Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-29@14:35:20 GMT

طرح استارت آپی دولت به فرجام می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۲۸۸۹

طرح استارت آپی دولت به فرجام می‌رسد؟

رویداد۲۴ طرح استارت آپی دولت اخیرا با نام طرح نوآفرین و با هدف تقویت کسب و کار‌های نوپا از سوی دولت رونمایی شد. سامانه ملی ایران نوآفرین سامانه‏‌ای جامع در حوزه نوآفرینی کشور است تا امکان رشد و شکوفایی در این حوزه را از طریق تسهیل دسترسی به اطلاعات و امکانات موردنیاز ذینفعان اصلی این حوزه و یکپارچه‌سازی آنها، فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سامانه قرار است از این پس به ‏عنوان سکوی جامع کسب و کار نوپا ارائه خدمت کند. اما آیا سرنوشت این طرح هم همچون سایر طرح‌هایی که مسبب ایجاد آن دولت بود به فرجام خواهد رسید؟ یا با تغییر دولت‌ها به بن بست خواهد رسید؟

در همین خصوص آرش سروری، کارشناس حوزه استارت‌آپ در خصوص طرح‌نوآفرین که جهت آسان‌سازی و قانون‌مندتر کردن فعالیت استارت‌آپ‌ها و تسهیل ورود آنان به فرآیند‌های رسمی کسب‌وکار از سوی دولت تدارک دیده شده است در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ بیان کرد: چند شرط در طرح نوآفرین ذکر شده است؛ تعداد افراد که باید ۱۶ نفر باشد، سود سالیانه این استارت‌آپ‌ها نباید بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان باشد، هزینه اولیه و مدت راه‌اندازی که نباید بالای ۳ سال باشد؛ بنابراین بسیاری از موارد ممکن است در این طرح نگنجد، اما به طورکلی در بخش‌هایی مثل بیمه، مالیات و بخش حقوقی می‌تواند مفید واقع شود.

وی افزود: تمرکز بیشتر طرح نوآفرین در تسهیل فعالیت یک استارت‌آپ است. این طرح نمودار بزرگی دارد که بخشی از آن می‌تواند در بهبود ارتباط استارت‌آپ‌ها با مواردی باشد که می‌تواند برای آن‌ها سرمایه به وجود بیاورد و همانند وی سی‌ها و انجل‌ها مفید واقع شود.

این کارشناس حوزه استارت‌آپ در ادامه به مشکلات استارت‌آپ‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل استارت‌آپ‌ها در ابتدا شفاف و مشخص نبودن مجوز‌ها و قوانین موجود است که در طرح نوآفرین حل خواهد شد.

وی در خصوص تقاضای استارت‌آپ‌ها از دولت نیز گفت: مهمترین خواسته استارت آپ‌ها در بخش کلان قانون‌گذاری‌ها، عدم سدسازی از سمت دولت و تسهیل موارد در این حوزه و همچنین شفاف بودن قوانین و مقررات است.

سروری در این زمینه تصریح کرد: نوآفرین یک کار جدید و جایگزین دخالت‌ها و سایر مواردی است که برای کسب و کار‌ها مشکل‌ساز بود تا بتواند قانون‌گذاری‌ها و چالش‌ها را در این زمینه تسهیل کند و فرصت‌های پیش‌رو را در خدمت گروه‌های استارت‌آپی قرار دهد.

وی افزود: این طرح فرصتی است که دولت در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار داده و افراد با مراجعه به سایت ایران نوآفرین می‌توانند در بخش‌های مختلف آن ثبت‌نام کنند، ولی امیدوارم این سایت در این حد باقی نماند و به یک بانک اطلاعاتی تبدیل شود و داده‌کاوی مناسبی را در پی داشته باشد تا در نهایت بتوان از این آمار‌ها استفاده کرد.

این کارشناس حوزه استارت‌آپ در پایان اظهار کرد: در این میان این نگران‌کننده است که با عوض شدن دولت و کابینه ممکن است طرح‌های تصویب شده ادامه پیدا نکند، امیدوارم این اتفاق برای این طرح پیش نیاید و ادامه داشته باشد و در سطح ملی دیده شود البته به شرطی که استارت‌آپ‌ها و بنیان‌گذاران این حوزه نیز در آن شرکت و نظرات خود را اعلام کنند و بتوانند با ثبت کردن اطلاعات خود در این بانک اطلاعاتی به وسعت آن بیفزایند تا بتوان تاثیر آن را دید. منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، استارت آپ ، حوزه استارت آپ ، سروری ، ظرح نوآفرین سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 استارت آپ حوزه استارت آپ سروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی میان دولت و ملت ضروری است

به گزارش خبرگزاری مهر، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کشور از لحاظ نرخ رشد موقعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه کرده است؛ بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ رشد کشور در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱، ۴.۸ درصد بوده و این شاخص در مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ ۶.۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه «رشد در بخش خدمات ۳.۹ درصد و در حوزه نفت ۳ درصد بوده است»، افزود: رشد صنایع و معادن و کشاورزی یا در حدود صفر بوده و یا اینکه در برخی موارد منفی بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد که اگر بخواهیم جهشی داشته باشیم و رشد را انجام دهیم، مهمترین بخشی که باید توجه کنیم تولید واقعی صنعت، معدن و کشاورزی است و همین تولید است که در زندگی روزمره مردم اثر دارد و با فراز و فرودهایی که دارد عملاً سبب نوسانی شدن قیمت‌ها می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه راه حل این است که امسال تمرکزی اساسی برای تحقق رشدی معین در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن صورت بگیرد، اظهار کرد: امسال خوشبختانه اجرای برنامه هفتم توسعه آغاز می‌شود و در این برنامه این رشدها هدف‌گذاری شده است؛ بر این اساس صنعت، معدن و کشاورزی باید به ترتیب ۸.۵ درصد، ۱۳ درصد و ۵.۵ درصد رشد سالانه داشته باشند.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه در ابتدای سال باید اعلام شود که این رشدها باید چگونه تحقق یابد؛ چراکه موضوع مشارکت مردم مطرح است، ادامه داد: مشخصاً باید بگوییم که کدام حوزه‌ها آماده است، کدام حوزه‌ها ظرفیت دارد و دولت، قوه قضاییه و مجلس امکانات لازم را در کدام حوزه‌ها فراهم می‌کنند؛ باید مشخصاً گفته شود که در کدام حوزه و قسمت قرار است که چه میزان رشد داشته باشیم. معنا و مفهوم عملی شدن شعار سال این است که از این به بعد باید شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلف در نماز جمعه، مراسمات بزرگ و پارک‌ها باشیم و گفته شود که چه ظرفیتی وجود دارد و چه کاری باید انجام شود؛ خواهش ما این است که مشخصاً گفته شود که در زمینه‌های مختلف و زنحیره‌های صنعتی قرار است در چه زمینه‌ای چه کاری انجام شود و مردم در کجا می‌توانند مشارکت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد: اصل ۴۴ یعنی کل کار باید توسط بخش خصوصی و مردم انجام شود و رهبری نیز در دیدار اخیر تولیدکنندگان به صراحت فرمودند که کارهایی که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، نباید توسط دیگران و حتی نهادها انجام شود و نباید رقابت منفی با مردم صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنا به روایت مرکز آمار، تولید ناخالص کشور در سال جاری حدوداً ۱۵ هزار همت است و اگر بناست که این رقم تحقق پیدا کند، باید امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با قیمت سابق با نرخ رشد ۸ درصد تولید بیشتری داشته باشیم؛ اگر بخواهیم چنین عددی را بدست آوریم باید فعالیت خلیلی بیشتری انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت بگیرد. همچنین باید توجه شود که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سر جای خودش است و این موضوع نباید مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های خرد ایجاد کند.

آقامحمدی با تاکید بر لزوم تحقق رشد اقتصادی در در زنجیره‌های مختلف گفت: الان یکی از بخش‌های بزرگ جامعه در بخش خرده فروشی و عمده فروشی است که باید در این حوزه نیز رشد ۸ درصدی محقق شود؛ برای تحقق این رشد بازار باید تکلیفش را بداند و وظایفش را بشناسد و بر آن اساس حرکتش را سازماندهی کند.

وی همچنین بر لزوم توسعه افقی در این حوزه تاکید و اظهار کرد: اگر همه چیز مانند کوپن‌ها را در اختیار برخی واحدهای خاص قرار دادیم، تکلیف کسبه محلی چه می‌شود؟ کاسبان محلی یا نان می‌فروشند یا روغن و ماست و برنج و گوشت و مرغ؛ اگر همه چیز را به جاهای خاص بدهیم تا توزیع کنند، پس کاسبی کسبه محلی از کجا تامین می‌شود؟ در این وضعیت آنها به فقر کشیده می‌شوند در صورتی که هدف ما توسعه همه بخش‌ها است؛ وقتی فروشگاه‌های بزرگ داریم راهش این است که زنجیره‌های افقی داشته باشیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنوف مختلف، اتاق‌های اصناف، اتاق تعاون وبازرگانی باید با عنوان شعار سال گرد هم بیایند و با یکدیگر بحث کنند که کسبه جزء چگونه به صورت یک زنجیره تبدیل شوند تا خدمات آنها ارزان‌تر و راحت‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد و همان مرغی را که قرار است توزیع کنیم، با همان قاعده در زنجیره‌ای که در همان محل هستند و مالک آنها نیز مردم همان محل هستند توزیع کنیم

آقامحمدی گفت: توقع از اتاق اصناف این نیست که در گوشه‌ای بنشیند و بگوید که همه می‌خواهیم سند ملی و سند توسعه کشور اجرایی یا شعار سال محقق شود؛ اگر قرار است این اتفاق بیفتد تنها راه این است که گفت‌وگو کنند و قابلیت‌هاو توانایی‌های اصناف را به کار بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت همه مردم در جهش تولید اظهار کرد: تحقق شعار سال نیازمند آن است که همه جامعه را بخواهیم؛ در این مسیر نیز نباید نگران باشیم که اگر برای آمدن مردم فراخوان دادیم، آنها طلبکار می‌شوند چراکه مردم بخش جدایی ناپذیر حاکمیت هستند و بدنه حاکمیت را تشکیل می‌دهند و مشارکت آنها ضروری‌ترین مسأله در این کار است.

آقامحمدی در پایان با بیان اینکه «برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی و تغییر محتوایی برنامه ریزی و همکاری گسترده‌تر میان ملت و دولت و حاکمیت ضرورت دارد» عنوان کرد: خوشبختانه امروز هم برنامه را داریم و هم نرخ رشد نسبتاً خوبی را در سال ۱۴۰۲ تجربه کردیم و اگر تورم مهار شود، زمینه وجود دارد که با یک جهش در برنامه‌ریزی بتوانیم این مسیر را باز کنیم و همه سرمایه‌گذاران به صحنه بیایند و مردم نیز منابع خود را ولو خرد و کوچک در مسیر توسعه قرار دهند.

کد خبر 6064858 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • حل مشکلات اقتصادی نیازمند رشد اقتصادی است
  • برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی میان دولت و ملت ضروری است
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • انتخابات دور دوم مجلس ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه
  • انتخابات دور دوم مجلس در ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • استارت تیم ملی هاکی سالنی زنان در سال جدید
  • استارت تیم ملی هاکی سالنی بانوان در سال جدید
  • امیدواری پیروانی به تکرار اتفاقات سال نو
  • کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟