Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ شیخ محمد العصفور، استاد علوم قرآنی دانشگاه الازهر دوم مرداد در جلسه «فهم علمی قرآن با تکیه بر مفهوم زمان و نظریه نسبیت در قرآن» بیان کرد: در قرآن علوم مختلفی بحث شده و همچنین دارای آیات متشابه و محکم، ناسخ و منسوخ، تنزیل و تأویل، ظاهر و باطن و ... بوده و کسانی که می‌توانند این مفاهیم را به خوبی درک کنند، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی با بیان اینکه قرآن تبیان و بیان‌کننده هر چیزی است، گفت: قرآن از زمان‌های مختلفی سخن می‌گوید و همه این زمان‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بعضی سؤال می‌کنند که چرا با وجود اینکه در آخرت مسئله زمان مطرح نیست، اما در قرآن به آن پرداخته شده، گفت: برای مثال در آیه «و لهم رزقهم فیها بکره و عیشا»، بعضی فکر می‌کنند که این آیه مربوط به جنت خلد است، اما امام صادق(ع) می‌فرماید که این آیه در مورد عالم برزخ است که زمان در آن مطرح شده است.

استاد دانشگاه الازهر بیان کرد: بعضی آیات قرآنی دارای فعل ماضی هستند، مانند «أتی امر الله» و اینکه کسانی که کفر ورزیدند، به جهنم داخل شدند که بعضی از علمای لغت، دلیل آن را تأکید کردن ذکر می‌کنند، درحالی که از نظر علم فیزیک به نسبیت زمان ارتباط دارد که زمان همیشه ثابت نیست.

او با اشاره به نظریه نسبیت زمان بیان کرد: در نظریه قدیم فیزیک، زمان ثابت بود، اما در نظریه جدید انیشتین، زمان ثابت نبود و دارای بعد نسبیت بود و بستگی به سرعت اجسام داشت.

وی با اشاره به اینکه ما از حوادث سیارات دیگر به فاصله نسبتاً زیاد و گاهی کم باخبر می‌شویم، اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم در زمان حال زندگی می‌کنیم، ولی در واقع در زمان ماضی یا گذشته به سر می‌بریم.

العصفور با اشاره به نظریه نسبیت زمان در قرآن بیان کرد: آیاتی مانند «و ان یوما عند ربک کالف سنه مما تعدون»، یک روز نزد پروردگارت همانند هزاران سال شماست و «تری الجبال جامده و هی تمر مر السحاب»، کوه‌ها را در حالت ثابت می‌بینی، در حالی که مانند ابرها با سرعت حرکت می‌کنند، بیانگر نسبیت زمان در قرآن هستند که در نظر ما زمان آنها ثابت است، درحالی که این گونه نیست.

وی اعلام کرد که در عالم غیب زمان معنی ندارد و این ما هستیم که باتوجه به توانایی و ادارک محدودمان فکر می‌کنیم که باید همه چیز زمان داشته باشد.

استاد دانشگاه الازهر با اشاره به اینکه قرآن قبل از اینکه کلام باشد، واجد حقیقتی نهفته است، گفت: در قرآن پیچیدگی‌هایی نهفته است و خداوند بر اساس فهم و ادراک ما سخن می‌گوید و کسانی که می‌توانند آن را به خوبی درک کنند، پیامبر(ص) و  اهل بیت(ع) هستند.

وی در پایان اظهار کرد: باتوجه به مسائل مطرح شده، پی می‌بریم که چقدر دانش ما محدود است و اولین چیزی که قابل توجه بوده، این است که بدانیم چقدر به دانش الهی و وحیانی نیاز داریم تا بتوانیم به درک و آگاهی از مفاهیم قرآن برسیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن نسبیت زمان قرآن کریم فهم آیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۰۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید ستاره‌های پرسپولیس با اوکی نهایی اوسمار

به گزارش "ورزش سه"، یکی از مهم‌ترین چالش‌های باشگاه پرسپولیس در هفته‌های آینده تمدید قرارداد بازیکنانی است که آخر همین فصل آزاد خواهند بود. 

در حال حاضر به اندازه یک تیم فوتبال بازیکن در اسکواد پرسپولیس وجود دارد که تا دو ماه دیگر قراردادی با تیم خود ندارند. 

در بین این بازیکنان برخی ستاره‌های ترکیب اصلی پرسپولیس مثل مهدی ترابی، سروش رفیعی و دانیال اسماعیلی‌فر حضور دارند اما گروهی دیگر بازیکنان نیمکت‌نشین هستند. 

در عین حال این سوال مطرح است که آیا باشگاه با تک تک این نفرات تمدید خواهد کرد یا ممکن است برای امضا با یکی یا برخی از آنها پا پیش بگذارد. 

در این میان طبیعی است که اوسمار ویرا به‌عنوان سرمربی تیم باید تعیین کند که کدام یک از این نفرات را حتما می‌خواهد تا باشگاه پروسه تمدید قراردادشان را پیش ببرد اما تازه بحث مذاکره با اوسمار مطرح شده و ابتدا باید قرارداد او تمدید شود، سپس جلسه بین او و مدیران باشگاه برگزار شود و پس از آن از نفرات مد نظر برای تمدید دعوت شود. 

در عین حال به نظر می‌رسد با توجه به عدم پرداخت مطالبات بازیکنان، باشگاه کار سختی برای راضی کردن آنها دارد تا پای میز مذاکره بیایند و تا زمانی که تکلیف مالکیت، تغییرات مدیریتی و ورود پول به باشگاه پرسپوليس روشن نشود این پروسه اتوماتیک‌وار تا دو ماه دیگر حداقل عقب خواهد افتاد.

دیگر خبرها

  • دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر
  • در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی
  • ماجرای جدایی دروازه‌بان مطرح استقلال چیست؟
  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • دیدار رییسی با آیت الله شاهچراغی در سمنان/ظرفیت‌های استان مطرح شد
  • تسلیت سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
  • گزینه عجیب برای جانشینی سرمربی اسپانیایی تراکتور
  • تمدید ستاره‌های پرسپولیس با اوکی نهایی اوسمار
  • پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد