Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کتاب «سلوک اخلاقی - طرح های عارفان و حکیمان» در سه فصل سامان یافته است. فصل اول به بحث از کلیاتی اختصاص دارد که ناظر بر مجموع کار است. تاریخ انتشار: 22:00 - 03 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۶۱۲۳

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، کتاب «سلوک اخلاقی - طرح های عارفان و حکیمان» در سه فصل سامان یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل اول به بحث از کلیاتی اختصاص دارد که ناظر بر مجموع کار است.

در این کتاب مباحثی در تفاوت رویکرد فلسفی و عرفانی و تعامل میان آن دو، پیدایش نحله‌های تلفیقی و در نهایت تعیین اسلوب مناسب برای نقد طرح‌های سلوکی حکیمان و عارفان پرداخته شده است.


«طرح‌های عارفان» در فصل دوم بررسی شده که بخش نخست آن گفت‌وگویی است از پیشینه‌ها و ریشه‌های این طرح‌ها در قرآن و حدیث و همچنین سنت عارفان در برخورد با آیات و روایات.

بحث پایانی این بخش، توضیحی است تفصیلی از معنای حال و مقام در سخن عارفان. این بحث حاوی نکاتی است کلیدی که برای فهم طرح‌های سلوکی اهل عرفان توجه به آن ضروری است.

فصل سوم از طرح‌های معدود حکیمان حکایت دارد. ریشه‌های و پیشینه‌ها در این فصل نیز نخستین بخش را به خود اختصـاص می‌دهد.

بخش‌های بعدی به تحلیل و نقـادی طرح‌های اهل حکمت پرداخته و از طرح‌های مسکویه، ابن‌سینا و خواجه نصیرالدین طوسی گفتگو می‌کند. آخرین طرح از آن صدرالدین شیرازی است که ادامه‌ای فیلسوفانه است بر طرح اسفار اربعه عارفان.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: داشتن اخلاق خوب و سلوک رفتاری مناسب با همه بندگان خدا، یکی از ویژگی‌های ممتاز هر انسانی است که اغلب از سیرت پاک آدمی و آموزه‌های دینی و عرفانی سرچشمه می گیرد و آدمی را به جایگاه رفیع انسانی نزدیک می کند. در این زمینه کتاب های متعددی چاپ و منتشر شده که در این بخش، سه عنوان کتاب در حوزه درس اخلاق از حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی و آیت‌الله مجتهد تهرانی معرفی شده است.

چهل حدیث

کتاب«چهل حدیث» اثری در حوزه عرفان و اخلاق از حضرت امام خمینی (ره) است که سوی انتشارات کتابستان چاپ و منتشر شده است. کتاب حاضر خلاصه ای از کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و شالوده ای از شرح سی و پنج حدیث گرانبهای آن است که فرصت بهره برداری از نکات اخلاقی، عرفانی و حکمت های نهفته در احادیث معصومان را برای جوانان و عموم فراهم آورده است. نویسنده خوش قلم و شاعر توانا حجه الاسلام جواد محدثی، کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) را که شرح مفصل سی و سه حدیث اخلاقی و هفت حدیث اعتقادی است، با قلمی روان، ساده‎نویسی و خلاصه کرده تا عموم مردم بویژه دانش‎آموزان به راحتی از این اثر ارزشمند معنوی و اخلاقی، بهره‎مند شوند. در بخشی از این کتاب ارزشمند می‌خوانیم: «و بدان ای عزیز که عزم و اراده قویه در آن عالم خیلی لازم است و کارکن است. میزان یکی از مراتب بهشت، که از بهترین بهشتهاست، اراده و عزم است که انسان تا دارای اراده نافذه و عزم قوی نباشد، دارای آن بهشت و مقام عالی نشود. در حدیث است که وقتی اهل بهشت در آن مستقر گردند، یک مرقومه از ساحت قدس الهی جلت عظمته صادر گردد برای آنها به این مضمون: «این کتاب از زنده پایدار جاویدان است به سوی زنده پایدار جاویدان. من چنانم که به هرچه بفرمایم بشو می شود، تو را نیز امروز چنان کردم که به هرچه امر کنی بشود می شود.» ملاحظه کن این چه مقامی و سلطنتی است و این چه قدرتی است الهی که اراده او مظهر اراده الله شود. کسی که اراده اش تابع شهوات حیوانی باشد و عزمش مرده و خمود باشد به این مقام نرسد.»

ادب الهی

کتاب پنج جلدی«ادب الهی» از آثار ارزشمند استاد اخلاق، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی است که از زمان انتشار همواره مورد توجه مخاطبان مباحث اخلاقی در جامعه اسلامی قرار گرفته است. ماجرای شکل‌گیری این اثر ماندگار به این صورت است که آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در سال های پایانی عمر شریفش، مباحثی را پیرامون تربیت نفس و دیگران مطرح کرده‌اند، این بیانات در قالب مجموعه «ادب الهی» که شامل ۵ جلد کتاب است منتشر شده است. مجموعه کامل این مباحث که به کلیات مباحث تربیتی از دیدگاه اسلام می پردازد در دو نوبت، یکی در سال های ۱۳۷۳ در جلسات عمومی ایشان ایراد شده و بعد از یک وقفه چند ساله، مجدداً در سال ۱۳۸۸ ادامه پیدا کرده است. تعداد این جلسات که بیش از ۱۵۰ جلسه است در پنج جلد منتشر شده است. عناوین این کتاب‌های پنج‌گانه به شرح زیر است: کتاب اول: تادیب نفس؛ کتاب دوم، مبانی تربیت؛ کتاب سوم، تربیت فرزند؛ کتاب چهارم، حیا، موهبتی الهی و کتاب پنجم، تربیت مربی. در بخشی از کتاب سوم این مجموعه با عنوان «تربیت فرزند» می‌خوانیم:«احتیاج به ادب در کسانی که دارای عقل هستند، مانند احتیاج بذر گیاهان به باران است که ا گر باران نبارد، هیچ بذری رشد نخواهد کرد. من تعبیر می‌کنم که تربیت نسبت به بذر الهی، نقش آبیاری را دارد؛ بنابراین هر کودکی که به دنیا می‌آید، در وجودش بذر الهی هست.»

کلاس اخلاق

کتاب«کلاس اخلاق» نوشته محمد حسین فرمانی، مجموعه گفتارهای اخلاقی از عالم ربانی آیت‌الله مجتهد تهرانی است. خواننده در این کتاب با مهم‌ترین درس‌های اخلاق روبه رو می‌شود. درس‌هایی که به خواننده یاد می‌دهند چطور می‌توان در دنیای امروز اخلاقی زندگی کرد و در سایه‌ی دین مبین اسلام بود. آیت الله مجتهدی تهرانی، استاد وارسته اخلاق و تربیت، سال‌های زیادی از عمر خود را صرف آموزش و گسترش اخلاق و وارستگی جامعه کرد. همه کسانی که با او همنشین بوده اند وی را فردی مهربان و با عطوفتی وصف ناپذیر می دانند که جاذبه رفتاری و بیان شیرین موعظه اش او را در قلب ها ماندگار کرده است. محمدحسین فرمانی، گردآورنده این کتاب از شاگردان نزدیک آیت الله مجتهدی تهرانی محسوب می شود که با دقت تمام ضمن گردآوری فرمایشات ایشان، آن را به شکل موضوعی دسته بندی کرده است تا به راحتی قابل دسترسی و استفاده برای همگان باشد. این کتاب موضوعات گوناگونی از قبیل توکل، زبان شکر، وسواس، ویژگی بهترین بندگان، ملاک خوب بودن، اهمیت نماز شب، کمک به همسر، رفاقت، سخاوت و بخشندگی، زیبایی فقرا، گریه، خنده رویی، سکوت، صله ی رحم، جوانمردی، خانه ی تنهایی، حیا از مردم، اخلاق خوب، زنهایی که عذاب قبر ندارند، ثواب کردن بعد از مرگ و… را با بیانی ساده برای خوانندگان بازگو می‌کند.

کد خبر 844942 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان مدرسه و مدارس کتاب - معرفی و نقد اخلاق

دیگر خبرها

  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز
  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • اجرای نمایش کمدی و موزیکال «مبارک و راز شهر قصه» در فریمان
  • ارسال ۶۶ هزار و ۷۸۰ جلد کتاب به مراکز کانون پرورش فکری
  • ارسال بیش از ۶۶ هزار کتاب به مراکز کانون در کشور
  • بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود
  • انتشار کتابی درباره اختلالات روانپزشکی در جهاددانشگاهی قزوین
  • چگونه کتاب‌های انتشارات تیمورزاده را خریداری کنیم؟
  • ‌قهوه، کافه و دودی که از سر بر نمی خیزد