از تخم‌ریزی، جلوگیری از ورود پوره‌ها به خاک و در نهایت کاهش و یا حذف جمعیت پوره‌های درون خاک می‌شود.


از جمله بهترین راه‌های پیشگیری از خسارت این آفت، استفاده از ارقام مقاوم (پیوند واریته‌های مرغوب روی پایه‌های مقاوم) است، در ابتدای کار کاشت نهال یا قلمه در خاک‌های شنی، سبک و عمیق صورت گیرد بعد از آن آبیاری منظم (کاهش کمیت آب آبیاری و افزایش دفعات) و در عین حال خشک نگه داشتن خاک در تابستان برای جلوگیری از ورود پوره به داخل خاک روشی بسیار مناسب است .


از دیگر راهکارها در این زمینه می‌توان به تقویت گیاه به وسیله کودهای حیوانی و مخلوط کردن کود و خاک با هدف پوک شدن و سبکی خاک و افزایش جذب آب در فصل پاییز و زمستان و صدمه به پوره‌ها (خفگی و سرمازدگی پوره‌ها)، هرس شاخه‌های آلوده به تخم در اواسط تیرماه، از بین بردن میزبان‌های وحشی آفت و سوزاندن آن‌ها، بیل زدن تابستانه و زمستانه با هدف تخریب دالان‌ها، آسیب به پوره‌ها اشاره کرد .


یخ آب زمستانه با هدف خفگی و کاهش پوره‌ها در زمستان بی‌تاثیر نیست و از جدید‌ترین روش‌های مبارزه و پیشگیری استفاده از خاک دیاتومه یا پودر کائولن است که بر روی سرشاخه‌ها گردپاشی می‌کنند .


کنترل شیمیایی


سرانجام پس از  پشت سر گذاشتن همه مراحل کنترل فیزیکی و مکانیکی در صورت جواب‌گو نبودن می‌توان در صورت نیاز از سم استفاده کرد اما نکته‌ای که در استفاده از سموم وجود دارد، این است که برای استفاده از سموم باید حتما با یک متخصص گیاه‌پزشک مشورت کنید تا میزان دوز مصرفی و نحوه استفاده از سم توضیح داده شود، زیرا استفاده از سم بیش از حد مجاز علاوه بر گیاه‌سوزی و رعایت نکردن دوره کارنس سموم می‌تواند باعث ایجاد سرطان و آلرژی‌های تنفسی و پوستی و مسمومیت با مصرف میوه‌ها شود .


این روزها تاک‌داران ابهری نیز مانند سایر نقاط استان با آفت زنجره دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که ۳۰ درصد باغ‌های ابهر توسط این آفت خسارت دیده است که این امر مراقبت‌های بیشتر کشاورزان را می‌طلبد .


در همین رابطه، رئیس جهادکشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه ابهر با 8500 هکتار باغات انگور رتبه اول تولید انگور، کشمش و سایر فرآورده‌های این محصول را به خود اختصاص داده است، اظهار می‌کند: چند سالی است که آفت زنجره به جان باغ‌های انگور استان و ابهر افتاده است .


مجید قزوینیان، راه‌های غیرشیمیایی مبارزه با این آفت را موثرتر از راه‌های شیمیایی عنوان کرده و می‌افزاید: از مهم‌ترین این راه‌ها می‌توان به هرس سبز، تخم‌گیری شاخه‌ها، آبیاری منظم، تغذیه با کودهای اصلی و فرعی و کودهای ریزمغذی و ایستاده کردن باغ‌ها اشاره کرد .


یکی از اقداماتی که می‌تواند در مقابله با این آفت به باغ‌داران کمک کند، مدیریت صحیح باغ در فصل داشت و برداشت است که این مدیریت صحیح نیز در گرو افزایش آگاهی کشاورزان است .


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آلرژی استان زنجان حشرات سرطان مو قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان و اساتید دانشگاه نیویورک را در این ویدئو در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: نورنیوز

کد خبر 846666 برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • ماجرای خودکشی در اداره ورزش و جوانان ابهر چه بود؟
  • ماجرای خودکشی در اداره ورزش و جوانان ابهر چیست؟
  • فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی
  • طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی | ویدئو
  • فیلم/ طنین صدای اذان در قلب آمریکا
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • دستگیری ۲ قاچاقچی مواد مخدر در ابهر
  • کشف ۸ کیلوگرم تریاک در ابهر
  • ببینید | جک و لوبیای سحرآمیز
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان