Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:30:15 GMT

تهران فردا از کوچه هایش شروع می شود

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۳۵۹۳

تهران فردا از کوچه هایش شروع می شود

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران به صورت تمام الکترونیک در ۳۵۲ محله و ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای با هفت هزار صندوق اخذ رای مکانیزه برگزار می شود.
این نخستین انتخاباتی است که به صورت الکترونیکی از ساعت ۸ تا ۱۶ توسط ۲۰ هزار نفر در هیات های اجرایی، نظارت و اپراتورها برگزار می شود؛ در صورت نیاز به تمدید زمان انتخابات، شهرداری مجاز به دو نوبت تمدید دو ساعته خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این دوره از انتخابات شورایاری ها بیش از ۱۲ هزار نفر که تا ساعت ۸ امروز (پنجشنبه) مجاز به تبلیغات انتخاباتی بودند با یکدیگر رقابت می کنند.
براساس اعلام سید حمید طحایی دبیر اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها، ۲۵ درصد نامزدهای این دوره از انتخابات را بانوان تشکیل می دهند که در مقایسه با دوره گذشته رشد داشته است.
از آنجاکه شرکت در انتخابات شورایاری ها نیازمند کارت هوشمند ملی است، طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت هوشمند ملی نشده اما فرآیند ثبت نام را انجام داده اند می توانند از رسید تکمیل ثبت نام برای شرکت در انتخابات شورایاری ها در سطح شهر تهران استفاده کنند.

نقش شورایاری ها در اداره شهر
اگرچه باوجود فعالیت ۲ دهه شورایاری ها بیانگر آن است که هنوز این انجمن محلی نتوانسته جایگاه خود را در نظام مدیریت شهری آنچنان که باید تثبیت کند اما نمی توان از نمونه های موفق فعالیت این انجمن در برخی محلات چشم پوشی کرد.
اداره کلانشهر تهران بدون همیاری و مشارکت شهروندان ممکن نیست و در این راستا اگر همه اقشار گام برندارند نمی توان تحقق همه اهداف این انجمن را انتظار داشت.
محمدرضا جوادی یگانه رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری های شهر تهران پیشتر در گفت و گو با ایرنا تأکید کرده بود: مصوبه های شورای شهر تهران درخصوص نقش نظارتی شورایاری ها بر مدیریت شهری می تواند شورایاری ها را به جایگاه اصلی خود بازگردارند.
وی با اشاره به این ۲ مصوبه گفته بود: فارغ از مسائل قانونی، مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران درباره شورایاری ها ۲ موضوع را از هم تفکیک و در بخشی دخالت شورایاری ها در امور اداری، مالی و اجرایی مدیریت شهری بویژه در سطح نواحی را ممنوع و در بخش دیگر وظایفت متعدد نظارتی و مشورتی را برای شورایاری ها تعیین کرده است که مدیریت شهری موظفند در تصمیم هایی که صرف جنبه محلی دارد نظر شورایاری ها را اخذ کند؛ بااین رویکرد عملاً شورایاری ها به جایگاه اصلی خود که ارائه مشورت به مدیریت شهری است، باز می گردند.
حسین ایمانی جاجرمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در یکی از سلسله نشست هایی که در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری ها برگزار شد گفت: در گذشته بسیاری از اقلام که قرار بود در سطح شهر توزیع شود توسط شوراهای محل توزیع می شد اما پس از جنگ این شوراهای محلات بدون آنکه آسیب شناسی درخصوص عملکرد و تجربه آنها انجام شود از بین رفتند.
وی با بیان اینکه انجمن شورایاری محله اکنون با ساختار تمرکزگرایی و برخورد بخشنامه ای روبه رو شد و این موضوع از مشکلات این نهاد است خاطرنشان کرد: ساختار مدیریت شهری در ایران کهنه، ناقص و نارساست؛ نظام اداری شهرداری تهران باید ارتقا یابد و شوراهای محلات بتوانند شهردار منطقه را انتخاب کنند.
مهدی شیرزاد رئیس ستاد ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات تهران نیز در همان نشست تأکید کرد: مهاجرت در دورن شهرها بسیار بالاست و قیمت ملک بالاتر رفته و بسیاری از مهاجرات را از تهران به شهرهای اطراف فرستاده؛ به همین دلیل حس تعلق محله ای کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه نظام مدیریت شهری نباید بی اعتماد به مردم باشد خاطرنشان کرد: شورایاری ها صدای محله هستند اما وقتی می خواهیم با بخشنامه ای آنها را مجبور به کاری کنیم مقاومت می کنند.
شیرزاد بر بازنگری در ساختار شورایاری ها تأکید و بیان کرد: باید تلاش کنیم نگاه سیاسی به شورایاری ها وجود نداشته باشد چرا که شورایاری ها سازمان رای برای هیچ گروه و جناحی نمی تواند باشد.
در یکی دیگر سلسله نشست های روایت شورایاری ها از گذشته تا آینده صلاح الدین قادری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: شورایاری ها در واقع بازوهای اجرایی شورای شهر هستند امابراساس تحقیقی که در این خصوص و از طریق مصاحبه با شورایاران انجام دادیم مشخص شد که شورایاران تمامی مشکلات محله را حل می کردند.
وی با تأکید بر اینکه این روند مدیریتی اشتباه بود و شورایاری را از مسیر خود خارج کرد اظهارداشت: ۱۲ وظیفه در قانون مصوب سال ۷۵ برای شورایاری ذکر شده که خود مدیریت شهری از اجرای آن ناتوان است چه برسد به شورایاران.
قادری یادآور شد: «شهردار محله خود بودن» بدترین واژه ای بود که می توانستیم به شورایاران نسبت دهیم چرا که موجب ایجاد انتظاراتی در شورایارها شد و برخی سوءاستفاده ها را پدید آورد.
وی خاطرنشان کرد: شورایار باید تسهیلگر باشد و نه یک تصمیم گیرنده؛ تدوین برنامه کار شورایار نیست و وظیفه شورایار ارائه پیشنهاد برای اجرای بهتر برنامه ها است.
سلمان طاهرنژاد شورایار محله ارم نیز در آن نشست تصریح کرد: شورایاری هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و نگاه دکوری به شورایاری وجود دارد.
به گفته وی مکانیزم مشخصی بین رابطه شورای شهر و شورایاری تدوین نشده و از این رو طی سالیان گذشته شورایارها تبدیل به شهرداریار شدند.
طاهرنژاد با بیان اینکه شورایاران باید بازوان مشورتی شورای شهر باشند و بتوانند از طریق کارگروه های تخصصی مباحث خود را مطرح کنند خاطرنشان کرد: مثلث مدیریت شهری سه ضلع دارد؛ شهرداری، شورای شهر و شورایاری اما شورایاری تضعیف و نادیده گرفته می شوند.
با توجه به آنچه طی ماه های اخیر درخصوص نقش شورایاری ها از سوی کارشناسان، نخبگان و مسئولان مختلف گفته شد، نمی توان نقش شورایاری ها در اداره امور شهر را نادیده گرفت بلکه اگر می خواهیم شهری زیست پذیر، سالم، امن و آرام داشته باشیم باید تلاش کنیم شورایاری ها به عنوان یکی از بخش های اداره شهر در ریل اصلی خود قرار گیرند.
به گزارش ایرنا پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها در پایتخت در حالی رقم خورده که اعضای شورای اسلامی شهر بر نقش بسیار موثر آنان تاکید می کنند و می گویند درصورت تقویت این نهاد، تصمیم گیری های مدیریت شهری بویژه در سطح محلات برای توزیع اعتبارات و اجرای طرح های شهری براساس نیازهای واقعی محلات خواهد بود زیرا شورایاران در این محلات زندگی می کنند و در تعامل مستقیم با شهروندان هستند.
این افراد با دعوت از شهروندان برای مشارکت هرچه پرشور تر در این انتخابات تصریح دارند که هرچقدر مشارکت بالاتر باشد، زمینه انتخاب شورایان متخصص تر و توانمندتر فراهم می آید و در نتیجه آن توسعه شهری نیز بهتر رقم می خورد.
تهرام / ‏‬ ۹۳۵۳/‏‬ ۱۰۰۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران انتخابات شورایاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۳۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم شوقی عصر سه شنبه در نشست استاندار گیلان با مدیریت شهری رشت اظهار کرد: رشت به کارگاه عمران و آبادانی تبدیل شده است.

شهردار رشت با اشاره به اجرای پروژه‌های مهم در این شهر اضافه کرد: ۵۰ درصد خدمات شهری رشت به صورت الکترونیکی ارائه و انقلابی در این بخش صورت گرفته است.

شوقی با اشاره به تعطیلی کارخانه آسفالت و عدم شرایط جوی مناسب بیان کرد: برخی مشکلات سبب شده تا در حوزه آسفالت کمی دچار ضعف باشیم که در روزهای آتی عقب ماندگی در این بخش جبران می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ممیزی املاک افزود: مدیریت شهری رشت در بخش ممیزی املاک قدم‌های مثبت و مؤثری برداشته است.

شهردار رشت با بیان اینکه کارهای فرهنگی خوبی در این شهر انجام می‌شود، گفت: شهرداری رشت در اجرای برنامه فرهنگی و اعتقادی پیشگام است.

کد خبر 6086862

دیگر خبرها

  • برگزاری کنکور سراسری فردا و پس فردا
  • نظام مسائل نواحی شهری قزوین با حضور مدیران مناطق پیگیری می‌شود
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • تعطیلی مدارس یزد فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ (بارش باران)
  • الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس 13 اردیبهشت شروع می‌شود/ پیش‌بینی هزار و 20 شعبه اخذ رای
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • عملیات لکه‌گیری و ترمیم آسفالت معابر شهری بروجن
  • صدور هشدار نارنجی؛ شروع باد و باران شدید از فردا