Web Analytics Made Easy - Statcounter

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهرستان طبس است. این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر یکی از پدیده‌های نادر در کشور است.

چشمه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه‌ عباسی از جمله مناطق نمونه گردشگری استان خراسان جنوبی و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به حساب می‌آیند.

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان طبس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر یکی از پدیده‌های نادر در کشور است که غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.   پس از گذر از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود 5 کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.

چشمه آب‌گرم مرتضی علی(ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان خراسان جنوبی است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌ است.

در طول مسیر چشمه آب‌گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خودنمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به‌نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

پس از حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب به‌ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگ‌ترین آنها از درون حفره‌ای نشئت می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

گردشگری در کنار آب درمانی

چشمه آب‌گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به‌لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌ است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد، استقبال می‌کنند.   آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می‌رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

اگر گذارتان به چشمه آبگرم مرتضی علی افتاد و توانستید دل از حمام معدنی آن بکنید، کمی بالاتر دره محصور و تنگی را می بینید به نام دره سد نهرین که شاید تماشای آن یکی از دیدنی ترین تجربه های سفرتان باشد.

بسیاری معتقدند این دره باریک، شباهت زیادی با تنگه واشی تهران دارد. اگر باز هم مسیر را ادامه دهید، به   طاق یا سد شاه عباسی   خواهید رسید که از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود.

سنگ نگاره‌های این طاق را که نگاه کنید، نقش بزکوهی، نماد درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت را می‌بینید که بر گوشه گوشه آن ترسیم شده‌اند. اینها نمادی از فرشتگانی هستند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره های طاق حک شده‌اند.

تهیه و تنظیم: سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چشمه آبگرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی

رضا بدرزاده گفت: تاکنون بیش از ۴۲ میلیون مترمکعب در پشت سد عمارت، بیش از ۵.۵ میلیون مترمکعب در پشت سد تازه‌کند و بیش از ۴.۷ میلیون مترمکعب در پشت سد گیلارلو ذخیره‌سازی شده تا در ماه‌های آتی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت با اشاره به افزایش ذخیره سدهای تازه‌کند و گیلارلوی گرمی افزود: در اثر بارش‌های اخیر ذخیره سد تازه‌کند به میزان ۸۲ درصد و سد گیلارلو به میزان ۷۰ درصد در مقایسه با مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گفته او، در ۲ سال گذشته جهت لایروبی، مرمت و بازسازی و همچنین لاینینگ کانال آب‌آور سد گیلارلو ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت همچنین حفاظت و صیانت از منابع آب شهرستان گرمی را یادآور شد و گفت: در همین راستا با همکاری تیم‌های گشت و بازرسی آخرین وضعیت منابع آبی منطقه رصد می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • «سفر آخر» افتتاح شد/ عکس‌هایی از لحظات پایانی زندگی شهید آوینی
  • صدور موافقت اصولی برای راه‌اندازی یک مجتمع گردشگری در چهارمحال و بختیاری
  • «آن دو» و «آپاراتچی» صاحب پوستر شدند
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر