Web Analytics Made Easy - Statcounter

به امام (ره) بگویید حالا که نظام جمهوری اسلامی برقرار شده است دستور فرمایید نماز جمعه هم اقامه شود.  گفته ای که آیت الله سیدمحمود طالقانی در تماس تلفنی به سیداحمد خمینی می گوید و امام خمینی(ره) هم می فرمایند: خودشان این کار را انجام دهند و نمازجمعه را بخوانند.  به این ترتیب در پنجم مرداد ۱۳۵۸خورشیدی آیت الله طالقانی در زمین چمن دانشگاه تهران با حضور میلیونی مردم و اقشار مختلف نمازی به‌ یاد ماندنی را اقامه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله طالقانی در ۱۹ شهریور همان سال دار فانی را وداع گفت. بعد از وی برای مدتی آیت‌الله حسینعلی منتظری خطبه‌های نماز جمعه را ایراد کرد تا اینکه با انصراف وی از امامت جمعه تهران، امام(ره) در ۲۴ دی همان سال در حکمی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند: جنابعالی که بحمداللّه‌ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می‌باشید.  در همین زمان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی نیز از دیگر ائمه جمعه تهران در دهه نخست انقلاب بودند.

نماز جمعه در اندیشه امام خمینی(ره)

 امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار که در نخستین سال های سلطنت محمدرضا پهلوی انتشار یافت، اشاره کوتاهی به مسأله نماز جمعه دارند اما در کتاب تحریرالوسیله که در زمان تبعید ایشان به ترکیه نوشتند، به طور مشروح در ارتباط با آن مسائلی را عنوان کردند. به گونه ای که امام(ره) در این کتاب  فرموده اند: نماز جمعه از اهمیت سیاسی فوق العاده ای برخوردار است و تأکید می کنند که اسلام، دین سیاست است و هر فردی خیال کند که اسلام منفک از سیاست است، جاهل بوده و از اسلام و سیاست اطلاع ندارد. این بیان واضح و قاطع در احیاء نماز جمعه به عنوان تجلی ترکیب اسلام و سیاست نقش فوق العاده مهمی داشته است.

در زیر به بخشی از توصیه های امام(ره) درباره نماز جمعه اشاره می شود:

نماز جمعه؛ مهمترین ره آورد انقلاب

در کنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات که شرکت کنندگان آن از طرف حضرت امام(ره) پذیرفته شده بودند، ایشان در بیاناتی گوهربار اشاره فرمودند: نماز جمعه یکی از بزرگترین پدیده های اسلامی و یکی از مهمترین ره آوردهای انقلاب اسلامی ماست. اگر این انقلاب اسلامی جز این نماز جمعه به ما چیز دیگر نداده بود برای ملت ما و مسلمانان کافی بود.

نماز جمعه؛ سنگر وحدت و عزت

امام خمینی(ره) تعبیرهای زیادی برای جایگاهی نماز جمعه به کار برده اند و در دیدارها و پیام های خود از عناوینی همچون دژ مستحکم، سنگر اسلامی، امر مهم، فریضه وحدت آفرین و دشمن شکن، نماز پرصلابت جمعه، فریضه الهی، نماز وحدت بخش و … یاد کرده اند.

منصب امامت جمعه؛ روحانیت با ملّت، مجلس و دولت

ایشان در خصوص منصب امام جمعه و اهمیت آن فرموده اند: منصب امامت جمعه؛ یعنی منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با مجلس و دولت و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام می‌گیرد، که امید است هر روز بیشتر و بهتر انجام شود و جمعیت‌ها بیشتر بیایند و این سنت حسنه‌ای باشد که برای مردم و آیندگان محفوظ بماند.

وظیفه خطیر ائمه جمعه

امام(ره) تعبیرهایی هم نسبت به وظیفه ائمه جمعه و نقش اجتماعی آنان به کار برده اند که به عنوان نقشه راهی برای آنهاست. ایشان به ائمه جمعه توصیه می کنند: در راه خدمت به اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران و بر حذر داشتن از اختلاف و تفرقه تلاش کنند.  همچنین به آشنا ساختن مردم به وظایف خطیر و…. به خصوص در این برهه تاریخی انقلاب اسلامی و دعوت مردم به استقامت و پایداری و وحدت و یکپارچگی در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام توصیه فرموده اند و می گویند که آنها باید مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام به ملت و آشنایی به وظایف شرعی و ملی گوشزد کنند.


حفظ وحدت و همبستگی اهالی محترم و آشنا ساختن مردم به وظایف اسلامی و انقلابی نیز از جمله توصیه هایی دیگری است که امام خمینی(ره) به ائمه جمعه فرموده اند.

خطبه های نماز؛ بیان مسائل سیاسی و اجتماعی کشور

امام خمینی(ره) در همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای مردمی خود فرمودند: در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان شود، مسائل سیاسی مملکت جریان باید پیدا کند، مسائل اجتماعی در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاری ها و اختلافات مسلمانان در آن خطبه ها باید حل شود و رفع شود، جنایات امثال محمدرضا خان باید در این خطبه های جمعه گفته شود و انتقاد شود، راه هایی که ممکن است با آن راه ها آن جانی ها را از میان بُرد در نماز جمعه باید گفته شود. نماز جمعه عبادت است لیکن عبادتی که مُدغَم در سیاست است، سیاست مدغم در عبادت است.

ایشان در جای دیگر در ارتباط با خطبه های نماز جمعه به ائمه جمعه توصیه کرده اند: در خطبه‌های نماز جمعه،  در ادعیه‌ای که می‌خوانید، خطبه‌های شما همانطور که در صدر اسلام خطبه‌ها یک جنبه سیاسی داشته است، نماز جمعه یک اجتماع سیاسی است نماز جمعه یک عبادتِ سرتا پا سیاسی است و مع‌الأسف در جاهایی انسان می‌بیند که نماز جمعه ابدا مربوط به چیزهایی که ملت ها به آن احتیاج دارند، چیزهایی که مسلمانان، اجتماع مسلمانان بر آن احتیاج دارند، خبری نیست ... می‌توانند به صراحت وقتی می‌بینند حکومتشان بر خلاف اسلام عمل می‌کند، بگویند. نمی‌توانند با دعا با خطبه و به طور کلی با ظالمان به طور کلی با متجاوزان با مخالفان اسلام معارضه کنند، خطبه‌ها را نگذارند یک یا چند تا دعا باشد و یک یا چند تا ذکر باشد ... شما باید در کشورهای خودتان در خطبه‌های نماز جمعه خودتان که برای همین مقصد نماز جمعه به پا شده است در ادعیه خودتان در زیارات خودتان در هر چه رفت و آمد دارید، مصالح اسلامی را مطرح بکنید، مصالح اجتماعی مردم را مطرح بکنید، مسائل خصوصی نگویید، مصالح اجتماعی را بگویید.

نماز جمعه در اندیشه آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری نیز که هم به عنوان خطیب نماز جمعه ایفای نقش کرده اند و هم به عنوان رهبر معظم انقلاب،  ائمه جمعه را منصوب می کنند، در خصوص این جایگاه و اهمیت آن بیاناتی ایراد فرموده اند که از آن میان می تواند به این بیانات اشاره کرد: مردم هم باید نماز جمعه را قدر بدانند و ائمه جمعه و دیگر دست اندرکاران هم باید جاذبه های نماز جمعه را روزبه روز بیشتر کنند.

در زیر برخی از توصیه های ایشان آورده شده است:

نماز جمعه؛ محل تجمع و تبادل

آیت الله خامنه ای در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در ۱۳۹۴ خورشیدی نماز جمعه را محل جمع و اجتماع می دانند که فرصت بزرگی برای تبیین کردن است. ایشان در همین سخنرانی می فرمایند: اجتماع، دُور هم جمع شدن، یک چیز دیگر است. ممکن است چند صد هزار نفر یک حرفی را، یک پیامی را در اینترنت یا با پیامک بگیرند اما این خیلی فرق می کند با اینکه همین چند صد هزار نفر یک‌جا جمع بشوند، یک نفر با آنها حرف بزند، صحبت کند. این نگاه کردنِ روبه‌رو یک تأثیر فوق‌العاده‌ دیگری دارد؛ این در اختیار شماست. نماز جمعه فرصت اجتماع است، محلّ تجمّع است؛ مردم را گرد هم جمع می کند؛ می توانند با هم تبادل کنند؛ می توانند قرار بگذارند؛ می توانند اقدام کنند؛ اینها خیلی مهم است.

نماز جمعه؛ تامین کننده اجتماع و همدلی جامعه

آیت الله خامنه ای در دیداری که در ۱۳۹۸ خورشیدی با ائمه جمعه سراسر کشور داشتند با اشاره به ضرورت سلوک و رفتار مردمی ائمه جمعه، نماز جمعه را امری بسیار مهم و تأمین کننده نیاز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلی و زمینه ساز استقرار گفتمان های عالی و بصیرت بخش خواندند و فرمودند: بدانیم که نماز جمعه مسئولیت بزرگ و سنگینی است که ویژگی های ممتازی دارد و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

ویژگی نماز جمعه؛ توجه دادن به ذکر الهی

رهبر معظم انقلاب در همین دیدار با اشاره به گستردگی نهاد نماز جمعه در سراسر کشور به عنوان یک زنجیره و شبکه بهم پیوسته فرمودند: این مجموعه گسترده توانایی نهادینه کردن عالی ترین و دشوارترین گفتمان ها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد که این از ویژگی های برجسته نماز جمعه است.

ایشان توجه دادن دل های مردم به ذکر الهی را از ویژگی های مهم نماز جمعه برشمردند و افزودند: ویژگی دیگر نماز جمعه «اجتماع مؤمنان» و «زمینه‌سازی برای همدلی، یکپارچگی و تألیف قلوب» است.

ائمه جمعه و نحوه ارتباط آنان با مردم

مقام معظم رهبری درباره سلوک عملی ائمه جمعه و نحوه ارتباط آنان با مردم فرموده اند: رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند.


ایشان مردمی بودن و اُنس با مردم به‌صورت واقعی و غیرتصنعی را از ضروریات سلوک عملی ائمه می دانند و در همین ارتباط بیان داشته اند: پیگیری مشکلات مردم با چهره باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب ‌زبان و مراقبت از نزدیکان و فرزندان از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است.


توصیه به تقوا در خطبه های نماز جمعه

آیت الله خامنه ای در خصوص لزوم توصیه به تقوا در خطبه های نماز جمعه فرموده اند: یکی از نیازهای امروز جامعه ما تقوا است که زمینه ساز حل مشکلات مادی و معنوی جامعه خواهد شد اما این تقوا باید به‌ صورت مصداقی و عینی در خطبه های نماز جمعه تبیین شود و نه به‌صورت توصیه کلی و بدون بیان مصادیق از این رو بیان چگونگی رعایت تقوا در مسائل خانوادگی و وظایف پدران و مادران در تربیت دینی و اخلاقی فرزندان، بیان مصادیق تقوا در روابط زوجین و در مسائل مربوط به اسراف در جامعه و نیز اجتناب از دروغ و تهمت در کسب و کار و معاملات، از جمله مصادیق عینی و عملی تقوای مورد نیاز جامعه است که باید در نمازهای جمعه بیان شوند. به همین دلیل خطبه‌ها باید پر مغز، آموزنده، راهگشا و حاوی پاسخ به سؤالات مختلف مردم به‌ویژه جوانان باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید علی خامنه ای نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه رشت : بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند

نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند و به قدرتمندی سپاهی که از دل مردم و با مردم است، باور دارند.
 
به گزارش ایسنا؛ آیت‌الله رسول فلاحتی امروز، دوم اردیبهشت‌ماه در دیدار با جمعی از اعضای شورای تأمین و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان صومعه‌سرا به‌مناسبت سالروز تأسیس سپاه، وحدت میان نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه کشور و همچنین حمایت امام امت را سبب رقم خوردن شاهکار عظیم عملیات وعده صادق دانست و اظهار کرد: اوایل انقلاب، شاهد اتفاقات و درگیری‌های داخلی بسیار از سوی منافقان بودیم که به امنیت کشور صدمه زده بود.
 
وی افزود: منافقانی که دست‌پرورده آمریکا و حتی از داعش بدتر بودند و جنایات بسیاری را علیه این مردم مرتکب شدند و در کوچه‌ پس کوچه‌ها علیه بزرگانی همچون شهید بهشتی شعار می‌دادند و به او توهین می‌کردند اما خداوند روزگارشان را در عملیات‌ مرصاد سیاه کرد و امروز روزگارشان سیاه‌تر از قبل شده است.
 
نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با بیان اینکه هم‌آوایی میان مسئولان و پیشرفت‌های‌ امروز کشور با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست، افزود: در بحران جنگ تحمیلی با دست خالی مقابل دشمن ایستادیم اما خداوند ما را به جایگاهی رساند تا امروز در برابر قدرت‌های نظامی دنیا بایستیم و نه‌تنها در عرصه نظامی بلکه در تمام زوایای مربوط به امور کشور رشد کرده‌ایم و امکانات و خدمات حتی به روستاهایمان رفته است.
 
آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه بعضی افراد با هر بهانه‌ای فقط درصدد حمله غیرمنصفانه به ارکان نظام هستند و در زمین دشمن بازی‌ می‌کنند، تصریح کرد: کار دشمن هجمه وارد کردن و بزرگ‌نمایی لکه‌های سیاه است.
 
امام جمعه رشت با اشاره به نیروهای توانمند و سالمی که در سراسر کشور در حال نقش‌آفرینی هستند، گفت: باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم، امروز بیش از ۹۰ هزار دانشجو داریم که در حال تحصیل هستند و دانشجوهای علوم پزشکی و نظامی قوی هم داریم که مایه افتخارند.
 
وی به حضور حماسه‌ساز مردم در راهپیمایی روز قدس و صفوف نماز عید فطر در شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: این مردم بصیر با درک شرایط می‌دانند کجا باید در راه رضای خدا قیام کنند؛ رهبر معظم انقلاب هم با تأکید بر مسئله جهاد تبیین خواستار گفتن موفقیت‌ها و یادآوری ایام‌الله برای مردم شده بودند.
 
نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان خطاب به‌ مسئولان گفت: مطالبات مردم، زیاد و به‌حق است که با توجه به امکانات قطعا نمی‌توان پاسخگوی همه مطالبات مردم بود اما باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرید و در هرحال با چهره گشاده و نیکو با مردم روبه‌رو شوید.
 
آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه همه مشکلات با هماهنگی و هم‌آوایی میان مسئولان در شهرستان‌ها قابل برطرف شدن هستند، گفت: حضور میدانی مسئولان بین مردم باعث خوشحالی و رضایت مردم خواهد شد و باید جدی گرفته شود.
 
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی درباره برطرف کردن غم‌های دیگران افزود: در روایات آمده است هرکس غمی را از چهره‌ای بزداید، خداوند غم‌های دنیا و آخرت او را برطرف خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • نماز جمعه ‌به هیچ عنوان نباید وارد فضای ‌جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • امام جمعه رشت: بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند
  • بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند
  • امام جمعه رشت : بسیاری از مردمان دنیا امروز دلداده سپاه هستند
  • سپاه پاسداران نهادی انقلابی برگرفته از ولایت است
  • تأکید بر ارتباط ستاد نماز جمعه و جامعه علمی و نخبگانی