Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتدال در اخلاق، در جهان اسلام جزو پر طرفدارترین نظریه ها است و می شود گفت که تنها نظریه ای است که درحوزه اخلاق در جهان اسلام وجود دارد. 
به زعم دکتر حسین اترک، مولف کتاب "نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی" دلیل این امر سازگاری نظریه اعتدال با متون دینی است و به همین دلیل حکمای اخلاقی اغلب این نظریه را مبنای کارشان در نوشته های خود قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گفتنی است در فلسفه اخلاق نظریه های اخلاقی به سه گروه نتیجه گرایی، وظیفه گرایی و اخلاق فضیلت تقسیم می شود و  نظریه های اعتدال در واقع یکی از تقریرهای اخلاق فضیلت است. 

نتیجه گرایان معتقدند که معیار درستی و ناردستی اعمال، نتایج آنها است و هر عملی که نتیجه خوبی تولید کند آن عمل به لحاظ اخلاقی درست است، در مقابل وظیفه گرایان معیار درستی و ناردستی را نه بر اساس نتیجه آن که بر اساس نفس عمل و رفتار معین می کنند. 

اخلاق فضیلت مدل سومی بین نتیجه گرایی و وظیفه گرایی است و دغدغه اصلی آن معیار درستی و نادرستی اعمال در وهله نخست نیست بلکه در پی این است که نشان دهد انسان چگونه می تواند فضیلت مندانه زندگی کند چون در این نظریه شرط سعادتمندی رسیدن به فضایل اخلاقی است. 

هدف اصلی کتاب" نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی" تبیین نظریه اعتدال از منظر حکمای یونان باستان و سپس بیان سیر تطور نظریه اعتدال در جهان اسلام و یافتن نقاط عطف تاریخی آن و ذکر نوآوری‌ها و ابتکارات حکمای مسلمان در این نظریه از جهات مختلف است.

 روش این کتاب توصیفی ـ تحلیلی بوده و مولف در آن تلاش کرده است با رجوع به منابع اصیل اخلاق اسلامی، بخش‌های مختلف نظریه اعتدال را از منظر هر یک از حکمای اسلامی تبیین کند و با مقایسه آنها با یکدیگر، تاثیرپذیری‌های آنها از پیشینیان، نوآوری‌ها و تاثیر گذاری‌شان بر پسینیان را مشخص نماید. 

کتاب 'نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی' توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و در ۵۰۸ صفحه، در سال ۹۵ به چاپ رسیده است.

دکتر حسین اترک مولف این کتاب، از پژوهشگران حوزه فلسفه به ویژه فلسفه اخلاق و عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان است.  

۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در عملیات «وعده صادق» این اقدام را عملیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه من کوچک‌ترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۴۲ تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین‌تر می‌کند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشه‌های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزه‌های اسلام به شمار می اید هرچند تاریخ‌های بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد می‌باشیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملاً متمایز از تواریخ نهضت‌های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار می‌آید، ادامه داد: شوری که امام (ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال ۴۲ و ۴۳ یک دوره آغازین نهضت می‌باشد و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکی‌ها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهارده سال دوران تبعید امام است که با زندان‌های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال ۱۳۵۰ وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع می‌شدند و شعار می‌دادند و هر هفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال ۵۴ سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان‌ها کشیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال ۵۴ دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام (ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلب‌ها بود و جانشان را برای آرمان‌های امام در کف دست گرفته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: جزوه جهاد اکبر امام (ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج می‌شد و نوحه‌ها و عزاداری‌ها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلم‌هایی به یادگار مانده بود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت‌های تبلیغی اندیشه و افکار امام (ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار می‌دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می‌کردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانی‌ها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام (ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی می‌دانستند، اظهار داشت: کسی فکر نمی‌کرد انقلاب به ثمر برسد اما امام (ره) با پشتوانه مردمی و توکل بر خدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.

کد خبر 6086446

دیگر خبرها

  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»
  • تاکید بر مدیریت اصولی سواحل و تفرجگاه‌های مازندران
  • جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»
  • «مشارکت مردم» جوهرۀ مردم‌سالاری دینی
  • ضرورت بازخوانی اندیشه امام راحل برای نسل جدید
  • خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود
  • ضرورت راه‌اندازی کانون نخبگان علوم انسانی/ نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود