Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:05:08 GMT

حفظ جان با بستن کمربند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۰۹۹۴

حفظ جان با بستن کمربند

نگرانی از افزایش حوادث رانندگی به خصوص حوادثی که منجر به فوت می‌شود امسال تمامی نگاه‌ها را به جاده‌های خراسان جنوبی معطوف کرده است. 

با این پیش فرض که آیا ایرادی در زیرساخت‌های جاده‌ای وجود دارد که ۹۲ نفر در مدت چهار ماه جان خود را به خاطر تصادفات از دست داده‌اند یا عامل دیگری هم می‌تواند دخیل باشد؟

اگرچه از موضوع مهم زیرساخت و جاده ایمن در هیچ شرایطی نمی‌توان عبور کرد و همواره تلاش دولت‌ها بر این بوده که با اقداماتی از جمله دوباند کردن جاده‌ها به تکمیل زیرساخت‌ها کمک کنند اما بر اساس آنچه آمارها در استان می‌گوید؛ در سه سال اخیر میزان باندهای دوم در خراسان جنوبی ۳۰۰ درصد رشد داشته ولی به این میزان کاهشی در آمار تصادفات مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 خودرو ایمن نیز موضوع مهمی است که نقش آن را نمی‌توان در کاهش تصادفات نادیده گرفت اما آنچه به نظر می‌رسد در تلفات جاده‌ای بیش از سایر عوامل نموده پیدا کرده عامل انسانی و خطاهای ناشی از آن است. 

به گواه آمار سال گذشته، واژگونی وسایل نقلیه رتبه اول را در حوادثی فوتی داشته و آنچه در این گونه تصادفات خطر مرگ را افزایش می‌دهد، نبستن کمربند ایمنی است. 

مشاهده فیلم‌های مستند از صحنه برخی تصادفات نشان می‌دهد که سرنشین خودروهای واژگون شده به خاطر نبستن کمربند ایمنی حدود ۵۰ متر به بیرون پرتاب می‌شوند و تصور این صحنه‌های دردناک تنها مرگ آن شخص را می‌تواند برای ذهن انسان به نمایش بگذارد. 

برابر ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان خودروهای شخصی و ناوگان عمومی در جاده‌های کشور الزامی است.

حدود ۲۲ سال از تصویب قانون استفاده از کمربند ایمنی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و بیش از ۲ دهه فرصت مناسبی بوده که این قانون جزئی از فرهنگ زندگی مردم شود.

 این قانون تا سال ۹۰ فقط سرنشینان جلو را در بر می‌گرفت و از آن به بعد اعلام شد که بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان جلو و عقب خودروها در جاده‌های برون‌شهری اجباری است. از طرفی خودروسازان نیز ۶ ماه مهلت یافتند نسبت به نصب کمربند ایمنی صندلی عقب خودرو اقدام کنند.

شاید به سبب همین فاصله زمانی در قانونگذاری است که پلیس همواره تاکید دارد بستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشین جلو به فرهنگ تبدیل شده اما واقعیت این است که هنوز جای خالی فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای سایر سرنشینان احساس می‌شود. 

اگر بخواهیم منتظر بمانیم که ۲۰ سال دیگر زمان صرف کنیم تا این قانون برای سرنشینان عقب نیز تبدیل به فرهنگ شود شاید خیلی دیر باشد به  همین دلیل در جاده‌های برون شهری با وجود الزامی بودن بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان، گاهی شاهدیم سرنشینان خودروها، این موضوع را جدی نمی‌گیرند که در تصادف‌ها به افزایش قابل توجه کشته‌های رانندگی منجر می‌شود.

کاهش آمار تصادفات یکی از اهداف پلیس و سایر دستگاه های ذیربط است و به نظر می‌رسد اگر  گشت‌های جاده‌ای با تاکید بر مواردی همچون برخورد با خودروهایی که سرنشینان آنها کمربند ایمنی خود را نبسته‌اند افزایش یابد شاید بتوان به هدف تعیین شده برای کاهش شمار جانباختگان این حوادث دست یافت.

البته در این میان نباید از طرح‌های نظارتی مکمل برای اجبار رانندگان به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی غفلت کرد تا استفاده از کمربند ایمنی «استاندارد» و همچنین فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با آن جدی گرفته شود. 

امید می‌رود با راه اندازی پویشی برای بستن کمربند ایمنی این مهم را تبدیل به فرهنگ کنیم همانطور که همواره مردم خراسان جنوبی به عنوان مردمانی با فرهنگ و قانون‌مند سرآمد بوده‌اند.

۹۸۹۳*۳۰۲۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوادث رانندگی خراسان جنوبی تصادفات جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی با اشاره به عملکرد مناسب دستگاه‌های مسئول در طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ اظهار داشت: اتفاقات خوبی در اجرای طرح نوروزی افتاد و برنامه ریزی خیلی خوب و دقیقی از طرف همه سازمان‌هایی که سهم، نقش و مسئولیت داشتند از جمله همکاران خوبمان در مجموعه سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروها و همچنین پلیس راهور که توانستیم اتفاقات خوبی را در ایام نوروز رقم بزنیم.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوب و قابل توجه طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ کاهش ۱۴.۳ درصدی جان‌باختگان در تصادفات جاده‌ای بود که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد.

سردار حسینی تصریح کرد: البته مجموع تصادفات شهری و جاده‌ای ۹.۴ درصد کاهش دارد ولی در تصادفات جاده‌ای خوشبختانه شرایط نسبتاً خوبی را داشتیم که با همین برنامه‌ریزی و با همین حضور مناسب همه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در سال ۱۴۰۳ شاهد شرایط مناسب‌تری نسبت به سال گذشته باشیم.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: شرط اول و آخر موفقیت این است که ما بتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم و در این راستا ما برای اینکه بتوانیم به درستی موضوع نظم و انضباط ترافیکی را مستقر کنیم حتماً باید اقدامات خود در قالب اقدامات سلبی به شکل تنبیه و مجازات متخلف و اقدامات ایجابی از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با رسانه باشد.

وی افزود: انتظار داریم از همه بخش‌هایی که در این موضوع نقش و سهم دارند به ویژه سازمان صداوسیما که امسال را یک سال متفاوت در نظر بگیرند برای اینکه همه این بخش‌ها بتواند در موضوع سلامت مردم در شد آمدی و همچنین در حوزه رانندگی آموزش‌های لازم انتقال پیدا کند.

کد خبر 6088286

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش ۱۴درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید
  • خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای
  • اصلاح ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اردبیل