Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه «دوران ماه عسل وزارت بهداشت تمام شده است»، گفت: امسال از آن سال‌هایی است که هرگز کسی سختی آن را در اقتصاد ایران ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سعید نمکی امروز در صد و‌ نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی که در بیمارستان امام رضای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شما در سه کارعظیم بی‌صدا به من کمک کردید؛ اولین کار در آغاز امسال بود که بسیاری استان‌ها با سیل عظیم و بنیان‌کن مواجه شدند و تمام نیروهای بهداشتی و درمانی حماسه آفریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعاً حماسه خلق شد.

وی ادامه داد: در سازمان جهانی بهداشت همه حیرت کردند و گفتند مگر می‌شود سیلاب به این گستردگی یک مورد گزارش اپیدمی بدون کمک جهانی نداشته باشد. هیچ‌کس ما را کمک نکرد و با لطف خدا و همت شما این اتفاق افتاد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دومین حرکت بزرگی که انجام دادید و سال‌ها بر زمین مانده بود پرونده الکترونیک سلامت بود. بسیار کار بزرگی انجام شد و ریل‌گذاری بزرگی برای سیستم ارجاع و پزشکی خانواده ایجاد شد و هرچه زودتر باید این کار را آغاز کنیم.

کاهش آمار سکته‌های مغزی به دلیل طرح کنترل فشار خون

نمکی با بیان اینکه «کار سوم اجرای قدرت‌مندانه طرح کنترل فشار خون در سطح ملی بود»، خاطرنشان کرد: این طرح در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد. قراربود از جمعیت 30-70 سال، 20میلیون را شناسایی و 2 میلیون بیمار جدید شناسایی کنیم. به لطف خدا 30 میلیون و و 700 هزار نفر در این طرح پایش شدند و 2 میلیون و 700هزار بیمار جدید شناسایی شدند. خواهیم دید که در آینده چقدر آمار سکته مغزی، نارسایی کلیوی و نیازمندی ما به تخت‌های آی.سی.یو، سی،سی،یو و دیالیز کم خواهد شد.

وی افزود: با 20 هزار میلیارد تومان کسری وارد سال 98  شدیم. سیل هم ما را گرفتار کرد و پرونده الکترونیک سلامت و طرح ملی فشارخون را هم می‌خواستیم اجرا کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه «انسان توسعه‌یافته هدف غایی توسعه است»، گفت: امروز انسان ابزار توسعه نیست. ما 5 برنامه توسعه قبل از انقلاب و 6 برنامه بعد از انقلاب نوشتیم اما هرگز نگفتیم جایگاه انسان توسعه‌یافته کجاست. امروز می‌گویند سرمایه انسانی است که می‌تواند یک کشور را متحول کند. ما از این موضوع غفلت کردیم. این سرمایه انسانی بود که در بخش سلامت این حماسه‌ها را آفرید.

نمکی اظهار کرد: امروز درعرصه‌های مختلف در وزارت بهداشت هم گرفتار بیماری‌های غیرواگیر و هم بیماری‌های واگیر هستیم. ما نمی‌توانیم بگوییم از شر بیماری واگیردار خلاص شدیم، بلکه باید به هر دو نوع بپردازیم. امیدواریم بتوانیم در این راستا دو واکسن با ساخت داخلی را به پروتکل واکسیناسیونمان اضافه کنیم.

وی ادامه داد: سیستم ارجاع و پزشکی خانواده باید با جدیت دنبال شود و امسال به سرانجام برسد، اما شیوه آن با پرونده الکترونیک متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه سیستم ارجاع  بار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... خود را دارد به صورت آزمایشی از چند استان آغاز خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه «شعاری که دادم یعنی هر خانه یک پایگاه سلامت را باید جدی بگیریم»، بیان کرد: باید خودمراقبتی را جدی بگیریم. این موضوع جزو برنامه‌های بسیار مهمی است که باید دنبال کنیم.

وی در مورد بهداشت دهان و دندان گفت: ما در شاخص‌های دیگر به خوبی رشد کردیم اما در شاخص‌های بهداشت دهان و دندان به شدت عقب هستیم؛ به خصوص در مناطق محروم و کم‌برخوردار. باید موضوع مدارس بدون پوسیدگی را امسال به سرانجام برسانیم. این طرح به صورت آزمایشی از اواخر سال گذشته در اردبیل انجام شده است.

نمکی در مورد بهداشت سالمندان عنوان کرد: سالمندان ما با سالمندان دیگر دنیا فرق دارند؛ آنها سالمندانی هستند که جوانی‌نکرده پیر شدند. زمانی که آنها می‌توانستند خلق ثروت کنند، زیرساخت ایجاد نکردیم و آنها احساس سرباری می‌کردند و امروز هم دارند به زمان سربازی سنی هم می‌رسند. این دوران بسیار غم‌انگیز است. سالمند افسرده سالمندی است که به موقع فشارش را کنترل نمی‌کند و بعضاً می‌گوید خوش‌به‌حال آن‌ها که مرده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه «به بهداشت روان باید به صورت جدی بپردازیم»، گفت: این موضوع کمک بین‌بخشی می‌طلبد. شبکه‌های استانی صداوسیما باید به کمک ما بیایند. ما  ۱۴ تولد در شیعه داریم و 13 وفات، اما همواره می‌خواهیم گریه کنیم و ضجه بزنیم. این فضای غم‌انگیز را باید شکست و آن را تلطیف و تعدیل کرد. باید از ابزار استان‌ها استفاده کرد، از خلاقیت اصحاب هنر و رسانه کمک گرفت. این افسردگی عامل خودکشی، خشونت اجتماعی و... است. این روان‌های پریشان را دریابیم. این موضوع از وظایف رؤسای دانشگاه‌هاست و همکاری گسترده بین‌بخشی می‌خواهد.

نمکی با بیان اینکه «حاشیه شهرها از موضوعات پرچالش نظام سلامت است»، گفت: ۳۰ درصد جمعیت مشهد حاشیه‌نشین است.

وی در رابطه با طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: عده‌ای در مورد این طرح تبلیغات مسموم و روان‌پریشی ایجاد می‌کند، اما ما قطار طرح تحول نظام سلامت را در ایستگاه نگه نمی‌داریم، بلکه در طول حرکت تعمیر می‌کنیم. این طرح نیازمند بازنگری بود، اگر نیازمند بازنگری نبود دوستان در ادامه اجرای آن نمی‌ماندند. باید بُعد اقتصادی این طرح را ببینیم. در بسته‌های طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب بیمار را باید جدی گرفت. نباید هزینه‌های کمرشکن به بیماران تحمیل شود. برخی بیمارستان‌ها می‌گویند بیماران چیزهایی را از بیرون بگیرند. این موضوع باید جمع شود. بیماران نباید سرگردان بخش خصوصی که برخی از آن‌ها هم پوست می‌کنند، شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ماندگاری طبیب در نقاط محروم گفت: ما بخش خصوصی را رها کردیم و رقیب بخش خصوصی شدیم درحالی که غلط است و باید برای بخش خصوص انگیزه ایجاد کنیم که بماند و نیروی انسانی جذب کند.

نمکی یادآور شد: رسیدگی خاص به بیماران صعب‌العلاج و بیماران سخت درمان از بحث‌های جدی است که فرمول خود را دارد. یک جریانی از این بیماران سوء استفاده‌هایی کرده که امروز یکی از پرونده‌های آن را در جلسه بعدی باز خواهم کرد که ببینید همین پدیده برای گروهی دکان‌هایی را باز کرده که بیت‌المال هدر برود.

وی عنوان کرد: برای اولین بار می‌خواهیم تکنسین فوریت‌های پزشکی زن تربیت کنیم. سال‌هاست که تکنسین‌های اورژانس ما فقط آقایان هستند. در بسیاری از سوانح خودکشی‌ها و..‌ نیازمند پرسنل خانم هستیم که نداریم.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اقتصاد ایران خلاقیت سالمندان فوریت های پزشکی وزارت بهداشت قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوشنبه ششم فروردین ۱۴۰۳ بود که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مطالب دکتر ملک حسینی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره بازنشستگی دکتر رضا ملک‌زاده پاسخ داد.

دکتر رضا ملک‌زاده فوق تخصص گوارش و کبد و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی است. وی همچنین سابقه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز را دارد. وی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم بود.

در توضیح روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران آمده است: پرونده آقای دکتر ملک‌زاده با بالای ۴۰ سال خدمت و سن بالای ۷۰ سالگی و هفت استاد که شرایط مشابه داشتند در هیات امنا مطرح شد که هفت استاد دیگر شرایط لازم را کسب کردند.

این اطلاعیه افزود: با بررسی فعالیت‌های اخیر ایشان (آقای دکتر ملک‌زاده) در معاونت‌های آموزش، پژوهش و درمان این دانشگاه و با توجه به عدم حضور کافی و نداشتن حداقل فعالیت لازم در امور درمانی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه در سال گذشته، با رأی اکثریت، قطع همکاری با ایشان اعلام شد.

در این اطلاعیه تصریح شده بود: با توجه به اینکه دانشگاه این اختیار قانونی را دارد که برای ادامه همکاری با اساتید دارای ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن و استادان ممتاز با ۴۰ سال خدمت و ۷۰ سال سن بر اساس معیار‌های درمانی، آموزشی و پژوهشی تصمیم‌گیری کند و از آنجایی که ملاک فعالیت فعلی افراد است؛ بنابراین باید این موضوع در نظر گرفته شود.

براساس اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دانشگاه‌های معتبر جهان پرونده اساتید هر دو سال یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرد و چنانچه شرایط حضور در دانشگاه را نداشته باشند، قراردادشان لغو می‌شود.

پس از آن بود که نتیجه تصمیم‌گیری هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران برای وزارت بهداشت ارسال شد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم فروردین تصمیم نهایی درباره ادامه همکاری دکتر ملک‌زاده با دانشگاه را اعلام کرد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: «دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق آیین‌نامه اعضای هیات علمی و با تایید وزارت بهداشت می‌توانند فعالیت اساتید ممتاز را تا سن ۸۰ سالگی بر اساس نیاز‌های آموزشی و پژوهشی تمدید نمایند؛ بنابراین با اختیار حاصل از این ظرفیت قانونی، بازنشستگی دکتر رضا ملک‌زاده مورد موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار نگرفته است.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد ماموریت فوریت های پزشکی در کردستان
  • توضیح وزارت بهداشت درباره خانم دکتر بخشی/ علت مرگ هنوز توسط پزشکی قانونی اعلام نشده است
  • واکنش هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به مرگ پرستو بخشی پزشک جوان: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است/ چرا نظام پزشکی مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟ همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • وزارت بهداشت با بازنشستگی دکتر رضا ملک‌زاده موافقت نکرد
  • واکنش وزیر اسبق به خودکشی دکتر پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • وزارت بهداشت با بازنشستگی دکتر رضا ملک زاده موافقت نکرد
  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی