Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-25@01:23:11 GMT

روباتی که می تواند طعم مواد را بچشد

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۲۲۹۶

روباتی که می تواند طعم مواد را بچشد

ایتنا - محققان با استفاده از این طرح مفهومی که با نام‌هایپرتیست (Hypertaste) خوانده می‌شود می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، ترکیبات مایعات شیمیایی را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند. حسگرهای الکتروشیمیایی (زبان‌های الکترونیک) حل حاضر در دو نوع هستند. محققان آی‌بی‌ام به‌تازگی موفق به طرح مفهومی سازه‌ای شده‌اند که می‌تواند ترکیبات اجزای مایعات را تشخیص بدهد و حس چشایی ماشینی را متحول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا به نقل از  engadget، روند توسعه فناورانه در سیستم‌های بینایی کامپیوتری بسیار سریع و البته در مواردی عجیب بوده است. چشمان ماشین‌ها  با پیشرفت چشم‌گیری روبرو شده‌اند و فریم ریت آن‌ها به 1000 نیز رسیده است. همچنین ماشین‌ها با کمک این چشم‌ها می‌توانند به‌راحتی و بدون نیاز به کمک انسان، اشیای پیش روی خود را تشخیص بدهند. از ویژگی‌های دیگر چشم‌های ماشینی، قابلیت اتصال آن‌ها بر هر نوع روبات است.
 
چنین پیشرفتی در حس لامسه با دستان و پردازش زبان طبیعی با چشمان روباتیک نیز دیده می‌شود. بااین‌حال تحقیقات مرتبط با مزه شناسی ماشینی هنوز چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند اما طرح مفهومی جدید ارائه‌شده توسط آی‌بی‌ام می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری را در این زمینه به همراه داشته باشد.
     
محققان با استفاده از این طرح مفهومی که با نام‌هایپرتیست (Hypertaste) خوانده می‌شود می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، ترکیبات مایعات شیمیایی را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند. حسگرهای الکتروشیمیایی (زبان‌های الکترونیک) حل حاضر در دو نوع هستند.
 
 برخی از آن‌ها سبک‌وزن بودن و تنها برای تشخیص یک ماده شیمیایی ساده مفید هستند و برخی دیگر ماشین‌های حسی بسیار بزرگ و البته گران‌قیمتی هستند که برای تشخیص ترکیبات مولکولی گسترده‌ای به کار می‌روند. خوشبختانه هایپرتیست در فضایی میان این دو گروه عمل می‌کند.
 
جالب است بدانید که اولین حسگرهای الکتروشیمیایی در دهه 1950 میلادی طراحی‌شده و برای شناسایی گازها و مقدار اکسیژن در هوا مورداستفاده قرار گرفتند. این سیستم‌ها با ابداع تراشه سیلیکونی در دهه 1980 میلادی بسیار کوچک‌تر شدند و برای تشخیص ترکیبات مایعات نیز به کار رفتند. دستگاه‌های تشخیص گلوکوز خون یکی از مثال‌های این سیستم‌ها است.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: روبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)

          منبع : راهنماتو ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز پخت یک غذای ابتکاری و ویژه با 10 کیلو بادمجان (فیلم) بهترین روش سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن (فیلم) کشت و برداشت بادمجان در خانه با کمک سطل پلاستیکی (فیلم)

دیگر خبرها

  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • 200 روزه شدن جنگ علیه غزه چه مفهومی دارد؟ مقاومت در این مدت چگونه ادامه یافت؟
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • چند ترفند تشخیص فلفل تند از شیرین (فیلم)
  • چگونه ایرپاد های فیک را از اصل تشخیص دهیم؟
  • راه‌های تشخیص طلا یا سکه اصل از تقلبی | کسی که به او سکه تقلبی فروخته شده باید چه کند؟