Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@22:36:26 GMT

از قضا، با غذا مریض نشویم!

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۷۲۱۳

از قضا، با غذا مریض نشویم!

خلاصه این‌که با وجود گران شدن بلیت همه وسایل نقلیه سفری و قیمت هتل‌ها؛ اما باز هم هستند آنهایی که کمی از خرج‌های دیگر درز می‌گیرند تا به سفر برسند. یکی از بخش‌های مهم سفر، طبیعتا تغذیه و رعایت نکته‌های بهداشتی است؛ از دو نظر. نخست این‌که همه دوست داریم خوراکی‌های خاص هر شهر یا کشوری را امتحان کنیم و دوم این‌که باید با تغذیه مناسب و بهداشتی، سلامت بمانیم تا سفر خوشی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همه این دلایل، درباره سفر و بهداشت تغذیه‌ای آن با دکتر فرزاد شیدفر، دکترای تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران صحبت کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، «ممکن است غذای مقصد مناسب یا مطابق ذائقه شما نباشد. بنابراین حداقل برای یک روز، غذا همراه داشته باشید.» دکتر شیدفر پس از این توضیح ادامه می‌دهد: ساندویچ‌های خانگی بهترین انتخاب هستند، اما درباره آنها باید مواردی را رعایت کنید. نخست این‌که از ماده اولیه‌ای که خیلی زود فاسد می‌شود، استفاده نکنید. دوم این‌که خوراکی‌ها نباید در معرض گرما قرار گیرند. دمای بالا فسادپذیری غذاها را تسریع می‌کند.

او ادامه می‌دهد: درطول سفر، یکی از نکته‌ها، تنظیم دمای مناسب برای جلوگیری از فساد موادغذایی است. بهترین راهکار استفاده از کلمن و نگهداری همه خوراکی‌ها داخل آن است.

برای این منظور استفاده از یخ یا کیسه‌های سرماساز مناسب است. برای این‌که دمای داخل کلمن همیشه سرد بماند، کلمن را بررسی کنید و درصورت آب شدن یخ یا تغییر وضعیت کیسه‌های سرماساز به کلمن یخ اضافه کرده یا کیسه‌های یخ‌ساز را تعویض کنید. یک‌بار یخ‌گذاری داخل کلمن کافی نیست؛ به‌ویژه اگر مسیر سفر طولانی باشد.

از کنسروها کمک بگیرید

«بهتر است غذاهای پخته شده برای مسیر سفر، پروتئین کمی داشته باشد.» این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: کنسروها یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مسیر سفر یا حتی مقصد هستند؛ به‌ویژه اگر به شهر یا کشوری سفر می‌کنید که از وضعیت غذایی و ذائقه مردم آن مکان، اطلاع کمتری دارید. دکتر شیدفر درباره مصرف کنسروها می‌گوید: نکته نخست این‌که حتما باید کنسرو، 20 دقیقه داخل آب بجوشد. این نکته به‌ویژه برای کنسروهای حاوی گوشت، ماهی، سبزیجات و لوبیا ضروری است. نکته دوم این‌که، اگر از کنسروی مقداری باقی ماند، نباید آن را نگه داشت. باقی‌مانده آن باید دور ریخته شود. به این دلیل که مواد داخل کنسرو یک‌بار حرارت دیده‌اند و نباید نگهداری شوند. او اضافه می‌کند: هر نوع خوراکی پخته‌ای که دارید، باید ضمن این‌که در دمای خنک نگهداری شود؛ حداکثر تا سه ساعت خورده شود، به عقیده این استاد دانشگاه، در مصرف انواع ماهی و دیگر غذاهای دریایی باید دقیق بود. این نکته چه در داخل کشور و چه خارج از مرزها، ضروری است.

بین راه غذا نخورید

«حتما در مسیر سفر استراحت کرده و خوراکی بخورید؛ اما در رستوران‌های بین راهی که از کیفیت غذا و رعایت بهداشت آن مطمئن نیستید، غذا نخورید». دکتر شیدفر ادامه می‌دهد: باید از کیفیت خوراکی‌های ارائه شده در رستوران مطمئن باشید، اما با این حال، توصیه اکید بر این است که از سبزی و سالادهای ارائه شده در این رستوران‌ها استفاده نکنید؛ فقط غذای پخته‌شده، همراه با نوشیدنی یا ماست بسته‌بندی‌شده استفاده‌کنید.

به رایج‌ترین مشکل  دچار نشوید!

اگر خدایی‌ناکرده برای یک بار هم که شده به اسهال مسافرتی دچار شده باشید، می‌دانید درباره چه مشکل بزرگی صحبت می‌کنیم. بیمار شدن در سفر، قطعا خوشایند نیست. دکتر فرزاد شیدفر درباره بیماری رایج سفر یعنی اسهال مسافرتی،‌ به‌ویژه در فصل تابستان، می‌گوید: اسهال مسافرتی یکی از رایج‌ترین و البته آزاردهنده‌ترین مشکلات در طول سفر است. این بیماری معمولا در فصل تابستان رایج‌تر بوده و اغلب هم افرادی که از مناطقی با سطح بهداشتی بالا به مناطقی با سطح بهداشتی پایین سفر می‌کنند دچار آن می‌شوند. او ادامه می‌دهد: آلودگی خوراکی‌ها به‌ویژه سبزیجات به عامل بیماری‌زایE.Coli  یا اِشِرشیاکلی، علت ابتلا به این بیماری است.

دکتر شیدفر درباره دیگر عوامل بیماری زای سفر می‌گوید: آلودگی شیرینی‌های خامه‌ای به باکتری اشرشیاکلی، استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و اصطلاحا خام یا محلی از دیگر دلایل ابتلای مسافران به بیماری است. بنابراین باید از خوردن سبزی، سالاد و لبنیات غیرپاستوریزه در مسیر سفر یا مقصد خودداری کرده و فقط سبزی و سالاد خانگی یا لبنیات پاستوریزه استفاده کرد. علاوه بر این، بهتر است در مقصد از خوردن شیرینی و کیک خامه‌ای، دسرهای چرب و... خودداری کنید.

به آب دقت کنید

یکی دیگر از عوامل بیماری‌زا، نوشیدن آب آلوده است. دکتر فرزاد شیدفر در این باره توضیح می‌دهد: آب آشامیدنی سالم همراه‌تان داشته باشید و از نوشیدن آب‌هایی که به سلامت آنها اطمینان ندارید، خودداری کنید. آب باقیمانده از یخی که داخل کلمن آب شده، قابل خوردن نیست. به این دلیل که به سلامت آبی که از آن قالب‌های بزرگ یخ را درست می‌کنند، اطمینانی نیست. او اضافه می‌کند: در پارک‌ها، مناطق اقامتی بین جاده‌ای و هر نقطه در مسیر سفر، بهتر است از آب ننوشیده و فقط از آبی که همراه آورده‌اید یا به شکل بطری آب معدنی خریداری کرده‌اید، استفاده کنید.

«پیش از خرید هر خوراکی یا رفتن به هر رستورانی، به تاریخ تولید و انقضا و پروانه بهداشتی رستوران موردنظر توجه کنید.»  

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تغذیه گرما غذا آب آشامیدنی کنسرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۷۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با اشاره به نرخ ۲.۳ درصدی تورم ماهانه این استان در فروردین ماه ۱۴۰۳ گفت: یزد از این نظر در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط‌عمومی استانداری یزد، محمدعلی شاه‌حسینی در گفت‌وگویی با اشاره به نتایج شاخص نرخ تورم ماهانه استان یزد در فروردین سال ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: بر اساس آمارها نرخ تورم فروردین ماه در استان یزد ۲.۳ درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۰.۳ درصد کمتر است.

وی از روند کاهشی نرخ تورم ماهانه زیر گروه‌های کالایی خوراکی‌ها و غیر خوراکی‌ها در استان خبر داد و افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اسفندماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه استان یزد برای زیرگروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۲ درصد و برای زیرگروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۴ درصد بوده که به ترتیب یزد در گروه کالایی خوراکی‌ها رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور (بر اساس رتبه بندی بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ) را کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد نیز پس از ماه‌ها به زیر میانگین کشوری رسید که این در حالی است نرخ برای استان در فروردین ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۹.۳ درصد بود که نرخ کشوری ۳۰.۹ درصد می‌باشد.

شاه‌حسینی با اشاره به پایین‌تر بودن نرخ تورم ماهانه از شاخص‌های متناظر کشوری تصریح کرد: این موضوع نشان از موفقیت رصدخانه کنترل و پایش تورم استان یزد و برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط مدیران اقتصادی استان برای کاهش تورم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد خاطرنشان کرد: تداوم برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای کنترل تورم در استان موجب خواهد شد تا فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: رصدخانه کنترل و پایش تورم استان که به ابتکار استاندار یزد ایجاد گردیده، با رصد دقیق ریشه‌های تورمی استان و تدوین پروژه‌های بهبود، به صورت مستمر و شبانه روزی تلاش کرد تا با اجرای برنامه‌های اصلاحی تورم استان را مهار نماید و تاکنون در دو شاخص تورم ماهانه و نقطه به نقطه موفقیت چشم‌گیری داشته است.

به گزارش ایمنا، شاخص تورم سالانه به جهت نحوه محاسبه که میانگین ۲۴ ماه نرخ تورم ماهانه در آن ملاک قرار می‌گیرد با اختلاف زمانی نسبت به دو شاخص تورم ماهانه و نقطه به نقطه تغییر رفتار خواهد داد.

کد خبر 747325

دیگر خبرها

  • کشف ۴۰ تن روغن خوراکی قاچاق و دستگیری یک متخلف در زاهدان
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • کشف ۴۰ تن روغن خوراکی قاچاق ودستگیری یک متخلف در زاهدان
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم