Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@21:31:12 GMT

خونه خالی|بازار اجاره‌بهای مسکن گرفتار مثلث برمودا

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۳۹۷۸۴

خونه خالی|بازار اجاره‌بهای مسکن گرفتار مثلث برمودا

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تشریح سه عامل تاثیرگذار برای افزایش نرخ‌ اجاره‌بهای مسکن، گفت: رشد اجاره بها امسال بالا بوده و با درآمدهای دهک‌های متوسط و پایین جامعه متناسب نبوده است. ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ اقتصادی راه و مسکن نظرات - اخبار اقتصادی -

حسام  عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره بازار اجاره بها و عوامل موثر در آن اظهار کرد:‌ امسال چند عامل تشدید کننده نرخ اجاره‌بها بود؛ اولین مورد رشد قیمت‌ مسکن به‌عنوان شاخص اصلی در بالا رفتن اجاره‌بها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که به طور متوسط طی یکسال و چند ماه اخیر قیمت مسکن از مرز افزایش 100 درصدی عبور کرده است، افزود:‌ دومین عامل تاثیرگذار بر نرخ اجاره‌بها تورم عمومی حاکم بر کشور است. با توجه به این‌که بخش مسکن حدود 40 درصد از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده، طبیعتا از تورم عمومی تاثیرپذیر است.

وی بیان کرد:‌ عامل سوم در نابسامانی بازار اجاره‌بها کمبود عرضه، افزایش تقاضا و نبود تناسب بین این دو است. بنابراین اگر این سه ضلع را به هم وصل کنیم با همدیگر تشکیل مثلثی را می‌دهند که عوامل افزایش اجاره‌بها محسوب می‌شوند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که هر سه ضلع این مثلث برمودایی در سال 98 تشدید شده‌اند، افزود:‌ رشد اجاره بها امسال بالا  بوده و با درآمدهای دهک‌های متوسط و پایین جامعه متناسب نبوده است.

عقبایی گفت: رشد اجاره‌بها در شهرهای بزرگ به طور متوسط و بر اساس قراردادهای ثبت شده 25 تا 30 درصد، در شهرهای متوسط  15 تا 20 درصد بوده و در شهرهای کوچک هم به دلیل افزایش تناسب به عرضه و تقاضا افزایش نرخ اجاره‌بها محسوس نبوده است.

وی با بیان این‌که افزایش نرخ 25 تا 30 درصدی اجاره‌بها در شهرهای بزرگ را تایید می‌کنم در عین حال گفت: البته ممکن است که نرخ اجاره‌بها در برخی مناطق شهرهای بزرگ از این مرز نیز عبور کرده باشد.

«خونه خالی»|دبیر کانون انبوه‌سازان: اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاثیری بر قیمت‌ ندارد/سهم زیاد بانک‌ها در خانه‌ خالی«خونه خالی»|مسکن با توصیه ارزان نمی‌شود

انتهای پیام/

R1012188/P/S7,81/CT1 واژه های کاربردی مرتبط پرونده "خانه‌های خالی" محمد اسلامی وزارت راه معاونت مسكن وزارت راه قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمد اسلامی وزارت راه معاونت مسكن وزارت راه قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن محمد اسلامی وزارت راه معاونت مسكن وزارت راه قیمت مسکن بازار مسکن وام مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله‌ از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.

ایلنا  نوشت: بازار مسکن از بازارهای سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند. مسکن از جمله کالاهایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

 

محدوده متراژ-امکانات قیمت(تومان)
جنت‌آباد شمالی ۹۰ متر، نوساز، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون
پیروزی ۵۳ متر، ۲۰ساله، پارکینگ، انباری ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون
تهرانسر ۱۱۰متر، ۱۰ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
یوسف‌آباد ۱۳۰متر، ۴ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
بهارستان ۹۵ متر، ۱۰ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
پاسداران ۷۹متر، ۱۷ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۹میلیارد و ۴۰۰ میلیون
جمهوری ۷۶متر، ۲۰ساله، پارکینگ و انباری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون
ولنجک ۱۲۰متر، ۷ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
خزانه ۸۰متر، نوساز، آسانسور و پارکینگ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون
هفت تیر ۹۰ متر، ۴ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون
الهیه ۹۵متر، ۲ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون

 

 

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصار زدایی می‌شود
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • هفت برنامه برای کمک به مستاجران
  • ۷ برنامه برای کمک به مستاجران