Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@14:27:10 GMT

کامیون‌سازی مشگین‌شهر در تکاپوی افتتاح

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۴۷۳۱۵

کامیون‌سازی مشگین‌شهر در تکاپوی افتتاح

مشگین‌شهر در بین سایر شهرهای استان پیشتاز ایجاد زیرساخت و جذب سرمایه‌گذار است و در طول سال‌های اخیر توانسته است گوی سبقت را از شهرستان‌های دیگر برباید. با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و به‌ویژه گردشگری فراهم سازد. احداث کارخانه کامیون‌سازی هم برای اجرای این اهداف با حضور سرمایه‌گذار خصوصی کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های ابتدایی چنین به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این واحد تولیدی تقریباً بیکاری در مشگین‌شهر ریشه‌کن شود اما با گذشت بیش از ۱۲ سال از شروع ساخت هنوز این واحد صنعتی تولیدی به بهره‌برداری نرسیده است. هرچند استاندار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری از افتتاح این واحد در سفر آتی رئیس‌جمهوری به استان خبر می‌دهد؛ خبری که می‌تواند خوشحالی بیش از ۵ ‌هزار جوان جویای کار این شهرستان را فراهم کند. آن‌هایی که سال‌هاست چشم‌انتظار راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمامی مانند کارخانه کامیون‌سازی در این شهرستان هستند تا فرصت اشتغال برایشان فراهم شود و بتوانند زندگی خود را سروسامان دهند.  

رونق معیشت با رونق صنعت

«جابر اسلامی»، شهروند مشگین‌شهری، می‌گوید: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش تولید، صنعت و شهرک‌های صنعتی است، فعالیت کارخانه کامیون‌سازی می‌تواند مشگین‌شهری‌ها را به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر کند. اگر پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان که کامیون‌سازی یکی از آن‌هاست به اتمام برسد، مساله‌ای به نام بیکاری در مشگین‌شهر وجود نخواهد داشت.  

پایش پیشرفت پروژه 

استاندار اردبیل با بیان این‌که در حال حاضر خط تولید را به کارخانه آورده‌اند و چینی‌ها در حال نصب خط تولید هستند، اظهار می‌کند: از نیروهای ستاد اشتغال استانداری نماینده‌ای در این کارخانه برای رصد فعالیت‌ها حاضر است و ضمن پایش پیشرفت پروژه هم‌زمان با برنامه نصب‌شده در کارخانه، مشکلات را برای رفع شدن گزارش می‌کند.  

«اکبر بهنامجو» با تاکید بر ضرورت حمایت از این تولید عنوان می‌کند: باید خرید تضمینی تولیدات این کارخانه هم در برنامه‌های حمایتی باشد؛ چراکه با وجود وضعیت اقتصادی قدرت خرید خودروهای سنگین صفر کیلومتر کاهش یافته است و امکان دارد نبود مشتری ادامه فعالیت را با مشکل مواجه کند.  
بهنامجو می‌افزاید: در این زمینه در تلاش هستیم شهرداری‌های کشور سهمیه‌ای در خرید محصولات این واحد تولیدی داشته باشند و از این طریق تا حدودی خرید تولیدات تضمین شود. معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور هم قول مساعد داده است اولین کامیون‌های تولیدشده در کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر از سوی این وزارتخانه خریده شود و در اختیار شهرداری‌های استان قرار گیرد.  وی تاکید می‌کند: تمام تلاش‌ها برای تکمیل این کارخانه در آینده نزدیک و افتتاح آن در سفر رئیس‌جمهوری تمرکز شده است که امیدواریم این هدف محقق شود.  

اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفری در فاز اول

فرماندار مشگین‌شهر هم در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری در این شهرستان را کامیون‌سازی در روستای ارباب‌کندی عنوان می‌کند و می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی اساسی، مرحله اول این کارخانه با اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر راه‌اندازی می‌شود.  
«اکبر صمدی» می‌افزاید: با تاکید استاندار اردبیل همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای تسهیل امور این کارخانه از جمله تأمین زیرساخت‌های کارخانه اهتمام جدی دارند.

در عین حال نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این واحد تولیدی ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۳۰ سالن برای این مجموعه پیش‌بینی شده است.   «ولی ملکی» با بیان این‌که تولید خودروهای مختلف اعم از کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و یدک‌کش در این واحد تولیدی پیش‌بینی شده است، اضافه می‌کند: ۱۴ سالن واحد تولیدی احداث شده و ۱۱ مورد دیگر در حال احداث است. این پروژه در وضعیت فعلی زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را فراهم ساخته و درادامه تا ۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغال‌زایی دارد که پیش‌بینی شده بعد از تکمیل آن اشتغال ۵ هزار نفری هم میسر باشد.  به گفته ملکی کارشناسان شرکت خودروسازی آلمانی برای تأیید نهایی سایت پلن و مرکز طراحی مستقر در تهران، به ایران سفر، و تولیدات این واحد تولیدی تحت لیسانس این شرکت را تأیید کرده‌اند.  

تولید سالانه ۳ هزار کامیون

سرمایه‌گذار بخش خصوصی این شرکت هم با اشاره به دریافت تأییدیه شرکت بنز آلمان برای کامیون‌سازی مشگین‌شهر می‌گوید: کامیون تولیدی این کارخانه در تیپ‌های مختلف از جمله کامیون‌های دومحور، سه‌محور، دومحور کشنده، کمپرسی و اتاق چوب‌باری و سه‌محورهای کشنده سنگین، کمپرسی، باری و خدماتی خواهد بود.  

«مرتضی الله‌وردی» با بیان این‌که قابلیت تولید سالانه ۳ هزار خودرو در این کارخانه وجود دارد، اظهار می‌کند: دلیل تاخیر بهره‌برداری این کارخانه تحریم‌ها و برخی مشکلات در تامین ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه بود که در حال حاضر تمامی ماشین‌آلات مورد نیاز به محل کارخانه منتقل شده و در حال نصب است. فاز اول این کارخانه با ظرفیت اشتغال برای حداقل ۴۰۰ نفر به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین جذب نیروی انسانی این کارخانه و انجام آموزش‌های لازم و مورد نیاز نیروی کار هم آغاز شده است.  وی با بیان این‌که قیمت خودروهای تولیدی این واحد حدود ۶۰ درصد خودروهای سنگین مشابه است عنوان می‌کند: این مجموعه تماماً با سرمایه‌گذاری خصوصی احداث می‌شود و از لحاظ مالی نیز هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما نیازمند حمایت مسئولان شهرستانی و استانی برای تأمین زیرساخت‌ها هستیم.  

پایان انتظار ۱۲ ساله برای افتتاح کارخانه کامیون‌سازی 

احداث کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر از سال ۸۶ شروع شده است که به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها روند احداث این کارخانه در سال‌های گذشته یا در رکود بوده یا به کندی پیش رفته است. البته طی یک سال اخیر با رفع شدن بسیاری از مشکلات و رسیدن دستگاه‌های مورد نیاز به محل این کارخانه، این واحد تولیدی‌صنعتی مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند و آماده بهره‌برداری می‌شود. این در حالی است که در احداث و تولید کارخانه تأکید بر استفاده از دانش ملی و تولیدات داخلی بوده است. این کارخانه در ۲ فاز راه‌اندازی خواهد شد که در فاز نخست برای ۴۰۰ نفر و در ادامه با بهره‌برداری کامل برای ۵ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.  

کد خبر 448886 برچسب‌ها استان اردبیل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مشگین شهر اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۴۷۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار بوکان پس از گفتگو با دست اندرکاران این واحدها، مسائل و مشکلات آن ها را در دستور کار قرار داد و درخصوص راهکارهای رفع مشکلات این واحدها ضمن بررسی سوابق و اقدامات، پیگیری های لازم را به انجام رساند.

خشایار صنعتی با اشاره به برنامه ریزی فرمانداری در کمیته کارشناسی رفع موانع تولید شهرستان، و همچنین سیاست های  عملیاتی کارگروه رفع موانع تولید استان و بازدید از واحدهای تولیدی، مشکلات واحدهای تولیدی و رفع موانع را از اولویتهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در راستای حل مشکلات و همچنين اشتغال شهروندان، سعی داریم که توان واحدهای تولیدی را با پیگیری های استانی و کشوری به حداکثر رسانده و ضمن کاهش موانع زمینه توسعه فعالیت را برای سرمایه گذاران اهلیت دار فراهم نماییم.

در جریان این بازدیدها همچنین تکلیف ماشین آتش نشانی واگذاری به شهرک صنعتی در راستای ارایه خدمات از طریق عقد تفاهم نامه با سازمان آتش نشانی و شهرداری بوکان و همچنین اتمام و بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی به لحاظ پیشرفت ۹۰ درصدی به منظور تسریع در بهره برداری مورد ارزیابی و پیگیری قرار گرفت.

خشایار صنعتی در راستای بهبود وضعیت و امنیت خاطر تولیدکنندگان دستورات کاری را به شهرداری، آتش نشانی، اداره صمت و مدیریت شهرک صادر و همچنین به منظور تسریع در تحویل پروژه مدول دوم تصفیه خانه با پیمانکار مربوطه توصیه های لازم را یادآوری و بازه زمانی اتمام کار نیز اعلام شد.

دیگر خبرها

  • کمک به رفع مشکل ۳ واحد تولیدی در گلستان
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • بررسی مشکلات یک هزار و ۱۶۳ واحد تولیدی استان همدان
  • بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر