Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ روزنامه تایمز لندن نوشت که دولت محلی جبل الطارق ۳۶ ساعت پیش از گذر نفتکش حامل نفت ایران (گریس ۱) از این منطقه، قوانین و مقررات مربوط به اعمال تحریم ها را با فشار انگلیس به گونه ای تغییر داد تا تفنگداران بریتانیابتوانند آن را اشغال و توقیف کنند.

به نوشته روز چهارشنبه این روزنامه چاپ انگلیس به نقل از حقوقدانان؛ تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف گریس ۱ دقیق(قانونی) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقررات تحریم های ۲۰۱۹ دولت محلی جبل الطارق که در تاریخ سوم ژوئیه (۱۲ تیرماه امسال) به قانون این سرزمین تبدیل شد، به مقام های آن اختیار شناسایی و توقیف کشتی ها را در صورتی می دهد که سر وزیر حکومت محلی مشکوک شود که از این کشتی ها برای نقض تحریم های اتحادیه اروپا استفاده می شود.

این نشریه نوشت:توقیف گریس ۱ در ماه جاری عامل اصلی آغاز بحرانی بود که در خلیج فارس رخ داده است. این تغییرات در قوانین و مقررات که در وبلاگ مربوط به تحریم های اتحادیه اروپا منتشر شده است، نشان می دهد این عملیات به دقت طراحی و برنامه ریزی شده بود و مقام های جبل الطارق نگران بودند که به پایه و اساس قانونی و حقوقی شفاف تری نیاز داشته باشد.

تارنمای امریکن کانسروتیو نیز روز چهارشنبه نوشت: در حالی که دولت انگلیس تلاش می کند اثبات کند که توقیف کشتی گریس یک در قلمرو بریتانیا بوده است تا این اقدام غیرقانونی را توجیه کند، یک خبرنامه دریایی روز سوم ژوئیه (۱۲ تیرماه) و درست یک روز پیش از توقیف این نفتکش، اعلام کرد دولت محلی جبل الطارق که هیچ تسلطی بر امور امنیتی داخلی و خارجی خود ندارد، مقرراتی تصویب کرده که بر اساس آن، این قدرت به سروزیر منصوب بریتانیا در جبل الطارق اعطا شده است که در صورت وجود "دلایل منطقی" برای "مشکوک شدن" به رفتار یک کشتی بر خلاف مقررات اتحادیه اروپا، می تواند آن را توقیف کند.

اعلام نکردن محل دقیق محل توقیف این کشتی می تواند دلایلی باشد از جمله اینکه تقریبا غیرممکن است که پیش از ورود به بندر، در آب های بریتانیا باشد و شواهد حاکی است که این نفتکش حامل نفت ایران مایل ها دورتر از فاصله قانونی قلمرو بریتانیا بوده است.

شواهد نشان می دهند که این اقدام بریتانیا با هماهنگی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ابتدا برای اجرای فشار حداکثری بر ایران و اقتصاد این کشور از راه کاهش قدرت صادرات آن بوده است.

گریس ۱ در مالکیت روسیه بوده و تحت پرچم پاناما، نفت ایران را حمل می ‌کرده است. براساس حقوق بین‌الملل، آنچه تابعیت کشتی را مشخص می‌کند فارغ از مالکیت و محموله، پرچمی است که کشتی تحت آن به دریانوردی می‌پردازد و در دریای آزاد کشتی تابع قوانین کشوری است که پرچم آن را برافراشته است. بنابراین تنها کشور پاناما از حق درخواست حمایت کنسولی از کشتی مذکور برخوردار است.

مهم ترین دلیلی که کشتی‌ها تحت پرچم پاناما به دریانوردی می‌پردازند، قوانین آسان این کشور است که سطح استانداردها و قوانین کنترلی و ایمنی بسیار ساده ‌تری نسبت به کشورهای دیگر دارد، ثانیا در این کشور قوانینی وجود ندارد که استفاده از پرچم را منوط به پذیرش تابعیت کشور صاحب پرچم توسط تعداد مشخصی از ملوان‌های کشتی نماید و همچنین در مواردی مانند وضعیت ایران که کشتیرانی آن تحریم است، از توقیف کشتی‌ها به سبب تحریم کشوری که صاحب واقعی کشتی است، جلوگیری می‌کند.

بریتانیا سال گذشته (۲۰۱۸) پس از ٤٥ سال، اولین پایگاه دریایی نظامی خود را در خلیج فارس، در عمان احداث کرد. یک پنجم نفت و یک چهارم گاز طبیعی سالانه جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند.

به گفته مقامات اسپانیا، آمریکا از ۴٨ساعت قبل، زمان ورود نفتکش گریس یک و مسیر آن را به مقامات اسپانیا و انگلیس اطلاع داده بود و فرمانداری (دولت محلی) جبل‌الطارق هم ٣۶ساعت قبل، قوانین این منطقه را به گونه ای تغییر داد تا توجیهی برای این راهزنی دریایی ایجاد کند.

وزیر خارجه ایران بعد از توقیف این کشتی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است.

 محمد جواد ظریف در این توییت افزود: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمینگرایی بود.»

ظریف تصریح کرد: «رک و راست اینکه توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.»

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال توقیف نفتکش ایران جبل الطارق توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالندگی حزب اصلاحات انگلیس خطر بزرگی برای محافظه کاران

حزب تازه تاسیس اصلاحات انگلیس که در سال انتخاباتی تلاش می کند با شعارهای دهان پرکن آراء حزب محافظه کار را برای خود جلب کند به خطری جدی برای ریشی سوناک و حزب محافظه کارش تبدیل شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم "اس ار اف" سوئیس در مطلبی به شرایط خوب راستگرایان در حزب محافظه کار به عنوان چالشی برای این حزب در سال حساس انتخاباتی اشاره کرده و نوشت: حزب راستگرای اصلاحات بریتانیا UK زمانی که در سال 2018 تأسیس شد، آن را «حزب برگزیت» نامیدند.

اکنون پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این حزب ملی-محافظه کار با رویکردی جدید برای خود نامی دست و پا می کند. اصلاحات بریتانیا می‌خواهد مهاجرت را محدود کند، بخش بهداشت را با تغییر مسیر پولی که برای اقدامات آب و هوایی در نظر گرفته شده اصلاح کند، و وعده قیمت ارزان‌تر انرژی و مالیات‌های پایین‌تر را می‌دهد.

این برنامه های پوپولیستی به خوبی توسط رای دهندگان رو به رشد این حزب استقبال می شود. ریچارد تایس، رهبر حزب با خوشحالی در مقابل صدها نفر از هواداران خود در کنگره حزب در پایان فوریه گفت: آمار نظرسنجی های ما به شدت در حال افزایش است.

وی همچنین گفت: در حالی که ما در حال پیشرفت هستیم، حزب "ریشی سوناک" در نظرسنجی‌ها شکست می‌خورد. تایس، رهبر حزب اصلاحات بریتانیا با خوشحالی دستانش را می‌مالد و می گوید: «به همین دلیل نام او را به «Sinking Sunak» تغییر دادم.

تونی تراورز، دانشمند علوم سیاسی در مدرسه مشهور اقتصاد و علوم سیاسی لندن در این باره می گوید: در میان مردان کمتر تحصیل‌کرده‌ای که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، حزب اصلاحات قوی‌ترین حزب است.

تراورس از بحران اعتمادی که این دو حزب اصلی را تحت تأثیر قرار داده است صحبت می کند. وی در این باره گفت: بخش بزرگی از مردم فکر می کنند که سیاست هیچ کاری برای آنها نمی کند. تراورس تحلیل کرد که مدل سیاسی غربی و لیبرال نسبت به 20 یا 30 سال پیش کارایی کمتری دارد. به گفته وی این یکی از دلایلی است که اصلاحات بریتانیا شروع به رشد و بالندگی کرده است.

وی تاکید کرد: اقتصاد بریتانیا در حال رکود است و تورم همچنان بالاست که این ناشی از قیمت بالای انرژی است. تراورس گفت که تنش‌های بین‌المللی هم به این مسائل اضافه شده است که تمایلات انزواطلبی را در میان مردم افزایش می‌دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه کار انگلیس ، مدت هاست خطری را که اصلاحات بریتانیا برای حزبش ایجاد می کند، تشخیص داده است. بنابراین، او بر روی همین موضوعات تمرکز می کند: مهار مهاجرت غیرقانونی و قانونی، زمان انتظار کوتاه تر در سیستم مراقبت های بهداشتی و کاهش مالیات.

به اعتقاد این کارشناس علوم سیاسی، حرکت سوناک به راست - به ویژه در موضوع مهاجرت - مخاطره آمیز است: وی تاکید کرد: "محافظه کاران در معرض خطر از دست دادن رای دهندگان مرکزی میانه رو در جنوب انگلیس هستند."

روزنامه محافظه‌کار تلگراف در ژانویه هشدار داد که اگر جناح محافظه‌کار منشعب شود، این به حزب اپوزیسیون کارگر کمک می‌کند تا در انتخابات پیروز شود. در این مقاله آمده بود: اصلاحات بریتانیا اکثریت عظیمی را به حزب کارگر خواهد داد.

تلگراف از یک نظرسنجی موسسه یوگو نتیجه گرفت که اگر حزب اصلاحات UK نامزدی را در همه حوزه‌های انتخابیه معرفی کند، «آنگاه حزب کارگر اکثریت 120 کرسی را به دست خواهد آورد».

تراورس، دانشمند علوم سیاسی، تخمین می زند که اصلاحات بریتانیا 13 تا 15 درصد سهم رای دهندگان دو تا سه کرسی از 650 کرسی مجلس عوام بریتانیا را خواهد داشت. به گفته وی «سیستم انتخاباتی بریتانیا به نفع برنده انتخابات است. احزاب با کمتر از 20 درصد آرا عملاً با دست خالی می آیند.

به این ترتیب حزب تازه تاسیس اصلاحات انگلیس که پیش از آن در قالب حزب برگزیت به رهبری نایجل فاراژ فعالیت می‌کرد اخیرا شرایط دشواری را برای ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور و حزب محافظه کار وی در سال انتخاباتی ایجاد کرده است.

به این ترتیب ظهور "Reform UK"، حزبی که جایی بین پوپولیسم جناح راست و افراط گرایی راست قرار دارد، در حال حاضر در انگلیس غوغایی به پا کرده است و محافظه‌کاران حاکم را به شدت ترسانده است. حزب اصلاحات در ماه های اخیر به رقیب جدی تبدیل شده است و به گفته نمایندگان محافظه کار و ناظران سیاسی، آنها می توانند بخش مهمی از رای دهندگان را از محافظه کاران بربایند. رئیس این حزب اخیرا اعلام کرده است که قصد اعلام شده آنها این است که محافظه‌کاران را با خاک یکسان کنند.

بهر حال حزب محافظه کار انگلیس در سال انتخاباتی شرایط خوبی ندارد و چندی پیش در دو انتخابات میان دوره‌ای در انگلیس شکست سختی را متحمل شده و بسیاری کرسی‌های خود را به حزب اپوزیسیون کارگر واگذار کرد.

انتخابات عمومی بعدی در پاییز پیش بینی می شود و باید حداکثر تا ژانویه سال آینده برگزار شود. حزب کارگر اخیرا از دولت محافظه کار انگلیس خواست تا این انتخابات را در اسرع وقت برگزار کند.

به هر حال اوضاع برای محافظه‌کاران در انگلیس در سال انتخاباتی به شدت متشنج است. جناح راست افراطی حزب به ویژه از سوناک ناراضی است و در سمت راست طیف حزب، حزب دیگری موسوم به اصلاحات بریتانیا UK اکنون به طور فزاینده‌ای با محافظه‌کاران رقابت می‌کند.

سوناک شخصاً آمار نظرسنجی بسیار ضعیفی دارد و حزب او 20 درصد از حزب اپوزیسیون کارگر عقب است.

مشارکت آمریکا و انگلیس در رهگیری پهپادهای ایرانیانتقاد ایران از موضع انگلیس در قبال تجاوزگری اسرائیل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جاسوسی با نشان «خادم نظام امپراتوری بریتانیا»
  • کنعانی: کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد
  • بالندگی حزب اصلاحات انگلیس خطر بزرگی برای محافظه کاران
  • بیانیه وزارت دفاع انگلیس در واکنش به حمله پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل
  • واکنش بریتانیا به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی / نخست‌وزیر انگلیس: از امنیت اسرائیل دفاع می‌کنیم
  • اظهارات عجیب و یاوه گویی وزیر دفاع انگلیس درباره توقیف کشتی اسرائیلی
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی اسرائیل توسط ایران: غیرقابل قبول و ناقض حقوق بین‌ الملل است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به توقیف کشتی صهیونیستی در تنگه هرمز
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز
  • ادعای تایمز اسرائیل: یک نفتکش اسرائیلی در تنگه هرمز توقیف شد