Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ توبیاس الوود، وزیر دفاع بریتانیا اخیرا اعتراف کرد که نیروی دریایی بریتانیا توان کافی برای دفاع از منافع کشور در دنیا را ندارد. در شرایط کنونی بریتانیا نمی‌تواند بیشتر از ۱۳ ناو محافظ خود را در پایگاه دریایی بحرین نگه دارد. نیروی دریایی این کشور باید بخشی از توانش را برای دفاع از منافع کشور در نقاط دیگر دنیا اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین خاطر جرمی هانت، وزیر خارجه کشور اخیرا مجبور شد که از دولت ترامپ کمک درخواست کند. اما مقامات آمریکایی در واکنش گفتند که بریتانیا و اتحادیه اروپا باید از کشتی‌های خود دفاع کنند.

جرمی هانت در گذشته خواستار دو برابر شدن بودجه دفاعی دولت شده بود. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع سابق بریتانیا معتقد است که کشورش باید ناو هواپیمابر ملکه الیزابت را به منطقه دریای چین جنوبی اعزام کند. در حال حاضر استراتژی امنیت ملی کشور واقع گرایانه نیست، زیرا بریتانیا نمی‌تواند هم زمان در تمام نقاط دنیا حضور داشته باشد. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که مهم‌ترین تهدیدات امنیتی برای بریتانیا در نزدیکی مرز‌های این کشور حضور دارند.

اجازه دهید در ابتدا بر روی حوزه انرژی تمرکز کنیم. مطابق با گزارش اداره ملی آمار بریتانیا، ۵۰ درصد نفت خام و ۶۰ درصد گاز طبیعی از نروژ وارد می‌شود. بریتانیا برای تامین بنزین خود به روسیه، سوئد و هلند وابسته است. زغال سنگ نیز از روسیه، کلمبیا و آمریکا وارد می‌شود. بریتانیا همچنین بخشی از برق مورد نیاز خود را از فرانسه و هلند تامین می‌کند. بنابراین، امنیت انرژی بریتانیا به یک اروپای باثبات و صلح جو وابسته است. در حال حاضر بریتانیا فقط برای تامین گاز مایع خود باید تا حدودی نگران تامین امنیت تنگه هرمز باشد. ۳۰ درصد گاز مایع انگلیس از قطر وارد می‌شود.

اما همان طور که حوادث اخیر در خلیج فارس نشان داده اند، حتی آمریکا نیز نمی‌تواند امنیت کشتی‌های عبور کننده از خلیج فارس را تامین کند. این واقعیت باید مورد توجه قرار گیرد که نیروی نظامی به تنهایی نمی‌تواند امنیت نفت کش‌ها و کشتی‌های بریتانیایی را تامین کند. تنها راه حل موجود دیپلماسی است.

بزرگترین تهدیدات در مقابل امنیت ملی بریتانیا تروریسم و جنگ هیبریدی روسیه علیه دموکرسی‌های غربی هستند. بریتانیا در گذشته بار‌ها مورد هدف حملات جهادگرایان قرار گرفته است. علاوه بر این، افراطی گرایی راست گرا‌ها نیز به عنوان یکی از تهدیدات رو به رشد در کشور در نظر گرفته می‌شود.

هم زمان، پوتین از سال ۲۰۰۸ جنگ نامتقارنی را علیه بریتانیا به راه انداخته است. تاکتیک‌های استفاده شده توسط مسکو شامل ترور مخالفان، انتشار پروپاگاندا، انتشار اخبار جعلی، حملات سایبری و مداخله در انتخابات‌های کشور بوده اند. دولت جدید جانسون برای مقابله با این تهدیدات به یک رویکرد جدید نیاز دارد.

متاسفانه بخش بزرگی از مردم کشور نه تنها تهدیدات ناشی از جنگ هیبریدی روسیه علیه جامعه مدنی بریتانیا را جدی نمی‌گیرند، بلکه ارزش ابزار‌های موجود برای مقابله با پوتین از جمله اتحادیه اروپا، کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی دیگر را زیر سوال میبرند.

سیاست مدارانی که وظیفه طراحی دکترین دفاعی کشور را بر عهده دارند نیز در دنیای ناو‌های جنگی و جنگنده‌های رادارگریز گرفتار شده اند و ایده دیگری به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند. تشکیلات نظامی کشور نیز از ادامه رویکرد فعلی خوشحال هستند.

شرایط کنونی، ورود دولت بوریس جانسون به صحنه سیاسی بریتانیا را به لحظه‌ای خطرناک برای کشور تبدیل کرده است. اگرچه بریتانیا تاکنون در مقابل فشار‌های ترامپ برای خروج از برجام مقاومت کرده بود، اما تضمینی وجود ندارد که دولت جانسون همین رویکرد را ادامه دهد. تهدید جانسون برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون دست یابی به یک توافق دوجانبه نشان می‌دهد که او هراسی از ریسک کردن ندارد.

بریتانیا در واکنش به تنش‌های اخیر در تنگه هرمز نباید در کمپین فشار واشنگتن علیه تهران مشارکت کند. بحران اخیر باید از طریق دیپلماسی و قانون بین المللی حل و فصل شود. دولت بریتانیا همچنین باید همکاری‌های نظامی خود با عربستان، بحران و دیگر کشور‌های عربی خلیج را پایان دهد.

علاوه بر این، بریتانیا باید بر روی طراحی یک استراتژی جدید برای تامین منافع ملی خود تمرکز کند. در آینده باید اصلاحاتی در سازمان ناتو اعمال شود. ناتو باید صرفا ائتلاف دفاعی باشد که در داخل مرز‌های اروپا فعالیت می‌کند. استراتژی دفاعی و منطقه‌ای بریتانیا بر روی تهدیدات واقعی برای این کشور تمرکز کند.

ظاهرا در حال حاضر دولت محافظه کار بریتانیا فقط به فکر اعزام کشتی‌های جنگی کشور به منطقه‌ای است که توانایی کنترل کردن آن را ندارد. اما احزاب مخالف در بریتانیا نباید صرفا به دنبال انتقاد کردن از سیاست‌های دفاعی و امنیتی دولت باشند. البته جلوگیری از تشدید تنش‌ها با ایران اهمیت زیادی دارد. اما ما باید به فکر یک استراتژی جایگزین برای آینده باشیم. دکترین دفاعی بریتانیا باید بر روی برآورده کردن نیاز‌های واقعی کشور تمرکز کند.

مسائل زیادی در مورد بوریس جانسون وجود دارد که باید نگران آن باشیم از جمله، اعتیاد او به دروغ، نژادپرستی گستاخانه اش و تبنلی. اما بزرگترین نگرانی که در مورد او وجود دارد توهم امپراتوری نوین است که پایه و اساس ایده او در مورد برگزیت است. از نگاه حرفه ای‌های حوزه امنیت، این دیدگاه‌ها مضحک است.

جانسون و رفقایش که به واسطه روزنامه‌های زرد و ترامپ تشویق می‌شوند، کاملا قادر هستند که انگلیس را به جنگی سنگین در خلیج فارس بکشانند، آن هم به عنوان هدیه‌ای به امریکا برای دستیابی به توافقی تجاری با واشنگتن. برچسب ها: رویداد24 ، جرمی هانت ، بوریس جانسون ، دولت بوریس جانسون ، بریتانیا ، فشار واشنگتن علیه تهران ، خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا ، برگزیت سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 جرمی هانت بوریس جانسون دولت بوریس جانسون بریتانیا فشار واشنگتن علیه تهران برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست | احمقانه است اگر فرض کنیم این پایان کار است

به گزارش همشهری آنلاین، این تحلیل، ارزیابی روزنامه گاردین از حمله ایران به اسرائیل است. گاردین نوشت: انتقام‌جویی اسرائیل به طرز شگفت‌انگیزی محدود بود. ایران اهمیت حملات هوائی روز جمعه به یک پایگاه نظامی در نزدیکی اصفهان و سایر اهداف را به حداقل رساند و تأیید نکرد که این حملات از خارج از مرزهایش انجام شده است.

همزمان مقام‌های اسرائیلی به طرز عجیبی سکوت کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که همه چیز میان دو طرف تمام شده. اگر درست باشد این یک درمان البته موقت است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دفع موفقیت‌آمیز حمله هوائی بی‌سابقه و گسترده ایران به اسرائیل، از نخست‌وزیر این رژیم خواسته بود که غائله را تمام‌ شده فرض کند.

اما به نظر می‌رسد که در دی.ان.‌ای نتانیاهو چنین برخورد و رویکردی نهفته نیست و او به طور غریزی به زور متوسل می‌شود. در حالی که تندروهای اسرائیلی از نتانیاهو خواسته بودند واکنش جدی نشان دهد، اما شاید بتوان گفت که پاسخ روز جمعه او نشان داد حرف ایالات متحده اجرائی شده. البته کمک‌های حیاتی آمریکا در دفاع از اسرائیل در آخر هفته گذشته را نمی‌توان نادیده گرفت.

احمقانه است اگر فرض کنیم این پایان کار است. خصومت درونی، سیاسی و ایدئولوژیک، هنوز دو دشمن را مقابل هم قرار داده است. می‌توان گفت که دو طرف جعبه پاندورای رویارویی را باز کرده‌اند. جنگ سایه‌ای که دو طرف سال‌ها به راه انداخته‌اند، برای همگان در معرض نور قرار گرفته است. اکنون ایران می‌تواند در هر زمان، مستقیم یا غیرمستقیم، دوباره به اسرائیل حمله کند.

بن‌بست اسرائیل و ایران به طور تفکیک‌ناپذیری با مناقشه فلسطین در هم تنیده است. اکنون غرب بیش از پیش بر سر دوراهی سختی قرار گرفته است. وزیر خارجه بریتانیا، عملاً رویکردی یکطرفه، اما با دو نمای بیرونی متفاوت را اتخاذ کرده است. او با تأخیر، اما به هرحال برای برقراری آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند که البته تاکنون ره به جایی نبرده است. یکی از دلایل این شکست ممکن است عدم‌تمایل دولت ریشی سوناک از استفاده از اهرم فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل باشد. دلیل دیگر، امتناع کامرون از محکوم کردن حمله هوائی اول‌آوریل اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق است که منجر به ترور فرماندهان ارشد ایرانی شد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند این حمله ناقض قوانین بین‌المللی است. کامرون هفته گذشته اعتراف کرد که اگر کنسولگری بریتانیا به طور مشابه مورد حمله قرار گیرد، بریتانیا «پاسخ قاطعانه» نشان خواهد داد. اما او نمی‌توانست خود را متقاعد به اعتراف به اشتباه اسرائیل هم در این حمله بکند. این موضع پیش‌فرض طرفدار اسرائیل، نگرش بسیاری از دولت‌های غربی را مشخص می‌کند. صداها در مورد خطرات تشدید ناگهانی فراموش شد. ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و دیگران با هواپیماهای جنگی به منظور تکمیل دفاع موشکی پیشرفته، هماهنگ شدند.

وقتی به طور گسترده‌تری تحولات را از لنز برنده و بازنده ارزیابی می‌کنیم تشخیص جایی که اوکراین ایستاده، سخت نیست. آنها باز هم با ریاکاری و استاندارد دوگانه غرب روبه‌رو شده‌اند. آنها برای بیش از دو سال خواهان دریافت پوشش هوائی ناتو و دفاع موشکی مکفی در برابر حملات روسیه بودند، اما این اسرائیل بود که بلافاصله از چنین موهبتی برخوردار شد.

سیاست بازدارندگی معروف اسرائیل با حمله ایران، تکه‌تکه شده و اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل در هم شکسته است. در همین حال، بیش از ۱۳۰ گروگان در غزه باقی مانده‌اند، حماس شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد و نارضایتی‌ها از نتانیاهو در اسرائیل هم افزایش یافته است.

در مورد بایدن، او سرانجام پس از مدیریت نادرست بحران پس از ۷ اکتبر حالا در حال به دست آوردن چیزهایی است، اما تا پایان فاصله زیادی دارد. ایران معمای کلی بایدن در خاورمیانه را پیچیده‌تر می‌کند. بایدن از نظر سیاسی نمی‌تواند از اسرائیل فاصله بگیرد. اما رهبری نتانیاهو خطرناک و سمی است و می‌تواند کمپین انتخاباتی بایدن را به هم بزند. در هفته گذشته خاورمیانه از تنش وسیع و گسترده قسر در رفت. تاکنون، حریق پیش‌بینی‌شده در سطح منطقه شعله‌ور نشده است. به نظر می‌رسد که یک استدلال قوی ظهور پیدا کرده که می‌گوید حل مناقشه اسرائیل و فلسطین کلید حل سایر مسائل در منطقه خاورمیانه است. این پرونده، زمان، انرژی و منابع دیپلماتیک زیادی را جذب می‌کند؛ نظام بین‌الملل را مسموم می‌کند و توازن سیاست غرب را به هم می‌زند. این وضعیت به نفع بازیگرانی مانند ایران است. در جهان به‌هم‌پیوسته امروز، مخالفت کوته‌بینانه اسرائیلی‌ها با یک کشور مستقل فلسطینی به مشکلی برای همه تبدیل شده است.

کد خبر 846520 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • دولت انگلیس به زودی شماری از پناهجویان را راهی روآندا می‌کند
  • تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست
  • گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست | احمقانه است اگر فرض کنیم این پایان کار است
  • اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود
  • سرنوشت لایحه ضد پناهندگی دولت انگلیس